Tempomat...

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Né aby to tu nezapadlo ale proto že mne napad nápad jak "skoro" zdarma a bez elektroniky ! jednoduše vyrobit tempomat . S malým omezením ale za to velmi jednoduše .
Mám doma spousty blbostí ze "západních pozlátek" a do očí mi padlo vzduchové (podtlakové) servo . Ve vracích aut se jich nachází hodně typů , jak již s elektroventilem v sobě tak i bez .
Toto servo je možné jednoduše lankem spojit s táhlem na karbecu a 90% je hotovo . Pak již stačí natáhnout dva dráty k tlačítku (dle typu zapojení ventilu buď rozpínací nebo spínací) a udělat " spínač" tedy rozpínač na spojku a brzdu . A vyvést podtlak .
Prostě když se pojede ustálenou rychlostí tak se zmáčkne tlačítko a podtlak (ze sacího potrubí) natáhne lanko a "zajistí" polohu plynu . Musí se ale pákově vymyslet tak aby síla přitáhnutí serva byla akorát a "nedala" plný plyn . Přidat se bude dát normálne a po puštění plynu opět zůstane v nastavené poloze . Vypnutí - ťuknutím do spojky . Fotky serv dodám .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
EMI
Příspěvky: 1084
Registrován: pon zář 04, 2006 09:24
Bydliště: JN69PI
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od EMI »

génius
red BA3 21061, 1984, 4q, LPG :finga:

BLIZZARD = iron fist in a velvet glove

osa Klatovy - Plzeň - ....
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Dodávám fotku serv . To nahoře je již s el. ventilem "uvnitř" , k těm ostatním musí přijít elektropneumatický ventil (je vpravo) . Najde se téměř v každém autě po roce výroby 90 , ale i daleko starších (častěji u benzínu) .
Přílohy
Podtlaková serva.jpg
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Příspěvek od Petr HC »

Saša píše: ...nápad jak "skoro" zdarma a bez elektroniky ! jednoduše vyrobit tempomat ...
Zdar Sašo, fungovat to asi bude, ale na absolutní rovině, za bezvětří a beze změn teploty a vlhkosti vzduchu. Ono přece jen takto nahradit "čistokrevný" tempomat se zpětnou vazbou od snimače rychlosti ... zkrátka-za málo peněz-málo muziky.
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Samo to je doufám všem z konstrukce jasné , ale mám vyzkoušeno že i "ruční plyn" v podobě originálního táhla sytiče u mé 06 (bez úpravy jen vyndána vrchní klapka přívěry - u LPG na škodu) jde použít . Na plně vytažený sytič to jede na rovině cca 90 což stačí .
U "plnohodnotných" tempomatů a hlavně u manuální převodovky je ale lepší odvodit regulaci rychlosti od otáček motoru a né z údaje o rychlosti . Vyzkoušeno a má to mnoho výhod .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Jimmi
Příspěvky: 1528
Registrován: pon čer 12, 2006 15:41
Bydliště: Praha, Teplice

Příspěvek od Jimmi »

Ruční plyn byl standardně u Poláka a tam to fungovalo. Ale Polák měl zcela jinou charakteristiku motoru, tam prostě při stálé poloze plynu auto jelo stálou rychlostí. Žigul tu rychlost občas změní, tam by ta stabilita taková asi nebyla.
Жигули ВАЗ 2103 1.5/55,4 kW белый (сделано в 1974 г.) оу йеах гуд джоб ёлки-палки t.č. odstraněny dva metráky pavučin, vrčí a jezdí kolem bloku
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Uživatelský avatar
Patrac
Příspěvky: 3739
Registrován: stř srp 04, 2004 12:15
Bydliště: Brno - King field
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Patrac »

Myslím že v dané situaci nejde ani tak o to jestli pojedeš 80 nebo 75 ale o to že nemusíš držet pedál.. spíš jde o to aby to rychlost nepřekračovalo. :)
Lada Niva M:1/8,5
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006
Uživatelský avatar
Luděk Musil
Příspěvky: 10511
Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
Bydliště: Vyškov/Rašov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Luděk Musil »

