Stránka 2 z 4

Napsal: úte bře 04, 2008 20:38
od Tommel
Ičko 6550 kuck kuck :D felda 6000 cvak cvak cvak :lol:
Ja bych omezovač otaček nechtěl :mrgreen:

Napsal: úte bře 04, 2008 20:45
od Trevor
akoze ja vtom zmysel tiez nevidim maximalne tak pre nejake deti na tdickach ktore si myslia ze idu vo formule

Napsal: stř bře 05, 2008 08:59
od Marek
Petr HC píše:
Atex píše:
Marek píše:A k čemu je dobré omezovat otáčky motoru ???
tak na tohle fakt nebudu odpovidat :-D
Myslím si,že na otázku Marka by bylo dobré odpovědět . Při překročení max. otáček motoru – zejména při odlehčení kroutícího momentu může dojít k „potkání se“ ventilů s písty ,což má pro motor fatální následky. Je to způsobeno tím ,že ventily se otevírají nuceně vačkou ,ale vracejí se působením pružiny ,která při vysokých otáčkách nestačí ventil vrátit do sedla dříve než doběhne příslušný píst do horní úvrati . Navíc při velmi vysokých otáčkách dochází vlivem pružnosti k odskakování (odrážení se ) ventilů od sedel . Proto mají závodní motory mnohem tvrdší ventilové pružiny ,proto byly vyvinuty víceventilové rozvody (mimo jiné menší hmotnost ventilů) ,proto mají některé vysoce výkonné motory (F1) t..zv. desmodromický rozvod ,kdy jedna vačka ventil otevírá a druhá „natvrdo“ zavírá . Vše je ovšem na úkor životnosti a ceny motoru.

Můj původní dotaz je myšlen ironicky - dělám do motorů přes 15 let a o Ladě konkrétně vím opravdu dost, to mi věř.
Je všeobecně známo, že motor (každý motor) je konstrukčně dimenzován tak, že k něčemu, co popisuješ nemůže dojít. Motor Lada 1500 bez úprav jsem byl schopen za jízdy roztočit do otáček téměř 7500 rpm (trojka 142 km/h podle GPS), s úpravami 7800 rpm, na místě bez zátěže (přestože se to nemá) přes devět tisíc. A nikdy se mi nic s ničím nepotkalo. A to byl motor nad čtvercem, navíc složen ze seriových dílů.
Souhlasím se Sašou, Vašátorem a ostatními, kteří víceméně mají na tu věc stejný názor jako já, jen neodpověděli ironickou otázkou - omezovat otáčky motoru je nesmysl. Každý motor má svou konstrukci a když chce, tak ať se točí. Otáčky ničemu neškodí.

Možná není úplně správné vytáčet motor často nebo dokonce trvale nad hranici maximálního výkonu, ale občas to rozhodně není na škodu, spíš naopak.

A teď trochu praxe: Představ si, že máš namontovanou tuto úžasnost - předjíždíš stovkou kamion, proti Tobě se vyřítí debil kilo-padesát a Ty se nemůžeš vrátit zpátky. Podřadíš do trojky, otáčky vyletí, auto zrychlí a po půl vteřině Ti motor dosahuje 6000 otáček (cca 115-120 km/h) a ustřihne Ti výkon (nedovolí dále zrychlovat). Než si uvědomíš, co se stalo a než následně přeřadíš na čtyřku, jsi mrtvej, milej zlatej ......................

Napsal: stř bře 05, 2008 09:04
od Cory
Niekde som cital, ze pri tak vysokých otackach ako napr. 7500ot. sa moze stat, ze prasnekne zotrvacnik, alebo nieco ine.Co je na tom pravdy?

Napsal: stř bře 05, 2008 09:08
od Marek
Cory píše:Niekde som cital, ze pri tak vysokých otackach ako napr. 7500ot. sa moze stat, ze prasnekne zotrvacnik, alebo nieco ine.Co je na tom pravdy?

Pokud je správně osazený, dotažený a vyvážený, nestane se mu nic. Všechny rotující díly motoru a ostatní mechanické díly jsou dimenzované na přetížení a otáčky rovnající se minimálně 1,5 násobku otáček maximálního výkonu.

