Stránka 2 z 2

Napsal: pon zář 20, 2010 19:42
od MartasBrno
Dobrá, domluvím se s majiteli a uvidím co z toho vzejde.

Děkuji všem.

Napsal: pát pro 03, 2010 20:46
od veliz
Marek píše:Přesahy vložek Tě nemusejí zajímat. S vložkami nic neděláš, jen demontuješ a montuješ hlavu. Přesahy vložek se řeší pouze v případě, že vložky z nějakého důvodu musíš z bloku demontovat - pak se při montáži přesahy řeší. Ale pokud se pouze sundavá hlava, vložky stojí a nic s nimi neřešíš.

Klidně tu hlavu sundej, na tom nemůžeš nic zkazit. Utahovací moment hlavy je 75 Nm, matice hlavy pod svíčkami se utahují 28 Nm. Postup demontáže i montáže je shodný s Ladou.

Je třeba dát pozor při montáži zdvihacích tyček vahadel - nejsou stejné. Pro sací ventily jsou tyčky hliníkové, pro výfukové ventily klasicky ocelové (shodné se stodvácou třeba). Vůle ventilů sacích 0,25, výfukových 0,20 mm při teplotě motoru 20°C.

Hlava na Felicii je snad nejjednodušší hlava, co existuje. Nemáš se čeho bát.
Já bych doporučil přesahy vložek alespoň změřit, zvláště když to teče. Když už bych sundaval hlavu (což bych v domácích podmínkách nedoporučoval), nechal bych ji přebrousit a natlakovat. Dále bych použil nové šrouby a samozřejmě těsnění. Myslím si, že zkazit se toho dá dost, o čemž svědčí řada neúspěšných oprav dokonce i autorizovaných servisů.
Luděk Musil píše:Co mám nalejt do mojí felicie (s novou tváří) 1,3 MPi RV 98.
Na chladičové stěně jsem našel nálepku Mogul GX FE 10W40
což odpovídá specifikaci 10W40 SL
L.
Mogul GX FE 15W40 je ideál.

Napsal: ned pro 05, 2010 10:03
od Marek
veliz píše:Já bych doporučil přesahy vložek alespoň změřit, zvláště když to teče. Když už bych sundaval hlavu (což bych v domácích podmínkách nedoporučoval), nechal bych ji přebrousit a natlakovat. Dále bych použil nové šrouby a samozřejmě těsnění. Myslím si, že zkazit se toho dá dost, o čemž svědčí řada neúspěšných oprav dokonce i autorizovaných servisů.
Hlava se pouze přeměřuje na rovinnost, orovnávání je dovoleno pouze do 0,1 mm - pak se nesmí použít. Tlaková zkouška je v tomto případě k ničemu. Nové šrouby se u motorů 1,3 nepoužívají - hlava se utahuje malým momentem 70-75 Nm a šrouby se neničí. Lze je použít třeba stokrát. U Lady dotahujeme hlavu momentem 110-120 Nm a taky se šrouby nemění.

Proč bys nedoporučoval v domácích podmínkách demontáž hlavy na Felicii? Je to i pro nezkušeného opraváře práce na maximálně hodinu (já ji dělám dvacet tři minut) a je to mnohem jednodušší než u Lady (a to je dost jednoduchý motor).
Na hlavě u Felicie se nedá vůbec nic zkazit - všude krásný přístup a každý úkon je i bez příručky velmi intuitivní.





veliz píše:Mogul GX FE 15W40 je ideál.
Není. Je to optimál. K ideálu to má daleko - ideál totiž neexistuje. Nicméně souhlasím, že je to jedna z levných možností, jak slušně namazat motor ve Felicii.
Pokud ovšem majitel jezdí často kratší trati nebo v zimním období parkuje venku, spíš bych doporučil olej, který má zimní SAE nižší, tedy optimálně SAE 10W/40. A protože Brňáci vědí, že Mogul GX-FE 10W/40 lze v Ekolube koupit za 74 Kč, je to jasná volba (já ho tam kupuju taky a ve velkém).

Napsal: stř pro 29, 2010 01:31
od Michal Karásek
Kurňa, tohle tu už jednou bylo, ne? (mám ny mysli tu moji 04) Asi bych se nebál tam na chvíli (asi tak 1500 - 2000 km) nalejt M6AD (už má aditiva pro rozežírání karbonu, na rozdíl od M6A), a pak rychle vylejt a dodat něco normálního (API SF aspoň, pokud majiteli nezáleží na katu, jinak asi to SL, to je ekologičtější).

Napsal: čtv pro 30, 2010 16:43
od Marek
Olej M6AD SAE 30 nebo SAE 40 je pro Ladu schválený. Má výměnný interval 10.000 km nebo rok. Ovšem pozor - je třeba mít na paměti, že olej M6AD je sezónní olej, a sice olej letní. V zimě se používat nemá. Na zimu je pro Ladu schválen olej M3AD SAE 20W/20 (ten se ovšem již mnoho let nevyrábí).

Napsal: čtv pro 30, 2010 21:41
od veliz
Marek píše:Nové šrouby se u motorů 1,3 nepoužívají - hlava se utahuje malým momentem 70-75 Nm a šrouby se neničí. Lze je použít třeba stokrát.
Výrobce doporučuje pro hlavu válců motoru Felicia 1,3:

Nové šrouby

1.stupeň: utáhnout 20 Nm
2.stupeň: utáhnout 90°
3.stupeň: utáhnout 90°

a samozřejmě dodržet utahovací sekvenci.

Napsal: čtv pro 30, 2010 21:56
od cackler
ze servisního manuálu

Napsal: pát pro 31, 2010 11:59
od Marek
Velizi - a kdepak vidíš, že se mají použít nové šrouby? Já tam vidím RENEW BOLTS - NO.

Napsal: pát pro 31, 2010 12:25
od cackler
Asi myslel dole ot Use new nuts/bolts, ale to patří k brzdovým třenům.

Napsal: pát pro 31, 2010 12:55
od veliz
Marek píše:Velizi - a kdepak vidíš, že se mají použít nové šrouby? Já tam vidím RENEW BOLTS - NO.
S těmi šrouby máš evidentně pravdu, což je vidět i z manuálu, který předložil cackler.

Napsal: pát pro 31, 2010 23:01
od Marek
Mám pravdu i s tím dotahovacím momentem. Pokud dotáhnu hlavu momentem 20 Nm a poté šroubem otočím 2x90°, odpovídá to výslednému momentu 70-75 Nm. Ostatně to je inovace od škodovky (kterou v manuálech nenajdete). Takže podle manuálu se dotahuje hlava momentem 20 Nm a poté 2x90°, podle nového předpisu se dotahuje přímo na moment 70-75 Nm. Obojí je správně, ale druhý způsob je přesnější.

Napsal: stř led 19, 2011 12:32
od Petr HC
Marek píše: ...podle nového předpisu se dotahuje přímo na moment 70-75 Nm. Obojí je správně, ale druhý způsob je přesnější.
Polemika k té přesnosti: Nemělo by se v tabulkách dotahovacich momentů udávat, jestli údaj platí pro suchý šroub nebo namáznutý ? Řekl bych, že zejména u vyšších momentů není tření v závitu zanedbatelné (a tím i výsledný tah šroubu).
A dotaz: Do motoru 2112 / 16V mi byl doporučen olej Fuchs 10W40. Ptám se proto, poněvadž mi to doporučil "tríbotechnik" jmenované firmy a ten nebude nestranný. Co Ty na to Marku ?

Napsal: stř led 19, 2011 12:37
od Marek
Podle předpisů výrobců motorů se šrouby hlavy montují suché, mazání není dovoleno.

Oleje Fuchs osobně neznám, ale Fuchsové onehdy bývali dvorními dodavateli olejů pro Boleslav. Pro Ladu samozřejmě vyhovují.

Motory Lada, a to nejen původní staré modely, nýbrž i modely "nové", nemají vlastní specifikace pro oleje. Obecně platí, že viskozita by se měla volit s ohledem na způsob užívání motoru (SAE 10W/40 je zlatý střed) a výkonově by olej měl plnit specifikaci API alespoň SG (motory vybavené řízenými katalytickými systémy) nebo vyšší.


Pokud se jedná o tento olej, pak můžeš být naprosto bez obav - ten vyhovuje s naprostým přehledem.

Napsal: stř led 19, 2011 12:43
od Petr HC
Marek píše:Podle předpisů výrobců motorů se šrouby hlavy montují suché. ...
Jo - jasně - myslel jsem to obecně. A dík za info o oleji. Ten Fuchs je i dosud hlavním dodavatelem Škody VW - jinak by asi těžko sponzoroval našemu AMK 300 ZGHavla.