Felicie 1.6 motorovy olej
Moderátor: Moderátoři
Re: Felicie 1.6 motorovy olej
Že oleje Sunoco používá Formule jedna je sice krásné a záslužné, ale neznamená to, že takový olej automaticky a samozřejmě bude vhodný pro moje auto .
Jestli je to americká značka, to osobně nevím (asi jo), ale zní mi to tchaj-wansky.
Otázkou je, jak rozumné je do evropských motorů používat americké oleje.
Nevím, jak je tomu dnes, ale v nedávné minulosti bych si to netroufal. Protože americké motory jsou konstrukčně jiné a svými provozními parametry naprosto odlišné od motorů evropských, lze důvodně předpokládat, že i oleje produkované za louží budou jiné, než oleje vyráběné v Evropě.
Spousta olejů amerických značek nesplňuje specifikace výrobců evropských motorů. Například u Lady je to šumabuřt, co se tam naleje. Ale u moderních motorů, které na evropské platformě jsou veskrze malolitrážní s vysokým stupněm přeplňování a vysokými otáčkami (naprostý opak od platformy amerických výrobců), bych byl velice, velice opatrný.
Jestli je to americká značka, to osobně nevím (asi jo), ale zní mi to tchaj-wansky.
Otázkou je, jak rozumné je do evropských motorů používat americké oleje.
Nevím, jak je tomu dnes, ale v nedávné minulosti bych si to netroufal. Protože americké motory jsou konstrukčně jiné a svými provozními parametry naprosto odlišné od motorů evropských, lze důvodně předpokládat, že i oleje produkované za louží budou jiné, než oleje vyráběné v Evropě.
Spousta olejů amerických značek nesplňuje specifikace výrobců evropských motorů. Například u Lady je to šumabuřt, co se tam naleje. Ale u moderních motorů, které na evropské platformě jsou veskrze malolitrážní s vysokým stupněm přeplňování a vysokými otáčkami (naprostý opak od platformy amerických výrobců), bych byl velice, velice opatrný.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Felicie 1.6 motorovy olej
Marku, je vidět, že o olejích Sunoco opravdu nic nevíš a že jsi se ani nenamáhal podívat se na jejich nabídku. Nechci tu vypadat jako dealer Sunoco, ale zatracování něčeho z důvodu "myslím si ... zní mi to tchaj-wansky" mi přijde opravdu hloupé. Kdyby si se totiž podíval na jejich nabídku olejů, zjistil by jsi, že hromada jejich olejů odpovídá evropským normám a normám evropských výrobců automobilů a to od VW 500.00 505.00, MB229.1, PSA B712294 až po třeba LongLife 3 VW 504.00 507.00, atd., atd.
Apropo, Orlen Platinum opravdu nikdy . Otázkou je, co Orlen udělá z Parama (ano, Orlen je vlastníkem Parama, tudíž i značky Mogul).
Apropo, Orlen Platinum opravdu nikdy . Otázkou je, co Orlen udělá z Parama (ano, Orlen je vlastníkem Parama, tudíž i značky Mogul).
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Re: Felicie 1.6 motorovy olej
Já nic nezatracuju. Sunoco jako značku znám. Jestli nerozumíš srandě, dej si prášek .
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Felicie 1.6 motorovy olej
Ja sem nakonec bafnul v ksefte mogul 15W-40 a k tomu mi dali nejakou prisadu pro vylitane motory "mejd in juesej", toz uvidime, co to pres leto v Bananove felde udela. Kdy nic, tak budou mit aspon novinari ekologickou havarii, o ktere muzou psat .
VAZ 2104 1.3 1989
Re: Felicie 1.6 motorovy olej
Bude to úplně v pohodě
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Felicie 1.6 motorovy olej
Ten Mogul 15W-40, to je minerál nebo polosyntetika ?
Slyšel jsem takový názor, že je velice vhodné i do starých motorů používat moderní syntetické oleje, protože obsahují aditiva zabraňující tvorbě karbonových úsad uvnitř motoru, tzn. udržují motor čistý. Z jiné strany jsem zase slyšel názor, že v dnešní době tyto aditiva obsahují už i minerální oleje, takže i v tomto případě je tvorba úsad potlačena. Jak to tedy chápat, kde je pravda ?