Napsal: stř bře 05, 2008 09:27
od JmJ
Ja bych to bral vsechno s rozumem :-) On pretoceny motor stejne netahne, tak neni duvod to nejak casto a trvale trapit k nejakym zavratnym cislum rpm. Ze se nic nestane bych taky az tak uplne nebral jako 100% pravdu, neb clovek nikdy nevi, jaka cast motoru je uz davno trvale poskozena a co se pak moze ve vysokych otackach stat. Motor tocit, to ano ale vzdy radne zahraty. Obcas vyhnat pavouky neni marne, zvlast treba po zimnim jezdeni ve meste :-)

Take bych rekl ze sice motor jako takovy to vydrzi, ale takova letita vodni pumpa nebo alternator, ti uz to muzou mit horsi :-)

Proste s rozumem :-).

Napsal: stř bře 05, 2008 09:40
od Majo
:roll:
obmedzovac je jedina vec, ktora ma s...e na Icku. V zivote by som si dobrovolne do auta taketo zariadenie nedal, ani keby mi tych 2000 k tomu niekto dal, nie to aby som mal za to platit :!:
Plne suhlasim s Markom, moze nastat nepredvidana situacia a si v prdeli. Ladacke motory naviac maju taku zaujimavu vlastnost, ze aj nablbly sofer spozna kedy ma preradit! Proste motor v urcitych otackach prestane tahat. A ak ten motor neskladal clovek, co ma obe ruky lave, tak sa ten motor nepotka ani keby to bolo za horizontom serioveho otackomera. Skusal som to v praxi na viacerych motoroch, ktore som postavil a to sa za ziadneho odbornika nepovazujem :!:

Napsal: stř bře 05, 2008 12:15
od Honza 21061
Omezovač otáček je přínosný leda tak u dieselu, ale do Žigula bych ho nechtěl ani za nic.

Většího přetáčení bych se bál jedině snad u staršího motoru, (proto také svého Žigula nepřetáčím :lol: ) který má hodně najeto, ale spíše kvůli ložiskům na klice, ojnicím apod. rozhodně ne kvůli potkání ventilů.
Wartburg 1,3 mi také na dvojku jezdil 90 a potom jakoby si motor sám řekl, že dál nejede a u Žigula je to přesně stejné, jak je už popsáno jinými.
Třeba taková patnáctka si o vytáčení vyloženě říká, o třináctkách se povídá, že točí klidně i 9 tisíc bez úprav. Nejméně točivá je šestnáctka, ale věřím, že ani té by nic neublížilo.

Napsal: stř bře 05, 2008 12:27
od Laďuša
Nj, pro mě je omezovač muj sluch a hlavně dojem, že už to moc žere :P :D V běžným provozu to většina ;) stejně nežene do takových toček, takže k čemu to?

Napsal: stř bře 05, 2008 14:57
od Atex
Marek píše:Podřadíš do trojky, otáčky vyletí, auto zrychlí a po půl vteřině Ti motor dosahuje 6000 otáček (cca 115-120 km/h) a ustřihne Ti výkon (nedovolí dále zrychlovat). Než si uvědomíš, co se stalo a než následně přeřadíš na čtyřku, jsi mrtvej, milej zlatej ......................
tak konkretne tohle by se mi urcite nestalo, muj motor jeste nikdy nemel 6000ot/min ani to neplanuju :-D

