Stránka 2 z 3
Napsal: čtv říj 08, 2009 17:13
od Saša
Né aby to tu nezapadlo ale proto že mne napad nápad jak "skoro" zdarma a bez elektroniky ! jednoduše vyrobit tempomat . S malým omezením ale za to velmi jednoduše .
Mám doma spousty blbostí ze "západních pozlátek" a do očí mi padlo vzduchové (podtlakové) servo . Ve vracích aut se jich nachází hodně typů , jak již s elektroventilem v sobě tak i bez .
Toto servo je možné jednoduše lankem spojit s táhlem na karbecu a 90% je hotovo . Pak již stačí natáhnout dva dráty k tlačítku (dle typu zapojení ventilu buď rozpínací nebo spínací) a udělat " spínač" tedy rozpínač na spojku a brzdu . A vyvést podtlak .
Prostě když se pojede ustálenou rychlostí tak se zmáčkne tlačítko a podtlak (ze sacího potrubí) natáhne lanko a "zajistí" polohu plynu . Musí se ale pákově vymyslet tak aby síla přitáhnutí serva byla akorát a "nedala" plný plyn . Přidat se bude dát normálne a po puštění plynu opět zůstane v nastavené poloze . Vypnutí - ťuknutím do spojky . Fotky serv dodám .
Napsal: čtv říj 08, 2009 20:43
od EMI
génius
Napsal: pát říj 09, 2009 08:46
od Saša
Dodávám fotku serv . To nahoře je již s el. ventilem "uvnitř" , k těm ostatním musí přijít elektropneumatický ventil (je vpravo) . Najde se téměř v každém autě po roce výroby 90 , ale i daleko starších (častěji u benzínu) .
Napsal: pát říj 09, 2009 09:16
od Petr HC
Saša píše: ...nápad jak "skoro" zdarma a bez elektroniky ! jednoduše vyrobit tempomat ...
Zdar Sašo, fungovat to asi bude, ale na absolutní rovině, za bezvětří a beze změn teploty a vlhkosti vzduchu. Ono přece jen takto nahradit "čistokrevný" tempomat se zpětnou vazbou od snimače rychlosti ... zkrátka-za málo peněz-málo muziky.
Napsal: pát říj 09, 2009 09:38
od Saša
Samo to je doufám všem z konstrukce jasné , ale mám vyzkoušeno že i "ruční plyn" v podobě originálního táhla sytiče u mé 06 (bez úpravy jen vyndána vrchní klapka přívěry - u LPG na škodu) jde použít . Na plně vytažený sytič to jede na rovině cca 90 což stačí .
U "plnohodnotných" tempomatů a hlavně u manuální převodovky je ale lepší odvodit regulaci rychlosti od otáček motoru a né z údaje o rychlosti . Vyzkoušeno a má to mnoho výhod .
Napsal: pát říj 09, 2009 10:16
od Jimmi
Ruční plyn byl standardně u Poláka a tam to fungovalo. Ale Polák měl zcela jinou charakteristiku motoru, tam prostě při stálé poloze plynu auto jelo stálou rychlostí. Žigul tu rychlost občas změní, tam by ta stabilita taková asi nebyla.
Napsal: pát říj 09, 2009 12:56
od Patrac
Myslím že v dané situaci nejde ani tak o to jestli pojedeš 80 nebo 75 ale o to že nemusíš držet pedál.. spíš jde o to aby to rychlost nepřekračovalo.
Napsal: pát říj 09, 2009 14:16
od Luděk Musil
Myslím si, že u takovéhoto (řekněme) tempomatu na mechanické bázi nejde ani o charakteristiku motoru.
Pokud nastavíš mechanicky (jedno či sytičem nebo "uzamčením" akcelerátoru) otáčky na rovině - potom na rovině to pojede ustálenou rychlostí, do kopce bude (samozřejmě) zpomalovat, z kopce zrychlovat.
Napsal: pát říj 09, 2009 14:59
od Jimmi
To je právě ten vtip, že žádná silnice není ideálně rovná. Polák držel tempo i na nerovnostech stále stejné. U žigula jsem vždycky musel regulovat pohybem plynu i sebemenší změnu, kolikrát nepozorovatelnou.
Napsal: pát říj 09, 2009 15:33
od Saša
Nevýhoda ručního plynu je v tom že "nevypadne" při zmáčknutí spojy nebo brzdy . Je to řešitelné , ale né mnoho z nás má v šuplíku potřebné věci a je schopný si to sám udělat .
I tenhle podtlakový by šel udělat s regulací závislou na rychlosti , ale už by to nebylo bez elektroniky sic jednoduché ale přeci .
Tohle nebyl návod , jen nápad který vyzkouším . a napíšu poznatky .
Jak psal Pátrač jde o to aby člověk při dlouhé cestě nemusel držet hodně blbě ergonometricky vyřešen pedál . A jestli se rychlost "houpe" +/- 10km je fuk .
Napsal: sob říj 10, 2009 20:08
od Trevor
Vtip je ale vtom ze ta elektronika by nebola az taky problem. Problem je v systeme ktory ovlada skrtiacu klapku. Aby to vedelo snou hybat a zaroven aby to pri stlaceni brzdy/spojky okamzite klapku zavrelo. Robit to co najednoduksie je sice pekne ale ak to ma byt na ukor kvality/funkcnosti tak je to dost onicom.
Napsal: ned říj 11, 2009 15:28
od Saša
Elektromagnetických spojek se "všude" válí hafo (hodně) . Ta zabezpečí vrácení klapky rychleji než stačí člověk pustit plynový pedál (hodně let bez vady v 02) .
Napsal: pon říj 12, 2009 06:16
od Patrac
Saša píše:Nevýhoda ručního plynu je v tom že "nevypadne" při zmáčknutí spojy nebo brzdy . Je to řešitelné , ale né mnoho z nás má v šuplíku potřebné věci a je schopný si to sám udělat .
Jak psal Pátrač jde o to aby člověk při dlouhé cestě nemusel držet hodně blbě ergonometricky vyřešen pedál . A jestli se rychlost "houpe" +/- 10km je fuk .
Kdo jezdil v T55A ten ví že i ruční plyn se dá lehce udělat stačí na to ozubená tyč. Tam to fungovalo jednoduše. zatáh si ruční plyn a dotykem ( sešlápnutím) jakéhokoliv pedálu se uvolnila západka a tyč se vrátila do původní polohy.
Napsal: pon říj 12, 2009 06:21
od Wolf
Patrac píše:Kdo jezdil v T55A ten ví ...
Nj, ale co my ostatní, co jsme byli u elitních nebojových jednotek a tank jsme viděli jenom na obrázku při PPM, kdy nám ho ukázali se slovy "když uvidíte něco takového, pak platí zachraň se, kdo můžeš".
Napsal: pon říj 12, 2009 09:04
od spooneer
Wolf,