Stránka 2 z 5
Re: Leštěnka
Napsal: úte kvě 20, 2014 20:22
od Vašátor
Pokud je to jen mini škýraneček, asi bych to řešil barevným voskem, třeba barevný Turtle wax. Ten mám odzkoušený a funguje dobře. Pro stálost je ale potřeba to zatáhnout tvrdým voskem.
Pokud je to oděrka, dělají se tzv. korekční tužky s namíchanou barvou. Zamázneš touto tužkou, necháš barvu vytvrdnout a rozleštíš.
A když je to rezavý pupen, doporučil bych jej vybrousit třeba kamenným brouskem na vrtačce, pak opatrně mini štětečkem plnič, na to stejným postupem barvu, opět barvu, opět barvu ... až bude celá vzniklá díra zalitá barvou ... a pak opatrně po vytvrdnutí rozbrousit a rozleštit. Dá se takto docílit pěkného výsledku.
Re: Leštěnka
Napsal: úte kvě 20, 2014 21:00
od Jan Vaníček
Lépe bych to nenapsal.
Jinak já taky nemám rád cokoliv štětkovat. Vždy záleží na velikosti poškození a místě poškození. Někdy je lepší než opravovat, radši to nechat, nebo něčím "zamaskovat" - vhodná samolepka, nápis, dodatečná lišta ... . Ale to se u veterána dělá často blbě.
U moderních aut, když to zas manželka někde škrábne (pravda po její poslední akci oprava vydržela celých 14 hodin a neteř vzala dveře obnaženým koncem řidítka kola a běham dalších dvou týdnů vlivem jediného náhlého poryvu větru mi na bok spadnul o plot opřený plech který škrábnul každý díl na levé straně), nezatírám, stříkám, teda po posledním incidentu jsem to definitivně vzdal.
Re: Leštěnka
Napsal: stř kvě 21, 2014 08:53
od tomass
Až doposud jsem štětečkoval, ale je spousta pomocníků, že není dál snad už třeba, nebo jen v nouzi narychlo a i to zastanou spreje. Dokonce namíchají i dvousložkovou vrchní barvu do spreje, kde se druhá složka přimíchá těsně před použitím. Celý sprej se pak už ale musí spotřebovat najednou. Ale to asi většina zkušenějších zná a nemá to za takový převratný objev.
Nedávno jsem koupil základový plnič, nebo jak se to jmenuje a má na ventilku kolečko na štelování rozstřiku. Podle fotky bych řekl, že je to toto:
http://www.autolaky-autex.cz/plnice-ve- ... -vs6-400ml Doporučili mi to v prodejně autolaků, že se to používá jako základovka. Vytváří tenoučkou vrstvu (nevím proč se tedy jmenuje plnič, když je to fakt rychleschnoucí základovka - asi autolakýrnické názvosloví), velmi rychle zasychá a nanáší se ve více vrstvách. Použil jsem ho před zimou na rychlou opravu a řekl bych, že dobrý. Dá se s ním pracovat velmi čistě a okolí maskovat lepící páskou a novinama. Přechod mi moc nevyšel, ale šlo o rychlou opravu před zimou, kdy se za další asi 2 hodiny po nanesení vrchní barvy spustil déšť. Přežilo to vcelku dobře. Na 2 místech ze 4 to sice znovu vykvetlo, ale od spodu a to není závada té základovky. Prostě byla nutná rychlá oprava před zimou. No a chce to vyzkoušet v praxi. Ono není stejné stříknout volný předmět zavěšený na drátu s možností otočit ze všech stran a provádět opravu na autě.
Re: Leštěnka
Napsal: čtv kvě 22, 2014 18:07
od prekupník
My sme tiež skúšali rozlešťovať starý lak a takisto aj opravovať sprejmi a podobné nezmysly. Proste to nejde tak spraviť, aby to vyzeralo profesionálne. Videl som tam fotku 2105/07. Tie autá mali od fabriky totálne nekvalitný lak, ktorý nič nevydržal. Najlepšie je nechať celé auto prelakovať v profi lakovni poriadnym kvalitným novodobým autolakom. Rozlešťovať to má cenu len u vozidla, ktoré je v mimoriadne zachovalom originálnom stave a ten origo lak vyzerá ozaj dobre. Ale bez výbavy ako napr. leštička je o ničom.
Ku sprejom: zbytočná strata peňazí a mizerný výsledok. Niet nad lakovňu. Osobne sme si sami striekali rozličné drobné veci okolo motora. Ale sprejom to stálo za nič. Striekacia pištoľ je o inom. Tam si nastavíš potrebný rozptyl a sýtosť. Nič neprská. A autolak DuPont zarobiť podľa predpísaného pomeru a je slušný výsledok, ktorý sa sprejom ťažko dosahuje. Lebo keď sa sprejom človek najviac snaží, najviac sa to pototo... Toľko vlastná skúsenosť.
Re: Leštěnka
Napsal: čtv kvě 22, 2014 20:43
od Křečík Barbuška
On je taky rozdil mezi autem z dob SSSR nebo Ruska. Ona ta "demokracie" neprinesla co se tyce laku a bohuzel ani v jinych smerech nic dobreho. Mam dve popelnice, 1987 a 1988 a lak je skvely. Bohuzel se o nej nikdo nestara.