Abych to osvětlil, poslední dobou totiž dost uvažuju o změně oleje v Terranu. Cca 3 roky používám minerál M7ADSIII, protože s rezervou splňuje specifikaci výrobce. Zrovna tvorba úsad mě ale celkem zajímá, auto si chci nechat co to půjde, tankuju drahou Vervu a celkově si ho opečovávám. Nicméně při předepsaném intervalu výměny oleje 5000km a obsahu 6.2l olejové náplně jsou náklady na výměnu oleje nezanedbatelnou položkou.
Slyšel jsem takový názor, že je velice vhodné i do starých motorů používat moderní syntetické oleje, protože obsahují aditiva zabraňující tvorbě karbonových úsad uvnitř motoru, tzn. udržují motor čistý. Z jiné strany jsem zase slyšel názor, že v dnešní době tyto aditiva obsahují už i minerální oleje, takže i v tomto případě je tvorba úsad potlačena. Jak to tedy chápat, kde je pravda ?
Abych to osvětlil, poslední dobou totiž dost uvažuju o změně oleje v Terranu. Cca 3 roky používám minerál M7ADSIII, protože s rezervou splňuje specifikaci výrobce. Zrovna tvorba úsad mě ale celkem zajímá, auto si chci nechat co to půjde, tankuju drahou Vervu a celkově si ho opečovávám. Nicméně při předepsaném intervalu výměny oleje 5000km a obsahu 6.2l olejové náplně jsou náklady na výměnu oleje nezanedbatelnou položkou.
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10572
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Felicie 1.6 motorovy olej
Mogul 15W40 bude (zcela určitě) minerál.
Osodně zastávám názor druh oleje neměnit, obzvláště pokud by to bylo minerál -> půl/celosyntetka. Jsou řidší, mají víc aditiv což má sice ve výsledku čistší motor ale začne "chcát".
V Teránu bych asi vyměnil M7ADSIII za 15W40 SL. Ono i ta M7-čka je 15W40, ale šel bych do vyšší specifikace. M7ADSIII má specifikaci SG/CF.
L.
Osodně zastávám názor druh oleje neměnit, obzvláště pokud by to bylo minerál -> půl/celosyntetka. Jsou řidší, mají víc aditiv což má sice ve výsledku čistší motor ale začne "chcát".
V Teránu bych asi vyměnil M7ADSIII za 15W40 SL. Ono i ta M7-čka je 15W40, ale šel bych do vyšší specifikace. M7ADSIII má specifikaci SG/CF.
L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Re: Felicie 1.6 motorovy olej
VAZ 2104 1.3 1989
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10572
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Felicie 1.6 motorovy olej
Podle toho, co poslal Honza a vyhledáním druhé specifikace postačí, když Tomáš nahradí M7ADSIII olejem M7ADSIII extreme. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Re: Felicie 1.6 motorovy olej
No já mám předepsanou specifikaci API CE, takže v tom problém není, ale jde mi spíš o ty úsady. Předtím auto jezdilo na nějaký Castrol, což mi přijde zbytečné, nyní po cca 40tis km na minerál to pod víkem ventilů vypadá na pohled stejně jako před 3 roky. Napohled ...
Máte někdo zkušenosti se značkou olejů Q8 ?
Máte někdo zkušenosti se značkou olejů Q8 ?
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
- Luděk Musil
- Příspěvky: 10572
- Registrován: úte čer 01, 2004 07:55
- Bydliště: Vyškov/Rašov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Felicie 1.6 motorovy olej
Sice už jsme tak trochu mimo tému, ale autor snad promine .
Sáhnu do své paměti a vzpomenu na jeden favorití motor.
Ten byl taky černej od "pravidelných" výměn oleje. Původní majitel byl poněkud "tvrdej" a olej spíše jen doléval. Takže bylo vidět po sejmutí víka nánosy karbonu.
Před výměnou oleje jsme tam tenkrát nalili jakýsi sajrajt, už ani nevím jak se jmenovalo, v překladu něco jako rozpouštěč karbonových úsad. Nechali jsme motor, dle návodu, asi 15-20 minut blafat ve volnoběhu a pak se provedla výměna. Místo černýho oleje vyteklo cosi kalnýho světle šedýho, ale pod víkem už bylo relativně čisto.
Ten motor po čase sice umřel, ale jen proto, že nový majitel byl taky "tvrdej" a na blikající a svítící kontrolku mazání tak nějak nereagoval. L.
