Stránka 2 z 4

Napsal: stř říj 04, 2006 10:03
od tek
Jezdím z kopce na rychlost i na neutrál, podle situace. V Praze málokdy vyřazuju, protože na čtyřku to většinou pěkně drží tu padesátku, na druhou stranu, při táhlých sjezdech na D1 jedu na neutrál. Když nejedu s prázdným autem, tak to zase pěkně drží tu stovku až stodvacítku :-) Že by to mělo nějaký vliv na manuální převodovku, jestli se jezdí tak nebo onak, to jsem nikdy neslyšel. Jen v diskuzích o automatech se píše, že se nemá vyřazovat.

Navíc, dycky si vzpomenu na tu urban legend o konstruktérovi AN-2, který před návrhem letadla zašel na letiště a když viděl ty zhroucený postavy po mnoha stakanech, tak to letadlo udělal tak, aby se ze všech letových režimů samo dostalo do ustáleného letu :-)

Čili když lejdyna vydrží tajgu a tundru, tak musí vydržet i ČR :-)

Napsal: stř říj 04, 2006 10:44
od Pavel04
JmJ píše:... Jak jsem jiz nekde psal, dokazu po zname trase mezi dedinama ujet 12 km a zabrzdit brzdou az doma u baraku.
To delam nekdy v Praze, kdyz neni hustej provoz, k semaforu se da dojizdet bud pozvolna na neutral nebo na rychlost - jednicka to ubrzdi hodne solidne :twisted:

Napsal: stř říj 04, 2006 10:49
od Pool
JmJ píše:Pokud udelas naporove sani, tak muze dochazet k tomu, ze tlak vzduchu v karburatoru je vetsi nez tlak plaliva a to pak rozhodne dobrotu delat nebude. Tezko rict, pri jakych rychlostech se co bude dit.
No když to funguje i s turbem (turbo před karburátorem) tak tohle asi nehrozí. Tam je mnohem větší tlak a chodí to no problem :)

Napsal: stř říj 04, 2006 10:56
od JmJ
Pool píše:
JmJ píše:Pokud udelas naporove sani, tak muze dochazet k tomu, ze tlak vzduchu v karburatoru je vetsi nez tlak plaliva a to pak rozhodne dobrotu delat nebude. Tezko rict, pri jakych rychlostech se co bude dit.
No když to funguje i s turbem (turbo před karburátorem) tak tohle asi nehrozí. Tam je mnohem větší tlak a chodí to no problem :)
fakt? no budiz. ja myslel, ze na to je zapotrebi vhodny karburator. tedy jako bych nic nerekl.

Napsal: stř říj 04, 2006 11:11
od Pool
JmJ píše:fakt? no budiz. ja myslel, ze na to je zapotrebi vhodny karburator. tedy jako bych nic nerekl.
Teď jsem zas četl že Ladovské webery to nezvládají, tak beru zpět, sory... Mám v tom trochu zmatek :oops:

Napsal: stř říj 04, 2006 12:00
od Marek
Nulašestka píše:S kopce jezdím zásdaně pouze a jedině na neutrál,výjimku tvoří hustý déšť a zimní ježdění.Je mi docela fuk kdo si co myslí,pro mě je směrodatná podstatně nižší spotřeba,jede se tiše a jak už jsem jednou psal,motorem mi to brzdí až hrůza,to bych musel mít pořád nohu na plynu. :lol: Můj dojem je ten že převodovce to absolutně nevadí,neboť na mém autě se tak najelo cca 150tis.Km a převodovka byla jak víno.Spíš to ničí motor(ale těžko říct,u mě se jezdilo s vypínáním motoru,což já si netroufnu a navíc takovým tím stylem že "rozkulit to s plynem na podlaze a vyřadit/vypnout motor,takže pro motor vcelku čočka... ),no řeším to tak že vždycky ustálím chvíli předtím otáčky,vyřazuji třeba z 2500-3000 Ot/min a nevyřazuju pokud jsem to předtím hnal,nebo když jedu pilu. :wink:
Milý zlatý chlapče.
Tím, že při jízdě z kopce vyřadíš rychlost, neušetříš ani slzu paliva!!!!! Naopak. Pokud je na karburátoru ekonomizér, je to jasné - pokud není, je okamžitá spotřeba motoru úplně stejná s vyřazením či na kvaltu, protože hodnota podtlaku v sání je nachlup stejná a kanál volnoběhu je od výrobce dimenzován nadoraz, tedy aby jím teklo maximální množství směsi bez ohledu na otáčky motoru (průtok je škrcen navíc šroubem bohatosti směsi).

