Stránka 2 z 5

Re: Jawa 350/634

Napsal: stř bře 07, 2012 16:49
od Teepee
Jelen píše:Nechápu tvé argumenty, Petře. Proč by nemohla být zlatá, když se tak vyráběla? Sice ne pro tuzemský trh, ale to je snad jedno, ne? Prostě ten typ stroje takto opustil fabriku, tak by tak mohl být takto zrenovován? Ta originál červená je v kombinaci s černým rámem dost divná. Nesouhlasím s názorem, že buďto se to udělá podle většiny vyrobených a bude to echt veterán, nebo se to udělá podle menšiny vyrobených a nebude to veterán. To je blbost na kvadrát, to se na mě nezlob. Laďuša má sice pravdu, ale není to úplně k věci, protože to není vylepšení, ale takto se to opravdu vyrábělo. A na úplnej závěr, proč bych měl někomu vysvětlovat, že se to tak vyrábělo, nebo že to bude jen jiný odstín předělané motorky pro kohosi? Ať si každý myslí, co chce, důležité je snad, co chci já, co se mi líbí a že já a hrstka lidí okolo ví, že se to tak opravdu dělalo.

To je jako s mojí Jawou 350/360, má štítky v azbuce, to je mám odsekat a nanýtovat české, protože tak to u nás nejezdilo? To je další pitomost na stejné téma, ne?

Kdybych to chtěl nastříkat svítivě zelenou, nebo nějakou měňavkou, která se k tomu fakt nehodí, tak chápu tvé rozhořčení, ale takhle mi to trochu hlava nebere.
Doufám, že se stále bavíme o konfiguraci Tvé motorky. To že Laďa nadhodil "zastydnout" a já na to opáčil na nikoho mířeným "šaškem se zlatým pozlátkem" už stojí trochu mimo. Pokud jsi to vztáhl na sebe, tak zcela zbytečně a omlouvám se.

Napsal jsem sice předlouhou odpověď, ale vznikly by jen zbytečné zmatky, tak jen stručně. Až se zase uvidíme, vezmu sebou veškerou literaturu, která se týká značky JAWA co mám. Je toho docela dost.
Nikde v ní nenajdeš jasný přehled modifikací. Pokud jde o originální stav, ve smyslu tovární konfigurace, pak je zlatá v pořádku a udělej jí, nelze s jistotou vyloučit, že takový stroj dokonce i pro český trh existoval. viz:
http://www.sesa-moto.cz/minulost/jawa_3 ... torie.html
Bude pěkná, jen spoustě lidí to nepřijde jako originál protože jí neznají a tak si myslím, že daleko více parády a dojmů uděláš s klasickou kombinací barev.
A znovu opakuji, rozhodni se podle svého. Jen cítím, že jsi chtěl nejdřív originál a když jsi objevil, že existovala i zlatá, zalíbila se Ti, možná jen proto, že je neobvyklá-neokoukaná.
Že to nebude veterán jsem neříkal, ale když uděláš jen zlatou barvu, a šlo by o výhradně expotní barvu do anglie, chtělo by to i ten tacho v MpH a zjistit další detaily, jestli motor neměl nějakou modifikaci atp. proto jsem zmínil odkaz na info z továrny.

A že zpravidla velmi přísně ctím to, jak konkrétní stroj vyjel z továrny? Vždyť o to jde, ukázat, jak to přesně bylo "myšleno". (takže štítky neodsekávat!!!)
Druhý stupeň je, jak stroj majoritní část své běžné životnosti vypadal - jak byl v jeho nejlepších letech v minulosti upraven a vylepšen. To je případ mé Sportky (nosič, blinkry, plastová zrcátka).
Třetí stupeň je "retro". Stroj budí dojem, u laiků, že je to "asi" takové, jak si to pamatují. Znalci v hlavě sepisují seznam nedostatků.
Ale nemusí už sem nikdo psát, že jsem mimo, jsem jen zarytý originalista a těžko se změní mé vnitřní cítění tím, že si přečtu jiný názor někoho jiného. :wink:
Sto lidí, sto chutí.

