Napsal: sob dub 03, 2010 07:51
Neblázněte! Vy už děláte GO, možná na ní třeba dojde, ale zatím je zbytečné sundávat gatě když je brod daleko. Zatím jsem nezachytil, zdali s tím dotyčný vůbec jel. Také je zbytečné se hned pouštět do velkých akcí když ten člověk, při vší úctě ve svých letech ani neví co od toho vlastně chce.
Nejdříve to chce prozkoumat a projet. Mrknout jestli v tom je nějaký benzín, dostatek oleje v motoru a nakopnout to, ihned se podívat zdali z čerpadla nebo karburátoru někde neuniká palivo, používat nejen zrak, ale i čich. Než se s tím vyjede, tak zkusit zdali chodí ručka a mrknout, zdali jsou nádobky brzd a spojky zaplaveny, též zkontrolovat množství kapaliny v chladícím okruhu. Zkusit jestli brzdy fachčí intenzivnějším sešlápnutím brzdového, jestli se nepropadne, také se může pomocník stroj pokusit roztlačit, nemělo by to jít. Udělat s tím pár koleček kolem baráku a při každé příležitosti s tím brzdit, aby se trošku odraly s největší pravděpodobností orezlé kotouče. Samozřejmě, při této aktivitě nespáchat nehodu, nejlépe by bylo aby tuto činost vykonával zkušenější jezdec, který v případě potíží nespanikaři. Pak bych přistoupil k bližšímu ohledání stavu brzd, zvednou auto a zkusit, zdali se kolo točí volně a nepřibržďuje, bude dobrým znamením pokud se bude chtít aspoň trochu točit. To stejné učiníš i s druhým předním kolem a zadními koly. U té příležitosti ti může pomocník šlapat brzdu a ověříš si aspoň trochu funkčnost na jednotlivých kolech, u zadních se tak přesvědčíš, že je průchozí omezovač brzd.
Pak můžeš přistoupit k bližšímu ohledání brzd, sundáš kolo, vozidlo samozřejmě řádně zajistíš proti sesunutí, nikdy nedělej s autem jen na heveru. Prohlédni stav brzdové hadice, neměla by být popraskaná, ona je sice dvojitá a zvládne sloužit i s trhlinami vrchní vrstvy, ale jak se říká "jet můžeš, ale brzdit musíš". Podíváš se též kolik je "masa" na brzdových destičkách, nová má baj voko 9-10 mm třecího materiálu + 5mm opěrné kovové destičky. Hranice opotřebení je tuším 2 mm, ale tam bych to nikdy nenechával dojít, pístek je pak moc vyjetý a "kříží" se. Správnou funkci brzdových válečků poznáš tak, že lze s destičkou trošku zavrtět. K tuhnutí mají daleko větší sklon vnitřní prasátka než vnější. Pokud pístky váznou, můžeš se pokusit je rozhýbat. Nejdříve si opatři aspoň nové prachovky, cena v běžném ladakrámě se bude pohybovat kolem 10-20 korunami za kus, na přední brzdy potřebuješ čtyři kusy. Aby jsi mohl destičky vyjmout, je potřeba vytáhnout zajišťovací osky, jež se uvolní po vytáhnutí závlačky. Někam si nakresli polohu pružinek (vlaštovek), ať víš jak je potom dát zpět. Bohužel budou asi zarostlé, takže použiješ wedéčko či jiné uvolňovadlo a pomocí nějaké tyčinky je zkusíš vyklepat ven, hlavně s citem a po kouscích, mm ven a vrátit zpět a dokolečka dokola. Oka jsou totiž hliníková, ať ti neprasknou. Destičku uvolníš poklepem přes tvrdé dřívko na železnou část destičky ve směru od kotouče. Až se ti podaří destičku uvolnit bylo by vhodno třmen aspoň trochu zbavit volných nečistot, třeba kompresorem. Věz, že v tom prachu může být azbest, takže se to pokus neinhalovat. Pak se pokusíš vrátit pístek do válečku, páčením třeba pomocí sekáče zapřeného o kotouč, já zároveň s tím vyplachuji prostor pod prachovkou wedéčkem či brunoxem, nikomu to nenutím u mne žádnou škodu nikdy nenapáchal, třeba můžeš zkusit místo toho brzdovku v tomto směru ti nechci nic vnucovat. Pak to chce pístek vysunout ven, ale ne úplně! Nejlépe je použít třeba nějaké výrazně sjeté destičky, ta zaručí, že pístek nevyjede moc ven. Pak ho zase vrátíš a dokolečka dokola aspoň 10x za stálého proplachu prostoru pod prachovkou, ať k tomu použiješ cokoliv chytej to do hadry, ať ti to neteče do třmenu a na kotouč. Na závěr pečlivě osaď novou prachovku. Odmasti destičku a kotouč a slož zpět. Vodící tyčky je vhodno decentně potřít třeba grafitovou vazelínou, ulehčí to opětovnou demontáž. Při rozhýbávání pístku je třeba aby druhý pístek tlačil do destičky, pokud by jsi měl venku obě mohlo by se stát, že ti při zajíždění jednoho vyjede druhý. Toto učiň u všech čtyřech pístků (dva na každém předním kole). Po této procedůře by mělo kolo odbržďovat, tedy po pušťení pedálu brzdy by jsi měl být schopen volně otočit kolem. Po nějaké době je vhodno provést kontrolu zdali to zase nezatuhlo, případně znovu rozhejbat a bývá dobré dát destičky nové, neb se pístek potom tak moc nekříží jako když je vyjetý při nízké tloušťce obložení. U zadních brzd by mělo stačit odzkoušení, že brzdí a vizuální kontrola prasátka zda neuniká kapalina a kontrola tloušťky obložení. Pokud by byly potíže s brzdami i po rozhýbání, tedy výrazné přibržďování kola či únik brzdovky pak teprve přistup k výměně pístku. Mnoho zdaru.
Sežeň si též odbornou literatůru, třeba Opravy vozidel Lada (VAZ) od Tůmy, či Lada jak na to od vydavatelství Koop. Nějaká literatůra je dostupná i na webu klubu, nicméně, je přístupna jen členům klubu, takže by jsi musel podepsat (vstoupit) .
Bylo by dobré to vše dělat s nějakou osobou znalou problematiky. Hlavně pozor na "znalce" co ví člověčinec. Ve svych začátcích kdy jsem neznal nic jsem se spoléhal právě na takové sebevědomé radílky a většinou se napáchalo více škody než užitku.
Samozřejmě ani případná výměna brzdovky není od věci, tam je ovšem nutno s citem povolit odvzdušňováky, zejména zadní. Nespěchat, očistit okolí, nastříkat wedečkem, citlivě poklepat kladívkem, za den, třeba opakovat a pak se je pokusit pomocí oříšku a téčka povolit, raději citlivým rázem, než narůstajícím tahem, pak je akorát zalomíš. Ale to je hudba budoucnosti, spousta aktivit, včetně odvzdušňování, výměny brzdovky a jiných úkonů zde byla již popsána, hledej a čti.
Nejdříve to chce prozkoumat a projet. Mrknout jestli v tom je nějaký benzín, dostatek oleje v motoru a nakopnout to, ihned se podívat zdali z čerpadla nebo karburátoru někde neuniká palivo, používat nejen zrak, ale i čich. Než se s tím vyjede, tak zkusit zdali chodí ručka a mrknout, zdali jsou nádobky brzd a spojky zaplaveny, též zkontrolovat množství kapaliny v chladícím okruhu. Zkusit jestli brzdy fachčí intenzivnějším sešlápnutím brzdového, jestli se nepropadne, také se může pomocník stroj pokusit roztlačit, nemělo by to jít. Udělat s tím pár koleček kolem baráku a při každé příležitosti s tím brzdit, aby se trošku odraly s největší pravděpodobností orezlé kotouče. Samozřejmě, při této aktivitě nespáchat nehodu, nejlépe by bylo aby tuto činost vykonával zkušenější jezdec, který v případě potíží nespanikaři. Pak bych přistoupil k bližšímu ohledání stavu brzd, zvednou auto a zkusit, zdali se kolo točí volně a nepřibržďuje, bude dobrým znamením pokud se bude chtít aspoň trochu točit. To stejné učiníš i s druhým předním kolem a zadními koly. U té příležitosti ti může pomocník šlapat brzdu a ověříš si aspoň trochu funkčnost na jednotlivých kolech, u zadních se tak přesvědčíš, že je průchozí omezovač brzd.
Pak můžeš přistoupit k bližšímu ohledání brzd, sundáš kolo, vozidlo samozřejmě řádně zajistíš proti sesunutí, nikdy nedělej s autem jen na heveru. Prohlédni stav brzdové hadice, neměla by být popraskaná, ona je sice dvojitá a zvládne sloužit i s trhlinami vrchní vrstvy, ale jak se říká "jet můžeš, ale brzdit musíš". Podíváš se též kolik je "masa" na brzdových destičkách, nová má baj voko 9-10 mm třecího materiálu + 5mm opěrné kovové destičky. Hranice opotřebení je tuším 2 mm, ale tam bych to nikdy nenechával dojít, pístek je pak moc vyjetý a "kříží" se. Správnou funkci brzdových válečků poznáš tak, že lze s destičkou trošku zavrtět. K tuhnutí mají daleko větší sklon vnitřní prasátka než vnější. Pokud pístky váznou, můžeš se pokusit je rozhýbat. Nejdříve si opatři aspoň nové prachovky, cena v běžném ladakrámě se bude pohybovat kolem 10-20 korunami za kus, na přední brzdy potřebuješ čtyři kusy. Aby jsi mohl destičky vyjmout, je potřeba vytáhnout zajišťovací osky, jež se uvolní po vytáhnutí závlačky. Někam si nakresli polohu pružinek (vlaštovek), ať víš jak je potom dát zpět. Bohužel budou asi zarostlé, takže použiješ wedéčko či jiné uvolňovadlo a pomocí nějaké tyčinky je zkusíš vyklepat ven, hlavně s citem a po kouscích, mm ven a vrátit zpět a dokolečka dokola. Oka jsou totiž hliníková, ať ti neprasknou. Destičku uvolníš poklepem přes tvrdé dřívko na železnou část destičky ve směru od kotouče. Až se ti podaří destičku uvolnit bylo by vhodno třmen aspoň trochu zbavit volných nečistot, třeba kompresorem. Věz, že v tom prachu může být azbest, takže se to pokus neinhalovat. Pak se pokusíš vrátit pístek do válečku, páčením třeba pomocí sekáče zapřeného o kotouč, já zároveň s tím vyplachuji prostor pod prachovkou wedéčkem či brunoxem, nikomu to nenutím u mne žádnou škodu nikdy nenapáchal, třeba můžeš zkusit místo toho brzdovku v tomto směru ti nechci nic vnucovat. Pak to chce pístek vysunout ven, ale ne úplně! Nejlépe je použít třeba nějaké výrazně sjeté destičky, ta zaručí, že pístek nevyjede moc ven. Pak ho zase vrátíš a dokolečka dokola aspoň 10x za stálého proplachu prostoru pod prachovkou, ať k tomu použiješ cokoliv chytej to do hadry, ať ti to neteče do třmenu a na kotouč. Na závěr pečlivě osaď novou prachovku. Odmasti destičku a kotouč a slož zpět. Vodící tyčky je vhodno decentně potřít třeba grafitovou vazelínou, ulehčí to opětovnou demontáž. Při rozhýbávání pístku je třeba aby druhý pístek tlačil do destičky, pokud by jsi měl venku obě mohlo by se stát, že ti při zajíždění jednoho vyjede druhý. Toto učiň u všech čtyřech pístků (dva na každém předním kole). Po této procedůře by mělo kolo odbržďovat, tedy po pušťení pedálu brzdy by jsi měl být schopen volně otočit kolem. Po nějaké době je vhodno provést kontrolu zdali to zase nezatuhlo, případně znovu rozhejbat a bývá dobré dát destičky nové, neb se pístek potom tak moc nekříží jako když je vyjetý při nízké tloušťce obložení. U zadních brzd by mělo stačit odzkoušení, že brzdí a vizuální kontrola prasátka zda neuniká kapalina a kontrola tloušťky obložení. Pokud by byly potíže s brzdami i po rozhýbání, tedy výrazné přibržďování kola či únik brzdovky pak teprve přistup k výměně pístku. Mnoho zdaru.
Sežeň si též odbornou literatůru, třeba Opravy vozidel Lada (VAZ) od Tůmy, či Lada jak na to od vydavatelství Koop. Nějaká literatůra je dostupná i na webu klubu, nicméně, je přístupna jen členům klubu, takže by jsi musel podepsat (vstoupit) .
Bylo by dobré to vše dělat s nějakou osobou znalou problematiky. Hlavně pozor na "znalce" co ví člověčinec. Ve svych začátcích kdy jsem neznal nic jsem se spoléhal právě na takové sebevědomé radílky a většinou se napáchalo více škody než užitku.
Samozřejmě ani případná výměna brzdovky není od věci, tam je ovšem nutno s citem povolit odvzdušňováky, zejména zadní. Nespěchat, očistit okolí, nastříkat wedečkem, citlivě poklepat kladívkem, za den, třeba opakovat a pak se je pokusit pomocí oříšku a téčka povolit, raději citlivým rázem, než narůstajícím tahem, pak je akorát zalomíš. Ale to je hudba budoucnosti, spousta aktivit, včetně odvzdušňování, výměny brzdovky a jiných úkonů zde byla již popsána, hledej a čti.