Stránka 2 z 4

Napsal: ned led 30, 2011 14:03
od Roman
Dodo ma dve lady :D

Napsal: ned led 30, 2011 15:44
od Dodo 2105
JmJ- no tam mám 2105 ale zháňam motor a na tom jednom motore je taká hlava no preto sa pítam, len preto ja to 21011 a 2101.:-)

Ano p. Roman má pravdu mám 21053 ku a 21061 ku. :-)

Napsal: ned led 30, 2011 18:57
od Marek
Pánové, máte v tom hokej a nemáte úplnou pravdu ani jeden z vás :wink: ..... Hlavy s číslem 2101- jsou totiž dva druhy a každá je úplně jiná. Taktéž hlavy s číslem 21011- jsou dva druhy a opět každá je jiná.



Pro karburátorové motory s řetězovým rozvodem jsou čtyři různé hlavy.
Pátý typ je hlava pro motor 1,7 SPi a šestý typ hlava pro motor 1,7 MPi.
Hlava pro motor 2105 je rozměrově už na první pohled úplně jiná, neboť motor má rozvodový řemen - takže sedmý typ.


Budeme-li uvažovat pouze čtyři hlavy pro karburátorové řetězové motory, pak věc se má takto:

Hlava 2101-1003011 má menší spalovací prostor než unifikovaná hlava, jeho rozměr je 46x79 mm. Pokud tuto hlavu osadíme na motor Lada, ten bude mít stupeň komprese 8,8:1. Tato hlava je velmi špatně k sehnání, používala se jen na první modely motorů 2101 a 2103 asi do 10/1973. Poté byl snížen stupeň komprese u motorů 2101 a 2103 z původní hodnoty 8,8:1 na 8,5:1 tím, že se začala používat hlava válců 2101-1003015 s větším spalovacím prostorem (viz níže).

Hlava 2101-1003015 má stejný spalovací prostor jako unifikovaná (univerzální) hlava 21011-1003015-10 (jen menší chladicí kanálky). Rozměr spalovacího prostoru je 48,5x79 mm. Kompresní poměr je 8,5:1. Díky stejnému rozměru spalovacích prostor je tato hlava vzájemně zaměnitelná s unifikovanou hlavou.

Hlava 21011-1003015 je určena jen pro první motory 21011 s písty s rovnými dny. Má větší spalovací prostor než unifikovaná hlava, jeho rozměr je 50x82 mm. Pro motory Lada se už prakticky nepoužívá, neboť motory 21011 s písty s rovnými dny se vyráběly jen velmi krátce v letech 1974-1975. Pokud bychom tuto hlavu použili na jiný motor Lada, snížíme stupeň komprese asi na 8,0:1 (výhodné pro zástavbu turba, jinak bezúčelné až kontraproduktivní). Těchto hlav bylo na trhu nejméně a jsou prakticky nesehnatelným artiklem (ačkoli o jedné bych věděl, viď, SalWadore :wink: ).

Unifikovaná hlava válců, označená 21011-1003015-10, se osazuje v prvovýrobě na všechny motory Lada 2101, 21011, 2103 a 2106 s řetězovým rozvodem od roku 1976. Od tohoto roku se na všechny motorizace osazuje jen jeden typ hlavy - přispělo to k zjednodušení věci. Kompresní poměr motorů s touto hlavou je 8,5:1. Je univerzálně použitelnou hlavou pro všechny motory 2101, 2103 a 2106 od počátku výroby do konce; pro motory 21011 ji smíme použít v případě, že mají písty s vybráním (u prvních motorů 21011, které měly písty s rovnými dny, bychom použitím unifikované hlavy zvýšili stupeň komprese na cca 8,9:1).






.

Napsal: pon led 31, 2011 12:07
od Puhi
jeden detail
ak sa použitím hlavy 21011-1003015 zníži na iných motoroch ako na motore 21011 kompresný pomera až na 8.0:1 ;ako to, že sa tá hlava montovala na motor 2103 a tabuľka uvádza kompresák 8.5:1?

Napsal: pon led 31, 2011 12:34
od Majo2103
mozno kvoli tomu,ze ma tiez rovne piesty....aspon moj urcite a hlava je na nom 21011-1003015 a vpredu ma este to odvetravanie......rok vyroby je 1973

Napsal: pon led 31, 2011 13:31
od Puhi
hej lenže 1.5ka má nedobeh až 1.9mm
nejak mi to marekove tvrdenie nesedí, prosím o vysvetlenie :)

Napsal: úte úno 01, 2011 08:19
od Marek
Pravděpodobně se jedná o překlep v knize (ostatně jak už z letitých zkušeností víme, překlepů je v knihách neskutečné množství a mnohdy dosti fatálních). Technicky to totiž není možné - přesně jak píšeš. Pokud by se hlava 21011-1003015 s velkým spalovacím prostorem použila na motor 2103, snížil by se stupeň komprese na hodnotu nižší než 8,5:1. Ta červeně zvýrazněná jednička tam přirozeně nemůže být, to je ten "fatální" překlep.