Jezdit z kopce se zařazenou rychlostí (režim decelerace) má pouze samé výhody, a to velmi zásadní.
- Především je vůz nesrovnatelně ovladatelnější - neřítí se dolů kopcem jako neřízená střela.
- Dále tím, že motor má vyšší otáčky, mnohem lépe maže a chladí, což zejména z dlouhodobého ohledu na životnost motoru je nesporná výhoda. Nikomu bych nepřál vidět, co udělá hlava, píst nebo pánev klikového hřídele, když po deseti kilometrech ostrého tempa prudce vyřadíte rychlost (čímž snížíte účinnost mazání potažmo chlazení na minimum) - je to totéž jako ten motor úplně zastavit, možná dokonce horší!!!
- Další výhodou je nesrovnatelně vyšší životnost brzd.

Obecně je známo, že decelerace (brzda motorem) je pro motor a jeho životnost režimem nejvýhodnějším. Názor, že to motor ničí, který prezentuješ Ty, je lživý. Nevíš, co mluvíš, chlape!!!
Naopak volnoběh je pro motor režimem nejméně vhodným, škodlivým a drahým.

Najdi mi jedinou nevýhodu decelerace - srazím paty a skloním hlavu !!!


Ale pro mě a za mě si jezdi třeba po střeše a brzdi si trenkama pověšenýma na anténě. Ale netvrď něco, co se nezakládá na pravdě a nekritizuj názory jiných, jež jsou narozdíl od názorů Tvých poučné a pravdivější - buď tak laskav.

Napsal: stř říj 04, 2006 12:51
od JmJ
Pool píše:
JmJ píše:fakt? no budiz. ja myslel, ze na to je zapotrebi vhodny karburator. tedy jako bych nic nerekl.
Teď jsem zas četl že Ladovské webery to nezvládají, tak beru zpět, sory... Mám v tom trochu zmatek :oops:
nejlip bude, kdyz budem oba mlcet a nenapadne cekat, co na to rekne nekdo jiny :lol: :P

Napsal: stř říj 04, 2006 15:29
od Myso
JmJ píše: cely leto mene nebo rovno 7 litrum , nejmin 6.7litru
aj ja s formanom 1,3BMM 40kW :mrgreen:
JmJ píše: dalnice (D1 tam a zpet pri 120km/h) 8 litru
aj ja s mojou 1,7 na V power racing v zabehu :)

Napsal: stř říj 04, 2006 19:26
od Miso
Marek píše:
Najdi mi jedinou nevýhodu decelerace.
1. Ak auto nema setric paliva volnobehu tak vyssia spotreba "a ne ze ne"
2. Opotrebuva sa rozvodovka a aj prevodovka (pokial nieje zaradena 4. rychlost)
3. Ak ma auto "ekonomizer" do valcov nejde palivo a tak mnozstvo odpadoveho tepla ktore v motore vznika prudko klesne. To znamena ze sa motor zacne podchladzovat a to az pokial sa neuzavrie termostat (ak vobec spravne funguje /teplota, tesnost/).

K mazaniu: Tlak oleja pri volnobeznom rezime staci na mazanie motora pri volnobeznom rezime.

Napsal: stř říj 04, 2006 20:23
od Nulašestka
Marek píše:Názor, že to motor ničí, který prezentuješ Ty, je lživý. Nevíš, co mluvíš, chlape!!!
Omlouvám se za bláboly,neberte si ze mě příklad. :oops: Ale spíš došlo k omylu,myslel jsem to jako tak že ježdění bez kvaltu,tudíš na neutrál ničí motor,resp.že jsem si vědom toho že si ničím motor. :idea:
Marek píše:Tím, že při jízdě z kopce vyřadíš rychlost, neušetříš ani slzu paliva!!!!!
Porovnání ježdění stejných tras stejným způsobem s vyřazováním a bez u mě znamenalo přibližně o 3/4 l/100 Km ve prospěch vyřazování.Věřte nevěřte.
Marek píše:Jezdit z kopce se zařazenou rychlostí (režim decelerace) má pouze samé výhody, a to velmi zásadní.
- Především je vůz nesrovnatelně ovladatelnější
Za zhoršených jízdních podmínek jistě.
Marek píše: motor má vyšší otáčky, mnohem lépe maže a chladí
Souhlasím.
Marek píše: Další výhodou je nesrovnatelně vyšší životnost brzd.
Až na to že jsem si zpočítal,že za těch 20 tis.Km co mi takhle vydrží brzdové destičky za 200 Kč ušetřím paliva za cca 4 500 Kč.No comment.
Najdi mi jedinou nevýhodu decelerace - srazím paty a skloním hlavu !!!
Jak už jsem poznamenal,největší nevýhodou je to že musím pořád šlapat na plyn,protože při brzdění motorem by mi auto jelo pod kopcem 70Km/h,zatímco na neutrál tam jedu 100 Km/h,no tak teda nevím,vždyť já tím že brzdím motorem beru autu jeho kinetickou energii,což je sice jev žádaný pro deceleraci,ale panebože copak vždycky když jedu s kopce mi jde jen o deceleraci?Mám na mysli velmi pozvolná klesání,kde si na neutrál plachtím v poklidu 80,na kvalt bych na to musel šlapat.
Omlouvám se za choré výplody svého nemyslícího mozku,pokud jsem se někoho dotkl tak nechť si uvědomí že dělám ostudu jenom sám sobě. :wink:

Napsal: stř říj 04, 2006 20:42
od JmJ
Inu jezdete si kazdy jak chcete a jak vam to vyhovuje. Ani s kvaltem ani bez se dle meho zadna tragedie vozidlu nestane. Kdo ekonomizer nema, budiz, at spekuluje, kdo ho ma funkcni, je myslim volba jasna.

Napsal: čtv říj 05, 2006 09:12
od Myso
Miso píše:K mazaniu: Tlak oleja pri volnobeznom rezime staci na mazanie motora pri volnobeznom rezime.
za predpokladu idealnych podmienok... ak si prave motoru nalozil, mas olej riedky, ak nemas motor zrovna po GO tak ten tlak na volnobeh je fakt akurat na to mazanie volnobehu, ale pripocitaj k tomu nejaku zakrutu kde sa ti olej natlaci na stranu olejovej vane a uz mu davas...
mam tlakomer aj teplomer co sa oleja tyka tak viem ako to chodi pri roznych teplotach a zakrutach :) preto jazdim vsetky zakruty pod plynom v otackach :mrgreen:

Napsal: čtv říj 05, 2006 09:51
od Hnojar
Já vyřazuji často........ nějak mi nesedí skutečnost, že bych měl auto rozjet, potom ho, kvůli opěvované deceleraci zase zbrzdit i když jedu z kopce...abych tím pošetřil motor a pak vzápětí zas zatížil akcelerací, jež je nevyhnutelným důsledkem předchozí tolik vítané decelerace. Nevím jak vy ale já mám pohot. hmotnost v techničáku 1100 kg. Naproti tomu, brzdit těch 1100 kg jen brzdami, když si můžu pomoct statečně decelerujícím motorem, považuji za nesmysl, proto brzdím motorem často. Rozlišujte, vážení diskutéři pojem jet na volnoběh ( když prostě chci jet a ne brzdit a jedu zrovna náhodou z kopce dolů ) a brzdit. Mám pocit že některým je tady trochu ukřivděno, protože ten kdo jezdívá z táhlých kopců na neutrál nemusí nutně vždy a zásadně brzdit pouze brzdami a ne motorem. Mno a dotázek na závěr. Mám v autě tlakoměr oleje. Olej mám 15w40 API nevím kolik, ale je to víc než SF a je to minerál 8) Když je auto studené tlakoměr ukazuje normálně, jakmile je voda ohřátá na těch cca 85-90 st. tak po nějaké chvíli ( 10 km ) pozorují že tlakoměr ukazuje na volnoběh 0, 2000 rpm asi tak 2 bary a 3000 rpm tak možná 2,5 baru a při jízdě tak 80 a více se to dostává těsně pod 4 a víc to nejde. Měnil jsem čidlo tlaku, co je k němu tlakoměr připojen, protože to ukazovalo ještě míň. Kontrolka mazání se mi nerozsvítí nikdy, ani při hodně nízkých otáčkách ( třeba při pokusu o ustálení voln. otáček sytičem atp. nebo nepovedeném rozjezdu, přechlastání benálem a podobných srandách). bezprostředně po koupi to občas bliklo když motor brblal hodně nízko a otáčkoměr ukazoval tak 100 rpm ( přelchlastávalo se mi to ) ale teď se rozvítí až dyž motor vypnu. Může být problém v měřáku ? nebo je to normální hodnota tlaku ?

