Stránka 2 z 3
Re: exploze aut s LPG
Napsal: ned úno 07, 2021 09:11
od Marek
Zástavba plynu v autě, ať už LPG nebo CNG, je z hlediska bezpečnosti nesrovnatelně bezpečnější, než volně uložený benzín v nádrži. Z tohoto hlediska bych se plynu fakt nebál.
Re: exploze aut s LPG
Napsal: ned úno 07, 2021 20:53
od Saša
Souhlasím . Jinak by to nikdy nepovolily jako dodatečnou přestavbu .
Re: exploze aut s LPG
Napsal: pon úno 08, 2021 11:16
od Teepee
Je v zemích původu těch videí taky nařízena jednou za rok kontrola systému? A výměna nádrže bez ohledu na její stav jednou za deset let?
Re: exploze aut s LPG
Napsal: pon úno 08, 2021 14:45
od Marek
Nezasahoval do zařízení někdo neoprávněně? Neupravoval je?
Otázek je mnoho......
Re: exploze aut s LPG
Napsal: čtv úno 11, 2021 16:22
od tajga
Moj nazor ze 80% uspechu z LPG je vyber zariadenia a firma ktora to montuje. ked to spravia profici tak uzivatel ani nevie ze nejake LPG ma v aute (iba pri polovicnej cene za tankovanie). Ked to je problemova sada a fuserska firma tak sedive a vytrhane vlasy su zarukou.
Re: exploze aut s LPG
Napsal: čtv úno 11, 2021 20:32
od Saša
Při montáži LPG se hlavně musí technicky myslet , aby se třeba nemohla trubka od nádrže chvět (vibrovat) .
Přestavby LPG jsem si vždy dělal sám a i konstrukci mého prvního reduktoru z dýchací automatiky potápěčského přístroje MEVA Roudnice v roce 1987 a úspěšně provozovaného až do 90tého roku .
Po revoluci jsem si koupil v Itálii komplet sadu BRC a této značce jsem "věrný" doposud . Její technické řešení bylo vždy na vysoké úrovni.
A zajímavost , v každém autě mám detektor plynu který by při zjištění úniku odpojil jednotku centrálního zamykání . Pokud by totiž došlo v době odstavení auta k úniku plynu (mnohokrát pravděpodobnější než za jízdy) nedovolí auto na dálku odemknout . Pravděpodobnost správné koncentrace v místě motorku centrálu je sice téměř nulová ale již se to stalo (unikající acetylénová svařovací souprava ve F. Transit) .
Co se týče exploze LPG nádrže : Dnes již není možná ani při požáru vozidla - všechny nádrže mají přetlakový dostatečně dimenzovaný ventil který uvolní přetlak . Jen pro zajímavost toroidní nádrž bez pojišťováku snese víc než 100Bar!
Re: exploze aut s LPG
Napsal: stř úno 17, 2021 13:23
od Jan Vaníček
Mám to stejně, auta na LPG od 1994 (holt jsem byl chudej student, co chtěl jezdit a ještě jsem na to sprasil 06tku, protože jsem měl 120 a řekli nám, že není vhodná
.
Nikdy jsem neměl problém s motorem, nikdy jsem neměl problém s ŘJ u aut, která ji měla (od 2000). Kamarádovi vlivem technické závady na elektromagnetickém řízení shořelo auto s LPG, jediné, co v závěru požáru bouchlo, byla benzinová nádrž ( od auta stihl pouze odpojit vlek s lodí). Naopak bylo vidět, jak krásně LPG odpouští a hoří. Pokud plyn začne utíkat, je cítit.
Možná konkrétně k nivě jedna zásadní připomínka. Švagr z Nivy minulý týden ztratil nádrž na normální silnici. Důvodem byly přerezivělé pásky, co ji zespodu drží. Takže na to bacha, ten systém tam je asi 6 let. Nádrž ulítla, než si uvědomil, co se děje a zastavil, tak ji táhnul asi 100m. Co šlo, tak se utrhlo, urazil se multiventil, takže se i rychle vyprázdnila. Nic nebouchlo.
Re: exploze aut s LPG
Napsal: stř úno 17, 2021 15:46
od plavec
Tak ono u aut co mají tu nádrž pod autem je to takový naprd myslím. Musí to tam hrozně trpět hlavně v zimě. Vždycky jsem měl toroid "vevnitř" a přišlo mi to lepší. Jasné u nivy a francouzů třeba to nejde a to by mě dost mrzelo .
Jinak na plyn jezdím už ani nevím jak dlouho , víc než 10 let to určitě bude . Teď u jednoho auta má nádrž právě 10 let a chystám se na výměnu. U mě první plynový (lpg) auto byl favorit karburátor a tam akorát co jsem si zpočátku nemohl navyknout , ten ruční přepínač s mezipolohou, kde se jelo na benzín, přepla se mezipoloha a pak se přeplo na plyn. Hlavně první kilometry mě to jako zajíčkovi chcíplo v kopci, než jsem se naučil to přepínat při jízdě z kopce
To ovládání bylo takový "humpolácký " Potom lada (111ka) s tím sekvenčním Elpigazem , forman s jednobodem tartarini tec99 , felda s tímtéž systémem (za mě nejlepší systém co jsem měl) ,pak felda 1,6 tartarini sekvenční (myslím že EVO 01) . S ničím nebyl zásadní problém. U Elpigazu se měmil snímač teploty a nějaké těsnění, ale tartarini nemělo problém co si pamatuju a je to můj oblíbený výrobce. Pokud je to v prořádku a kontroluje se to aspoň vždy před tk když ne každej rok, tak bych se toho nebál, to se spíš bojím, že mě sestřelí nějakej blbeček pod drogama nebo kamion kterýmu zrovna selhaly brzdy.
