Tempomat...
Moderátor: Moderátoři
Né aby to tu nezapadlo ale proto že mne napad nápad jak "skoro" zdarma a bez elektroniky ! jednoduše vyrobit tempomat . S malým omezením ale za to velmi jednoduše .
Mám doma spousty blbostí ze "západních pozlátek" a do očí mi padlo vzduchové (podtlakové) servo . Ve vracích aut se jich nachází hodně typů , jak již s elektroventilem v sobě tak i bez .
Toto servo je možné jednoduše lankem spojit s táhlem na karbecu a 90% je hotovo . Pak již stačí natáhnout dva dráty k tlačítku (dle typu zapojení ventilu buď rozpínací nebo spínací) a udělat " spínač" tedy rozpínač na spojku a brzdu . A vyvést podtlak .
Prostě když se pojede ustálenou rychlostí tak se zmáčkne tlačítko a podtlak (ze sacího potrubí) natáhne lanko a "zajistí" polohu plynu . Musí se ale pákově vymyslet tak aby síla přitáhnutí serva byla akorát a "nedala" plný plyn . Přidat se bude dát normálne a po puštění plynu opět zůstane v nastavené poloze . Vypnutí - ťuknutím do spojky . Fotky serv dodám .
Mám doma spousty blbostí ze "západních pozlátek" a do očí mi padlo vzduchové (podtlakové) servo . Ve vracích aut se jich nachází hodně typů , jak již s elektroventilem v sobě tak i bez .
Toto servo je možné jednoduše lankem spojit s táhlem na karbecu a 90% je hotovo . Pak již stačí natáhnout dva dráty k tlačítku (dle typu zapojení ventilu buď rozpínací nebo spínací) a udělat " spínač" tedy rozpínač na spojku a brzdu . A vyvést podtlak .
Prostě když se pojede ustálenou rychlostí tak se zmáčkne tlačítko a podtlak (ze sacího potrubí) natáhne lanko a "zajistí" polohu plynu . Musí se ale pákově vymyslet tak aby síla přitáhnutí serva byla akorát a "nedala" plný plyn . Přidat se bude dát normálne a po puštění plynu opět zůstane v nastavené poloze . Vypnutí - ťuknutím do spojky . Fotky serv dodám .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Dodávám fotku serv . To nahoře je již s el. ventilem "uvnitř" , k těm ostatním musí přijít elektropneumatický ventil (je vpravo) . Najde se téměř v každém autě po roce výroby 90 , ale i daleko starších (častěji u benzínu) .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Zdar Sašo, fungovat to asi bude, ale na absolutní rovině, za bezvětří a beze změn teploty a vlhkosti vzduchu. Ono přece jen takto nahradit "čistokrevný" tempomat se zpětnou vazbou od snimače rychlosti ... zkrátka-za málo peněz-málo muziky.Saša píše: ...nápad jak "skoro" zdarma a bez elektroniky ! jednoduše vyrobit tempomat ...
Samo to je doufám všem z konstrukce jasné , ale mám vyzkoušeno že i "ruční plyn" v podobě originálního táhla sytiče u mé 06 (bez úpravy jen vyndána vrchní klapka přívěry - u LPG na škodu) jde použít . Na plně vytažený sytič to jede na rovině cca 90 což stačí .
U "plnohodnotných" tempomatů a hlavně u manuální převodovky je ale lepší odvodit regulaci rychlosti od otáček motoru a né z údaje o rychlosti . Vyzkoušeno a má to mnoho výhod .
U "plnohodnotných" tempomatů a hlavně u manuální převodovky je ale lepší odvodit regulaci rychlosti od otáček motoru a né z údaje o rychlosti . Vyzkoušeno a má to mnoho výhod .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Ruční plyn byl standardně u Poláka a tam to fungovalo. Ale Polák měl zcela jinou charakteristiku motoru, tam prostě při stálé poloze plynu auto jelo stálou rychlostí. Žigul tu rychlost občas změní, tam by ta stabilita taková asi nebyla.