Sáhnu do své paměti a vzpomenu na jeden favorití motor.
Ten byl taky černej od "pravidelných" výměn oleje. Původní majitel byl poněkud "tvrdej" a olej spíše jen doléval. Takže bylo vidět po sejmutí víka nánosy karbonu.
Před výměnou oleje jsme tam tenkrát nalili jakýsi sajrajt, už ani nevím jak se jmenovalo, v překladu něco jako rozpouštěč karbonových úsad. Nechali jsme motor, dle návodu, asi 15-20 minut blafat ve volnoběhu a pak se provedla výměna. Místo černýho oleje vyteklo cosi kalnýho světle šedýho, ale pod víkem už bylo relativně čisto.
Ten motor po čase sice umřel, ale jen proto, že nový majitel byl taky "tvrdej" a na blikající a svítící kontrolku mazání tak nějak nereagoval. L.
21011 -> (78) 84-99; 2103 -> (78) 99-04; 21073 -> (96) 04-07; 21044 -> (99) 07-13; 21044 -> (96) 12-16; Granta bílá -> 16-?; Vesta SW cross barvy Phantom (19) 20-?; 21011 - veterán (75) 12-?
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Nemožné na počkání, zázraky do 3 dnů ´
Re: Felicie 1.6 motorovy olej
Motor, který má hodně usazenin, se může po aplikaci moderního oleje úplně zacpat. Nesmí se to rozpouštět moc rychle, chce to opatrně
Pak se logicky zadře, páč ucpanými kanálky nemaže.
Pak se logicky zadře, páč ucpanými kanálky nemaže.
Жигули ВАЗ 2103 1.5/55,4 kW белый (сделано в 1974 г.) оу йеах гуд джоб ёлки-палки t.č. odstraněny dva metráky pavučin, vrčí a jezdí kolem bloku
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Toyota Corolla LiftBack 1.3/65 kW deep turquoise
Toyota Corolla HB 3D 1.3/55 kW red
Re: Felicie 1.6 motorovy olej
Aditivaci proti usazování karbonových úsad obsahují všechny oleje od prehistorického M6AD. M6A aditivovaný není, M6AD aditivaci má. Všechny modernější oleje aditivaci mají. Za tvorbu karbonových úsad v motoru nemůže ani tak olej, jak majitel podceňující pravidelnou výměnu. Motor v Oranžádě má najeto necelých 200 000km, vždy běhal na minerální olej a karbonové úsady tam nejsou skoro žádné. Bývalý majitel dbal na výměnu a já také...
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Re: Felicie 1.6 motorovy olej
U toho Terrana bych to nijak nehrotil. Tam je předpis CE/B2, což je tak velkorysá specifikace, že snad neznám olej, co by tohle nesplňoval. Drtivá většina olejů pro naftové motory je dneska minimálně na B3, takže je vlastně úplně jedno, co tam naleješ.dvk píše:Ten Mogul 15W-40, to je minerál nebo polosyntetika ?
Slyšel jsem takový názor, že je velice vhodné i do starých motorů používat moderní syntetické oleje, protože obsahují aditiva zabraňující tvorbě karbonových úsad uvnitř motoru, tzn. udržují motor čistý. Z jiné strany jsem zase slyšel názor, že v dnešní době tyto aditiva obsahují už i minerální oleje, takže i v tomto případě je tvorba úsad potlačena. Jak to tedy chápat, kde je pravda ?
Každý moderní motorový olej (krom oleje M6A a podobných, což ovšem není možno považovat za moderní oleje) obsahuje aditiva proti tvorbě usazenin v motoru, tedy i oleje minerální. Přesně, jak už napsal Vašek. Přijď se podívat na moje TDi po 370.000 km, klidně pro ten účel demontuju víko ventilů .
Jde především o to, abys do daného motoru vždy a bez výjimky používal oleje schválené výrobcem toho motoru, přes to nejede vlak. A druhá nutnost je dodržování správného výměnného intervalu - nejen kilometrového, nýbrž hlavně časového (pokud kilometry nenajedeš).
Drtivá většina automobilek má stanovené výměnné intervaly motorového oleje na 1 rok, nebo ujetí iks tisíc km. Některé výměnné intervaly jsou až dvouleté, ovšem jen u olejů kategorie LongLife, kde tedy logicky i kilometrový interval bude delší, než u "běžných" olejů.
