Ano, vidíš dobře.
Když jsem dnes zpracovával ještě ty další články do mého předchozího příspěvku, tak jsem si vzpoměl na jeden obsáhlý a dost zajímavý rozhovor s Bo Inge Anderssonem, který vyšel na jednom ruském webu v říjnu minulého roku. Jsem přesvědčen, že u nás (Česko + Slovensko) ještě nikdy žádný takový rozhovor nikde nevyšel. Z toho plyne, že bych mohl být první.
Takže vám tady přináším tento vpravdě exkluzivní materiál. Dá se z něho vyčíst hodně zajímavých a podstatných věcí.
Rozhovor s Bo Inge Anderssonem
Pane Anderssone, dnes se nechci bavit o nových modelech, o kterých už toho bylo napsáno poměrně dost, ale o vývoji zn. Lada na trhu. Na této výstavě (Moscow Off-road Show) výstavní sektor Lady zabírá více než 1.000 m čtverečních, což je úplně největší plocha ze všech. Znamená to, že VAZ má nějakou novou pí-ár strategii? Bude tato strategie nutná i po tom, co VAZ uvede na trh všechny nové modely, které se zcela odlišují od těch starých?
Musíme ke všemu tomuto přistupovat velmi rozumě. Ptal jsem se v týmu na cenu naší účasti na tomto veletrhu. Je to opravdu pořádná suma. Jenže není vynaložená samoúčelně. Musíme zaujmout kupující. Přilákat velké množství lidí. Ale a to hlavně, změnit myšlení svých vlastních zaměstnanců. Dnes jsme sem, na tuto akci, pozvali úplně všechny naše prodejce a zástupce. Myslím, že musíme za reklame celkově platit méně, ale zato ji dělat rozuměji a líp. Na jiné akci v Kazani jsme utratili velkou sumu peněz. No ale zato se nám podařilo přilákat více než 200.000 lidí. A my jsme celou akci uspořádali tak, aby lidé byli udivení. No a podařilo se. S výsledkem celé akce jsme byli maximálně spokojení. Podle ohlasů byli návštěvníci přímo překvapení. Něco takového od Lady vůbec nečekali.
Na konferenci prodejců jste se dotknul toho, jak bude značka Lada dál působit na trhu. Bude Lada více praktická, nebo výrazná?
Nechystáme se dělat žádné revoluční změny. Budeme postupovat postupně. Krok za krokem budeme postupně odcházet od low-costové značky směrem ke střední cenové hladině. To ale neznamená, že úplně přestaneme vyrábět nízkorozpočtová auta. Chceme rozvíjet ruské tradice automobilismu. Myslím, že tohle je první krok. U tohoto přerodu jsou velmi důležití prodejci. Někteří z nich jsou připraveni dobře, jiní ne. Někteří mají dobré autosalony, ale nedostatek dobrých lidí. Jiní zase mají dobré lidi, ale nevyhovující autosalon. Právě proto chceme uskutečnit program tzv. rebrandingu. Přičemž ne virtuálně, ale fyzicky, v praxi.
Znamená to, že tenhle program bude pro prodejce bez nákladů?
Ano, přesně tak.
Dotknul jste se otázky udržení tradic. Nyní u značky Lada nastalo to, že přes očekávání všech těch nových věcí je mnoho vzorů v minulosti. Připomínají se staré modely, první ředitel... Na konferenci prodejců jsem slyšel, jak jste navštívil jeden ze značkových autosalnů, před kterým stála "kopějka" (VAZ 2101, pozn. překl.). Řekněte našim čtenářům, co je v tomto přístupu dobré a co špatné. Je jasné, že dívat se stále do minulosti, je jako pokoušet se uběhnout 100-metrovku a nemít při tom nohy...
Existuje velmi zajímavá fotografie z roku 1975, na které je modelová řada BMW a podobná fotografie taky z roku 1975 s modelovou řadou Lady. No a potom existuje analogická fotka z roku 2005. Lada se nezměnila skoro vůbec, zato BMW úplně. Je pěkné, že máme velkou historii, ale pokud chcete přivítat svého zákazníka v roce 2015, musíte mu nabídnout soudobý produkt.
Před nějakým časem došlo ke školení a tréninku dodavatelů, díky čemuž se podařilo dosáhnout značných úspěchů. Stali se prodejci novým cílem firemních tréninků?
Ano.
Nedávno se proslýchal poměrně uznávaný názor, že v nynější situaci šikovný autovýrobce nebude přetěžovat možnosti svých prodejců změnou firemní politiky. Byl to pokus o manipulaci, případně narážka na probíhací změny ve VAZu?
Netuším. Ale myslím si, že správně to řekl Петрунин (Denis Petrunin, viceprezident VAZu pro otázky prodeje a marketingu) - "Budeme to dělat sami a ne ve spolupráci s jinými cizími společnostmi. A budeme to platit." - Myslím, že dříve to v Rusku probíhalo tak, že se těmito věcmi zabývali lidé z jiné společnosti a prodejce to platil ze svého. My to už takhle dělat nechceme. Každý může mít svůj názor. My ale chceme, aby se u prodejců rozvíjely jejich znalosti o našich produktech. A tuhle práci budeme dělat přímo ve VAZu. Počítám, že školení a tréninky jsou nyní nutné pro každého našeho prodejce a zástupce.