Re: Jawa 350/634

Napsal: stř bře 07, 2012 16:51
od V480
Pokud chce člověk zachovat originalitu, měla by být barva skutečně podle té původní. Na druhou stranu, pokud je už jednou lakovaná, může být i podruhé a důležité je, jak bude dělat majiteli radost. Osobně jsem také vždy pro originální konfiguraci :wink:

Re: Jawa 350/634

Napsal: stř bře 07, 2012 19:20
od Jelen
Ale vždyť ta zlatá JE originální konfigurace. O co je míň originální, než červená, která se vyráběla současně, avšak v daleko větším množství? Ovšem podle Teepeeho stránek nemá typ, který mám já, a to 634-5 padáky. Bez nich to vypadá divně, ty tam přijdou určitě, takže zas tak úplně 100% originál to taky nebude, i když podle tohoto prospektového obrázku, tam být mají:

Obrázek

tudíž si myslím, že ty stránky úplně přesné nebudou, i když moje je rok 1976 a tato je rok 79, pak tomu budu říkat dobová úprava. Chci se samozřejmě co nejvíce přiblížit originálu, ale taky chci, aby se to především líbilo mě, než někomu cizímu. Samozřejmě si Vašich rad vážím, to jo. Takže vítězí přesně tato verze, co je v tomto příspěvku v obrázku, akorát že se zlatou barvou. Když se podíváte, jak vypadala původně (na předchozí stránce), tak to nebyla žádná sláva. Sice vypadala hezky, ale ta barva se originálu ani zdaleka nepřibližovala, měla novější výfuky, hrozné sedlo a kufr.

Re: Jawa 350/634

Napsal: stř bře 07, 2012 20:43
od Teepee
Zalistoval jsem doma, ve velké bichli Motocykly JAWA, sedmdesátiletá historie, od Gomoly z roku 1999, a zde je o modelu 634 jedna stránka. Ale v knize JAWA od Alois a Ondřej Pavlůskovi z roku 2007 je 634ce věnováno 10 stránek.

A musím uznat, že jsem se mýlil, protože zlatá metalíza byla standardní barvou. Žádné, že jen pro export.

V knize jsou uvedeny obrázky Prototyp 634-7 z roku 1972, pak první seriové provedení 634 z roku 1973, pak luxusnější verze 634/5, dále 634/8, pak 634/5 s tím že od roku 1975 byla určena především pro export, pak 634/05-02, která byla derivátem luxusní "pětky" pro domácí trh a pak 634-7 z roku 1981 s tím, že to je vrcholné provedení 634ky.

A to klíčové je uvedeno, pod obrázkem "634/05-02, která byla derivátem luxusní "pětky" pro domácí trh" cituji:
Jawa 350 typ 634/05 z roku 1975 byla jakousi luxusnější verzí základního provedení, od kterého se lišila červeným lakem, případně zlatou metalízou nahrazující tradiční vínovou červeň a chrom se objevil i na dosud černě lakovaných blatnících. Jasnější barva jakoby signalizovala "ostřejší" motor - plných 16kW (22k). Plynová rukojeť byla doplněna o převlečnou matici regulující rychlost zpětného vracení plynové rukojeti a před řidítky se konečně dostalo odezvy volání motocyklových nadšenců po oddělení přístrojů od pláště světlometu jak to bylo obvyklé u soudobých japonských strojů. Bohužel opět jenom na padesát procent. Tachometr sice dostal samostatný tubus, ale otáčkoměr zůstal kdesi na cestě mezi vývojem a výrobou. Tento prvek luxusní výbavy zůstal vyhrazen pro zahraniční odběratele.

Takže Jelene, s chutí do toho, zlatá metalíza bude tovární originál.

Re: Jawa 350/634

Napsal: stř bře 07, 2012 20:49
od Laďuša
I když to teď sedí, zeptam se teda jinak: copa všechno musí bejt jako tovární originál?

Re: Jawa 350/634

Napsal: stř bře 07, 2012 21:04
od Jelen
I kdyby byla určena jen na export, tak to není tovární originál, i když byla vyrobena v továrně? Mimo to, otáčkoměr tam mám a pryč ho dávat nebudu za žádnou cenu :-D

