Olej

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
JmJ
Příspěvky: 6587
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Příspěvek od JmJ »

Honza 21061 píše:Proč to dělat složitější? :roll: Jiný Carex, než 15W/40 benzín a diesel jsem v Tesco ještě neviděl a počítám, že většina si spíše čte tu nejnápadnější etiktu, kde je potřebná hodnota uvedená, barvné rozlišení nejnápadnější a nebude zkoumat tyhle detaily, je to olej do Žigula, ne do monopostu F1. :roll: Když to někdo chce zkoumat, tak si to přečte, já vezmu modrý kanystr, naleju to tam a jezdím 10 tisíc km.
a jednou zmeni kanystry a si v prdeli :lol: :wink:

nebudu trvdit, ze vybiram peclive olejicek pro muj wergl, ale vzdy se ujistuju co mi tam nalejou a jestli je to pokud mozno stejny vyrobce jako minule. na leccems u motoru moc nezalezi, ale na oleji zalezi velice moc. a nez tam omylem nalit olej, ktery tam vubec nepatri, tak to si radeji 3x prectu etiketu barva nebarva.

a tvrdit, ze precteni etikety je slozite, to je dle meho soudu temer detsky pristup k veci. ale jak je libo, hlavne ze to jezdi :-)
VAZ 2104 1.3 1989
Uživatelský avatar
Honza 21061
Příspěvky: 1600
Registrován: úte pro 13, 2005 22:35
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Honza 21061 »

Ale jó, to máte pravdu, já si taky čtu jestli je to skutečně benzín, 15W40, datum, samozřejmě výrobce apod. :lol: Ale přijde mi zkrátka jednodušší od stolu napsat pozor na zelenou etiketu u Carexu, než chodit do sklepa a číst tam SAE a pak to tady matlat, když vím, že většina lidí koukne na typ a výrobce, vezme, zaplatí, naleje a jezdí. Je to tak? 8)
Honza
Osa Praha - Brno
Nulašestka
Příspěvky: 1296
Registrován: úte led 31, 2006 20:53
Bydliště: Kocourkov a Hulvátov

Příspěvek od Nulašestka »

Honzo 21061:jakou SAE má ten Carex?Dík.
Uživatelský avatar
Honza 21061
Příspěvky: 1600
Registrován: úte pro 13, 2005 22:35
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Honza 21061 »

API SF/CC, SAE 15W/40.
Honza
Osa Praha - Brno
Nulašestka
Příspěvky: 1296
Registrován: úte led 31, 2006 20:53
Bydliště: Kocourkov a Hulvátov

Příspěvek od Nulašestka »

Hm,tak za ty prachy to je pecka do palice... :roll:
Uživatelský avatar
Honza 21061
Příspěvky: 1600
Registrován: úte pro 13, 2005 22:35
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Honza 21061 »

Když už se tady začalo o té API apod. tak jsem se díval na tabulky a označení SF znamená: Pro zážehové motory se zvýšenou oxidační stabilitou a protioděrovými vlastnostmi, motory od roku výroby 1980.
Tak nevím, pro můj motor je to sice v normě, ale jestli se to má brát doslova, tak pro starší žiguly by možná bylo vhodnější shánět SE (od 1971). Co na to řeknou větší odborníci než já? :roll:
Honza
Osa Praha - Brno
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od dmatej »

Honza 21061 píše:Proč to dělat složitější? :roll: Jiný Carex, než 15W/40 benzín a diesel jsem v Tesco ještě neviděl a počítám, že většina si spíše čte tu nejnápadnější etiktu, kde je potřebná hodnota uvedená, barvné rozlišení nejnápadnější a nebude zkoumat tyhle detaily, je to olej do Žigula, ne do monopostu F1. :roll: Když to někdo chce zkoumat, tak si to přečte, já vezmu modrý kanystr, naleju to tam a jezdím 10 tisíc km.
Žádná norma nenařizuje barvu kanystru. Až se rozhodnou barvy přehodit, nikdo jim v tom nezabrání. Jen nějakýmu naivkovi přibude takovej menší problém...
Nesprávným olejem můžeš i motor v žigulovi zrušit. Lej si tam co chceš, bylo tu toho o olejích napsáno už dost. Ale pokus se neblbnout ostatní, není jedno, co tam naleješ :!:
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od dmatej »

