Stránka 2 z 8

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: pát lis 30, 2012 14:13
od Dusan
Bol nejaky dovod na fridex ? preco nie G12 cenovo rovnako... je pravda ze teraz sedlam nejaku modru tusim g11 lebo som sa bal ze bude nieco tiect :D

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: sob pro 01, 2012 11:38
od Vašátor
Netuším co Muškterým použil za typ kapaliny, ale Fridex je pouze název výrobce. Fridex vyrábí klasickou "bílou", ale i "modrou" a "červenou" ... G11, G12, G48 ... :wink:

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: sob pro 01, 2012 21:20
od mušketýr
Prostě tam mám modrej fridex.Raději s malým f.Kolik má bodů "G" netušim.
M.:S

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: stř říj 29, 2014 12:20
od corsair
Ked chcem dat novy nemrazol musim preplachovat?

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: stř říj 29, 2014 12:35
od Vašátor
Podle stavu kapaliny .... pokud je tam humus, tak ano. Pokud přecházíš na jiný typ kapaliny, měl bys proplachovat také.

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: pát říj 31, 2014 17:25
od tomass
Vyměnil jsem kapalinu, proplach neprováděl, nemám kde. Modrý Fridex G48 nebyl špinavý. Z chladiče jsem dovypustil zbytek slabou hadičkou samospádem výstupem k termostatu. Taky čisté. V expanzce byl sajrajt šlem, takový bláto. Vizuelně se zdálo tak 3mm, ale po vypláchnutí jsem zjistil, že to bylo jen trochu kalu a ač to vypadalo hustě, kal byl v tom posledním zbytečku kapaliny rovnoměrně rozptýlený. S chladnutím kapaliny sedá ke dnu, protože na stěnách expanzky není a při dolévání expanzky jsem si ho taky dříve nevšiml. Hadice k expanzce je přitom čistá. Každopádně tenhle kal stoupá s horkou vodou nahoru a drží se v nejvyšším místě, kde se může usadit. Netvrdím, že chladič a motor je absolutně čistý, to určitě ne. Fridex čistý vytekl. Vypouštěl jsem asi hodinu po jízdě, kdy měla kapalina asi 30 st. Celsia, motor dole i u svíček na hřbet ruky vlažný. Mít to kde propláchnout, tak preventivně propláchnu.

Ten humus by mohl být i z destilované vody. Od jednoho prodejce jsem dostal info, že destilka pro technické účely je kondenzát z chladících věží třeba z Temelína a že s čistě destilovanou vodou má velmi málo společného. Nedávno jsem objevil v asi 2 roky staré letní směsi do ostřikovače několik kuliček jako plísně asi kolem 5 mm velikosti. Přefiltroval jsem kapalinu a použil. Kal bude něco z vody asi jako když se vaří čaj a někdy je tam taky takový sražený kal v nepatrném množství. A ten kal jako v čaji se mi tvoří někdy i v ostřikovači. Nebude to vyloženě vodní kámen, ale takovej ten humáč, co se někdy dělá o trochu víc i v hadici k pračce (nemyslím částečky kamene, ale fakt jen ten hnědý blátokal). Kdyby tu byl nějaký chemik, třeba by nám to vysvětlil. Nezahlídli jste tu někde Kalouska ? :mrgreen:

Zase dlouhý, snad to nepromažou. :)

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: pát říj 31, 2014 18:01
od corsair
Mozem pouzit koncentrovany alykol?

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: pát říj 31, 2014 18:30
od Marek
Jakýkoliv koncentrát bych nedoporučoval. Předně - koncentrovaná kapalina často má vyšší bod tuhnutí než potřebujeme a k tomu, aby měla ten správný (nízký), musí být smísena s vodou. Běžně lze směs namíchat tak, aby měla bod tuhnutí i nižší než -40°C (dokonce i méně než -50°C). Koncentrovaný, tedy vodou neředěný nemrznoucí přípravek, má bod tuhnutí někde kolem -13 až -18°C. To lze vyzkoušet i doma v mrazáku.
Optimální ředění vodou je 40:60 až 60:40. To jsme teplotou tuhnutí někde kolem -35°C až -45°C. Značka ideál. Já jsem si koupil za Kč 39,- v Lidlu plovák s balonkem, kterým si informativně mohu zjistit bod tuhnutí. Doporučuji toto každému - nic to nestojí, místa nezabere. Mám do toho tři plováky - jeden na freeze, druhý na kyselinu do baterky a třetí na kapalinu do ostřikovačů. Čili pouhou výměnou plováku mohu zjistit, co potřebuju.
Dalším negativem koncentrované kapaliny je přílišná agresivita. Prostě je to koncentrované, tudíž agresívní. Na kovy, plasty, gumu, na všechno.

