Stránka 2 z 8

Re: Olej do rozvodovky

Napsal: úte dub 02, 2013 16:53
od dmatej
Cory, přesně tak - já taky psal, že je to na zvážení.

Každopádně nízká viskozita oleje je kámen úrazu, když dojde na jakýkoliv problém. Prostě to přestane mazat, když se to ohřeje. Tu teplotu možná někdy, až bude tepleji, prověřím, když už na to mám měřák ... teď se mi válet v bahně nechce. Jaká je teplota v běžném provozu nevím. Myslím si ale, že pokud se zmiňuje "ne méně", patrně to má nějaký význam, proto jsem si to vytyčil jako minimum i pro současné oleje - původně jsem předpokládal, že bude snadno překonatelné, leč ...

Docela by mě zajímalo, jak to je s městem. Řekl bych, že při popojíždění v kolonách dostává diferák docela zabrat (roztáčení stojících kol), navíc se moc neochladí.

Martas, zmínkami o publikacích mě neohromíš, buď dej argument, nebo si je nech ;)

Papírové hodnoty samozřejmě váhu mají. Jiná věc je třeba stárnutí kapaliny, degradace vlivem prostředí.

Poznámka - já zatím neměnil ani převodovku ani rozvodovku u žádného auta - a že dostávají zabrat; Zatím moje zacházení nejhůř snášela Felicie, Fabie se zatím spíš rozhýbala, původně šlo řazení dost ztuha (dostal jsem TDI 1.4 jetou po městě, 23 tkm). Žigulící mi vydrželi zatím všechno, používal jsem Mogul Trans 90H, ale můj pocit je, že na delší trasy (nad 20 km po dálnici nebo pod plynem obecně) to není ono. Akorát jsem jednou měnil obložení spojky u Žigula (2101, cca 2003) a jednou u Laďky (2101, cca 2006).

Re: Olej do rozvodovky

Napsal: úte dub 02, 2013 17:14
od dmatej
Ještě trochu jinak, lehce matematickou a selskou úvahou ...
- pokud se požaduje min. teplota vzplanutí 200°C, předpokládám, že běžná teplota bude dosahovat zhruba do polovičky. Na třených místech tedy i třeba o nějakých 20°C víc, dejme tomu do 120. Bajvočko tedy řekněme, že běžná teplota po zahřátí bude mezi 60 a 120°C.
- tomu napovídá i všude uváděný údaj o viskozitě při 100°C - za polovinou intervalu, čili kde je nějaká hranice běžného využití oleje.
- viskozita při 50°C se všude neuvádí - pravděpodobně je tedy nezajímavá, tj. všechny oleje mají dostačující vlastnosti při této teplotě, dané GL4/5 a SAE.
- důležitá je i teplota tuhnutí, někde -8, někde -25°C, tj. než olej ztuhne úplně a bude lepší nikam nejezdit.
- občas se uvádí ještě viskozitní index - ten může být zavádějící, protože předpokládá lineární závislost ... http://en.wikipedia.org/wiki/Viscosity_index

Re: Olej do rozvodovky

Napsal: úte dub 02, 2013 17:23
od Marek
MartasBrno a ostatní: Já jsem na olej SAE 85W/140H v rozvodovce jezdil celé roky, co jsem Ladu měl a moje údaje o spotřebě jsou tu na fóru všeobecně známé. Takže olej SAE 85W/140 rozhodně nemá negativní vliv na spotřebu paliva ani omylem.

Re: Olej do rozvodovky

Napsal: stř dub 03, 2013 06:08
od Luděk Musil
Tak jsem nakonec na tu rozvodovku nešahal (do sněhu se mi lehat nechtělo :cry: ).
Již leta, tedy od roku 1984, jezdím už ve čtvrtém voze na stále "stejný" PP90H bez jediného problému. U posledních dvou vozů (21073 a 21044) měním pravidelně 1x ročně oleje v převodovce i v rozvodovce a nemám problém, všechny diferenciály tichoučký. L.

Re: Olej do rozvodovky

Napsal: stř dub 03, 2013 08:40
od Teepee
MartasBrno píše:Teepee, ty máš zajímavý myšlení - možná se ti budou líbit tyhle práce, ale bývají placené... Něco se dá stáhnout přes uviverzitní přístupy atd...
Chytrému napověz, hloupého trkni. Jenže nemám čas to číst, a hloupý zůstat nechci. V čem je potíž?
Hurikán píše:Zajímavé téma. :D Nebudu nosit dříví do lesa, neboť téměř vše už tady padlo. Jen dodám malou poznámku pro Teepeeho - dif i celá zadní náprava mívá v létě zcela běžně 60 - 80 °C Při delší svižné jízdě klidně i dost přes 80. ;) Navíc viskozita udávaná při 100°C je důležitý komparativní údaj. :idea:
Ano, komparativní je, při 100°C. Ale je jistota, že průběh závislosti viskozity při teplotě (50°-60°-70°-80°-90°-100°) je vždy stejný? V tom mi to není jasné. (TAD-171 při 50°C v rozmezí 110-120)
A připouštíš maximálně 80°C, to jsem pouze odhadoval také, jako dálniční maximum v horkém letním počasí. Faktorů je ale mnoho.
dmatej píše:Docela by mě zajímalo, jak to je s městem. Řekl bych, že při popojíždění v kolonách dostává diferák docela zabrat (roztáčení stojících kol), navíc se moc neochladí.
A rozhodně ani nezahřeje, není to motor. A problém je jen při první půlotáčce talířového kola.

