Mně bylo kdysi řečeno, že pro baterku je nejvhodnější trvale (bez ohledu na odběr) udržovat výstupní napětí z ALT na hodnotě 14,4V. A asi na tom něco je, protože všechny moderní vozy to dneska takhle mají.
Moje auto (bez ohledu na množství zapnutých spotřebičů) má na svorkách AKU vždy 14,4V (v toleranci +/- 0,1V).
Já si osobně myslím, že váš problém nespočívá v systému a přesnosti regulace napětí (to lze velmi snadno vyřešit výkonovým stabilizátorem). Váš problém je v tom, že Lada má slabý alternátor, který není dimenzován na "dnešní" proudy.
Uvědomte si, že Lada má ALT, který při jmenovitých otáčkách 5000 rpm a vyšších dává maximálně 42 Ampér (odpovídá otáčkám motoru 2500 rpm a vyšším). V době, kdy v Ladě nebyla autorádia, používaly se asymetrické světlomety se žárovkami 40W a nebyla vyhřívaná zadní skla (a mnoho tuzingových píčovin), to možná mohlo stačit. Ale dnes???
Ruku na srdíčko, pánové inovátoři - kdo z vás si na auto dal paraboly pro žárovky H4? Je vás opravdu hodně (i já jsem do této dlouhé řady samozřejmě patřil). Ale kdo v součinnosti s tím řešil silnější ALT? Odpověď je jasná...
Kdo z vás si do auta dal autorádio s výstupem 4x50W a minimálně čtyři repro? Opět je vás moře. A kdo řešil silnější ALT? Opět je odpověď naprosto jasná
.
Dalším problémem byl výrobce sám. Postupně do vozů Lada implantoval elektronické inovace, například elektrickou vrtuli chladiče nebo vyhřívaná zadní skla, ale výkon (nabíjecí proud) alternátoru neřešil. Když tohle všechno sečtete, jste v kopru s celým altíkem.
Pojďme to zkusit sečíst: Vůz Lada 2103, který je nad rámec původní výbavy vybaven výhřevem zadního okna, autorádiem MOSFET o výkonu 4x50W a parabolami H4.
Vůz v provozních otáčkách motoru (kolem 3000 rpm) = altík je schopen dát své maximum 42 Ampér. V současné chvíli je kromě motoru a dobíjení AKU (zanedbáme) aktivní: Dálková světla (=300W), vyhřívání zadního skla (200W), autorádio s výkonem 4x50W (na poloviční výkon) =100W. Nic víc... Těchto 600W odběru mi při jmenovitém palubním napětí 14V dává odebíraný proud
43 Ampér!!! Do toho občas blinkr (46W = 3,5A) nebo brzdová světla (42W = 3,2A).....
Čím chcete dobíjet AKU??? Čím chcete napájet zapalovací systém motoru??? Už teď jste přes schopnosti alternátoru, nic navíc než 42 Ampér vám prostě nedá, i kdybyste se stavěli na hlavu. Ještě mu musí pomoci AKU, coby sekundární zdroj energie. Ta se tedy nejen že nenabíjí, ale naopak vybíjí. Proto v systému klesá napětí, motoru stoupá spotřeba paliva a baterka jde postupně do kopru
.
U Galaxy s motorem TDi je sériově osazován alternátor 90A. Má-li však vůz výhřev předního skla, osazuje se ALT 120A. A to bez výjimky. A pokud má vůz nezávislé topení (dva AKU) a dvouzónovou klimatizaci, už je tam ALT 150A. Opět bez výjimky. Celý systém je tam řešen tak, že v případě nadodběru (tedy pokud nastane případ, že z alternátoru tahám víc než je v danou chvíli schopen vyrobit) se odpojí některé zapnuté spotřebiče, které systém v danou chvíli nepotřebuje nezbytně nutně.
Dejme tomu, že po studeném startu zapnu tlumená světla (12A), výhřev předního skla (30A), zadního skla (12A), zrcátek (2x3A) a sedadel (2x10A), rádio (cca 10A), ventilátor na topení (2A) - to vše současně. K tomu samozřejmě něco spapá motor, zároveň ještě několik minut za chodu motoru běží dožhavení (40A) a bufík (12A), současně se již dobíjí startem částečně vybitá baterka (až 20A, postupně klesá). Pokud mi tohle všechno altík nenakrmí, prostě se některé, zpravidla komfortní elektronické prvky, neaktivují. Je to podle předem nastavených priorit. Vždycky svítí světla, běží ventilátor i výhřev předního skla-to je asi i pochopitelné. Ovšem nemusí se třeba aktivovat výhřev sedadel a zadního skla (to v danou chvíli není důležité), nemusí naskočit bufík. Taktéž třeba u motorů, kde je řešeno přihřívání chladicí kapaliny speciálními žhavicími svíčkami (Octavia), se tento systém také neaktivuje.
Takže váš problém není v regulaci - váš problém je ve slabém altíku. Jakmile přetížíte kterýkoli zdroj (i blbou tužkovou baterku), to jest pokud chcete z něho odebírat větší proud než na jaký je zdroj dimenzován, naprosto vždy se projeví na zdroji úbytek napětí. Hodnota tohoto úbytku je dána vnitřním odporem zdroje, potažmo u ALT jeho výrobní konstrukcí (provedení statoru, magn.indukční tok a jiné stěžejní veličiny).
Jak chcete donutit altík, aby dával napětí přes 15 voltů a to případně regulovat na 14,4V, když on prostě vzhledem k své konstrukci v zátěži tolik nedá?????
Vymyslete, jak do Lady dostat třeba altík z Felicie!!! Jeho nabíjecí proud je 70A, je jich všude plná prdel - koupíte je za stovku na vrakáči, a budete mít po problému (s proudem i s napětím).