Já doporučuji systém vypustit (zátkou na boku bloku, odpojením obou hadic chladiče a samozřejmě s otevřeným kohoutem topení). Po vytečení (nejlépe do trávy, no co už.....) bych vrazil do horní hadice chladiče (ovšem aby to teklo směrem do motoru samozřejmě :-)) hadici z vodovodního řadu a valil tam vodu, která by dole pěkně zase vytékala. Toho humusu, co se bude valit ven, si nevšímejte - ale nepatří tam ;-). Klidně si nastartujte motor na volnoběh. Odpojenou hadicí od chladiče vám to nepoteče, protože tam naléváte studenou vodu a ta zavře termostat. Takže jediný odtok bude bokem bloku, čili voda naplní celý motor i topení, ovšem tlakem a navíc to bude cirkulovat - pěkně to propláchne od zbytků starého chladiva a kalů. Lijte, dokud vytéká cokoli jiného než čistá voda. Někdy to trvá i čtvrt hodiny ;-).

Chladič vyndat, hodit doma do vany a valit do něj vodu, dokud půjde sajrajt. Totéž propláchnutí můžete udělat i s topným tělesem, ovšem to netřeba demontovat - pouze odpojit hadice od systému a jednou hadicí tam valit vodu, ať to druhou hrčí ven.

Pak celé uzavřít, nalít čtyři litry koncentrátu a dolít čistou vodou (z vodovodu, destilka je zbytečná a drahá). Tímto zajistíte i ten "mnou doporučený" poměr mísení přibližně 40 : 60 (celkový objem je někde kolem 9 - 9,5 litru, čili čtyřka koncentrátu dolitá 5 - 5,5 litry vody je přesně ono).

To je celé. Pokud použijete čirý nebo modrý koncentrát, měňte jej po třech letech. Růžové kapaliny mají životnost pět let. Prakticky je jedno, co použijete, protože pokud bude systém takto kvalitně vypláchnutý, nehrozí ani omylem, že by v něm mohlo něco staré kapaliny zůstat. Takže je jedno, co použijete jako novou náplň - lejete prakticky do nového.

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: pát říj 31, 2014 19:33
od tomass
Ještě bych dodal, že ten hustoměr z marketu, ač má 2 stupnice, tak to co nám dal automechanik průhlednou směs do chladiče to nezměřilo. Fridex G48 (modrý) i Fridex G Plus (růžový) to měří. Každý na jiné stupnici a proto tam jsou asi obě dvě. Jel jsem k němu a ptal se ho jestli nezapomněl vyměnit kapalinu. Vzal takovej malinkatej mikroskop jako větší tužku, nabral kapku a v tom okýnku bylo -30 stupňů Celsia.
Nepochopil jsem co tam dal za kapalinu ani proč to neměří hustoměr, ale prostě to tam bylo a v zimě to nezmrzlo. :)

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: pát říj 31, 2014 19:47
od valda1971
Proto si radši odeberu vzorek a dám jej do mrazáku :wink:

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: pát říj 31, 2014 19:49
od tomass
Mrazák mám doma 5 km a mechanika 1 km, tak ať se stará, když to měnil. A sám si kupuju co znám a měřím hustotu. :D

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: sob lis 01, 2014 09:49
od Marek
Tomu přístrojíčku se říká refraktometr - je to super věc. Využívá to efektu lomu světla ;-).

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: sob lis 01, 2014 10:54
od Jaykee
Marek píše:Tomu přístrojíčku se říká refraktometr - je to super věc. Využívá to efektu lomu světla ;-).
Ale ten je docela za raketu, nebo už se nechá sehnat u bambusáků... :?:

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: sob lis 01, 2014 11:28
od Vašátor
Jenomže u chladící kapaliny nezáleží pouze na bodu tuhnutí, ale také na antikorozním účinku. Většina nemrznoucích kapalin má stále nízký bod tuhnutí i když je dávno po stanoveném výměnném intervalu. A kdo mění kapalinu alespoň přibližně ve stanoveném výměnném intervalu, nemusí ji měřit ...
Navíc ... i kdyby byla kapalina naředěna pouze na -5st., chladící soustavě se nic nestane ani v -20st. Kapalina sice zmrzne, ale nevytvoří se led (který svojí roztažností trhá) - zmrzne na "sníh" (který netrhá).
Jednou mi zamrzla Corsa, chladící kapalina měla 8let (červená), tudíž 3 roky měla být vyměněna, ovšem já do toho ještě nedělal. Venku byl tehdá šílený mráz, ráno na baráku teploměr ukazoval -28st. Start byl podivný, ovšem spíš jsem se divil, že motor 1.0 vůbec v tý kose nastartoval. Pár vteřin něco "šrotovalo" (asi jak lopatky vodního čerpadla točili "sníh"). Po necelém kilometru teploměr ukazoval 100st., topení netopilo, chladič ledový ... tož jsem to nechal 5minut být a bylo hotovo :).

Re: Vyčištění chladící soustavy

Napsal: sob lis 01, 2014 12:28
od Marek
Vozy koncernu VW nemají stanovený výměnný interval chladicí kapaliny ;-). Teoreticky, budu-li se jako spotřebitel řídit předpisy výrobce vozu, ji tam mohu mít třeba dvacet let.