Stránka 2 z 3
Napsal: pát zář 24, 2010 17:09
od plavec
MartasBrno píše:Odvahy moc nepotřebuješ, spíš se nenavztekej když budeš delší dobu seřizovat každej z ventilů, protože když zakroutíš moc tak je to moc, když málo, tak je to prostě málo
To si ještě pamatuju z praxe. že když sme to utáhli tak to bylo moc, tak sme povolili, to zas bylo málo.
Takže na takovéto domácí žvýkáníčko nemá cenu kupovat nějaké profi měrky?
Napsal: sob zář 25, 2010 19:10
od dmatej
Já tyhle měrky kupoval kdysi asi za kilo pade ...
Za 44 je to parádní cena.
Napsal: pon zář 27, 2010 14:29
od plavec
V mototechně měli měrky za 60kč dovezeny firmou VEN s.r.o. až z dalekého orientu (rozuměj z číny) . maj takové vůbec kalibraci? inu zakoupil jsem je.
Napsal: pon zář 27, 2010 15:35
od Petr HC
plavec píše: ... když sme to utáhli tak to bylo moc, tak sme povolili, to zas bylo málo. ...
Toto je způsobeno vůlí v závitech. Seřizovat musíš s "napruženou" kontramaticí. A otáčet maticí i kontramaticí současně (dvojicí klíčů). Stejný problém je při seřizování sbíhavosti.
Napsal: úte zář 28, 2010 19:26
od Marek
Petr HC píše:plavec píše: ... když sme to utáhli tak to bylo moc, tak sme povolili, to zas bylo málo. ...
Toto je způsobeno vůlí v závitech. Seřizovat musíš s "napruženou" kontramaticí. A otáčet maticí i kontramaticí současně (dvojicí klíčů). Stejný problém je při seřizování sbíhavosti.
S nepatrným rozdílem, že u sbíhavosti máš dovolenu podstatně vyšší toleranci než u ventilů.
Napsal: stř zář 29, 2010 06:37
od Dusan
Napsal: stř zář 29, 2010 08:12
od Marek
Tak například já mám sbíhavost přední nápravy (jediný seřizovatelný prvek geometrie) stanovenu na 1 mm plus minus 2 mm. Čili vlastně se mohu strefit do tolerance -1 mm až + 3 mm (což jsou 4 mm). U ventilů zpravidla vadí odchylka již 0,05 mm.
Napsal: stř zář 29, 2010 10:01
od Petr HC
Marek píše:Tak například já mám sbíhavost přední nápravy (jediný seřizovatelný prvek geometrie) stanovenu na 1 mm plus minus 2 mm. Čili vlastně se mohu strefit do tolerance -1 mm až + 3 mm (což jsou 4 mm). U ventilů zpravidla vadí odchylka již 0,05 mm.
Je to tak. Je jasné, že podpálený ventil je horší problém než špatně sjetá pneumatika (a to lze ve většině případů ještě podchytit a zachránit). Ale je to i o stoupání daného závitu a poměru pák a táhel řízení (sbíhavost se měří na ráfku a ne na táhle, kde je seřizovací šroubení - to neříkám samozřejmě pro Tebe) . Měl jsem na mysli pouze obecně princip vymezení závitové vůle na seřizovacích bodech.
P.S. Píši to proto, poněvadž jsem kdysi musel vyhnat učně v servisu od seřizování sbíhavosti (a zeptat se mistra co to tam má za lempla) a seřídit si ji sám.
Napsal: stř zář 29, 2010 12:16
od Marek
Dokud budou v našich servisech pracovat diletanti, nemůže to být lepší. U toho učně lze neumětel zohlednit nedostatkem praxe, ale bohužel se mnohdy setkávám s "mechaniky" s mnohaletou praxí, co dělají věci blbě nebo je udělat neumějí. To je tragedie.
Napsal: stř zář 29, 2010 13:33
od vintera
petr HC - vyhnat potřeboval mistr a učeň ukázat jak má věc dělat
Napsal: sob říj 02, 2010 18:18
od dmatej
Marek píše:Tak například já mám sbíhavost přední nápravy (jediný seřizovatelný prvek geometrie) stanovenu na 1 mm plus minus 2 mm. Čili vlastně se mohu strefit do tolerance -1 mm až + 3 mm (což jsou 4 mm). U ventilů zpravidla vadí odchylka již 0,05 mm.
U sbíhavosti to dává smysl, protože čepy mají taky vůli (musí mít) a z principu to ani nejde trefit úplně přesně.
Napsal: sob říj 02, 2010 18:43
od zelvotron
Osobně vůli seřizuju radši menší než větší (tzn. s měrkou jde hůř pohybovat), jelikož se zahřátím zvětšuje a v -20° nejezdím, tak je to fuk.
Napsal: sob říj 02, 2010 20:46
od vintera
opravdu se zahřátím vůle ventilů zvětšuje?
Napsal: sob říj 02, 2010 20:56
od zelvotron
Samozřejmě, blok a hlava mají větší teplotní roztažnost, jak tyčky atd. Proto se taky pak začaly dělat ty hliníkový tyčky.
Napsal: sob říj 02, 2010 21:03
od MartasBrno
No, zvětšuje se na cca 0,4mm při provozní teplotě. Přesně nevím, ale zhruba to tak bude.