Stránka 2 z 5
Napsal: pon bře 05, 2007 12:16
od montér Kolja
Drobku,příčina poruchy nebude v nesprávném mazaní,či použití nevhodného oleje.Všechny tlakově mazané díly motoru jsou minimálně opotřebeny.Motor byl uvnitř jako nový,bez úsad karbonu.
Myso:písty 82mm,tř.B jsou z Autofóra v Pardubicích,kam je dodává PopArt.Cena byla 220,-/ks.Jsou ruské a mají z vnitřní části odlité logo BA3,takže by možná dokonce mohlo jít originál.V každém případě byly zabaleny do stejné krabice,kterou máš ty.Auto je tátovo a přesný počet ujetých km neznám odhadem 20tkm.
Wolfe:Pístní čepy mám uloženy kluzně v pouzdru dojnice i v pístu.Čep je lehce otočný,oblast uložení v pístu nenese stopy vůlí ani jiných poškození.Klikový mechanizmus také bez ztráty květinky,takže úvaha o předčasném zapálení a detonačním hoření asi není moc opodstatněná
Napsal: pon bře 05, 2007 12:20
od montér Kolja
Ojnice jsou z Lancie 1,6 DOHC.Fiat Mirafiori 1,6 OHV má čepy také kluzně.
Napsal: pon bře 05, 2007 12:52
od Myso
no ojnice mame teda rovnake, aj ja ich mam z lancie...
no mne napada uz iba ze to je tou hlupou konstrukciou motora, velky zdvih-nizky blok -> velke namahanie a bocny tlak na piesty a steny valca
Napsal: pon bře 05, 2007 14:32
od VaSek
Lomy můstků u benzinových motorů se přednostně vyskytují u motorů s vysokou kompresí s klínovým spalovacím prostorem a antidetonační plochou proti zapalovací svíčce, vyplachovaných stejnosměrným proudem. Jsou vždy následkem detonačního hoření. To znamená, že palivo nemohlo pokrývat oktanovou potřebu motoru ve všech stavech provozu a zatížení. I když se lomy vyskytují jen u jednotlivých pístů motoru, jsou také i ostatní písty velmi silně zdeformovány.
.....
Napsal: pon bře 05, 2007 14:38
od VaSek
Možná že docházelo k přehřátí spalovacího prostoru jehož průvodním jevem mohl být sklon k detonačnímu spalování > přidírání a vytrhávání můstků.
Napsal: pon bře 05, 2007 18:54
od montér Kolja
Myso píše:no mne napada uz iba ze to je tou hlupou konstrukciou motora, velky zdvih-nizky blok -> velke namahanie a bocny tlak na piesty a steny valca
Pokud by jsi měl pravdu,což nemáš,protože náš motor je fenomén, byl by píst sedřený přes kroužky po celé délce a ne jen mezi hlavou a první pístní drážkou.Poškození svědčí o nadměrném tepelném namáhání hlavy(vrchlíku)pístu.Deformaci válců jsem nezaregistroval,ono to zase něco vydrží,jen se neboj.
Záměrně jsem to sem na začátku nepsal,ale teď přispěju svoji troškou do mlýna:
Tedy s hustomotorem jezdí můj otec,důchodce 77let.Táta jezdí stylem pohoda,klídek,tabáček prostě piánko.Co se mi na jeho stylu jízdy ovšem vůbec nezamlouvá je dotáčení motoru.
Vysvětlím:Využívá ploché křivky krotícího momentu ,řekněme traktorovitosti tzn.tahu od nízkých otáček a je schopen na pětku jet 50km/h v obci.Při jízdě do kopce už by chtělo auto podřadit na čtyřku,ale on ho drbe na pětku až nahoru.Motor má sice výkonově na to,aby na pětku vyjel,ale když pod kopcem,nebo v polovině dojede Avii a ztratí otáčky tak co Halík?Nepodřadí!
Teď si probereme co se asi děje ve spalovacím prostoru,čímž nechci narazit na otázku holocaustu.Motor pracuje ve spojení s nejtěžším převodovým stupněm v režimu vysokého zatížení.Jeho otáčky jsou nízké,tudíž otáčky vodního čerpadla jsou jaké?To Vám povím naprosto přesně "Ratatata a někdy ještě menší".Motor tou dobou na tom s chlazením asi moc valně není.Jdeme tedy do spalovacího prostoru.Podtlak v sání v tomto režimu zatížení nám otevřel druhou komoru Ozonu a do válce je nasáváno velké množství směsi.Ventily stojí šikmo vedle sebe čímž se směs ve válci moc nezvíří,ale dopadne na vrchlík pístu v jednom místě.Místo dopadu se lokálně ochladí,vzápětí se opět prudce ohřívá,když je směs zapálena svíčkou a začne hořet.Motor zvýší teplotu a pootevře se termostat.V tu samou chvíli táta podřadí.Vodní čerpadlo zvýší otáčky a nažene do přehřátého motoru ochlazenou vodu větším průtokem.Dojde ke smrštění litinového válce čímž jsou vytvořeny podmínky pro zadírání vůlí.Vrchlík pístu v nejteplejším místě tj.pod svíčkou asi moc prostoru k předání tepla nemá,když je stále zahříván a od stěn válce oddělen kroužky ,lokálně se roztáhne přerve můstky v tahu od studeného k nejteplejšímu místa pístu a přidře se v nejteplejším místě pod svíčkou,kde je roztažení největší.
Svoji teorii opírám o to,že jsou poškozeny první a čtvrtý válec.První je nejblíže vodnímu čerpadlu u čtvrtého proud chladící kapaliny končí a voda obtéká válec dokonaleji než v případě druhého a třetího válce.Ochlazení druhého a třetího posléze jejich smrštění jsou menší a riziko přidření vůlí klesá na úroveň sklepa.
To je moje první teorie, jednoduchá jako facka od doktora Macka.Mám i druhou,ale nechám si ji na později.Co si o tom myslíte???
Myso:jaký máš na svém motoru kompresní poměr,popř.tlaky.
Napsal: pon bře 05, 2007 19:01
od Malda
Cili je potreba ten motor tocit kvuli chlazeni?
Napsal: pon bře 05, 2007 19:01
od montér Kolja
VaSek píše:Možná že docházelo k přehřátí spalovacího prostoru jehož průvodním jevem mohl být sklon k detonačnímu spalování > přidírání a vytrhávání můstků.
Oktanové číslo LPG je něco přes 100.Nedomnívám se,že by při jeho použití
byly vytvořeny podmínky detonačního spalování.
Napsal: pon bře 05, 2007 19:34
od marty
dělo se my něco dost podobnýho sice na motorce ale to je asi jedno dost dlouho jsme si s tim lámaly hlavu proč se to děje až jsme to jednou probíraly v hospodě kde jinde
a u vedlejšího stolu se zvednul důchodce a zeptal se kde jsme vzaly písty po oznámení že jsem si je nechal dělat tak se jenom zeptal jestli jsme je ustálily a bylo jasno protože na to jsme samozřejmně zapomněly po ustálení byl klid
takže po tom kecání bych to schrnul ale je to jenom muj názor: nekvalitní písty
Napsal: pon bře 05, 2007 20:07
od montér Kolja
Co znamená ustálit písty?Písty stáli 220,-/ks,za to se nekoupí ani píst na fichtla,jenže jak odlišit kvalitní od nekvalitního?
Napsal: pon bře 05, 2007 20:39
od Dusan
hmmm no a preco u nas stoja nove ruske piesty 650 Sk-
Napsal: pon bře 05, 2007 20:56
od Vašátor
Ustálení pístu je vyúhlování ojnic? Na motorkách se to muselo dělat po každém výbrusu. Při nedokonale vyúhlovaných ojnicích píst běhá lehce křivě ... teplo a roztažnost hliníku pak udělá své.
Já jsem se setkal s úplně stejným problémem (Zadření pístů v horní části). Bylo to způsobeno těsným výbrusem. Motor běhal bez problému až do té doby, dokud ho majitel nezačal více honit. Tím mu dopřál větší teplotu a motor se zakousl ...
Ovšem toto mi na Tvůj motor vůbec nesedí, protože má již celkem naježděno. Kdyby se jednalo o zadření po pár kilometrech, připadalo by toto v úvahu...ovšem takto?
Napsal: pon bře 05, 2007 22:05
od Myso
ja mam ojnice a piesty vyuhlovane... a ako poznam Montera ako sa s tym vyhral tak asi tiez
Moj kompresak je presne odmerany a zratany na 10:1
tlaky som zatial nemeral.
Napsal: pon bře 05, 2007 22:19
od marty
ustálení pístů je finální tepelná ůprava zjednodušeně řečeno píst se ohřeje a necha vychladnout odstraní se tím pnutí a podobné záležitosti v pístu
Napsal: pon bře 05, 2007 23:23
od VaSek
montér Kolja píše:VaSek píše:Možná že docházelo k přehřátí spalovacího prostoru jehož průvodním jevem mohl být sklon k detonačnímu spalování > přidírání a vytrhávání můstků.
Oktanové číslo LPG je něco přes 100.Nedomnívám se,že by při jeho použití
byly vytvořeny podmínky detonačního spalování.
Nepíšeš jak je upravená křivka regulátoru předstihu (ostředivky). Mám motor stejného obsahu s podobnou kompresí a na LPG je schopen detonačního hoření velice snadno. To že LPG má oktanové číslo výrazně přes 100 je chyméra. Viz
zde a třeba
zde.
To vylomení ukazuje právě na detonační hoření. Přidírání je zase spíš důsledek přehřívání či tepelných šoků jak popisuješ.