Rád bych upozornil, že používání výrazů minerální, resp. syntetický olej je silně zavádějící a nedoporučoval bych tyto výrazy vůbec používat. Taktéž není dobré používat slova jako hustý nebo řídký olej. Viskozita oleje nemá vůbec nic společného s hustotou, to jsou dvě zcela odlišné fyzikální veličiny. Hustota je lidově řečeno objemová hmotnost látky, zatímco viskozita je velikost tření molekul v kapalině.
Oleje s nižší viskozitou mají oproti olejům s vyšší viskozitou zásadní praktickou výhodu - díky nižšímu vzájemnému tření molekul kapaliny tyto oleje rychleji tečou. Samozřejmě v tom hraje zásadní roli teplota, tedy další fyzikální veličina. Díky tomu má motor menší odpory třením a tudíž malinko nižší spotřebu. Ovšem ne vždy je to tak úplně pravda, resp. ne vždy to zcela jednoznačně platí.
Například Ford na svých olejích uvádí zkratku "FE", což znamená Fuel Economy. Volkswagen zase u své specifikace lehkoběžného oleje VW 502.00 (pro benzinové motory) říká, že oproti olejům specifikace VW 501.01 je garantována úspora paliva minimálně 3,5% (ale věřte jim to, že? ).
Zkuste si tohle: http://www.aral.cz/lub-viskozimetr.php
Takže dejme tomu, že olej SAE 5W/40 může v kombinovaném provozu uspořit nějakou tu slzu paliva oproti oleji třeba SAE 15W/40. Čím víc bude "studených" jízd, tím více paliva můžete uspořit, a naopak budu-li jezdit jen dlouhé trasy, neuspořím prakticky nic. Do jaké míry tu úsporu můžeme změřit, to je druhá věc, navíc těžko soudit, zda se to ekonomicky vyplatí.
Předeslal bych, že viskozita oleje je při jeho výběru a nákupu tou druhořadou záležitostí - nikoli prvořadou, jak si mnozí ještě stále myslí. První důležitou věcí, tedy věcí naprosto zásadní, je (jsou) vždy specifikace výrobce motoru.
Například já: Na můj motor jsou schválené motorové oleje, které plní specifikaci VW 505.00. Mohou plnit i specifikaci VW 505.01 (což je jakoby vyšší specifikace pro naftové motory VW platná navíc i pro motory se systémem vysokotlakého vstřikování Pumpe-Düse) a rovněž VW 507.00, která platí i pro nejmodernější naftové motory s filtry pevných částic (a zahrnuje veškeré dřívější specifikace, jež nahrazuje). Výměnný interval je u mého motoru stanoven na 1 rok, nebo ujetí max. 15.000 km (pro všechny tyto tři jmenované specifikace je to stejné, žádný rozdíl).
Budu-li se ovšem držet té oficiálně platné původní specifikace VW 505.00, pak vězte, že tuto splňují prakticky veškeré oleje, které na trhu najdete. Minerální, částečně i plně syntetické - chceme-li to nazývat obecně vžitými názvy. Čili, jednoduše řečeno, mohu použít olej SAE 15W/40 z Tesca za šedesát korun litr, stejně tak ovšem mohu použít třeba Mobil1 SAE 0W/40 za tři stovky litr. Mému motoru to bude úplně jedno.
Tedy pokud mám možnost výběru z olejů širokého spektra viskozit (což konkrétně já mám), pak u toho zkusím uvažovat hlavou a použiju olej, který cca odpovídá předpokládanému způsobu užívání motoru. Jezdím-li častěji po městě na kratší vzdálenosti a s častými starty, pak je vhodnější použít olej o nižší viskozitě (dejme tomu 5W/40, 5W/30 a podobně). Naopak pokud jezdím střední a delší trasy, klidně mohu použít olej SAE 10W/40, v letním období bez problému i 15W/40. Ovšem vždy je prioritní, aby daný olej plnil specifikaci výrobce motoru, tedy v mém případě tu "mou" VW 505.00.
Něco jiného ovšem je, pokud mám například motor s filtrem pevných částic - tam je výběr dost úzce omezen. Stejně tak, pokud chci používat tzv. LongLife oleje, tedy oleje určené pro dlouhé intervaly výměn (pozor! - nelze u všech typů motorů).
