Stránka 2 z 3

Napsal: stř čer 28, 2006 05:40
od denis
Teepee píše:Svařování = zničení lambda sondy, pokud jí neodpojíš a nevymontuješ.
S těmi čidly je to individuální. Čidlo, které pracuje s vodiči jdoucími do řídící jednotky je zcela mimo hru, pokud je řidící jednotka vypojena (mam na mysli například polohu škrtící klapky).
Ale ta lambda je závislá na kostře auta a bez demontáže přes ní může něco přeběhnout a je v pánu, ona nesnáší ani připojení Ohmetru na výstupní fousy...
Ale víc nevím, raději bych odpojil více než méně věcí.
Tak kdybys věděl, jak lambda funguje, nenapsal bys takovou kravinu-co bys naní chtěl odpálit? Žhavení? Nebo snímač jako takový? Prober se, to by musela v tom autě odejít při prvním startu, vzhledem k podmínkám, ve kterých pracuje, navíc po odpojení jednotky jsou její vývody v luftě, tudíž je jí to buřt..
Jinak, pokud máte strach, odpojte třeba vše, když se vám uleví, ale pokud odpojím baterii a jednotku, za 11 let, kdy má kamarád servis nedošlo následkem svařování k odpálení jakékoliv elektronické věci na autě(dělá Japonce protkané elektrikou od nárazníku k nárazníku). Lambdě je to fuk, váze vzduchu 2x, čidlům je to totálně u prdele, protože většina z nich je odporová teda kromě čidla na klice, které je zase hooodně slušně zablokované proti rušení a jiným věcem, jinak by stříkačka ani neškytla. Altík-hmmm, ukažte mi na normálních autech altík, ve kterém by byly použité fety či cmos obvody-z 90% kostka s bipolárem a tomu je to buřt.
Tudíž zůstala jednotka, která je staticky citlivýma věcma protkaná, případně rádia či jiné el. příslušenství.
Chtěl bych vás totiž vidět, jak byste odpojovali vše vámi popisované třeba na Mazdě Xedos-tam je tolik elektroniky, že byste jí museli dát do faradayovy klece a uzemnit kýblem do země.
Prostě nic se nemá přehánět, ale kdo se bojí, prosím, odpojte a vymontujte třeba vše. Apropo, neznám osobně ani případ, kdy by při svařování odešlo rádio. :wink:

Napsal: stř čer 28, 2006 06:50
od Teepee
denis píše:Tak kdybys věděl, jak lambda funguje, nenapsal bys takovou kravinu-co bys naní chtěl odpálit? Žhavení? Nebo snímač jako takový? Prober se, to by musela v tom autě odejít při prvním startu, vzhledem k podmínkám, ve kterých pracuje, navíc po odpojení jednotky jsou její vývody v luftě, tudíž je jí to buřt..
Právě proto že vím jak lambda funguje, tak si za tím stojím.
Žhavení jsem samozřejmě neměl na mysli, ono i kdyby přestala lambda žhavit, tak to neznamená, že je nefunkční.
Ale snímač. Snímač je připojen signálním výstupem do řídící jednotky a druhým (kostřícím, stínícím) sice také, ale je zde závislost na ukostření s masou výfuku, který by měl být také řádně ukostřen. (lze suplovat přikostřením kostřícího vodiče lambdy)
Právě rozdíl napětí vzniklý špatným ukostřením lambdy má za následek špatnou funkci lambdy. (ukostření řídící jednotky versus kostřící vodič vedoucí z lambdy musí mít napěťový spád nula, jinak o ten rozdíl dochází k posunu úrovně signálu z lambdy). A z toho plyne, že bez demontáže je lambda ukostřena a například při svařování výfuku bych jí určitě vyndal, a protože já osobně nebudu pokoušet jestli vydrží nebo ne (nová je dost drahá jak jistě víš, kdo neví, cca 3 000Kč.) tak bych jí raději vyndal vždycky.
Lambda je citlivý senzor, pracující v rozsahu 0,1-0,9 voltu (signál je na rozdíl od jiných "odporových" čidel generován přímo v aktivním článku lambdy) a jak už jsem zmínil při připojení pouhého ohmetru na její vývody (vývody snímače) je po lambdě. Na vývody žhavení se naopak ohmetr při testování žhavící prvku připojuje.
To v jakých pracuje podmínkách také vím. A také vím, že je citlivá na kontakt snímače s prsty či mazivy, na přítomnost olejových spalin ve výfukových plynech, na spalování jiného benzinu než naturalu.
Lambda je prostě nejcitlivější člen ve vstřikovacím systému motoru (U Sierry to bylo jediné co jsem musel vyměnit a díky tomu co jsem se s diagnostikou příčiny věčného škubání natrápil si myslím, že něco málo o lambdách vím) .
To jak to chodí v autodílnách taky vím (otcovi jí z Felicie taky v karosárně jistě nevyndavali) a nechť si to tam tak chodí, je mi jasné, že kdyby mi začlo po opravě v karosárně auto zase škubat díky odpálené lambdě, tak se u karosářů ničeho nedomůžu. To jí raději odpojím, vyndám, dám místo ní tu starou a vařte si jak chcete.
http://www.fordfans.cz/technics/O2%20Se ... ostika.php