Re: Jawa 350/634

Napsal: stř bře 07, 2012 22:18
od Teepee
Laďuša píše:I když to teď sedí, zeptam se teda jinak: copa všechno musí bejt jako tovární originál?
A kdyby jo, co je na tom? Je špatné být přesný a důsledný a naopak správné být kreativní a osobitý? Strach z chyb a nedostatků? Přílišný egoismus neschopný respektovat obyčejný materiál = věc?
Samozřejmě, že to nemusí být jako tovární originál. Originál z toho chtěl mít Jelen. A on přišel s tím, že zlatý šly na vývoz. Mně jen přišlo nesmyslný, mít originál, který u nás vlastně nikdy nejezdil a nikdo ho v té modifikaci nezná. Ono je to jednodušší, mít něco co nikdo nezná, pak se v tom "originálním" stavu snadno nějaký ten nedostatek přehlédne.
Jelen píše:I kdyby byla určena jen na export, tak to není tovární originál, i když byla vyrobena v továrně? Mimo to, otáčkoměr tam mám a pryč ho dávat nebudu za žádnou cenu :-D
Ale to samozřejmě je tovární originál, základy logiky ovládám, i v případě většina = veterán X menšina = veterán. Chtěl jsi originál. Jako originální čtyřka se jen výjimečně někomu vybaví zlatá metalíza. Mám pocit, že jsem těch Jaw ve svém životě už pár viděl, ale zlatou, to teda ne.
To je stejný, jako se "dědkům" muselo vysvětlovat, že 250/593 není prototyp, ale sedmdesátikusová normální série.

Re: Jawa 350/634

Napsal: stř bře 07, 2012 22:44
od Jelen
No ale nejde o to, co u nás jezdilo, nebo nejezdilo, ale o to, co je a co není originál. Pokud se to tak vyrábělo, ať to šlo třeba na Měsíc a nejezdilo to u nás, tak je to originál. To je ta polemika. A jako poslední mě zajímá to, co dav uzná za veterána a co ne, když to přeci originál je? Já to vím, ty to víš, kdo to neví, ten to buď zjistí, nebo nezjistí, ale to je mi celkem jedno ;) Jaw jsem taky pár viděl, ať už v JAWA muzeu na Konopišti, nebo na různých srazech, výstavách, nebo veteránských závodech, taky jsem zlatou neviděl, ale to neznamená, že neexistuje. Znáš film Dědictví aneb Kurvahošigutntág, kde Bolek polemizuje o bohu a o přirození jisté dámy, že i když ho neviděl, věří, že existuje? :mrgreen: Ale to je už celkem mimo, protože jsme se z literatury dozvěděli, že zlatá jezdila i u nás. A i kdyby ne... :lol:

Re: Jawa 350/634

Napsal: stř bře 07, 2012 23:19
od Teepee
Já už k tomu nemám co nového říct, jen bych všechno opakoval dokola. Chtěl jsi originál, uděláš zlatou metalízu a budeš ho mít. Protože je to neobvyklé, budeš muset vysvětlovat, že se to takhle normálně dělalo. Jedinkrát v životě jsem viděl kdysi Bílou ČZtu se zlatýma linkama. Všichni byli zvědaví, proč je bílá. Prý to tak skutečně vyráběli, a byla to exportní verze. Zajímavé, ale neobvyklé, atypické, nebyla to ta správná "klasika". Za tu motorku musel mluvit její majitel, motka byla černá ovce u které nevíš na čem jsi, co na ní správně patří a co už ne, jestli si z Tebe majitel dělá srandu, nebo ví o čem mluví. Proto atypickou barvu raději ne.
Otázkou je, že jsem možná postižený tím, které JAWY mluví samy za sebe a které musí obhajovat jejich majitel.

Na druhou stranu, kdybych stál před Tvým rozhodnutím, byl bych v pokušení, jít do té zlaté. Nemít jen tuctovou čtyrku. V tom bude to, že si každý vedeme svou, já chci koukat na klasickou čtyrku, ty chceš mít něco, co bez výhrad obhájíš a přitom to není tuctová čtyrka.

Každopádně, na renovaci si připrav tak 10-15 tisíc nejméně, výfuky, kolena, asi ráfky, sedačka, možná řidítka, bižuterie a drobné díly okolo, asi baterku...