Re: Leštěnka
Napsal: čtv kvě 22, 2014 20:52
od prekupník
Ono to postupom času išlo s kvalitou dole. A po páde komunistického režimu už raketovou rýchlosťou. Už medzi ročníkmi 1974 a 1977 je rozdiel. Proste čím starší ročník, tým lepšia kvalita.
Re: Leštěnka
Napsal: čtv kvě 22, 2014 21:02
od Vašátor
Hmm ... moje Oranžáda je ze 78-mého roku a kvalita laku je tedy excelentní i po 190 000km
Re: Leštěnka
Napsal: čtv kvě 22, 2014 21:13
od Laďuša
Moje je 1979 a lak je naprosto tragickej, vlastně je to to nejhorší na mým autě
Re: Leštěnka
Napsal: čtv kvě 22, 2014 21:20
od Křečík Barbuška
No, on se Laďo sám nenaleští
.
Re: Leštěnka
Napsal: čtv kvě 22, 2014 21:24
od Laďuša
On hlavně neni původní a někde je na několikamilimetrovej vrstvě kytu
Re: Leštěnka
Napsal: pát kvě 23, 2014 11:29
od tomass
Já se sprejů trochu zastanu. Sice nemám moc vlastní zkušenností se spreji na autě, ale kolega z práce kupoval míchaný sprej v prodejně kam jsem ho poslal a na BMW mu namíchali pěknou metalízu, že byl spokojenej. Byla to taková ta hodně tmavo-zeleno něco metalíza - těžko popsatelná barva. Drobný opravy vyřešil dvěma spreji. Vyšlo ho to celkem asi na 800 Kč i se základovkou ve spreji někdy v roce 2007. Po 5 letech nebylo z 5 metrů poznat, že je lak opravovaný. Značka barvy ? Lesonal. Nevím jak si stojí tahle značka v žebříčku kvalit. Ale hlavně extrémní šikovnost míchače, který fantasticky chytnul odstín.
Re: Leštěnka
Napsal: pon kvě 26, 2014 12:18
od Vašátor
Chytnout přesný odstín na moderní vozidla není žádný problém. Míchač si totiž do počítače naklape VIN vozidla, počítač mu ukáže přesný fabrický odstín, načež tento odstín vyplivne i do spreje. Na moderních vozech pastelové barvy nestárnou tak rychle, navíc u metalízy jsou "polité" bezbarvým lakem, čili jejich odstín se takřka nemění.
Sprejů se také zastanu. Když jsem dělal v ... všechny auta na bazar se opravovali právě pouze sprejem (drobné oděrky, promáčklinky, měněné blatníky, ...) a i když se auto např. po roce stahovalo zpět na mytí (poněvadž se díky vysoké ceně neprodalo), vypadalo stále velmi pěkně. Pokud to totiž sprejem opraví profík, do přístřiku, opravu pozná opět jenom profík (stejně jako opravu v autolakovně). Pokud je pod barvou ze spreje všechno, co tam má být, barva se nechá řádně v teple vytvrdnout, není s tím žádný problém. Pokud ovšem barvu ze spreje někdo nacáká na holý plech, či probroušený plnič, načež auto hned vytáhne ven - nejlépe v zimě, pak se diví...
Re: Leštěnka
Napsal: pon kvě 26, 2014 14:49
od tomass
Při míchání jsem viděl, že jedou velmi často podle barevného vzorníku přiloženého na karoserii. Jak ta barva stárne, tak odstín lehce upravují podle vybledlosti laku (třeba uberou ze směsi trochu modrou, která bledne víc, než ostatní - pokud je ve směsi modrá obsažená). Možná jak říkáš od určitého roku to podle VIN jde. Lada rok 1995 nešla podle Vin. Fiat rok 2003 uvidím, příští sezonu budu míchat sprejík. Viděl jsem už jezdit několik stejných modelů jako mám já a každej úplně jiná červená jak u Lady, tak u toho Fiata. Asi co série, to trochu jiný odstín.
Re: Leštěnka
Napsal: pon kvě 26, 2014 20:07
od Vašátor
Tak samozřejmě záleží na databázi automobilky a zároveň na profesionalitě auto-barev. Ne ve všech auto-barvách mají všechny fabrické kódy, stejně tak ne všechny fabriky mají databázi barev dle VIN. Mnohokrát se stane, že fabrická barva dle VIN je úplně jiná, než ta co je na autě. Navíc nějaká přehledná databáze barev dle VIN začala vznikat tuším až po roce 2000, jinak ji měli pouze "lepší" automobilky.
Druhá věc jsou "vzorníky do ruky". Ty totiž používáním stárnou, pokud nejsou nové (zánovní), nelze na ně spoléhat.
Nejlepší, ale zároveň nejdražší metodou zjištění přesného odstínu, je změření kolorimetrem. Ale ten skoro nikde nemají. Druhou nejlepší metodou je zkušené a trpělivé oko míchače. Barvu lze domíchat na všechno, i na starou 50let vyšusovávanou, polomatnou pastel. Je potřeba si s tím pouze vyhrát a mít dostatek zkušeností.
Re: Leštěnka
Napsal: pát čer 06, 2014 21:10
od Veteranista
Pánové, co s novým garážovým lakem?
Nechám 3, 4 týdny lak vyzrát, nic s lakem nedělám.
Umyji šampónem, třeba
http://www.cinol.cz/autosampon-cinol
Obrousím pod vodu zrnitost 2000
Znovu šamón.
Lěštěnka třeba
http://www.coyote.cz/produkty-detail.asp?KatID=1&ID=20
A na to klasické želva