Honza 21061 píše:Když už se tady začalo o té API apod. tak jsem se díval na tabulky a označení SF znamená: Pro zážehové motory se zvýšenou oxidační stabilitou a protioděrovými vlastnostmi, motory od roku výroby 1980.
Tak nevím, pro můj motor je to sice v normě, ale jestli se to má brát doslova, tak pro starší žiguly by možná bylo vhodnější shánět SE (od 1971). Co na to řeknou větší odborníci než já? :roll:
To je blbost! SE už se ani nepokoušej do lady nalít - vlastní historická zkušenost, je to vražda!!!

Ty roky "od" se vztahují spíš k tomu, kdy byla norma stanovena, třeba teď se pomalu ustanovuje API SM (už nevim, jestli je oficiální, nebo ještě ne).
Uživatelský avatar
Honza 21061
Příspěvky: 1600
Registrován: úte pro 13, 2005 22:35
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Honza 21061 »

dmatej píše: Žádná norma nenařizuje barvu kanystru. Až se rozhodnou barvy přehodit, nikdo jim v tom nezabrání. Jen nějakýmu naivkovi přibude takovej menší problém...
Nesprávným olejem můžeš i motor v žigulovi zrušit. Lej si tam co chceš, bylo tu toho o olejích napsáno už dost. Ale pokus se neblbnout ostatní, není jedno, co tam naleješ :!:
Myslím, že už jsme to tady mezitím vyřešili smírnější cestou. Je na každém, co bude používat za olej- může si to přečíst na etiketě, to, že jsem upozornil na barvu bylo jen z mojí přehnané důkladnosti. To je totiž první, co padne člověku do oka. Jestli se tu někomu zdá, že tohle bylo oblbování, tak to řekněte...
Honza
Osa Praha - Brno
Uživatelský avatar
Honza 21061
Příspěvky: 1600
Registrován: úte pro 13, 2005 22:35
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Honza 21061 »

dmatej píše: To je blbost! SE už se ani nepokoušej do lady nalít - vlastní historická zkušenost, je to vražda!!!

Ty roky "od" se vztahují spíš k tomu, kdy byla norma stanovena, třeba teď se pomalu ustanovuje API SM (už nevim, jestli je oficiální, nebo ještě ne).
OK, proto to bylo s otazníkem, nejsem vědec přes oleje... :roll: Akorát by mě zajímalo, jestli na Sibiři nebo v podobných končinách řeší jestli to má být SF nebo SM, apod. a jezdí to taky. Promiň, nemám zrovna ideální náladu...
Honza
Osa Praha - Brno
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od dmatej »

V pohodě, mě přišla notifikace mailem, a link rovnou na min. stránku....
Jinak rozlišovat oleje podle barvy kanystru naopak moc nesvědčí o důkladnosti... :axe:

Ještě poslední věc - možná máte s tím Tesco olejem štěstí, ale obecně není dobrá metoda kupovat oleje z hypermarketů. Není zaručeno, že obsah kanystru skutečně odpovídá specifikaci na obalu. Kontroly nikdo nedělá.
Proto bych se radši držel známých značek...