Myslím si, že u takovéhoto (řekněme) tempomatu na mechanické bázi nejde ani o charakteristiku motoru.
Pokud nastavíš mechanicky (jedno či sytičem nebo "uzamčením" akcelerátoru) otáčky na rovině - potom na rovině to pojede ustálenou rychlostí, do kopce bude (samozřejmě) zpomalovat, z kopce zrychlovat.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Uživatelský avatar
Jimmi
Příspěvky: 1528
Registrován: pon čer 12, 2006 15:41
Bydliště: Praha, Teplice

Příspěvek od Jimmi »

To je právě ten vtip, že žádná silnice není ideálně rovná. Polák držel tempo i na nerovnostech stále stejné. U žigula jsem vždycky musel regulovat pohybem plynu i sebemenší změnu, kolikrát nepozorovatelnou.
Жигули ВАЗ 2103 1.5/55,4 kW белый (сделано в 1974 г.) оу йеах гуд джоб ёлки-палки t.č. odstraněny dva metráky pavučin, vrčí a jezdí kolem bloku
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Nevýhoda ručního plynu je v tom že "nevypadne" při zmáčknutí spojy nebo brzdy . Je to řešitelné , ale né mnoho z nás má v šuplíku potřebné věci a je schopný si to sám udělat .
I tenhle podtlakový by šel udělat s regulací závislou na rychlosti , ale už by to nebylo bez elektroniky sic jednoduché ale přeci .
Tohle nebyl návod , jen nápad který vyzkouším . a napíšu poznatky .
Jak psal Pátrač jde o to aby člověk při dlouhé cestě nemusel držet hodně blbě ergonometricky vyřešen pedál . A jestli se rychlost "houpe" +/- 10km je fuk .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Trevor
Příspěvky: 759
Registrován: ned zář 04, 2005 19:09
Bydliště: Šurany -SK
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Trevor »

Vtip je ale vtom ze ta elektronika by nebola az taky problem. Problem je v systeme ktory ovlada skrtiacu klapku. Aby to vedelo snou hybat a zaroven aby to pri stlaceni brzdy/spojky okamzite klapku zavrelo. Robit to co najednoduksie je sice pekne ale ak to ma byt na ukor kvality/funkcnosti tak je to dost onicom.
530i
Chatka 12 4ever :mrgreen:
Expedicia Eesti 2010
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Elektromagnetických spojek se "všude" válí hafo (hodně) . Ta zabezpečí vrácení klapky rychleji než stačí člověk pustit plynový pedál (hodně let bez vady v 02) .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Uživatelský avatar
Patrac
Příspěvky: 3739
Registrován: stř srp 04, 2004 12:15
Bydliště: Brno - King field
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Patrac »

Saša píše:Nevýhoda ručního plynu je v tom že "nevypadne" při zmáčknutí spojy nebo brzdy . Je to řešitelné , ale né mnoho z nás má v šuplíku potřebné věci a je schopný si to sám udělat .
Jak psal Pátrač jde o to aby člověk při dlouhé cestě nemusel držet hodně blbě ergonometricky vyřešen pedál . A jestli se rychlost "houpe" +/- 10km je fuk .
Kdo jezdil v T55A ten ví že i ruční plyn se dá lehce udělat stačí na to ozubená tyč. Tam to fungovalo jednoduše. zatáh si ruční plyn a dotykem ( sešlápnutím) jakéhokoliv pedálu se uvolnila západka a tyč se vrátila do původní polohy. :wink:
Lada Niva M:1/8,5
Kia Cee´d SW 12.12.2011- ???
21044 - ice dream rising 1.11.2006-19.12.2011
2107 - red storm rising 1.5.2003-1.11.2006
Wolf
Příspěvky: 1246
Registrován: úte čer 01, 2004 11:14
Bydliště: Kraj Lučanů
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Wolf »

Patrac píše:Kdo jezdil v T55A ten ví ...
:D Nj, ale co my ostatní, co jsme byli u elitních nebojových jednotek a tank jsme viděli jenom na obrázku při PPM, kdy nám ho ukázali se slovy "když uvidíte něco takového, pak platí zachraň se, kdo můžeš". :D
Uživatelský avatar
spooneer
Příspěvky: 84
Registrován: ned led 20, 2008 22:11
Bydliště: Sředočeský kraj
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od spooneer »

Wolf, :lol:
Odpovědět

Zpět na „Zajímavé úpravy a vylepšení“