Chcete tím říct, že nyní prodejci nedostatečně znají to, co prodávají?
Jezdil jsem po servisech. Prvořadé, co chceme zabezpečit, je, aby všichni lidé znali, jak správně opravovat Vestu a Xray, protože se tyhle typy úplně odlišují od všech ostatních, které se opravují nyní. A za druhé: nebyli jsme příliš silní v oblasti internetu. Zejména pokud jde o vytváření názorů spotřebitelů. Nyní chceme, aby prodejci více používali internetové technologie a náš vnitrofiremní CRM systém.
Zavedení výroby na zakázku se nám bude určitě hodit a může se stát naší výhodou, protože máme naše ruské dodavatele a tak můžeme vyrábět velmi rychle. Např. Toyota dováží polovinu svých aut, přičemž dováženým autům to od výroby do prodeje trvá zhruba 150 dní. Vyrábět auta na zakázku je tedy velmi důležité.
Vraťme se k nedávnému Lada Campusu a zkušebním jízdám Xraye v ulicích Kazaně. Jak prezident Tatarstánu Рустам Минниханов (Rustam Minichanov) ohodnotil nové produkty VAZu? Vznikly nějaké předběžné dohody o spolupráci v oblasti dopravy a státních úřadů?
On už loni nakoupil dvě Granty liftbek a zaplatil za ně. Velmi jej zaujala Vesta. Líbil se mu podvozek a zavěšení, řazení i nastavení motoru. Řekl, že s 1,8 litrovým motorem to bude úplně ideální automobil. Xray se mu líbil také a dle něho je Xray hodně blízko představě auta pro každého. No ale jeho favoritem je jednoznačně Vesta.
Jako bývalý pracovník VAZu vidím, jak silně se továrna změnila a nyní vyrábí mnohem lepší produkt, než dřív. Změnili se lidé a jejich npřístup k práci. Nedávno jste řekl, že lidem je nutné děkovat a to nejenom penězi. Čím tedy ještě?
Za prvé, v době celozávodní dovolené jsem věnoval mnoho času tomu, abychom zvládli generální opravu všech šaten, sprch a toalet. Za druhé, pracoval jsem na zahájení rekonstrukce lázní Алые паруса. Ještě v tomto roce (2015) jsme dali možnost jet do těchto lázní prvním 1.200 lidem. V příštím roce (2016) to chceme umožnit 8.000 našich pracovníků. Hlavní je nyní zabezpečit to, aby tato místa byla k dispozici těm správným lidem.
A ještě jedna věc - musíme věnovat větší pozornost těm, kdo chtějí ve VAZu udělat nějakou kariéru a průběžně školit zaměstnance i v jiných závodech. Před tím, než jsme rozhodli jmenovat Николая Строкова (Nikolaje Strokova) viceprezidentem pro výrobu, tak jsem ho na tři týdny poslal do Británie, kde prošel školením přesně pro daný typ práce.
Ještě když jsem pracoval ve skupině ГАЗ, tak jsem do zahraničí poslal víc než 500 ruských specialistů na různé stáže. Ty byly vždy ostře zaměřeny na výuku pro konkrétní pracovní úkol každého jednotlivce. Tehdy jsme vyráběli motory pro Daimler, když jsem řekl: "Vy dva se pojedete podívat, jak se dělají zkoušky motorů. A po návratu ten lepší dostal dané místo. Myslím si, že existuje velké množství způsobů, jak motivovat lidi. A taky vidím, že se lidi velmi silně mění.
Nyní to samé dělám v Iževsku. Tam je úroveň výrazně horší a když jsem se na to ptal našich toljatských manažerů, tak ti mě odpověděli: "Mister Andersson, vy zde spolu s námi dohromady pracujete každé ráno už 18 měsíců a jenom díky tomu došlo k takovému pokroku." Takže protože bydlím zde, tak třeba zrovna zítra hned ráno letím do Iževsku, kde strávím čtyři dny, byť běžná kontrola celého závodu mě většinou trvá 3 hodiny. Lisovna, svařovna, lakovna, montáž podvozků, finální montáž, kontrola, logistika a ... a to je všechno.
Vrátím-li se ještě k otázce vděčnosti spolupracovníkům a zaměstnancům - dá se říct, že v budoucnosti VAZ nebude šetřit na sociálních programech?
To je těžká otázka. Řekl bych, že podporuji různé sociální programy, ale já je vidím jako investice. Musíme si vždy položit otázku, nakolik je to, či ono, efektivní? Např. podpora a příspěvek na stravování je podle mě jednoznačný. Zejména proto jsem tuto věc vynesl na pořad dne. Já chci, aby se lidé dobře stravovali, protože to potom v reálu zvyšuje produktivitu práce. Na druhou stranu 660 milionů, které dáváme na dopravu zaměstnanců, je nyní s otazníkem. Proto efektivní programy budou zachovány, či rozvíjeny, kdežto s těmi zatěžujícími a nežádoucími musíme ještě něco udělat.
Děkuji za rozhovor
© Překlad Albert