Napsal: stř bře 05, 2008 15:53
od Petr HC
Vidím,že jsem rozvířil přínosnou diskuzi – takže – Marku ,to co jsem napsal o potkávání ventilů s písty nemám z vlastní zkušenosti (naštěstí) ,ale z debat v depu 300 ZGH s Ladisty z Metalexu Plzeň.
Moje „bývalka“ Lada 2104 r.v. 88 již 3 roky jezdí někde na Ukrajině a nikdy jsem ji netočil přes 5000 rpm – jako omezovač otáček i rychlosti působil můj věk a pud sebezáchovy .
Jinak se těším na další řadu Vašich zkušeností a rad pro nastávající kilometry s Ladou 2112 1500 / 16 v ,kde pravděpodobně bude omezovač otáček integrován v řídící jednotce a doufám ,že zmíněný pud sebezáchovy mi zabrání předjíždět ve stovce kamiony i když proti nepojede šílenec.
A teď pár odborníky ze značkových servisů nezodpovězených dotazů :
ad.1- nikdo mi nepotvrdil, ani nevyvrátil že ŘJ 2112 (Bosch MP7.0) skutečně omezuje otáčky motoru .
ad.2 přestože v katalozích ND slovenském i ruském jsou v pístech zakreslena vybrání (jako u „řemenové“ 1300 ) nevědí (nebo nechtějí říci) ,jestli mohou zabránit potkání ventilů s písty při přeskočení nebo prasknutí rozvodového řemenu (on přece jen kšeft je kšeft).
Víte-li někdo více , pak předem dík za odpověď .

Napsal: stř bře 05, 2008 17:12
od Marek
Ad 1) - nevím, muselo by se to zkusit nebo zjistit v datových polích. Jednoduchá úvaha - motor 1,5/16V je silně podčtvercový (vrtání 82mm a zdvih 71mm) a víceventilový motor, který musí být schopen bez problémů běžet do otáček kolem 8000 rpm, možná dále. Pokud to zkusíš, ale nepůjde dál než 6000-6500 rpm, je to jasné. Za sebe si myslím, že omezovač otáček má.

Ad 2) - motor 1,5 v modelech 2110/2111/2112 je původně motor 21083 ze Samary, ale jestli jsou písty shodné si netroufám odhadnout a literaturu k dispozici nemám. Nicméně je jednoduchý způsob jak zjistit, zda se motor umí potkat nebo neumí. Demontovat řemen rozvodů, nastavit si dva písty do horní úvrati a otočit si vačkami dokola. A hned víš na čem jsi.

Nicméně myslím si, že motor 1,5 / 16V se potká. Byznys je byznys a navíc "ochrana", kterou známe z motorů 2105, je víceméně zbytečná - pokud měníme rozvody pravidelně dle intervalu určeného výrobcem, nemělo by se nic stát.

Po pravdě řečeno - mnoho lidí odsuzuje řemenové rozvody, protože si myslí, že jsou nespolehlivé. Nicméně viděl jsem mnoho nakopnutých motorů, kde byl rozvodový řetěz (například když v žigulíku odejde otěrová lišta napínáku.................. - těch bylo).

Napsal: stř bře 05, 2008 20:55
od Maysner
kdyz ma omezovac lada z roku 1996 tak nova bude met urcite :roll:

Napsal: čtv bře 06, 2008 15:51
od zelvotron
Petr HC: Tady se probíraly obě témata, nejdřív omezovač, potom to volně sklouzlo k řemenům a potkání/nepotkání se ventilů (jj, zlatý časy tématu Poruchy :P :roll: :wink: )

Podle mě to nemá moc smysl točit za otáčky max. výkonu, nejefektivnější je přeřadit tak, aby to na vyšší rychlost točilo 3500-4000(což jsou ± otáčky max. Mk) - teda mluvím o motoru 2112 a potřebě max. akcelrace. O omezovač jsem si ještě nebrnk, osobně jsem neměl potřebu točit víc jak 5500, párkrát možná ještě trošku víc, ale to byly situce, kdy sledovat otáčkoměr nebylo zrovna prioritní :wink:

Napsal: pát bře 07, 2008 08:22
od Marek
Omezovače otáček se do moderních motorů nedělají proto, že by hrozilo poškození motoru mechanicky (přetočení, potkání ventilů s písty apod.), ale z důvodu emisních norem.
Motor (každý motor) ve vysokých otáčkách nestíhá správně plnit směs, dávkovat optimální poměr benzin/vzduch a především správně to zapálit a v důsledku těchto "nedokonalostí" se extrémně zvyšují emise výfukových plynů. Proto se otáčky omezují na nějakou únosnou hodnotu, kde to ještě pracuje jak má. Jiný důvod to nemá.............