V tomto ohledu si myslím, že koncern VW, ať má much sebevíc, vyvinul velmi sympatický způsob, jak tohle všechno odbourat. Vyvinul specifikace VW 504.00 (benzinové motory) / 507.00 (naftové motory). To jsou specifikace, které plní oleje univerzálně použitelné do všech typů motorů VW - benzinových, naftových, přeplňovaných, s přímým i nepřímým vstřikem, vysokotlakým naftovým vstřikováním, s filtrem pevných částic, pro klasické i LongLife intervaly. Prostě a jednoduše - pokud nevím, co do svého motoru VW použít za olej, použiju olej dle specifikace VW 504.00/507.00 a nemůžu šlápnout vedle. Bohužel, jiné automobilky tuto vymoženost dosud nemají.
Většina světových automobilek své specifikace olejů má. A pokud nemá, pak má jiná kritéria, která stanovují použitelnost daného oleje v daném motoru - většinou celosvětově platné specifikace a normy (např. ACEA, API a podobně).
Čili konkrétně u Terrana 2,7TD je dána dvojice specifikací, kterou daný olej musí splňovat. Jsou to CE/B2, tedy přesněji API CE (a vyšší) a ACEA B2 (a vyšší). Toto jsou prioritní faktory při výběru vhodného maziva. Viskozitu oleje, tedy to magické SAE, si zvol sám podle toho, jak s autem jezdíš.
--------------
A že minerální oleje obsahují aditiva, která nejen, že nevytvářejí usazeniny v motoru, ale dokonce jsou schopna je rozpouštět a motor čistit, mohu demonstrovat na našem Daewoo Matiz.
Náš děda, který byl prakticky od nova majitelem a jediným provozovatelem tohoto vozu (až do předloňského léta, kdy nám jej věnovali na dojezdění), dával prvních deset let vůz do servisu. Poté jsem jej do péče převzal já, když jsem se vetřel do rodiny. Opravář (nebo jak toho jedince nazvat) dědovi nablábolil mnoho nesmyslů. Například, že u tohoto motoru se neseřizují ventily, protože jsou tam "takový ty samoštelovací elementy" (holý nesmysl, má stejný mechanismus seřizování vůlí jako stodváca škodovka). Nebo že rozvodový řemen se musí vyměnit po 60.000 km (nesmysl - 90.000 km), a to i s kladkou (ale pumpa už ne, jo???). Dalším nesmyslem z jeho úst údajně bylo, že olej se mění, až se najede 15.000 km. Jenže náš děda najel každoročně pět, maximálně šest tisíc km. Takže celý čas se olej měnil po třech letech provozu, kde z 95% převažoval provoz městský, vzdálenosti tak do tří kilometrů.
Nepřál bych nikomu vidět ten pohled, když jsem se rozhodl "poprvé v životě toho motoru" seřídit ventily a demontoval ventildekl. Tehdy měl ten motor najeto cca kolem 75-80 tisíc km. To byl obraz jako ze žurnálu. Na všem, co uvnitř bylo, včetně toho deklu samotného, vaček, vahadel, pružin atd. byl nános čehosi černého, mazlavého a nevalně zapáchajícího. Karbon, tak se tomu říká.
Nebylo mi doporučeno použít chemické čištění, tedy takový ten výplach do oleje, a to z důvodu vysokého rizika ucpání sítka sacího koše čerpadla, nebo nějakého mazacího kanálku. Bylo mi řečeno, že lepší volbou je několikerá častější výměna oleje.
Od té doby jsem dědovi měnil olej pravidelně každý rok v červenci před dovolenou, používám celou dobu oleje SAE 10W/40, stejně jako do Galaxy, což jsou v zásadě oleje minerální (když tedy trváte na té nesprávné terminologii ). Ano, trvalo to skoro 30.000 km, ale motor je uvnitř čistý jako nový. A to pouze tím, že se ony černé usazeniny rozpouštěly do oleje.
Motor míval poměrně vysokou spotřebu oleje, cca litr na 5000 km. Nyní za osm až deset tisíc kilometrů, co moje žena ročně najede, nemusím olej vůbec řešit (jestli ho vezme tři deci?). Takže i kroužky to uvolnilo.
.... jsem se zase rozpinďouřil ....
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Re: Felicie 1.6 motorovy olej
Pánové děkuji moc všem, už mám více jasno.
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105