Stránka 2 z 43
Napsal: ned čer 04, 2006 13:43
od JmJ
Honza 21061 píše:Proč to dělat složitější?
Jiný Carex, než 15W/40 benzín a diesel jsem v Tesco ještě neviděl a počítám, že většina si spíše čte tu nejnápadnější etiktu, kde je potřebná hodnota uvedená, barvné rozlišení nejnápadnější a nebude zkoumat tyhle detaily, je to olej do Žigula, ne do monopostu F1.
Když to někdo chce zkoumat, tak si to přečte, já vezmu modrý kanystr, naleju to tam a jezdím 10 tisíc km.
a jednou zmeni kanystry a si v prdeli
nebudu trvdit, ze vybiram peclive olejicek pro muj wergl, ale vzdy se ujistuju co mi tam nalejou a jestli je to pokud mozno stejny vyrobce jako minule. na leccems u motoru moc nezalezi, ale na oleji zalezi velice moc. a nez tam omylem nalit olej, ktery tam vubec nepatri, tak to si radeji 3x prectu etiketu barva nebarva.
a tvrdit, ze precteni etikety je slozite, to je dle meho soudu temer detsky pristup k veci. ale jak je libo, hlavne ze to jezdi
Napsal: ned čer 04, 2006 13:52
od Honza 21061
Ale jó, to máte pravdu, já si taky čtu jestli je to skutečně benzín, 15W40, datum, samozřejmě výrobce apod.
Ale přijde mi zkrátka jednodušší od stolu napsat pozor na zelenou etiketu u Carexu, než chodit do sklepa a číst tam SAE a pak to tady matlat, když vím, že většina lidí koukne na typ a výrobce, vezme, zaplatí, naleje a jezdí. Je to tak?
Napsal: ned čer 04, 2006 14:52
od Nulašestka
Honzo 21061:jakou SAE má ten Carex?Dík.
Napsal: ned čer 04, 2006 16:04
od Honza 21061
API SF/CC, SAE 15W/40.
Napsal: ned čer 04, 2006 17:18
od Nulašestka
Hm,tak za ty prachy to je pecka do palice...
Napsal: ned čer 04, 2006 17:46
od Honza 21061
Když už se tady začalo o té API apod. tak jsem se díval na tabulky a označení SF znamená: Pro zážehové motory se zvýšenou oxidační stabilitou a protioděrovými vlastnostmi, motory od roku výroby 1980.
Tak nevím, pro můj motor je to sice v normě, ale jestli se to má brát doslova, tak pro starší žiguly by možná bylo vhodnější shánět SE (od 1971). Co na to řeknou větší odborníci než já?
Napsal: ned čer 04, 2006 17:47
od dmatej
Honza 21061 píše:Proč to dělat složitější?
Jiný Carex, než 15W/40 benzín a diesel jsem v Tesco ještě neviděl a počítám, že většina si spíše čte tu nejnápadnější etiktu, kde je potřebná hodnota uvedená, barvné rozlišení nejnápadnější a nebude zkoumat tyhle detaily, je to olej do Žigula, ne do monopostu F1.
Když to někdo chce zkoumat, tak si to přečte, já vezmu modrý kanystr, naleju to tam a jezdím 10 tisíc km.
Žádná norma nenařizuje barvu kanystru. Až se rozhodnou barvy přehodit, nikdo jim v tom nezabrání. Jen nějakýmu naivkovi přibude takovej menší problém...
Nesprávným olejem můžeš i motor v žigulovi zrušit. Lej si tam co chceš, bylo tu toho o olejích napsáno už dost. Ale pokus se neblbnout ostatní, není jedno, co tam naleješ
Napsal: ned čer 04, 2006 17:52
od dmatej
Honza 21061 píše:Když už se tady začalo o té API apod. tak jsem se díval na tabulky a označení SF znamená: Pro zážehové motory se zvýšenou oxidační stabilitou a protioděrovými vlastnostmi, motory od roku výroby 1980.
Tak nevím, pro můj motor je to sice v normě, ale jestli se to má brát doslova, tak pro starší žiguly by možná bylo vhodnější shánět SE (od 1971). Co na to řeknou větší odborníci než já?
To je blbost! SE už se ani nepokoušej do lady nalít - vlastní historická zkušenost, je to vražda!!!
Ty roky "od" se vztahují spíš k tomu, kdy byla norma stanovena, třeba teď se pomalu ustanovuje API SM (už nevim, jestli je oficiální, nebo ještě ne).
Napsal: ned čer 04, 2006 17:55
od Honza 21061
dmatej píše:
Žádná norma nenařizuje barvu kanystru. Až se rozhodnou barvy přehodit, nikdo jim v tom nezabrání. Jen nějakýmu naivkovi přibude takovej menší problém...
Nesprávným olejem můžeš i motor v žigulovi zrušit. Lej si tam co chceš, bylo tu toho o olejích napsáno už dost. Ale pokus se neblbnout ostatní, není jedno, co tam naleješ
Myslím, že už jsme to tady mezitím vyřešili smírnější cestou. Je na každém, co bude používat za olej- může si to přečíst na etiketě, to, že jsem upozornil na barvu bylo jen z mojí přehnané důkladnosti. To je totiž první, co padne člověku do oka. Jestli se tu někomu zdá, že tohle bylo oblbování, tak to řekněte...
Napsal: ned čer 04, 2006 17:57
od Honza 21061
dmatej píše:
To je blbost! SE už se ani nepokoušej do lady nalít - vlastní historická zkušenost, je to vražda!!!
Ty roky "od" se vztahují spíš k tomu, kdy byla norma stanovena, třeba teď se pomalu ustanovuje API SM (už nevim, jestli je oficiální, nebo ještě ne).
OK, proto to bylo s otazníkem, nejsem vědec přes oleje...
Akorát by mě zajímalo, jestli na Sibiři nebo v podobných končinách řeší jestli to má být SF nebo SM, apod. a jezdí to taky. Promiň, nemám zrovna ideální náladu...
Napsal: ned čer 04, 2006 18:09
od dmatej
V pohodě, mě přišla notifikace mailem, a link rovnou na min. stránku....
Jinak rozlišovat oleje podle barvy kanystru naopak moc nesvědčí o důkladnosti...
Ještě poslední věc - možná máte s tím Tesco olejem štěstí, ale obecně není dobrá metoda kupovat oleje z hypermarketů. Není zaručeno, že obsah kanystru skutečně odpovídá specifikaci na obalu. Kontroly nikdo nedělá.
Proto bych se radši držel známých značek...
Momentálně používám Paramo API SJ, SAE 15W40. Není to nijak špičkovej olej, ale dobře rozpouští úsady. Výměnu bych viděl tak po 8-10 tisíci km optimálně. Cena 230-280 Kč/4l
Dřív jsem (se červeným Žigulem 2101) jezdil s Mogulem Super Stabil API SF/G, SAE 15W40 - ten mi přijde ideální, cena kolem 320 Kč/4l. Výměna 10-12 tisíc km, měl jsem s ním nulovou spotřebu oleje a i spotřeba benzínu byla slušná.
Pak jsem si nechal vnutit v ladakrámu Mogul Super API SE, SAE 15W50. NIKDY VÍCE! Spotřeba oleje šla na litr na 10000 km, spotř. benzínu o půl litru nahoru. Cena kuriozně 280-600 Kč podle toho, který pako stanovuje cenu.
Po návratu k superstabilu se spotřeby zase skoro srovnaly, ale už to nebylo, co dřív...
Napsal: ned čer 04, 2006 18:37
od Honza 21061
dmatej: Tak jsem to asi špatně podal a napsal, nebo jsi mě špatně pochopil.
Ten Carex mají jen 15W/40 a vedle benzínového 15W/40 (modrý obal) je dieselový 15W/40 (zelený obal).
Protože jsem jeden čas během školy prodával, vím, jak hodně lidí nakupuje- uspěchaně, takže si přečte 15W/40, vezme a jde a kódům API málokdo rozumí, nebo jak kdo, ale to nemůžu odsud vědět. Jak vidíš, já taky ne, musím do tabulek a mezi auty se pohybuji dlouho. Snadno přehlédne text "pro benzínové(dieselové) motory", není se čemu divit, ve spěchu a nervozitě z davu to jde snadno. Proto jsem připsal "POZOR na barvu kanystru" s Carexem.
Jinak s těmi hypermarktovými oleji je to určitě pravda, ale ty deklarované hodnoty kupodivu kolikrát nemají ani renomované oleje některých známých značek, četl jsem o tom několik článků, až je znovu najdu, hned dám sem odkazy.
Jen jsem reagoval na dotaz, kde sehnat nějaký levný olej na výplach. Protož vím, jak to s hypermarkety chodí, poradil jsem Carex z Tesca, když je to jen na výplach, ale zároveň jsem uvedl, že tento olej používám bez zřejmých problémů na běžné ježdění (až 30 tis. km ročně) už pár let a že tedy kdo chce zkusit, není se dle mých zkušeností čeho bát... Rozhodnutí je už na každém z nás...
Snad jsem to už teď vysvětlil dobře.
Napsal: ned čer 04, 2006 19:05
od dmatej
Ok
Já se chytil, protože postupně to vypadalo jako doporučení, podle čeho se lidi mají řídit. Takhle máš pravdu. Lidská blbost ale nezná mezí. Stejně tak nezná mezí ani lidská škodolibost, že
Jinak já zrovna nedávno narazil na ono zpochybňování norem třeba u značky Castrol, což mě docela překvapilo.
Napsal: ned čer 04, 2006 19:37
od Little Red Riding Hood
a vadilo by motoru 15w/50??.. v čem je rozdíl oproti 15w/40
Napsal: ned čer 04, 2006 20:24
od dmatej
Little Red Riding Hood píše:a vadilo by motoru 15w/50??.. v čem je rozdíl oproti 15w/40
Jedinej 15W50, kterej znám, je ten nahoře a stojí za houby. Rozdíl je v tom, že při norm. provozní teplotě je hustší, tj. měl by lépe odolávat tlakům. Jenže má jen API SE, tj. celkově horší vlastnosti oproti vyšším normám. Navíc bývá bezdůvodně předraženej (asi protože 50 "jen tak něco nemá").
Olej nestojí za to riskovat... udělá to hodně.
Jinak oleje vyšší normy než API SJ můžou opět uškodit, nejsou vhodný pro motory starší konstrukce.