Жигули ВАЗ 2103 1.5/55,4 kW белый (сделано в 1974 г.) оу йеах гуд джоб ёлки-палки t.č. odstraněny dva metráky pavučin, vrčí a jezdí kolem bloku
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10572
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Myslím si, že u takovéhoto (řekněme) tempomatu na mechanické bázi nejde ani o charakteristiku motoru.
Pokud nastavíš mechanicky (jedno či sytičem nebo "uzamčením" akcelerátoru) otáčky na rovině - potom na rovině to pojede ustálenou rychlostí, do kopce bude (samozřejmě) zpomalovat, z kopce zrychlovat.
Pokud nastavíš mechanicky (jedno či sytičem nebo "uzamčením" akcelerátoru) otáčky na rovině - potom na rovině to pojede ustálenou rychlostí, do kopce bude (samozřejmě) zpomalovat, z kopce zrychlovat.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
To je právě ten vtip, že žádná silnice není ideálně rovná. Polák držel tempo i na nerovnostech stále stejné. U žigula jsem vždycky musel regulovat pohybem plynu i sebemenší změnu, kolikrát nepozorovatelnou.
Жигули ВАЗ 2103 1.5/55,4 kW белый (сделано в 1974 г.) оу йеах гуд джоб ёлки-палки t.č. odstraněny dva metráky pavučin, vrčí a jezdí kolem bloku
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Nevýhoda ručního plynu je v tom že "nevypadne" při zmáčknutí spojy nebo brzdy . Je to řešitelné , ale né mnoho z nás má v šuplíku potřebné věci a je schopný si to sám udělat .
I tenhle podtlakový by šel udělat s regulací závislou na rychlosti , ale už by to nebylo bez elektroniky sic jednoduché ale přeci .
Tohle nebyl návod , jen nápad který vyzkouším . a napíšu poznatky .
Jak psal Pátrač jde o to aby člověk při dlouhé cestě nemusel držet hodně blbě ergonometricky vyřešen pedál . A jestli se rychlost "houpe" +/- 10km je fuk .
I tenhle podtlakový by šel udělat s regulací závislou na rychlosti , ale už by to nebylo bez elektroniky sic jednoduché ale přeci .
Tohle nebyl návod , jen nápad který vyzkouším . a napíšu poznatky .
Jak psal Pátrač jde o to aby člověk při dlouhé cestě nemusel držet hodně blbě ergonometricky vyřešen pedál . A jestli se rychlost "houpe" +/- 10km je fuk .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
-
- Příspěvky: 759
- Registrován: ned zář 04, 2005 19:09
- Bydliště: Šurany -SK
- Kontaktovat uživatele:
Vtip je ale vtom ze ta elektronika by nebola az taky problem. Problem je v systeme ktory ovlada skrtiacu klapku. Aby to vedelo snou hybat a zaroven aby to pri stlaceni brzdy/spojky okamzite klapku zavrelo. Robit to co najednoduksie je sice pekne ale ak to ma byt na ukor kvality/funkcnosti tak je to dost onicom.
530i
Chatka 12 4ever
Expedicia Eesti 2010
Chatka 12 4ever
Expedicia Eesti 2010
Elektromagnetických spojek se "všude" válí hafo (hodně) . Ta zabezpečí vrácení klapky rychleji než stačí člověk pustit plynový pedál (hodně let bez vady v 02) .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
- Patrac
- Příspěvky: 3740
- Registrován: stř srp 04, 2004 12:15
- Bydliště: Brno - King field
- Kontaktovat uživatele:
Kdo jezdil v T55A ten ví že i ruční plyn se dá lehce udělat stačí na to ozubená tyč. Tam to fungovalo jednoduše. zatáh si ruční plyn a dotykem ( sešlápnutím) jakéhokoliv pedálu se uvolnila západka a tyč se vrátila do původní polohy.Saša píše:Nevýhoda ručního plynu je v tom že "nevypadne" při zmáčknutí spojy nebo brzdy . Je to řešitelné , ale né mnoho z nás má v šuplíku potřebné věci a je schopný si to sám udělat .
Jak psal Pátrač jde o to aby člověk při dlouhé cestě nemusel držet hodně blbě ergonometricky vyřešen pedál . A jestli se rychlost "houpe" +/- 10km je fuk .
Lada Niva M:1/8,5
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006