Momentálně používám Paramo API SJ, SAE 15W40. Není to nijak špičkovej olej, ale dobře rozpouští úsady. Výměnu bych viděl tak po 8-10 tisíci km optimálně. Cena 230-280 Kč/4l

Dřív jsem (se červeným Žigulem 2101) jezdil s Mogulem Super Stabil API SF/G, SAE 15W40 - ten mi přijde ideální, cena kolem 320 Kč/4l. Výměna 10-12 tisíc km, měl jsem s ním nulovou spotřebu oleje a i spotřeba benzínu byla slušná.
Pak jsem si nechal vnutit v ladakrámu Mogul Super API SE, SAE 15W50. NIKDY VÍCE! Spotřeba oleje šla na litr na 10000 km, spotř. benzínu o půl litru nahoru. Cena kuriozně 280-600 Kč podle toho, který pako stanovuje cenu.
Po návratu k superstabilu se spotřeby zase skoro srovnaly, ale už to nebylo, co dřív...
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).
Uživatelský avatar
Honza 21061
Příspěvky: 1600
Registrován: úte pro 13, 2005 22:35
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Honza 21061 »

dmatej: Tak jsem to asi špatně podal a napsal, nebo jsi mě špatně pochopil. :roll:
Ten Carex mají jen 15W/40 a vedle benzínového 15W/40 (modrý obal) je dieselový 15W/40 (zelený obal).
Protože jsem jeden čas během školy prodával, vím, jak hodně lidí nakupuje- uspěchaně, takže si přečte 15W/40, vezme a jde a kódům API málokdo rozumí, nebo jak kdo, ale to nemůžu odsud vědět. Jak vidíš, já taky ne, musím do tabulek a mezi auty se pohybuji dlouho. Snadno přehlédne text "pro benzínové(dieselové) motory", není se čemu divit, ve spěchu a nervozitě z davu to jde snadno. Proto jsem připsal "POZOR na barvu kanystru" s Carexem.

Jinak s těmi hypermarktovými oleji je to určitě pravda, ale ty deklarované hodnoty kupodivu kolikrát nemají ani renomované oleje některých známých značek, četl jsem o tom několik článků, až je znovu najdu, hned dám sem odkazy.
Jen jsem reagoval na dotaz, kde sehnat nějaký levný olej na výplach. Protož vím, jak to s hypermarkety chodí, poradil jsem Carex z Tesca, když je to jen na výplach, ale zároveň jsem uvedl, že tento olej používám bez zřejmých problémů na běžné ježdění (až 30 tis. km ročně) už pár let a že tedy kdo chce zkusit, není se dle mých zkušeností čeho bát... Rozhodnutí je už na každém z nás... :wink:
Snad jsem to už teď vysvětlil dobře. 8)
Honza
Osa Praha - Brno
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od dmatej »

Ok ;-) Já se chytil, protože postupně to vypadalo jako doporučení, podle čeho se lidi mají řídit. Takhle máš pravdu. Lidská blbost ale nezná mezí. Stejně tak nezná mezí ani lidská škodolibost, že :)

Jinak já zrovna nedávno narazil na ono zpochybňování norem třeba u značky Castrol, což mě docela překvapilo.
Little Red Riding Hood
Příspěvky: 2585
Registrován: ned zář 25, 2005 21:38
Bydliště: Olomoucity-Brnotown
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Little Red Riding Hood »

a vadilo by motoru 15w/50??.. v čem je rozdíl oproti 15w/40
Uživatelský avatar
dmatej
Příspěvky: 2847
Registrován: pon bře 14, 2005 20:44
Bydliště: Přehýšov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od dmatej »

Little Red Riding Hood píše:a vadilo by motoru 15w/50??.. v čem je rozdíl oproti 15w/40
Jedinej 15W50, kterej znám, je ten nahoře a stojí za houby. Rozdíl je v tom, že při norm. provozní teplotě je hustší, tj. měl by lépe odolávat tlakům. Jenže má jen API SE, tj. celkově horší vlastnosti oproti vyšším normám. Navíc bývá bezdůvodně předraženej (asi protože 50 "jen tak něco nemá").
Olej nestojí za to riskovat... udělá to hodně.

Jinak oleje vyšší normy než API SJ můžou opět uškodit, nejsou vhodný pro motory starší konstrukce.
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“