Napsal: stř čer 28, 2006 07:13
od denis
Vzhledem k diagnostickým dokumentům, kde je uvedeno napětí na lambdě a její ohmický odpor na různých vývodech bych bral tvou teorii o odpálené lambdě při přiložení ohmetru jako blaf nad blafy-zrovna jednu jsme takto včera u Fordu řešili a kupodivu byla vpořádku i po proměření.
Apropo-pokud vytáhnu jednotku, je odpojená lambda úplně-příklad Ford Escort má lambdu se 4ma drátama a pokud odpojím jednotku, u většiny aut je na 99% odpojená kompletně celá lambda tak vidím teorii o špatné kostře jako sci-fi.
Navíc, kdybychom nějakému autu odpráskli lambdu, vrátilo by se auto na 99% zpátky na opravu a toto se ještě nestalo. Tebou uváděná Felda má totiž skvělý doprovod špatné lambdy-nejen že trhá ale začne papat kolem 10-12l a to už si snad každý zákazník všimne.
Každý si holt odpojí co chce ale beru to jako demagogii a odpojovat kdejakou cipárnu je čirý nesmysl. :wink:

Napsal: stř čer 28, 2006 10:19
od Teepee
Není mi jasných pár věcí. :wink:
Jak může mít lambda (její snímač) ohmický odpor, když cituji z http://automatizace.hw.cz/view.php?cisl ... 2006061301 "Jde o elektrochemický člen, který na základě chemické reakce vytváří elektrický signál."?

Jak může být po vytažení konektoru řídíci jednotky lambda odpojená úplně, když bez demontáže je stále spojena přes výfuk s kostrou vozu?

Jak je možné, že u Sierry se problém se ztrátou ukostření lambda sondy řeší dodatečným přikostřením šedého vodiče a na vlastní zkušenost mohu potvrdit, že to znamená změnu v chování motoru?

Napsal: stř čer 28, 2006 10:43
od denis
Obal je spojen s kostrou ale ne u všech vozů musí být kostra pouzdra spojena se systémem uvnitř (s drátovými vývody ven).
To ukostření jednoho vývodu lambdy evidentně řeší přechoďáky u těch drátů k jednotce. Většina těchto blbin je spojena i k dalším drátům a tyto jsou fláknuté šroubem na kostru kastle. Pokud zapracuje zub času(oxidace či koroze) pak je to jasné.
Ohmicky změříš akorát to, jestli není spečená, jinak se samozřejmě měří napětí na výstupu, které je takové, jak jsi již psal.
Oco jde u svařování-pokud dám - od svářečky na zadek auta a vařím předek, může se tam objevit napětí, které by mohlo eventuelně něčemu uškodit případně nějaká špička naindukovaná do kabelů. Pokud ovšem odpojím jednotku(do ní vedou signálové vývody lambdy) a lambda bude uchycená na autě,není kde by se dostalo nějaké nebezpečné napětí do lambdy-pokud něco zapojím jedním vývodem a to navíc zemnícím, musely by ty elektrony být supermani, aby tam nějak vlezly-to je to, proč píšu, že je zbytečné odpojovat lambdu při vaření, ale pro klid duše to možné je, ovšem u některých vozů by se musela rozebrat polovina všech krytů a cipáren kolem. Příklad bylo Mitsubishi Montero-i kvůli blbé výměně svíček je třeba sundat komplet celé sání, nemluvě o přístupu k dalším věcem. Nic, nechejme toho, už jsme trochu jinde-u Lady je všude přístup tak kdo chce, může odpojit třeba komplet vše, aniž by se zapotil. :wink:

Napsal: stř čer 28, 2006 11:08
od Teepee
denis píše:Nic, nechejme toho, už jsme trochu jinde-u Lady je všude přístup tak kdo chce, může odpojit třeba komplet vše, aniž by se zapotil. :wink:
Souhlasím. Já to mám posbírané z různých diskuzí a stránek na internetu s trochou vlastních zkušeností. Sice to moje asi neodpovídá běžné praxi v servisech, ale myslím, že kdo si naše argumenty přečte a dá dohromady bude mít ideální informaci. :wink:

Napsal: stř čer 28, 2006 13:41
od ladalover
tak teď jsem úplně zmatenej...

