Stránka 2 z 3

Napsal: stř kvě 16, 2007 06:52
od Luděk Musil
Džuzy píše:...ale z pravidla se menijou rozvody az sou opravdu slyset ale tak vzhledem k tomu, ze je tam napinak ta ja zatim jenom napinam kazdych 10 000km...
viz předchozí příspěvky:
Drobek81 píše:v knizce bude napsano asi 100tkm, nicmene rozvody vydrzi v pohode dele...ale vse je zavisle od udrzby
Luděk Musil píše:...Řetěz se mění, pokud jej napínákem již nelze napnout...
Marek píše:Výměnný interval u řetězových rozvodů zpravidla není stanoven. Pokud se pravidelně dodržuje interval napínání a kontroly rozvodů, měl by rozvod vydržet celou životnost motoru až do jeho GO (což je stanoveno na cca 150.000 - 200.000 km)

Napsal: stř kvě 16, 2007 07:43
od Marek
Džuzy píše:ahoj tak nevim ale z pravidla se memijou rozvody az sou opravdu slyset ale tak zheldem k tomu ze je tam napinak ta ja zatim jenom napinam kazdych 10 000km tak nevim ale ty co menily rozvody tak nekterych to zklamalo spatna kvalita ozubenych kol atd. . . tak nevim ale nejak bych to nehrotil z vymenou :wink:
Je potřeba vzít v úvahu, že motor se umí nakopnout. A stačí mu k tomu poměrně málo........... Takže výměna rozvodů je mnohdy velmi rozumný opravárenský tah.

Napsal: stř kvě 16, 2007 07:47
od Marek
Jinak ještě bych rád uvedl na pravou míru něco málo terminologie, abychom s Luďkem nebyli ve při (vepři ????? :-)):

Pojem napínák, kterým Luděk označuje takové to zahnuté, po čem klouže řetěz, je pístek, co je našroubován zboku do hlavy dvěma maticemi M6 a svým přítlakem tlačí na napínací lištu (to je takové to zahnuté, Luďku), čímž dochází k napnutí řetězu rozvodu.Sice jsem to napsal jinak, ale to je už jedno. L.

Takže ode dneška prosím:
Napínák = píst s pružinou
Napínací lišta = takové to zahnuté (otěrová obloukovitá součást rozvodu ukotvená na prsou motoru čepem)


Nechci být zbytečný detailista, ale přesnost je přesnost......

Napsal: stř kvě 16, 2007 08:05
od Luděk Musil
OK - souhlasím s Markem. Takže chvilka správné "řetězovo-rozvodové" terminologie:
Napínák = píst s pružinou (provedení 2101, 2103, 21214)
Napínací lišta = takové to zahnuté (otěrová obloukovitá součást rozvodu ukotvená na prsou motoru čepem, provedení 2101, 2103)
Tlumič kmitů = taková ta věc, kterou občas nalézáme v olejové vaně, místo na levé straně hlavy (provedení 2101, 2103, 21214)
Řetěz = řetěz (2101, 2103)
Řetězová kola = 1x malé na kliku-19 zubů, 2x velké-38 zubů (pohon vačky, pohon oil.čerpadla a rozdělovače)
Pomíjím variantu jednočlánkového řetězu - myslím, že ve zdejších zeměpisných šířkách se nevyskytuje.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
A aby si užili i majitelé řemenového rozvodu:
Napínák = je nahrazen napínací kladkou s pružinou
Napínací lišta = není
Tlumič kmitů = není
Kryt řemenového rozvodu = plastový, 3 kusy (spodní, střední, horní)
Řetěz = je nahrazen gumovým řemenem (rozvody jsou tedy vlastně nejsou slyšet)
Řetězová kola = se jmenují řemenová kola a jsou 1x malé na kliku-21 zubů, 2x velké-42 zubů (pohon vačky, pohon oil.čerpadla a rozdělovače)
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
L.
PS: variantu jednočlánkového řetězového rozvodu ani neuvádím - myslím si, že se v místních zeměpisných šířkách nevyskytuje.

