Stránka 2 z 15
Napsal: pát čer 11, 2010 07:31
od dvk
Záleží, v jakém stavu brzdy máš. Pokud Ti to šlo jakštakš nedestruktivně rozebrat, zkus repasi, ale nevím nevím. Já jsem teď předek dělal komplet nový, původně jsem koupil jen repas sadu, že taky jen zrenovuju původní. Všechno ale bylo v takovém stavu, že nakonec zůstaly původní akorát tělesa brzdiče a náboje kol. Pokud máš nějakou tu korunu, asi bych dal všechno nové.
Napsal: pát čer 11, 2010 10:33
od MartasBrno
Jo, jestli udělám i ložiska zvažuju, ty si o to taky už říkají nějakou dobu. Každopádně je mi jasný, že jestli ze třmenu vyklepu váleček, tak už tam původní nepůjde a koupím novej. Nakonec se na mne sesype ještě HBV, aby toho nebylo málo. Uvidím jak to bude vypadat.
Napsal: pát čer 11, 2010 15:46
od Saša
Pokud pujdou vyndat pístky - sikama nebo stlačeným vzduchem - pozor je to docela rána a netekly , tak je obyčejně stačí dobře očistit - nejlépe vyleštit nějakou lapovací pastou a vrátit zpět . A jedna rada : je dobré před zimou dát nové prachovky a destičky ať jsou pístky uvnitř . Hliník , ocel a slaná voda není dobrá kombinace .
Napsal: pát čer 11, 2010 16:35
od MartasBrno
Jo, chápu. Odbyl jsem kontrolu prachovek a současný stav byl výsledek po zimě. Prachovky se od poslední kontroly rozpadly na prach. Rozebral jsme to, vyčistil, přejel nejjemnějším šmirglem jakej sem našel (prakticky hadra), vypucoval a sesadil s novýma gumkama. než nasadím kolo, tak ještě dotáhnu třmen na moment a chtěl jsme se zeptat:
Jak moc mám dotáhnout průtočný šroub brzdové hadice? Nechci nic urvat a chci aby to bylo v pořádku.
Teď je stav takový, že to při šlapání na místě nikde neteče, brzda odbržďuje a pedál je po dosednutí desek stejně "tvrdý" jako předtím.
Napsal: pát čer 11, 2010 17:03
od Saša
Třmen na moment dotahovat nemusíš , jednak tam jsou (ale asi už né) zajišťovací plíšky . Jsou tam pevnostní šrouby a ty vydrží opravdu hodně . Vem golu , nebo očkový klíč a rozumnou silou je dotáhni . Utrhnout se dá na autě skoro každý šroub , ale tyhle dají práci .
S průtočným šroubem hadičky je to jiné tomu stačí výrazně menší síla k ulomení . Měl by tam být (a musí) zajišťovací plech ve kterém je X-hran do kterého zapadne hlava průtočáku . Před zpětnou montáží hadičky vyžíhej ! měděné těsnící podložky i v případě že jsou nové . Dělá se to na sporáku až začnou měnit barvu z lesklé do tmavé tak je to ono . Měď změkne a máš několik hodin na montáž než opět ztvrdnou .
Bez vyžíhání to nejspíš poteče a ve snaze šroub "dorvat" ho utrhneš . Dotáhni ho s citem , až začne výrazněji klást odpor a pak tam nasaď ten aretační plíšek a případně ho ještě dotáhni ať pásne na ten šroubek na třmenu .
Ono se mi to kecá když mám Ladu 26 let
Klidně se do toho pusť není to žádná věda
Napsal: pát čer 11, 2010 18:20
od MartasBrno
Aha, tak to je klíčová informace, koupil jsem nové podložky, ale nevyžíhal, takže toto si zopakuju. Utáhnul jsem to na cit. Každopádně informace že je pedál tvrdý byla nepřesná, za jízdy jsem zjistil že je měkký, ikdyž s tím jde auto zastavit bezpečně, ale pedál je víc k podlaze. Měl jsem pocit že spíš brzdil zadek, což je blbě. Buď je někde bublina, nebo je na tom zle HBV. Je to tak? Nikde z něj neteče. Ještě jedna věc. Asi se mi povedlo dostat HBV na sucho, resp. bublinu vzduchu do něj. Poradím si s tím pomocí klasického postupu odvzdušnění, nebo je tam nějaká zrada?
Jiank dneska se k tomu už nedostanu, zítra jsem mimo republiku, takže to zkusím v neděli nebo v týdnu dodělat. Díky za radu. Jo a třmen jsem utáhnul asi víc než je předepsanej moment, protože jsem měl velký "koeficient strachu". Zajišťovací podložky mám, při nejbližší příležitosti je i zahnu.
Napsal: pát čer 11, 2010 19:38
od Dusan
povolit trubku na HBV presnejsie obe pre predne brzdy..mala by vytekat kvapalina bez bubliniek... inak ked si to skladal najpr si mal odvzdusnit jednu polovicu a potom celu stranu. Skus to este raz poodzvdusnovat...cele vies byublikny sa dostanu k odvzdusnovakom.
Napsal: pon čer 14, 2010 09:10
od dvk
MartasBrno píše:... ale pedál je víc k podlaze ...
Tohle je hádám vpořádku ... zaseklé pístky mají malinkou vůli a skoro se nevracejí, takže i pedál má krátký chod. S novýma pístkama a větší vůlí destiček se chod musí nutně zvětšit ... nebo ne ?
Napsal: pon čer 14, 2010 22:22
od MartasBrno
Jo, to jo, ale předtím to brzdilo, teď ne. Zato pístky chodí pěkně. Musím se v městě dost hlídat. Musím to už konečně udělat, jsem se k tomu za celý den nedostal.
Napsal: úte čer 15, 2010 15:47
od Saša
MartasBrno píše:Jo, to jo, ale předtím to brzdilo, teď ne. Zato pístky chodí pěkně.
Nepřehodils mezi sebou brzdové destičky ? Pokud ano musí si sednout na kotouč a chvilku to výrazně méně brzdí . Dlouhý chod pedálu mohou mít na svědomí zadní brzdy . Skus zatáhnout ručku a pak šlápnout na pedál brzdy . Jestli bude prázdný krok výrazně menší , je vada v samostavech (pokud tam jsou) . Nebo utáhni ručku . Musí jít maximálně na 6-tý zub (nejlépe na 4) .
Napsal: úte čer 15, 2010 19:18
od popest
Saša píše:Třmen na moment dotahovat nemusíš , jednak tam jsou (ale asi už né) zajišťovací plíšky . Jsou tam pevnostní šrouby a ty vydrží opravdu hodně . Vem golu , nebo očkový klíč a rozumnou silou je dotáhni . Utrhnout se dá na autě skoro každý šroub , ale tyhle dají práci .
S průtočným šroubem hadičky je to jiné tomu stačí výrazně menší síla k ulomení . Měl by tam být (a musí) zajišťovací plech ve kterém je X-hran do kterého zapadne hlava průtočáku . Před zpětnou montáží hadičky vyžíhej ! měděné těsnící podložky i v případě že jsou nové . Dělá se to na sporáku až začnou měnit barvu z lesklé do tmavé tak je to ono . Měď změkne a máš několik hodin na montáž než opět ztvrdnou .
Bez vyžíhání to nejspíš poteče a ve snaze šroub "dorvat" ho utrhneš . Dotáhni ho s citem , až začne výrazněji klást odpor a pak tam nasaď ten aretační plíšek a případně ho ještě dotáhni ať pásne na ten šroubek na třmenu .
Ono se mi to kecá když mám Ladu 26 let
Klidně se do toho pusť není to žádná věda
Já jsem to teda nikdy nežíhal a dobrý. Už jsem to dělal 2x a pokaždé to těsnilo. Tak snad to vydrží.
Napsal: úte čer 15, 2010 20:31
od Hurikán
popest píše:Já jsem to teda nikdy nežíhal a dobrý. Už jsem to dělal 2x a pokaždé to těsnilo. Tak snad to vydrží.
Tak buď v klidu.
Pokud to neteklo hned po montáži, tak za čas to nepoteče určitě. Já měděné podložky taky nikdy nežíhal a nikdy jsem neměl problém. Dokonce ani tehdy, když jsem v nouzi namontoval již použitou. Tím netvrdím, že je to tak správně. Vyžíháním se opravdu předejde případným problémům s těsností a pro utěsnění stačí i menší moment.
Napsal: stř čer 16, 2010 12:04
od MartasBrno
No, takže věci se mají tak, že dnes odstěhuju nějakej nábytek, no a na pozítří robím jakési točítko s motorkem stěračů a pulzním regulátorem - bedeme dělat nějaké maso na grilu, tak aby to člověk netočil ručně
a pak to rozdělám všechno. Zatočil jsme si totiž znovu s oběma kolama, prohlídnul jaký chod mají obě brzdy a jednoznačné resumé zní, že nemá smysl dělat čtvrtinu brzd na čtyřikrát, když to nakonec časem rozeberu všechno.
Jo, stačilo číst výše dobře míněné rady.
Napsal: sob čer 19, 2010 20:43
od dmatej
MartasBrno píše:Mám jednu otázku, snad se někdo ozvete...
V případě zatuhnutí předních válečků se kloníte k výměně za nové, nebo se můžu spokojit s vyčištěním pracovních ploch? Mám brzdu sundanou a rozhýbávání mi moc nejde, oba válečky byly pod popraskanými prachovkami docela jetý, tzn. koroze prvních mm válečku. Zítra vytlačím pístky a zkouknu povrchy.
Změř tloušťku kotouče - pokud je pod 9,5mm, kup nový (12mm). Není to tak drahý, jak by člověk čekal. Tenkej kotouč + tenčí destičky znamenaj, že pístky vyjíždí moc ven a pak se zkříží. Když na to přijde, může prasknout i váleček - není to vidět, ale začne ti vzlínat brzdovka ven - kdysi se mi toho povedlo docílit
Pístky ze třmenu vyndáš, vyklepávej je přes nějaký dřevěný prkýnko. Ani tak není záruka, že neprasknou, ale je to rozhodně lepší. Hlídej, aby se nezkřížily, jinak je klepni radši zpátky. Prostě citovka
Nový pístky se vyplatí dole na drážkách lehce obrousit, aby nešly tak ztuha. Ale nic se nemá přehánět
Dotahuju všechno podle citu, aby to bylo dotažený a nic neteklo a nepovolovalo se to samo.
Vyžíhání jsem nikdy nedělal, akorát jsem si dával záležet, aby to bylo absolutně čistý, ale myšlenka je to dobrá!
No a jelikož už ti to tu stejně všichni napsali a já si to jen tak zopakoval, zvýraznil jsem jen to, co ostatní nějak přešli
A ještě přidám:
V pístcích jsou takové čtyřhranné gumičky - myslím, že se dají koupit i samostatně - krom toho, že utěsňují váleček, při vychýlení prasátka mají taky tendenci ho táhnout zpátky. Možná je taky není občas špatné vyměnit, ale na druhou stranu "neměň co funguje"
Napsal: sob čer 19, 2010 21:25
od Hurikán
Dodám jen jednu "technickou" k DMatějově příspěvku:
1. -
Nový kotouč nemá tloušťku 12 mm ale 10 mm
2. -
Hranice opotřebení 9,5 mm je stanovena výrobcem. Já osobně jsem si po všech svých zkušenostech dovolil tuto hranici posunout
na 9mm. 0,5mm se sjede hodně brzo a kvůli tomu často měnit kotouče se trochu prodraží. Sice bych to tady snad ani neměl psát, ale jezdil jsem i na 7mm kotoučích a všechno fungovalo správně. I při prudkém brždění z vysokých rychlostí, nebo vjezdech do kaluží. Tím nechci říct, že se tloušťka kotoučů nemusí řešit a jezdit v klidu až do jejich rozpadení, ale jen to, že pokud bude mít nezvlněný kotouč 9,4 mm, tak se nemusí měnit okamžitě, ale je dobré začít plánovat výměnu v dohledném termínu.
Ve všem má jinak Dmatěj pravdu a radí ti dobře.