Napsal: čtv říj 05, 2006 10:21
od Marek
Hnojar píše:Když je auto studené tlakoměr ukazuje normálně, jakmile je voda ohřátá na těch cca 85-90 st. tak po nějaké chvíli ( 10 km ) pozorují že tlakoměr ukazuje na volnoběh 0, 2000 rpm asi tak 2 bary a 3000 rpm tak možná 2,5 baru a při jízdě tak 80 a více se to dostává těsně pod 4 a víc to nejde. Měnil jsem čidlo tlaku, co je k němu tlakoměr připojen, protože to ukazovalo ještě míň. Kontrolka mazání se mi nerozsvítí nikdy, ani při hodně nízkých otáčkách ( třeba při pokusu o ustálení voln. otáček sytičem atp. nebo nepovedeném rozjezdu, přechlastání benálem a podobných srandách). bezprostředně po koupi to občas bliklo když motor brblal hodně nízko a otáčkoměr ukazoval tak 100 rpm ( přelchlastávalo se mi to ) ale teď se rozvítí až dyž motor vypnu. Může být problém v měřáku ? nebo je to normální hodnota tlaku ?
Problém je v tom, že výrobce udává pouze tlak při otáčkách max. výkonu motoru 5600 rpm, a to 3,5 - 4,5 Bar. Mezi neudává nic.
Obecně by mělo platit, že při teplotě oleje 80 - 100 *C (provozní teplota) by měl být tlak oleje cca 1 Bar na každých 1000 rpm. Pokud je tlak nižší, může to mít příčinu v několika věcech:
- Nevhodně zvolený olej (u Tebe neplatí)
- Starý olej (asi taky neplatí)
- Závada v čidlu (po výměně)
- Závada v budíku (málo pravděpodobné, snadno diagnostikovatelné proměnným odporem)
- Opotřebení motoru (pánve kliky nebo vačky)
- Unavená pružina red. ventilu tlaku oleje v olejovém čerpadle (nejčastější závada)

- osobně jsem vymontoval olejové čerpadlo, zabrousil sedlo red. ventilu pastou a podložil pružinu ventilu podložkou d=12 mm. Od té doby maže teplý "uhnaný" motor při 3000 rpm na 4 Bar a při 4500 rpm je tlak na 6 Barech (olej SAE 15W/40, API SG).

Ale dá se říct, že hodnoty tlaku závislého na otáčkách, které uvádíš, jsou celkem v toleranci a asi bych se tím nezabýval.

Napsal: čtv říj 05, 2006 10:31
od Marek
Miso píše:1. Ak auto nema setric paliva volnobehu tak vyssia spotreba "a ne ze ne"
2. Opotrebuva sa rozvodovka a aj prevodovka (pokial nieje zaradena 4. rychlost)
3. Ak ma auto "ekonomizer" do valcov nejde palivo a tak mnozstvo odpadoveho tepla ktore v motore vznika prudko klesne. To znamena ze sa motor zacne podchladzovat a to az pokial sa neuzavrie termostat (ak vobec spravne funguje /teplota, tesnost/).

K mazaniu: Tlak oleja pri volnobeznom rezime staci na mazanie motora pri volnobeznom rezime.
Nevíš o tom nic a mluvíš z cesty, kamaráde. Všechno, co tu píšeš, jsou jen Tvé domněnky.

Ad 1. Kravina!!! Průtok kanálu volnoběhu je škrcen šroubem bohatosti směsi. Tedy i kdyby ses krájel na nudle (rezance do polievky), nedostaneš z něho víc paliva. Takže při volnoběhu je spotřeba na chlup stejná jako při deceleraci.

Ad 2. Nevím, kde jsi k tomu přišel. Pokud vím, převodovka i rozvodovka mají šikmé soukolí ve stálém záběru (rozvodovka dokonce hypoidní) a jak známo tato soukolí jsou schopna trvale běhat na obě strany bez poškození.

Ad 3. Ochlazování pístů, stěn válců, ventilů a spalovacích prostorů je při deceleraci žádoucí - snižuje se tření, že. To je základní zákon fyziky.

Tlak oleje ve volnoběhu jistě stačí na mazání motoru ve volnoběhu, ovšem nestačí, pokud je motor například ostrou jízdou po dálnici rozhicovaný na 100 stupňů a olej má v té chvíli třeba teplotu vyšší než 130 stupňů. Na to zapomeň.

Jsem motorář s několika atesty certifikovaných středisek a diagnostických stanic pro výzkum a vývoj spalovacích motorů a vím, o čem mluvím.

Závěrem bych rád navrhl, abychom tuto nesmyslnou debatu ukončili. Nerad bych se tu dostal do extrému podobného tomu mezi Stenlym a Pátračem před nějakou dobou.
Nechť si každý jezdí se svým vozem, jak chce a jak sám uzná za správné. Nikomu tímto nenařizuji, jak má či nemá jezdit, to mi nepřísluší. Jen se snažím upozornit na jistá rizika.