Stránka 88 z 342

Napsal: sob úno 20, 2010 20:35
od Křečík Barbuška
To by ti musel říci nějaký fíra, co by si tím vykoledoval, ale pochválen by jistě nebyl :mrgreen: . Já už tedy párkrát svezen byl, ale mám výhodu kartičky s razítkem k tomu opravňujícím. Každopádně je to nevšední zážitek.

Napsal: sob úno 20, 2010 20:43
od EMI
Laďuša píše:0,7kA... a to je obyčejná elektrická jednotka, kloudná mašina si veme i víc ;) Každopádně tutomu já už řikam elektrika, kdyby si to tu čet ňákej učitel, kterej po nás chce, aby jsme řešili mikroampéry v přesnosti na nanoampéry, měl by radost.... to je prostě pro mě 0, proud neteče!
moje řeč, já mam taky radši pořádný V a A :lol:
... jinak se mi vybavila věta ze školy když jmse měli zatížení sítě a symetrickej odběr ve fázích a tak a učitel povídal: Tak když si doma na jednej fázi zapnete rychlovarnou konvici tak to nevadí, ale vetší problem je, když se na 1 fázi chce rozjet lokomotiva s 20-ti vagony uhlí.

Napsal: sob úno 20, 2010 20:50
od Teepee
Honza 21061 píše:http://www.youtube.com/watch?v=lTscWKA5c4Y Tady něco pro Teepeeho, taková vzpomínkovka. 8)
Kdyby jen vzpomínkovka, ale ta trať, resp. ty záběry jsou z mojí tratě 171. Je to normální, vidět perón a kus křoví a vědět, odkud to je? :lol: :lol: :lol:

Napsal: sob úno 20, 2010 20:57
od Laďuša
Koko Loko píše:Já už tedy párkrát svezen byl, .... Každopádně je to nevšední zážitek.
Taky jsem měl to štěstí, ne sice daleko a ne rychle... Několikrát po nádraží posun (jo, to jsme jako klucí měli výhodu, když jsme hodiny obdivovali vláčky na nádraží, leckdy jsme se dostali na Tranzistora a i Plecháče. U dospělých už to asi nefunguje :mrgreen: Jinak jeden strojvůdce nás bral na Plecháče (odtud muj nejoblíbenější 242.201) celkem pravidelně, věděli jsme jeho turnus (devítidenní) a když stál v KT mezi jedněma vlakama dýl, tak jsme chodili a on nás bral nahoru. I jsem si to zařídil po nádraží, fantazie), jednou z Plzně hlavního do Plzně Koterova (to už teda ale byl traťovej výkon :) ) a hlavně, když jsme byl na praxích a jeden motor 831 dělal neplechu a závada se musela testovat při zatížení. Vodní odpor je naprd, tak nás pustili na trať. Jednou KT - Janovice nad Úhlavou a podruhý (když už to mělo bejt opravený) KT - Švihov. A tady se dostávam k druhej části citace od Pípáka, to byl nevšední zážitek. Pustili nás ke všeobecnýmu údivu na trať těsně před rychlík do Plzně, no a náš motor hned za Klatovama zdechnul :mrgreen: Ale všechna čest našim elektrikářom, nahození a úspěšnej dojezd (eště jsme vlastně ani nezastavili, co si pamatuju) do Švihova proběh, rychlík nebyl nijak postižen :)
EMI píše: Tak když si doma na jednej fázi zapnete rychlovarnou konvici tak to nevadí, ale vetší problem je, když se na 1 fázi chce rozjet lokomotiva s 20-ti vagony uhlí.
Tak teď ale nevim, jak to chápat. Učitel to pojal jako vtip a nebo se v elektrickej trakci na dráze vůbec nevyzná? :lol: A nebo to myslel eště jinak?

Napsal: sob úno 20, 2010 21:15
od Křečík Barbuška
Již je to dávno, ale nejdelší trasu co jsem byl svezen bylo na rychlíku z Brna do Světlé nad Sázavou, to byla nádhera. Pak občas po depu nebo z Brna hlavního na odstavné. Jinak na "mrtvou" mašinu se dostávám velice často, ale to pak není žádná romantika. Kdysi jsem propašoval neteřáka do depa, když jsem jel na poruchu a to dítě z toho nemělo ani radost, že se mohlo prolézt po mašině :roll: , já v jeho letech bych se při takové možnosti asi zbláznil radostí.

Jo, a teď si vzpomínám na příhodu z dětství, že mne kdysi mohla přejet laminátka :) . Měli jsme ve škole pauzu mezi odpoledními hodinami a Lachemu n. p. měl navštívit prezident Dr. G. Husák. Dobrý výhled byl z místní vlakové zastávky, lezli jsme tam přes koleje a najednou se zjevilo LV a já měl díky své výšce a šířce velké problémy se dostat z kolejí na perón, ale dopadlo to dobře, pěkně si to lamino zahoukalo a já se málem připosral :D .

Napsal: sob úno 20, 2010 21:57
od EMI
jéé tak snad jsem to nepomotal, ale myslim že to říkal takhle :oops:
noo samotnýho mě zajímá jak je to teda řešený?? trafo bude asi 1f a potom je tam k tomu nějakej symetrizační článek jako např. u indukčních pecí - nevim, typuju

Napsal: sob úno 20, 2010 22:10
od Laďuša
Koko Loko píše:Jo, a teď si vzpomínám na příhodu z dětství, že mne kdysi mohla přejet laminátka . Měli jsme ve škole pauzu mezi odpoledními hodinami a Lachemu n. p. měl navštívit prezident Dr. G. Husák. Dobrý výhled byl z místní vlakové zastávky, lezli jsme tam přes koleje a najednou se zjevilo LV a já měl díky své výšce a šířce velké problémy se dostat z kolejí na perón, ale dopadlo to dobře, pěkně si to lamino zahoukalo a já se málem připosral .
No a to nejdůležitější neřekneš... Viděl jsi pana prezidenta? To by ale stálo za osobní oběť, ne? :mrgreen:
EMI píše:noo samotnýho mě zajímá jak je to teda řešený?? trafo bude asi 1f a potom je tam k tomu nějakej symetrizační článek jako např. u indukčních pecí - nevim, typuju
No, já se teda v tutom až tak taky nevyznam, z energetiky jsem měl teprv jednu přednášku a cvičení, tak nevim, co to je symetrizační článek a jak to je u pecí :lol:
Každopádně z napájecích stanic to je roztažený tak, že každá z těch 3 fází je natažená na jinej traťovej úsek, aby v rámci možností byly vlaky na trati přibližně vyrovnaný pod těma různýma fázema. Na mašině už to je pak otázka jenom 1 fáze.
I když už jsem taky něco slyšel o technice, kdy se to na mašině rozstřídává na víc fází, třeba na 6, že to pak má lepší průběhy a tak. To se asi spíš týká stejnosměrný trakce (a nebo i střídavý) s asynchroňákama... Nebo to bylo u dieselelektrik... Sakra, když se nad tim zamejšlim, tak o tej technice až tak moc nevim, veškerý tuty věci zapomínam :lol:

Napsal: sob úno 20, 2010 22:17
od Křečík Barbuška
Laďuša píše:No a to nejdůležitější neřekneš...

Pan prezident viděn nebyl, jen kolona černých T613 a tuším že nějaké vozy VB, ale to již nevím jistě.

Jinak našel jsem knihu Napájení elektrizovaných železnic, ale přímý příklad rozhození fází jsem tam ještě nenašel, ale je tam spousta brutálních vzorečků na všelijaké veličiny atd., prostě masakr.

Napsal: sob úno 20, 2010 23:50
od Michal Pokorný
Koko Loko píše:Já už tedy párkrát svezen byl, ale mám výhodu kartičky s razítkem k tomu opravňujícím. Každopádně je to nevšední zážitek.
Pro onoho fíru by byl patrně stejný zážitek, kdyby si ho svezl v Žigulíku. Však také musí člověk udělat tolik úkonů než se to vůbec podaří nastartovat o studeném rozjezdu ani nemluvě :mrgreen:

Napsal: ned úno 21, 2010 06:20
od Křečík Barbuška
Michal Pokorný píše:Pro onoho fíru by byl patrně stejný zážitek, kdyby si ho svezl v Žigulíku.
Ten fíra ten pocit zná / znal, tou dobou jsem o Žigilíku věděl prd já :) . Cestou jsme se bavili o všelijakých nesmyslech a při tom mi sdělil, že vlastní Žigulíka a je s ním plně spokojen. Dále mi sdělil, že když vyšlo Eso, tak že Japonci byli ve střehu :D , tu hlášku s Japonci jsem tu již nejednou ventiloval.

Napsal: ned úno 21, 2010 10:04
od Laďuša
Koko Loko píše:Dále mi sdělil, že když vyšlo Eso, tak že Japonci byli ve střehu , tu hlášku s Japonci jsem tu již nejednou ventiloval.
To máš recht, po pípnutí je to tady asi nejfrekventovanější hláška. :mrgreen: Ale s tim se dá souhlasit, navíc evidentně to byl vzdělanej strojvůdce :lol: :mrgreen:

Napsal: ned úno 21, 2010 10:29
od EMI
Laďuša píše:No, já se teda v tutom až tak taky nevyznam, z energetiky jsem měl teprv jednu přednášku a cvičení, tak nevim, co to je symetrizační článek a jak to je u pecí
Každopádně z napájecích stanic to je roztažený tak, že každá z těch 3 fází je natažená na jinej traťovej úsek, aby v rámci možností byly vlaky na trati přibližně vyrovnaný pod těma různýma fázema. Na mašině už to je pak otázka jenom 1 fáze.
I když už jsem taky něco slyšel o technice, kdy se to na mašině rozstřídává na víc fází, třeba na 6, že to pak má lepší průběhy a tak. To se asi spíš týká stejnosměrný trakce (a nebo i střídavý) s asynchroňákama... Nebo to bylo u dieselelektrik... Sakra, když se nad tim zamejšlim, tak o tej technice až tak moc nevim, veškerý tuty věci zapomínam
tak já na tom s vědomostma nejsem o moc líp a praxe z oblasti železniční trakce mi chybí úplně

tak jestli je to tak, jak píšeš, tak úsek A-B je na fázi L1, B-C na L2, C-D na L3 a pak zase D-E na L1 atd. Tudíž stojí-li mašina např. na zastávce v úseku B-C tak se zákonitě musí rozjet na 1 fázi (zde teda L2)
v KT na nádraží si všimni napájecího TR, to je zaručěně 1f, sym. člen je chytrá vychytávka - kombinací cívky a kond. a 1f zátěže typu R v zapojení myslim do D se odebírá ze 3f soustavy souměrný proud.
Vícefázový systémy na mašinach jak popisuješ je jenom věc střídače - pokud mam dost tyristorů, dost místa, peněz a někoho kdo vymyslí spínací diagram, tak těch fází můžu mít mraky a tyhle mašinový fáze jsou přeci všechny nastřídaný z tý jedný energetický fáze, která byla usměrněná do troleje. Jéé a to by mi taky zajímalo, jestli tyhle měnírny umožňujou tok energie oběma směry-může mašina brzdit teda do běžný sítě? osobně bych řek že asi ne.
no a u stř. trakce tam je "jenom" měnič kmitočtu + regulace napětí aby platilo že poměr napětí a frekvence je konst. =>pokud ne, tak propálíš izolaci stroje

... to jsou jen moje teoretické doměnky jak by to mohlo bejt, jediná moje činnost na nádraží je koupit si lístek a i to už jsem dlouho nedělal :roll:

Napsal: ned úno 21, 2010 11:00
od Laďuša
EMI píše:tak jestli je to tak, jak píšeš, tak úsek A-B je na fázi L1, B-C na L2, C-D na L3 a pak zase D-E na L1 atd. Tudíž stojí-li mašina např. na zastávce v úseku B-C tak se zákonitě musí rozjet na 1 fázi (zde teda L2)
Jo, tak ňák to je. V troleji je prostě jedna fáze a tak se vlak rozjíždí na tu jednu fázi.
Kdysi dávno byly sice i ňáký pokusy normálně s 3f pohonem, ale tahat 3 dráty, sbírat je do vozidla a vůbec, bylo to naprd. Taky to teda jsou časy tak 100 let zpátky, kdy se asynchoňáky nedaly řídit a stejnosměrný motory neměly eště ten správnej výkon... :mrgreen: Bylo to někde v Německu a ta mašina s tim sběračovým systémem a trolejový vedení vypadaly jako z jinýho světa :lol:
EMI píše:Vícefázový systémy na mašinach jak popisuješ je jenom věc střídače - pokud mam dost tyristorů, dost místa, peněz a někoho kdo vymyslí spínací diagram, tak těch fází můžu mít mraky a tyhle mašinový fáze jsou přeci všechny nastřídaný z tý jedný energetický fáze, která byla usměrněná do troleje. Jéé a to by mi taky zajímalo, jestli tyhle měnírny umožňujou tok energie oběma směry-může mašina brzdit teda do běžný sítě? osobně bych řek že asi ne.
Jojo, střídače, u stejnosměrných mašin je to jasný, u střídavých už by to bylo složitější, u motorový trakce běžný. Mluvim teda o moderních HDV. Když jsou ss meziobvody na dieselelektrice se střídavě-střídavým přenosem, proč by nemohly bejt na střídavej elektrickej mašině?
Jinak rekuperaci, tu, pokud vim, umožňujou jenom řízený usměrňovače. Takže na tratích, který jsou v měnírnach vybavený tyrystorama, lze rekuperovat. Teď z hlavy nevim, jestli to ňáký naše mašiny už umožňujou, myslim, že ne, přece jenom esa jsou čtvrt století konstrukčně mladý a po nich už byly jenom mašiny 184. Messerschmitty 380 už rekuperovat budou umět stoprocentně, dneska se to vyžaduje.
A střídavá síť si energii vzít dokáže v pohodě, ne?

Napsal: ned úno 21, 2010 11:21
od EMI
Laďuša píše: Když jsou ss meziobvody na dieselelektrice se střídavě-střídavým přenosem, proč by nemohly bejt na střídavej elektrickej mašině?
pajšl diesel elektriky taky neznam :lol: ale teda bude tam nepřímej měnič kmitočtu - tj. přesně jak píšeš: generátor => usm. => ss. meziobvod s nějakým akumulačním obvodem a brzdným odporem => střídač => motor
Laďuša píše:A střídavá síť si energii vzít dokáže v pohodě, ne?
ano, ale asi tam bude ten samej problem jako s rozjezdem ale jen jiný znamínko proudu :mrgreen:

... u střídavý trakce jsem ještě přemejšlel nad cyklokonvertorem ale zavrh sem to, řek bych, že neni možný nastřídat z 1f rovnou 3f aby šly po 120° a ještě s jinou frekvencí, takže to bude ten nepřímej měnič akorát s 1f usm. na začátku... oproti naftě ale tady jde brzdit do trakce

a co potom takový 3 systémový mašiny :?: tam je k tomu ještě ta divná frekvence - přesně jsem věděl kolik a proč je a už to nevim. nějakejch 13 a 1/3 Hz nebo tak nějak? :roll:

ps: co je HDV ? :D

Napsal: ned úno 21, 2010 11:51
od Laďuša
EMI píše:pajšl diesel elektriky taky neznam ale teda bude tam nepřímej měnič kmitočtu - tj. přesně jak píšeš: generátor => usm. => ss. meziobvod s nějakým akumulačním obvodem a brzdným odporem => střídač => motor
Na dieselelektrice je to vlastně stejný jako na elektrice, akorát si elektrárnu vozí s sebou :mrgreen:
Jinak, co to je meziobvod s akumulačním obvodem taky nevim...Ale ten meziobvod tam je :lol:
EMI píše:a co potom takový 3 systémový mašiny tam je k tomu ještě ta divná frekvence - přesně jsem věděl kolik a proč je a už to nevim. nějakejch 13 a 1/3 Hz nebo tak nějak?
Tam je 16 a 2/3 Hz. Kdysi jsem taky věděl, jak se k tutej hodnotě dostat, ale už jsem to asi šťastně zapomněl :D Jak je to tam řešený ani nevim, každopádně trafo je stejný pro oba kmitočty a na stejnosměrnu navíc funguje (teď nevim jestli primár nebo sekundár) jako vyhlazovací tlumivky bo co. Jinak jsem kouknul na 380 (3 systémovka), tak každej motor má vlastní střídač. Na střídavých sytémech eště usměrňovač, ale to mam v literatuře podaný ňák divně, vyplývá z toho podle mě, že má 4 usměrňovače (celkem), ale pak by z toho taky plynulo, že má 4 trafa :mrgreen: Z druhý strany 1 usměrňovač se mi taky nezdá, minimálně na každej podvozek bych dal jeden. Nevim, no, hledat se mi to teď ňák nechce

HDV je hnací drážní vozidlo ;)