Já vařil auto vždycky, dokonce i s baterkou a nic se nestalo. :shock:

Napsal: stř čer 28, 2006 15:45
od Luděk Musil
To Ladalover: tak to buď rád, že se nic nestalo elektroinstalaci. Ani případnému radiopřijímači.
Ale tady si povídáme o účincích elektrického proudu (při sváření el. obloukem, nebo CO-čkem) na vcelku citlivou elektroniky vstřikovací verze Lady.
Já osobně bych také řekl že při sváření se dohomady nemůže nic stát, ale znáš to - je lepší mít jistotu odpojením čidel, než se hnát do adrenalínu a potom i eventuálně splakat nad výdělkem nákupu hromady drahých čidel. Odhadoval bych, že všechna čidla elektroniky na Ladu přijdou na částku 10 - 15 tisíc Kč. Což je, uznáte sami, nemalá investice v porovnání s tím, že jsem "jen" chtěl přivařit blatník. L.

Napsal: sob črc 01, 2006 21:32
od OndrejGTi
ladalover píše:tak teď jsem úplně zmatenej...
Já vařil auto vždycky, dokonce i s baterkou a nic se nestalo. :shock:
Aj ja som nechal zapojenu baterku ked som privaral sedacku... ze preco? No lebo pocas zvarania mi hralo autoradio :mrgreen: akurat sa mi dolu topil asfalt a vnutri to niekedy cudilo, inak vpohode. Radsej som sa postaral o to, aby bola vedla auta voda... :wink:

Napsal: úte črc 11, 2006 15:44
od Ondra 07
OndrejGTi píše:Radsej som sa postaral o to, aby bola vedla auta voda...
Ze by jsi ho v pripade nutnosti zatlacil do rybnika jo???

Napsal: úte črc 11, 2006 18:36
od OndrejGTi
Ondra 07 píše:Ze by jsi ho v pripade nutnosti zatlacil do rybnika jo???
ani nevies ako a nieco zacne tliet, plamienok... interier mas velmi horlavy, tie koberce som len kusok odklopil a bola by skoda keby z takej somariny zhorelo cele auto... staci minuta a je to bez sance uhasit... minuta co pojdem po to vedro vody...

Napsal: stř črc 12, 2006 06:49
od Teepee
Známému takhle shořel 2101. Vařil údajně u auta na kolíbce něco na podlaze a než si toho všimnul tak prej si jen zapálil a zavolal hasiče...
Už je to dávno co to vyprávěl, tak 15 let....

Napsal: stř črc 12, 2006 18:14
od Majo
No ked uz sme pri tom, aj mne sa podarilo :oops:
A dokonca dvakrat :oops: Zvaral som blatnik na mojej 06ke a akurat ked som privaral vnutorny niekde dole pri podbehu, kuknem do auta a to plne dymu - chytil sa mi koberec, nastastie len pod sedackou - samozrejme, ze som to najprv odfotil a az potom bezal pre vedro s vodou :mrgreen:
A este raz sa mi podarilo, to sme so Stevom akurat zavarali odtokovu listu na kombiku a padla iskra do izolacie co mam okolo hadice k benzinovej nadrzi a na vnutornom blatniku. Horelo to uz plamenom - cely blatnik z vnutra a vsade okolo gumenej hadice co vedie na kombiku k nadrzi. Krical som na Steva - "Utekaj!" a ten expert sa rozbehol do hory, pricom ja som tym myslel pre vodu :mrgreen: No ale stihli sme to uhasit - mal som asi pol nadrze benzinu a potom zazitku dve hodiny sucho v hrdle :oops:

Napsal: stř črc 12, 2006 18:21
od Brandy
Majo píše:Horelo to uz plamenom
Mel jsi to taky nejdriv vyfotit. :lol:

Napsal: stř črc 12, 2006 20:12
od Nulašestka
A kdopak z vás má taky ohořelou lékárničku,co...? :lol: