Stránka 2 z 5
Napsal: úte říj 31, 2006 15:14
od Marek
Roman píše:To je sice pravda, ale v klasickych ladach tieto problemy nehrozia, kontrolka dobijania je ovladana relatkom, ktore je napajane zo stredov vinutia alternatora. V praxi to znamena, ze kontrolka nedokaze ovplyvnit dobijanie.
To je pravda, já jsem to uvedl jen jako obecně platné pravidlo.
Napsal: úte říj 31, 2006 15:15
od Marek
Roman píše:Ale aj tak najjednoduchsi "ovladac" je na pristrojovke nalepeny stitok s napisom SVETLA
A to je svatá pravda !!!
Napsal: úte říj 31, 2006 20:20
od Dusan
Ale aj tak najjednoduchsi "ovladac" je na pristrojovke nalepeny stitok s napisom SVETLA
Az zaplatim pokutu ..a nieco my este zvysi tak si tto zozeniem
vid hore
Napsal: ned bře 11, 2007 11:01
od Marek89
Ja som si urobil spínač svetiel ktorý bol uverejnený v PE12/2006. Tam sú 2 relátka, na jedno sa napájajú hlavné svetla a na druhé parkovacie svetla. Len si nie som istý či sa budu dať prepínať svetla z hlavných na parkovacie. Prikladám schému.
Napsal: ned bře 11, 2007 12:15
od Vašátor
Mno, já taky přemýšlel o zapojení nějakýho bazmeku na samorozsvicování světel, ale nakonec jsem od toho upustil. Nejezdím jen s Ladou, jezdím v hodně autech a v případě zvyknutí si na samorozsvícení, by mi to při přesedlání do jiného auta mohlo urobit řádné problémy ....
Napsal: ned bře 11, 2007 22:39
od Sender
Původně jsem chtěl rozsvěcování dělat pomocí jednoduchého obvodu,který by po zhasnutí kontrolky dobíjení sepnul thyristor a ten relé na světla.Thyristor by vypnul po vypnutí klíčku zapalování.Šlo by to udělat elegantněji třeba s PIC 12F675,kdy by si ještě procesor hlídal pohyb auta a chod motoru,ale je to zbytečný.Způsobů je hafo.
Nakonec jsem se na to vykašlal.Při startování mám přepnuto na parkovačky a po nastartovánní to lehce prstem u volantu přepnu.
Napsal: úte zář 04, 2007 18:09
od Saša
Dnes mě Marek89 přemluvil abych sem dal svoji verzi automatického rozsvěcování světel.
Viděl jsem mnoho zapojení které sice funkci splní ALE ! jsou NEBESPEČNÁ-světla mohou zhasnout třeba při "zhasnutí" motoru (olej,dobíjení),dokonce se taková prodávají s Atestem!
Pak jsou zapojení složitá ,a dokonce někdy k této jednoduché činnosti potřebují naprogramovaný procesor!
Moderní technologiji se nebráním ale tady je to v rozporu s bespečností!
Tohle zapojení nepoužívá žádné polovodiče kromě D1 kterou můžete vynechat na funkci nemá žádný vliv."Chodí" deně už 5 let.
Jediná "Krytická" součástka je RE2 (jazýčkové relé)které ke svému sepnutí potřebuje minimální proud -v řádu jednotek mili A. V případě použití relé s větším proudem cívky bude stále mírně prosvěcovat kontrolka mazání.(toť vysvětlení).
RE1 může být libovolné které má TŘI spínací kontakty a snese proudové zatížení světel
Zapojení se dá ještě zjednodušit odstraněním RE2 a podnět k rozsvícení dovodít třeba od brzd.
TEĎ DÚLEŽITÉ ! RE1 Musí být zapojeno SAMODRŽNĚ ! to je ten první kontakt!
Pokut jednou sepne už ho rospojí jen vypnutí klíčku.!!! nic jiného.
Doteť se divím že to nikdo takhle neřešil.
Napsal: úte zář 04, 2007 18:12
od Marek89
Saša, Díky.
Napsal: úte zář 04, 2007 20:11
od Cory
Ja som to riesil tak trochu amatersky,pouzil som asi 3 relatka
Po nastartovani sa rozsvietili svetla (podnet z kontrolky tlaku oleja) a vypli sa az pri vypnuti motora a otvoreni vodicovych dveri.Myslim,ze to bolo na princip tlacidla "start-stop".
Rozsvícení světel po nastartování pro žárovky H4
Napsal: úte zář 04, 2007 22:09
od tonda
Většina těchto zapojení neřeší rozdíl mezi zapojením žárovek H1,H7 které mají jedno vlákno a žárovek H4 které mají 2 vlákna /dálkové,potkávací/ přitom svítit může jenom jedno vlákno. V situaci kdy neustále svítí u H4 potkávací vlákno a večer řidič zapne světla a rozsvítí dálková svítili by obě vlákna součastně, což je špatně. Proto tam musí být u H4 ještě jedno relé které po přepnutí na dálková světla odpojí potkávací. U H1 a H7 je to jedno, tam svítí potkávací stále a k němu se přepne dálkové - každé světlo je zvlášť.
Všechny tyto obvody se připojují vždy paralelně ke stávajícímu el. rozvodu, který zůstává zachován jak byl, takže nic není nebezpečné, večer řidič ovládá světla jako by to tam nebylo.
Přispěju také troškou do mlýna - pro světla kde jsou žárovky H4 používám toto jednoduché zapojení, je to pár běžných korunových součástek a tři automobilní relé z jakéhokoliv auta. Dával jsem to i do několika Favoritů, na dobíjení to žádný vliv nemá, odpor R1 omezí tekoucí proud na velmi malou zanedbatelnou hodnotu. Vyhýbal jsem se vždy to připojovat na snímač tlaku oleje - problémy a těžká nespolehlivost. Vždyť už při náběhu zhruba 2 V na kontrolce dobíjení u každého alternátoru přejde tranzistor T1 do vodivého stavu a spolehlivě sepne relé. Je to jedno ať se jedná o Škodu 100 nebo Peugeot 206. Po r. 2000 naštěstí už jsou auta většinou multiplexovaná, příkaz na denní světla se zapíše do konfigurace a odpadá toto bastlení.
Napsal: stř zář 05, 2007 06:01
od Křečík Barbuška
Sašo, k čemu ta D1? Pidispožděný odpad, proč?
Napsal: stř zář 05, 2007 08:22
od Štěpán
Koko Loko píše:Sašo, k čemu ta D1? Pidispožděný odpad, proč?
Při odpojení napěí na cívce relé vzniká napěťově opačný a 5 krát vysší impuls, který by muhl zničit nějaký jinný polovodič v elektrické soustavě vozu. Ta dioda to prostě vyskratuje.
Napsal: stř zář 05, 2007 08:41
od Luděk Musil
Přispěji také se svou troškou do mlýna.
Původně jsem chtěl "automatické" rozsvěcení řešit na bázi několika relátek. I začal jsem si malovat schema (určil jsem si strop - max 3 relé) a když jsem do obvodu přidával paté relé a už jsem byl tak zblblej, že jsem nevěděl, co mi dělá to první - jsem si řekl a dost! Zašel jsem do prvního autoshopu (konkrétně Brno - Jamborova - Autouniversal) a koupil jsem za 500 Kč nějakej univerzál, doma jsem ho během hodiny připojil a funguje to bez problémů od doby, kdy je na našich silnicích povinné svícení. L.
Napsal: stř zář 05, 2007 09:29
od Sender
Saša, Funguje ti to dobře (s připojením na mazání) ? Já když startuju,tak mi zhasíná kontrolka mazání dřív než chytne motor (nechci tím říct,že mi startuje špatně
).Pro mě by asi bylo účiný zapojit to na kontrolku dobíjení.Co tě vedlo k zapojení na kontrolku mazání ?
Napsal: stř zář 05, 2007 10:27
od Křečík Barbuška
Štěpán Getsko píše:Koko Loko píše:Sašo, k čemu ta D1? Pidispožděný odpad, proč?
Při odpojení napěí na cívce relé vzniká napěťově opačný a 5 krát vysší impuls, který by muhl zničit nějaký jinný polovodič v elektrické soustavě vozu. Ta dioda to prostě vyskratuje.
Nuance ochranné diody znám, ale nechápu co zrovna tahle zmíněná dioda chrání v žigulovi
.
Luďku, to že se to dá koupit je velmi hezké, ale třeba mne velmi potěší nějaký samoděl v autě, bohužel se k tomu už od začátku povinného svícení dokopávám a pořád nic
.