Re: Olej do rozvodovky

Napsal: stř dub 03, 2013 09:10
od Hurikán
Teepee píše:...A připouštíš maximálně 80°C, to jsem pouze odhadoval také, jako dálniční maximum v horkém letním počasí...
Nechci slovíčkařit,ale těch 80°C jsem nepřipouštěl jako maximum, ale jako teplotu, která se může docela běžně dostavit. Osobně připouštím i daleko víc, protože občas jsem od nápravy jasně cítil sálavé teplo. Jaká ale byla teplota nevím, protože jsem ji nikdy neměřil.

Tolik má TP, aby náhodou nedošlo k nedorozumění. :)

Re: Olej do rozvodovky

Napsal: stř dub 03, 2013 09:28
od Marek
Já si naopak myslím, že pouhým třením jednoho malého převodového soukolí taková teplota vzniknout nemůže. Zjištěno to nemám, je to můj selský názor.

Re: Olej do rozvodovky

Napsal: stř dub 03, 2013 09:31
od Cory
Ono teplota sukolia a oleja može byť vysoka, ked sa to meria zvonku "pohmatom" ci inak, tak to bude menej, teplo sa odvadza do mostu nápravy.

Re: Olej do rozvodovky

Napsal: stř dub 03, 2013 09:33
od Laďuša
Co nás učili v trakci, tak ztráty v převodu jsou velký, jestli si to dobře pamatuju, tak snad až 5%. V tej trakci to bude markantnější, ale to už hřát musí.

edit:
Tak jsem našel skripta a poznámka je v kapitolce Zdroje tepla a jeho šíření. Převodovka má minimálně 2,5% ztrát. Nevim, jak si stojí difík vedle trakčního převodu, ale pochybuju, že ty ztráty budou procentně ňák menší.

Re: Olej do rozvodovky

Napsal: stř dub 03, 2013 09:38
od Luděk Musil
Marek píše:Já si naopak myslím, že pouhým třením jednoho malého převodového soukolí taková teplota vzniknout nemůže. Zjištěno to nemám, je to můj selský názor.
Vono nech bejt :oops: :idea: :D . Převodovka by taky neměla být nějak teplá (přestupuje pouze teplo přes "mrkev", 4 upevňovací šrouby a výfukový potrubí), přesto mnohdy cítíš teplo až na hlavici řadicí páky. A v difu není jen malé převodové soukolí. Krom náhonu a velkýho planetovýho kola tam máš ještě 2 malý planetový kola a 2 satelity :idea: . Takže míst, kde dochází k ohřevu třením je víc. L.

Re: Olej do rozvodovky

Napsal: stř dub 03, 2013 09:41
od Marek
Nevím, přít se rozhodně nebudu. Ale myslím, že pokud se bavíme o teplotách 80°C, můj názor je, že si myslím, že tolik tam být nemůže. Ačkoli kdo ví...............?

Re: Olej do rozvodovky

Napsal: stř dub 03, 2013 12:05
od Vašátor
Teplotu difu jsem sice neměřil, ale po ujetí 1500km v jednom zátahu, sálal jak radiátor. Jezdím na klasický PP90H, dif má najeto 190 000km (načež pochybuji, že v něm bývalý majitel měnil olej, když defakto neměnil chladící kapalinu) a i přesto všechno je krásně tichoučký.
Dám ještě malý příklad s naší odtahovkou. Má tuhou nápravu stejně jako žigulík, načež je mnohem více chlazená proudícím vzduchem (pravda, je robustnější a více namáhaná)... když však na ni kápne po nějakých 200km voda, zasyčí, zjeví se obláček páry a je sucho...

Nic tím neříkám, obrázek si udělejte sami ... :mrgreen:

Re: Olej do rozvodovky

Napsal: stř dub 03, 2013 13:49
od Křečík Barbuška
Luďku, zapomínáš na koš spojky, to jest velmi dobrý teplovodič :-) .

Re: Olej do rozvodovky

Napsal: stř dub 03, 2013 14:21
od Luděk Musil
Koko Loko píše:Luďku, zapomínáš na koš spojky, to jest velmi dobrý teplovodič :-) .
Tímto se dostáváme do OT. L.
... ale nezapomínám, ano, něco přenese, ale je mezi tím ještě milimetrovej plech a zespod vzduchem chlazenej.
Ale to je jedno. Primárně se tady bavíme o rozvodovce, převodovku jsem zmínil jen okrajově. Tam (u převodovky) si myslím, že "vyrobené" kontra "převzaté" teplo od motoru může být fifty:fifty, ale jak říkám - u převodovky je to jedno - tu zde neřešíme. L.

Re: Olej do rozvodovky

Napsal: stř dub 03, 2013 18:38
od Dusan
Luděk Musil píše:
Marek píše:Já si naopak myslím, že pouhým třením jednoho malého převodového soukolí taková teplota vzniknout nemůže. Zjištěno to nemám, je to můj selský názor.
Vono nech bejt :oops: :idea: :D . Převodovka by taky neměla být nějak teplá (přestupuje pouze teplo přes "mrkev", 4 upevňovací šrouby a výfukový potrubí), přesto mnohdy cítíš teplo až na hlavici řadicí páky. A v difu není jen malé převodové soukolí. Krom náhonu a velkýho planetovýho kola tam máš ještě 2 malý planetový kola a 2 satelity :idea: . Takže míst, kde dochází k ohřevu třením je víc. L.
Ale za normalnej prevadzky dochdza k prenosu a dreniu iba na hypoidnom prevode, stelity a planetove kolesa stoja alebo sa otacaju tak ze to nestoji za zmienku.

Chlapi malo citate keby vas to zaujimalo niekde su dokumenty o nastavovani difiku a tam sa pise vid obrazok.

P.S. ak by mal niekto ten manual v CZ SK bol by som rad keby to naskenoval a zavesil na net. DAkuem