Správný údaj má být pochopitelně 2101-1003015. Je logické, že pro motory 2101 a 2103 musí být údaje o hlavách naprosto stejné. Je fajn, že sis toho všiml - mně to uniklo (což je na pováženou :wink: ). Tabulku opravím na správné údaje a tu původní mažu, aby to nikoho nemátlo.....


Tohle je tedy upravená, logická a jediná správná tabulka osazování hlav na motory Lada:

Napsal: úte úno 01, 2011 08:37
od Marek
Majo2103 píše:mozno kvoli tomu,ze ma tiez rovne piesty....aspon moj urcite a hlava je na nom 21011-1003015 a vpredu ma este to odvetravanie......rok vyroby je 1973
Nesmysl. Hlavu s číslem 21011 mít nemůžeš, tím méně na motoru 2103. Hlavy s číslem 21011 se začaly vyrábět až s nástupem motorů 21011 (tedy 1300ccm), a to bylo až v roce 1974. V roce 1973 se motory 21011 nevyráběly, protože kubatura 1300 ještě neexistovala. Takže takovou hlavu doma mít nemůžeš.

Na svém motoru máš určitě hlavu 2101-1003015 (což je dejme tomu možné, protože právě koncem roku 1973 se přecházelo na kompresní poměr 8,5:1 u motorů 2101 a 2103).

Hlavu 21011-1003015 s velkými spalovacími prostory na motoru 2103 z roku 1973 mít nemůžeš, a to hned ze dvou důvodů: Zaprvé proto, že v roce 1973 se hlavy s číslem 21011 ještě nevyráběly, zadruhé proto, že hlava 21011-1003015 se na motor 2103 nikdy nedávala (nemohla).

Jediný možný způsob je tento: Na motoru 2103 bys mohl mít hlavu s číslem 21011, ale unifikovanou, tedy s číslem 21011-1003015-10. Ta se na motor 2103 samozřejmě osadit může. Ale ta se v roce 1973 ještě nevyráběla, takže by ji musel někdo namontovat na motor později (po roce 1976).

Napsal: úte úno 01, 2011 10:19
od Dodo 2105
len 1 mi prezradte, dajú sa hlavi navzájom zameniť na motore 2103 ak mám hlavu 2101-1003015 a hlava 21011-1003015-10? piesti sú tam rovné nie sú v nich drážky na vrchu .

Napsal: úte úno 01, 2011 10:28
od Marek
Kdybys četl pozorně, zjistil bys, že hlavy 2101-1003015 a hlavy 21011-1003015-10 mají stejné spalovací prostory a tudíž je lze vzájemně zaměnit :wink:. A navíc tyto dva typy hlav se mohou použít na kterýkoliv motor 1200, 1300, 1500 i 1600ccm.

Napsal: úte úno 01, 2011 10:30
od Dodo 2105
Ďakujem pekne! A prepáč že som tak nepozorný. Pekný deň prajem.

Napsal: úte úno 01, 2011 10:31
od Marek
Je tam smajlík, takže sranda. Rád pomůžu... :wink:

Napsal: úte úno 01, 2011 10:34
od Dodo 2105
Iste berem tak. :-) nič v zlom . Nemyslel som to tak jak to znelo, bože chráň. len je to veľa informácií. Diki za pomoc a rady. :-))

Napsal: úte úno 01, 2011 10:39
od Marek
Pokud chceš, aby motor měl stejné parametry, jak mu udává výrobce, použij hlavu 2101-1003015 nebo 21011-1003015-10 - ty zaručují kompresní poměr 8,5:1.

Pokud by ses rozhodl pro experiment a chtěl postavit motor přeplňovaný turbem, doporučuje se kompresní poměr zmenšit, aby turbo mělo větší spalovací prostor pro plnění směsi - tam bych doporučil hlavu 21011-1003015 z prvních motorů 21011 (má větší spalovací prostor).

Pokud bys naopak chtěl kompresní poměr motoru zvýšit (při jízdě na LPG se to doporučuje, nebo při úpravách atmosféricky plněného motoru), doporučil bych použít hlavu 2101-1003011 nebo hlavu z motoru 1,7 SPi (obě mají menší spalovací prostor).

Napsal: úte úno 01, 2011 10:46
od Dodo 2105
nie nechcem experimentovať, to som kúpil do rezervy, keby mi vypovedal motor alebo niečo praskne alebo sa odlomí.... aby som mal nijaké náhrady. Skôr je to na ukludnenie duše. z 3 motorov poskladám 1 :-)))))