Jen ze zvědavosti, kdo máte lpg, máte z nádrže trubičku nebo už hadičku ? Při poslední montáži mi technik dal hadičku a liboval si, kolik mu to ušetřilo práce , než ve stístněných prostorech tahat trubičku (nad přední nápravou třeba), na stk na to čuměl jako osel, přitom hadička je certifikovaná na LPG. Mě se líbí že je taková hodně gumová a nechá si líbit opravdu dost. Taková plastová trubička by už asi praskla.
Re: exploze aut s LPG
Napsal: čtv úno 18, 2021 07:05
od Jan Vaníček
Nádrže zespodu jsou sice rezavé, ale 10 let to s přehledem díky tloušťce materiálu vydrží. Toroidní jsou většinou přišroubované skrz podlahu, takže žádný stres. Ale ta co upadla, byla na takových plechových páscích … . Možná za ni někdy i chytil … . Zrovna u tohoto auta byla hadice, já jsem loni dával novou nádrž a plnění byla hadice a k motoru trubka, teď už oboje hadice.
Re: exploze aut s LPG
Napsal: čtv úno 18, 2021 07:31
od plavec
Jan Vaníček píše:Nádrže zespodu jsou sice rezavé, ale 10 let to s přehledem díky tloušťce materiálu vydrží. Toroidní jsou většinou přišroubované skrz podlahu, takže žádný stres. Ale ta co upadla, byla na takových plechových páscích … . Možná za ni někdy i chytil … . Zrovna u tohoto auta byla hadice, já jsem loni dával novou nádrž a plnění byla hadice a k motoru trubka, teď už oboje hadice.
To je vlastně pravda. Toroid se chytá k podlaze šroubama. Tak že by prorezla po 10 letech bych asi nečekal, ale spíš tam musí bejt blbý že je multiventil venku a lítá na něj bordel, ne ? On se tam přes to dává nějakej gumovej kryt ? Ten se zase může časem poškodit a už to není tak dobře chráněný, ne ?
Válec vlastně ani jinak než opaskama chytit nejde. Tak když je to ven, měli by je dělat nerezový nebo hliníkový aspoň.
Mě když montoval plynař nádrž, tak mě ukazoval nějakej vosk ve spreji, takovej hodně hutnej , tím stříká právě ty šrouby co drží nádrž a pak to jde snáz povolit při výměně. Ono to tam právě bejvá dost zarezlý.
A co s vyřazenou nádrží ? Je ještě dobrá k něčemu jinýmu než ji odvezt do sběru ?
Re: exploze aut s LPG
Napsal: čtv úno 18, 2021 08:41
od Teepee
plavec píše:.... co s vyřazenou nádrží ? Je ještě dobrá k něčemu jinýmu než ji odvezt do sběru ?
Po válcových je asi docela sháňka, jakožto přídavném zásobníku stlačeného vzduchu ke kompresoru. Já 80l z NIVY prodal obratem. Pán byl rád, že jí sehnal, říkal že jich moc v nabídce není. Toroid asi moc k ničemu není.
Jo a byla jako nová,
NIVA mívá nádrž v kufru. Ovšem 80l na cca 600km je celý kufr, 40 litrů na 300km je už lepší. Benzínu je v NIVĚ na cca 400km.
Re: exploze aut s LPG
Napsal: čtv úno 18, 2021 09:32
od Křečík Barbuška
A ja starou nadrz ve spickove kondici vyhodil neb ji nikdo nechtel. Az magneti mne ji zbavili
. Byla to teda jen 50l.
Re: exploze aut s LPG
Napsal: čtv úno 18, 2021 10:54
od Teepee
Re: exploze aut s LPG
Napsal: čtv úno 18, 2021 12:15
od Jan Vaníček
Přiznám se, že nevím, jak velkou má švára nádrž, ale zespoda tam pasuje perfektně. Je pravda, že jsme před přestavbou koupili zadní výfuk na LPG Nivy a ten je tuším před zadní nápravou a trubka jde jen dozadu. Kufr je přece potřeba!
Když jsem likvidoval nádrž z 06ky, tak jsem ji odvezl za vesnici na pole a prostě pustil ventil, až byla prázdná.
Jinak ty ventily na té toroidní nádrži zaspodu jsou z bronzu/mosazi?? a čas od času s nimi hnu a přestříknu konzervantem a jsou OK.
Re: exploze aut s LPG
Napsal: čtv úno 18, 2021 12:34
od tajga
vsetky nove nadrze sa dovazaju z polska odtial su najlacnejsie. musia mat minimalne 15 rokov zivotnost ked im papierovo davaju 10 rokov.