Napsal: stř kvě 16, 2007 08:12
od Marek
Mám osobně vyzkoušeno, že tlumič kmitů je k ničemu. Za běžných provozních podmínek se jej řetěz vůbec nedotéká a pravděpodobně je tak skutečně jen pro případ, kdyby se řetěz uvolnil, aby nemlátil do hlavy. Ovšem je-li řetěz napnutý správně a není jiný problém, je tlumič postradatelný (dokonce jsem nějaký čas jezdil bez něho).

Napsal: stř kvě 16, 2007 10:56
od Vašátor
Marku, já mám přesně opačné zkušenosti. Na pár motorech jsem měl tu možnost slyšet upadnutý tlumič kmitů a vždy bylo podle zvuku motoru poznat, že tam není. Při normální jízdě ne, ovšem při rychlém dupnutí na plyn a puštění plynu řetěz zahrčel, i když byl správně napnutý. Vysvětluji si to rychlou decelerací motoru, kdy má řetěz tendenci se prověsit právě na stranu tlumiče kmitů. A řetěz který má něco zasebou, není jen vytahný na délku, ale i vychozený do boku.
Jak píšu, toto je zase moje zkušenost.

Napsal: stř kvě 16, 2007 10:58
od Myso
Luděk Musil píše:Pomíjím variantu jednočlánkového řetězu - myslím, že ve zdejších zeměpisných šířkách se nevyskytuje.
kruto sa mylis, vsetky nivy s motorom 21214 (1,7MPi) predavane od roku tusim 2005? maju jednoradu retaz... motor 1,7SPi sa oznacuje 21213 ak sa nemylim.

Napsal: stř kvě 16, 2007 11:09
od Marek
Ano, motory MPi mají všechny jednořadý řetěz s automatickým hydraulickým napínákem a společně s tím jsou na motoru použita hydraulická zdvihátka pro automatické vymezování vůle ventilů. Konečně !!!!! (po 35 letech..............)

Napsal: stř kvě 16, 2007 11:17
od Drobek81
Marek píše:Konečně !!!!! (po 35 letech..............)
ale kuš, k čemu by pak byl Luděk Musil???

Napsal: stř kvě 16, 2007 11:25
od Marek
To je vlastně fakt. Kdyby nebyly ventily na seřizování, byl by nám Luděk k ničemu (to je blbost, co???).

Napsal: stř kvě 16, 2007 11:50
od Luděk Musil
Ale pánové notak! :axe:
ty motory s hydroštelem jsou asi dobrý a jestliže jsem se řekl, že se zde nevyskytují - tak beru z5. Mají opravdu výhodu v tom, že ventilové víko již netřeba (pokud vydrží rozvody) po celou dobu životnosti motoru sundat ....... potom vlastně majitel neví, co "tam" uvnitř je.
Proto vlastně tento rozvod ani naživo neuvidíš :( . L.

Napsal: stř kvě 16, 2007 12:32
od Drobek81
Luděk Musil píše:Proto vlastně tento rozvod ani naživo neuvidíš :( . L.
a Majo to u te ponorky nerozdelaval? Nebo ma klasicke rozvody?

Napsal: stř kvě 16, 2007 12:55
od Myso
majo ich u ponorky samozrejme ma, mame aj fotky :)

Napsal: stř kvě 16, 2007 13:00
od Luděk Musil
Hmmmm - tak doufám, že aspoň v Trnavě to (tedy vnitřek) uvidím naživo. L.

Napsal: stř kvě 16, 2007 13:05
od Drobek81
Luděk Musil píše:Hmmmm - tak doufám, že aspoň v Trnavě to (tedy vnitřek) uvidím naživo. L.
pokud tam bude potok...Majo by to mohl vzit jako vyzvu...jednou se to preci musi povest :mrgreen: