Stránka 2 z 6

Napsal: ned lis 15, 2009 13:03
od Vašátor
Ať seženeš motor s vrtulí chlazení či bez vrtule, kdy byl motor montován s el. saharou, je to úplně jedno. Oboje je zaměnitelné:
Chci saharu - odšroubuji mechanickou vrtuli a přidělám elektrickou. To samé platí i obráceně.

Co se týká tvého dotazu, kterou převodovku použít, je to úplně fuk. Jediný rozdíl je v rozložení stupňů a převodovém poměru náhonu tachometru. Převodovka typu 2101 má dlouhé kvalty, 16-ková má krátké kvalty, přičemž čtvrtý převodový stupeň je u obou typů převodovek stejný-> 1:1

Napsal: ned lis 15, 2009 13:34
od Marek
Vašátor píše:Co se týká tvého dotazu, kterou převodovku použít, je to úplně fuk. Jediný rozdíl je v rozložení stupňů a převodovém poměru náhonu tachometru. Převodovka typu 2101 má dlouhé kvalty, 16-ková má krátké kvalty, přičemž čtvrtý převodový stupeň je u obou typů převodovek stejný-> 1:1
Vašíku, je to přesně opačně !!!

Převodovka pro motory 1200, 1300 a 1500 byla stejná (měla označení 2101), měla jedničku, dvojku a trojku krátkou, čtyřka je přímý převod 1:1.
Převodovka pro motory 1600 označená 2106 měla jedničku, dvojku a trojku naopak o dost delší (kvůli tomu, že motory 1600 mají maximální točivý moment v nižších otáčkách, tak aby se nemusely tolik vytáčet), čtyřka je pochopitelně na všech převodovkách stejná, tedy přímý převod 1:1.
Pak ještě existuje 4q převodovka 2105, která má jedničku, dvojku a trojku přesně mezi jedničkou, dvojkou a trojkou převodovek 2101 a 2106. Pokud by byla 5q, pak měla pouze pátou rychlost navíc, a to v převodovém poměru 0,819:1 (do rychla).

Přesné převodové poměry jsou uvedeny v sekci FAQ - http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php?t=6060

Řeknu-li to laicky, věc se má takto. Pokud na motor 1600 necháš převodovku 2101 s krátkými prvními třemi rychlostmi, motor bude velmi rychlý v rozjezdu, půjde rychle do otáček a tudíž bude mít velké zrychlení. Ovšem může to být vykoupeno vyšší spotřebou paliva a nutností častěji řadit.

Napsal: ned lis 15, 2009 13:44
od Vašátor
A já si říkal, že se jako první ozveš ty :D
Kurník podle čeho to bereš? Rozestupy mezi převody u 2101 jsou přece delší než u 2106, dokonce i za jízdy s převodovkou 2101 máš delší rozestup mezi kvalty a díky tomu větší zrychlení.

Tabulka převodů: http://www.ladaauto.wz.cz/vypocet.htm

Napsal: ned lis 15, 2009 13:45
od Majo2103
Marek píše:Pokud na motor 1600 necháš převodovku 2101 s krátkými prvními třemi rychlostmi, motor bude velmi rychlý v rozjezdu, půjde rychle do otáček a tudíž bude mít velké zrychlení
a s diferakom 4,44 to bude o to vacsie......ja by som volil v pripade,ze tam nechas povodny dif,prevodovku 2106 jednoznacne(pokial s tym nejazdis amaterske rally,ale to by ta 02kari asi ukamenovali :mrgreen: )


každopádne máš tu zhrnuté asi všetky možnosti,tak si vyber.....je to ne tebe....

Napsal: ned lis 15, 2009 13:47
od Marek
To Vašátor:
Tam přece vůbec nejde o nějaké rozestupy, chlape!!! Jde o skutečnou rychlost vozidla při konkrétních otáčkách. Je-li vyšší převodový poměr (znamená, že je víc do pomala), pojede vůz při stejných otáčkách pomaleji než pokud bude mít "rychlejší" převody.

Já měl jako první Ladu 21061 (1500S), původně s převody 2103, později s převody 2106 a ještě později s převody 2105. V prvním případě s originál převodovkou 2103 jsem při 3000 otáčkách na trojku jel rychlostí 54 km/h, s šestnáctkovou převodovkou jsem při stejných otáčkách jel na trojku rychlostí 64 km/h. S převodovkou 2105 jsem při 3000 otáčkách na trojku měl rovných 60 km/h.
Tak která je rychlejší ???

Napsal: ned lis 15, 2009 13:49
od Jelen
Vašku, však si to porovnej, že kvalty jsou delší u 06 převodovky.
Vem to, že 1:1 je nejdelší, potom u 01 máš jedničku dál od 1:1, tudíž kvalt je krátký, u 06 maš k jedničce blíž. To samý u dvojky, 2,3 u 01 je dál, než 1,98 u 06. Čím je číslo dál od 1, tím je kvalt kratší. Rozestupy mezi kvalty neber v úvahu.

edit: tak Marek byl rychlejší.

Napsal: ned lis 15, 2009 13:52
od Marek
Mně po zkušenostech se všemi typy převodů na Ladě nejvíc vyhovovaly převody 2105 / 2107, tedy umístěné "mezi" krátkou převodovkou 2101 a "dlouhou" převodovkou 2106. Měl jsem jak 4q, tak i 5q a mohu říct, že byly nejlepší. U převodovek 2101 totiž je velký rozdíl mezi trojkou a čtyřkou, tedy trojka se musela zbytečně vytáčet, aby čtyřka jela jak se očekávalo. Naopak převody 2106 byly v rozjezdu dost těžké. Proto převody 2105 byly pro mě optimální (a pětka navíc = značka ideál :wink: ).

Napsal: ned lis 15, 2009 13:56
od Vašátor
Pokud budete nazývat převodovky "pomalá" a "rychlá", tak s tímto nemám problém. Jen mi je prostě proti srsti říkát pomalé převodovce "krátká", když jsou rozestupy mezi rychlostmi dlouhé a obráceně. Zkuste se nad tím alespoň zamyslet :-).
Hádat se tu nechci, vím, že jde jen o to, jak tomu kdo říká. Mně vaše pojmenování prostě nejde narozum. Ale já si na to snad nekdy zvyknu :wink:
Jelen píše: Vem to, že 1:1 je nejdelší, potom u 01 máš jedničku dál od 1:1, tudíž kvalt je krátký
Mno jo, takto jo. Já to bral tak, že mám kvalt dál, proto "dlouhá" převodovka :D

Napsal: ned lis 15, 2009 14:05
od Marek
Slovem "krátká" převodovka se zove skříň, jejíž převody jsou nastavené tak, aby motor točil vysoké otáčky - tedy převodovka "do pomala", "do síly" a jak tomu chceš jinak říkat. Tyto převodovky se používají zpravidla u motorů pracujícíh ve vyšších otáčkách, kde nejenže otáčky výkonu jsou vysoko, ale především maximum točivého momentu je rovněž ve vyšších otáčkách.
Pojmem "dlouhá" převodovka je označován opak (například převodovky v naftových motorech pracujících v nižším rozsahu otáček jsou "dlouhé") - jsou to převodovky umožňující motoru pracovat v otáčkách nízkých či nižších.

Pokud bychom brali tuto zaběhlou hantýrku za směrodatnou, máme u Lady smůlu, protože podle tohoto dělení jsou vlastně všechny převodovky stejné. Totiž poslední rychlostní stupeň, mám na mysli čtyřku, je u všech převodovek stejný, a sice přímý 1:1. Celkovou "krátkost" či "dlouhost" převodů u Lady řešíme převodem rozvodovky.
Nicméně bereme první tři rychlosti, které jsou trojího provedení. U převodovky 2101 jsou první tři rychlosti nejkratší, tedy nejvíce do síly, tudíž ji podle prvního odstavce tohoto příspěvku považovat za krátkou. A naopak...


To Tvé dělení se nazývá jinak, tomu se říká převodovka úzká a široká.
Za úzkou převodovku považujeme tu, kde první a poslední rychlostní stupeň jsou k sobě blízko. Širokou převodovkou míníme opak - tedy skříň, kde první a poslední kvalt jsou od sebe daleko. Podle tohoto dělení lze převody 2101 považovat za široké a převody 2106 za úzké.

Napsal: ned lis 15, 2009 14:17
od Vašátor
No konečně nějaké pořádné vysvětlení :). Tudíž já budu používat pojmy "úzká" a "široká" :mrgreen:
Marku, dík že jsi mi to takto vysvětlil, protože prosté "tak to je a basta" na mě jaksi neplatí....

Napsal: ned lis 15, 2009 17:25
od Michal Karásek
Já si to odvozuju od toho, že na krátké převodovce ujedu na stejný počet otáček kratší vzdálenost, než na dlouhé. (např na jedničku - na 4q už to závisí na difu) - je to tak?

Napsal: ned lis 15, 2009 17:54
od Kalasnikov
xx

Napsal: stř lis 18, 2009 09:56
od Marek
Majo2103 píše:a s diferakom 4,44 to bude o to vacsie......ja by som volil v pripade,ze tam nechas povodny dif,prevodovku 2106 jednoznacne(pokial s tym nejazdis amaterske rally,ale to by ta 02kari asi ukamenovali :mrgreen: )
Člověče - tak nad tím přemýšlím..... Pro rally je podle mého názoru nejvhodnější právě převodovka 2106 a dif. 4,44:1. Určitě bych pro rally nedával převodovku 2101. Pokusím se to vysvětlit.

Představ si obě situace, jak by to vlastně fungovalo. Pokud jedu rally, potřebuji nejen krátké, ale především úzké převody, to znamená převody, které jsou co nejblíže k sobě a co nejvíce do pomala. Pokud to beru takto, vychází mi převodovka 2106 a rozvodovka 2102.

Porovnám-li rozjezd (pevný start), pak je mi v důsledku celkem jedno, jestli budu mít první dva až tři kvalty rychlé nebo pomalé. Motor má totiž díky svému potenciálu a díky pomalému převodu rozvodovky takovou sílu na kolech, že rozdíl mezi prvními kvalty bude u převodů 2101 a 2106 zanedbatelný. Mnohem důležitější však bude okamžik přechodu z trojky na čtyřku. Motor už pochopitelně díky vyššímu rychlostnímu stupni a značnému odporu vzduchu takový potenciál nemá a v okamžiku přechodu z "krátké trojky" na čtyřku u 2101 převodů bude dosti znatelná časová ztráta, než motor opět získá optimální otáčky, protože díky velkému rozdílu převodových stupňů se velmi citelně změní otáčky motoru a ten ztratí výkon. Oproti tomu pokud budu mít převody 2106, je trojka blíže čtyřky a tudíž to pro motor v rally bude výhodnější řešení.

Uvědomme si, že upravené motory pro rally mívají maxima točivého momentu při otáčkách přes 5000 a maximum výkonu přes 7000 rpm (i přes 8000, jak kdy). Tudíž potřebuji na jedničku přeletět rychle do co nejvyšších otáček (a zde je mi celkem jedno, jestli to bude krátká jednička nebo dlouhá, protože rozdíl je zanedbatelný, navíc u krátké jedničky nemusím stíhat řadit na dvojku - proto je delší jednička výhodou) a po přeřazení na vyšší kvalt musím motor mít nad Mt MAX, tedy nad maximem točivého momentu (aby šel hned do výkonu). Totéž po přeřazení na trojku a poté na čtyřku. Jenže u převodů 2101 se pravděpodobně stane, že po vytočení krátkých prvních tří kvaltů dojde k řazení čtyřky, která je ale bohužel od trojky velmi vzdálená, čímž motor spadne na dost "nízké" otáčky a ztratí pak spoustu času, než se zase dostane do kondice. U převodů 2106 vyletím jedničkou na 8000 otáček víceméně stejně rychle jako u "pomalejší" jedničky 2101, po přeřazení na dvě a z dvě na tři budu otáčkami úplně stejně jako u kterékoli jiné seriové převodovky Lada (protože všechny seriové převodovky mají první tři kvalty stejně daleko od sebe), jenže při řazení čtyřky mi motor neztratí zdaleka tolik otáček a i na čtyřku poletí jako vítr. U převodů 2106 je čtyřka o 22% rychlejší než trojka, u převodů 2101 je čtyřka oproti trojce rychlejší o 33% (to je rozdíl jako prase, páni sprinteři!!!).

Tedy pokud já bych stavěl vůz na rally, určitě bych společně s rozvodovkou 4,44:1 osadil převody 2106.

Napsal: stř lis 18, 2009 12:28
od Atex
no proste a jednoduse 06kova prevodovka je na ho*no, mozna tak na usporne jezdeni, ale to splni lepe svoji ulohu 5q.

Napsal: stř lis 18, 2009 12:46
od Marek
Atex píše:no proste a jednoduse 06kova prevodovka je na ho*no, mozna tak na usporne jezdeni, ale to splni lepe svoji ulohu 5q.
Na to, co píšeš, si myslím rozhodně není. Můj názor je výše - je vhodná na sprinty (v součinnosti s difem 4,44:1). Na prd je myslím naopak 4q převodovka 2101 - ta je opravdu nevhodná do čehokoli (mezi trojkou a čtyřkou je velká "díra").

Pro běžné jezdění je podle mých (i Tvých) zkušeností nejoptimálněji zpřevodovaná převodovka 2105 / 2107 (a to jak 4q tak samozřejmě i 5q, kde pětka je citlivě daleko od čtyřky - ani málo, ani moc).
Kdyby bylo na mém rozhodnutí, osazoval bych převody 2105 / 2107 do všech motorizací a celkovou "délku" převodů bych podle kubatury upravoval pouze převodem rozvodovky (nejjednodušší, nejucelenější a nejlevnější). Oni to tak Rusi vlastně od jisté doby dělali, ale chvíli jim trvalo, než na to přišli (asi 20 let).