Re: Jawa 350/634

Napsal: čtv bře 08, 2012 00:06
od Jelen
Omyl, Petře, vůbec mi nejde o nějaké obhajování před kýmsi, ale to jsem psal už stokrát. Kdybych se zcvoknul a chtěl jí nastříkat na růžovo, tak to taky nebudu před nikým obhajovat, ale budu to tak mít, protože chci. Ani nejsem postiženej tim směrem, že musím mít něco, co jen tak někdo nemá, upřímně, to moc nechápu, protože když se mi něco líbí, tak je mi jedno, jestli to mám jedinej na světě a nebo se to vyskytuje u nás v ulici ob barák, to mi evokuje pocit, že ten, kdo tohle razí, vyloženě chce, aby mu lidi záviděli, že má něco, co oni ne. A tohle myšlení taky není zrovna můj šálek kávy. Ad bílá ČZ, všichni byli sice zvědaví, proč je bílá, já bych odpověděl, protože majitel vzal bílou barvu a tak ji udělal. Původně jsem chtěl červenou, byl jsem o ní přesvědčenej, ale ta zlatá se mi zalíbila víc. Je to taková veselejší barva, není ta motorka pak taková tmavá. Ještě by se mi celkem líbila oranžová, asi taková, jako je na této stránce výše v mém příspěvku v obrázku na nejsvětlejším místě. Spíš taková žlutooranžová. A i kdybych to tak udělal, tak je mi celkem jedno, že to tak nebylo. Chci originál, to ano, ale co se týče dílů, jako jsou ty výfuky, sedačka..., ale lak je tak nějak nejmenší zlo, když bude jiný. 10-15 se mi zdá moc, chromy mám pěkný, i ty výfuky tam nechám, než seženu originál, nové stojí 5 tisíc. Ale řídítka, blatníky, chromy na nádrži, to vše je v hezkém stavu, to měnit nemusím, ona ta renovace spočívá více méné jen v laku, sedačce, výfukách a zadním světlu.

Re: Jawa 350/634

Napsal: čtv bře 08, 2012 08:17
od Luděk Musil
Jelen promine za lehké OT :oops:
Myslím, že původní téma už jste vyřešili, proto bych se vrátil k tomuto:
Teepee píše:... Jedinkrát v životě jsem viděl kdysi Bílou ČZtu se zlatýma linkama...
Také jsem slyšel (spíše četl v nějakém starém SM) o bílé (ona to teda byla spíše smetanová) Jawě. Ale to byla (zde si nepamatuji přesně údaj) nějaká pětistovka OHC (?) a jezdilo jich několik ve Vatikánské gardě jako papežův doprovod.
Co o tom vědí znalci? L.

Re: Jawa 350/634

Napsal: čtv bře 08, 2012 09:11
od Laďuša
O bílej Jawě dvě stě padesát se dokonce zpívá! :lol:

Re: Jawa 350/634

Napsal: čtv bře 08, 2012 09:35
od Teepee
Luďo, nevím o tom nic, jen jsem zkusil googla:
http://www.antiquemotorcycles.cz/26-cz- ... -1939.html
http://www.sedmicka.cz/ceske-budejovice ... kan-253649
Vím, je to číza a o dost starší než půltón, ale třeba to bude ono.
Každopádně s jistotou mohu uvést z knihy JAWA, A+O Pavlůskovi: JAWA 500 typ 506 Rotax, určené pro doprovod vládních návštěv, byla představen v roce 1985.
To jsem občas někde slyšel, že Hradní stráž má tyhle Rotaxy.

ad, Jelen:
nevěřím tomu, že je Ti úplně jedno, co si myslí okolí. Ale pokud opravdu ano, tak pak věci vnímáme odlišně. Já jsem rád, když se stroj líbí nejenom mě, ale zaujme i lidi, kteří se s ním setkají. A paradoxně, protože většina lidí se chce nějak zalíbit a odlišit, tak vymýšlejí jak si stroj udělají podle sebe. Následně je ten, kdo si udrží tovární originál vlastně exotem. Myslel jsem, že chceš jít touto cestou.
A když vezmu ten odkaz o ukradeném Vatikánu, proč si majitel nepostaví nový? Bude to tovární originál. No protože by to byla téměř bezcený klon, napodobenina. Vím, že u 634ky je to dost mimo, tam nejde o hodnoty, nicméně tenhle princip jsem si představil, když jsi zahlásil:
Jelen píše:Nevíte někdo, jak přesně má vypadat JAWA 350/634 rok 1976? Barvu chci šípkovou červeň (RAL 3020), která na ní patří, ale nejsem si jistej u tohoto modelu, jestli má být rám červenej taky, nebo černej, dále jestli na ní patří chromovaný blatníky, nebo jestli tam mají být lakovaný a poslední věc, přední světlo, má tam být klasický světlo a dva, popřípadě jeden budík, nebo tam patří takový to světlo s integrovaným budíkem, jako má ČZ 175? pokud ano, je stejný, nebo jiný? Chci dát tu svou potvoru do originál stavu....
Nepsal jsi nic o tom, co cítím teď: "Chci si jí dát do pěknýho stavu tak, jak se mi bude líbit, jen se tak ptám, abych věděl."
viz:
Jelen píše: Chci originál, to ano, ale co se týče dílů, jako jsou ty výfuky, sedačka..., ale lak je tak nějak nejmenší zlo, když bude jiný. 10-15 se mi zdá moc, chromy mám pěkný, i ty výfuky tam nechám, než seženu originál, nové stojí 5 tisíc. Ale řídítka, blatníky, chromy na nádrži, to vše je v hezkém stavu, to měnit nemusím, ona ta renovace spočívá více méné jen v laku, sedačce, výfukách a zadním světlu.
Laďuša píše:O bílej Jawě dvě stě padesát se dokonce zpívá! :lol:
No to jo. :finga: Teď jde ještě o to, jestli je to o nějaké originální, a nebo o takové, kde floutek vzal štětku a použil zbylou barvu, co otci zbyla po zřízení ústředního topení. :lol: :lol: :lol:

Re: Jawa 350/634

Napsal: čtv bře 08, 2012 10:28
od Jelen
Teepee, ty dvě citace jsou sice trošku v odporu, ale to je dáno vývojem diskuze, když jsem zjistil, že více-méně je v původním stavu, až na lak, zadní světlo, sedlo a výfuky. Kdyby to měl být jeden z těch prvních modelů, tak začnu shánět i to přední světlo, lakovaný blatníky a podobně, ale protože to má být ten typ té zlaté, tak taková bude. Úplně jedno, co si myslí okolí, mi samozřejmě není, ale taky na tom úplně nelpím, jako ty, nebo mi to aspoň tak přijde. Ad vatikán, to je přeci něco úplně jiného, ne? Takový diametrálně rozdílnej příklad snad nemůžeš ani použít? Moje 634 není ničím cenná, není to ojedinělý kus, dokonce ani netuším, jakou barvu měla, když vyjela z továrny, tak pak už je celkem jedno, jestli jí nastříkám na zlatou, růžovou a nebo měňavou. Cítíš to celkem správně, chci jí dát do pěkného stavu, aby se mi líbila, ovšem ten stav by měl být originální, popřípadě co nejbližší originálnímu.

Jelen OT promine, dokonce je mu i jedno, jestli tu bude OT, nebo ne, ať se tu řeší staré české mašiny :-)
konkrétně bílou Jawu 250 jsem několikrát i viděl:
http://www.jawamania.info/tree/images.a ... eid=193235
a ta bílá 500 vypadá epesně, ale divím se, že jí Teepee bere v potaz, protože jich bylo vyrobeno málo a široká hospodská veřejnost se bude divit, že to takhle jezdilo. Já osobně o ní tedy slyším také poprvé.

Re: Jawa 350/634

Napsal: čtv bře 08, 2012 11:27
od Teepee
Však jsem napsal, že srovnat hodnotu Vatikánu s 634 je dost mimo, že jde o ten princip, ne o cenu. A ano, je to zřejmě několikakusová série, tím spíš její případná replika bude hezká, ale sběratelsky bezcená. Ale to už jdeme mimo naše polemiky o JAWĚ, to nechci.
A co si myslí okolí je mi svým způsobem jedno. Kdybych na tom extra lpěl, neměl bych žigulíky ale VW Brouky a místo Sportky se samo domo dodělanými blinkry, hranatými hlavami a nosičem (ten by snad ještě ušel), bych měl třeba Enfielda, nebo Harleje. Sportka je rodinná památka, ve stavu, jakém jí děda měl a je mi úplně šumák, co si o tom kdo myslí.
Takhle to vypadá, že bych snad i tchánovi rozmlouval tu polokapotáž JAWA co má na 638čce, ať jí sundáme, že na tom není originál. Jenže ona je tam super, nefouká, a docela dobře to vypadá.
Jo a taky to dobové autorádio z Bílého LADY nevyndám. :P
A považme v Peugeotovi mám autorádio SONY, nikoli originál :shock: :lol: A vůbec bych neměl žabožrouta, ale něco z koncernu, asi Oktávku. Peugeota jsem vzal ze zvědavosti, jestli je něco jako francouzské pohodlí a pověstná nekvalita francouzkých aut. Okolí jsem fakt neřešil, kromě jediného, nechtěl jsem jezdit ve 20 let starém střepu. Teď s oblibou dodávám, že Peugeota mi narozdíl od Oktávky, asi nikdo neukradne.
A jsem taky v trochu jiné situaci, chci, aby moje děti vyrůstaly v tom, co je v této době běžné a "normální".
Ono to chce, všeho s mírou.

Na Jawamanii je hezká polemika o historické hodnotě 634ek. Poradna, téma č. 48029