Stránka 9 z 39
Napsal: úte pro 09, 2008 09:55
od Luděk Musil
Hm - jaká bude ztráta na signálu oproti dlouhýmu prutu? L.
Napsal: úte pro 09, 2008 15:57
od Raduz
Nevím to by chtělo se zeptat třeba "PETRA HC".
Koukal jsem ve vyhledavači a našel jsem jen SIRIO o délce 90cm. Ta k nevim co to bude.
Napsal: úte pro 09, 2008 16:35
od Petr HC
Když už jsem byl "vyvolán".... Ideální minimální délka CB anteny je 2,7m (lambda/4) ,všechno ostatní je kompromis "dohnaný" indukčností "zkracovací" cívky . Číselně to sice nevyjádřím - záleží na mnoha okolnostech (kvalita cívky materiál na kterám je namotaná , vodič - ideální postříbřená měď, umístění anteny na vozu) . Takže sice zjednodušený ,ale platný závěr - čím kratší ,tím hůř .
P.S. A základní pravidlo mezi CBčkáři - nejlepší antena je vysoký kopec .
Napsal: úte pro 09, 2008 17:13
od Hurikán
Petr HC píše: .... Ideální minimální délka CB anteny je 2,7m (lambda/4) ,všechno ostatní je kompromis "dohnaný" indukčností "zkracovací" cívky...
To je sice pravda, jenže tento postup je u mobilní antény pro velkou délku nerealizovatelný. Běžně se používají mobilky s λ=5/8 a délkou prutu cca 1,5 metru, kde už je "zkracovací" cívka přítomna a určitě bych si příjmové schopnosti nedovolil označit za špatné. Běžná 5/8 má délku tuším 6,3 metru a to se na auto opravdu dát nedá.
S kopcem jako zesilovačem ale naprosto souhlasím.
Luďkovi bych výše zmíněnou anténu ale na začátek doporučil. Může si ji vyzkoušet a kdyžtak i porovnat s mou 5/8. Vzhledem k hlavnímu využití kolem kolon budou její vlastnosti s největší pravděpodobností dostačující.
Napsal: úte pro 09, 2008 19:01
od plavec
Ano kopec je výbornej přírodní zesilovač. Mám to tady v okolí projetý a na kopcích se chytám až na dálnici, ale když sjedu z kopce dolů tak se nechytám. Jednou jsem ale jel u Chotovin po D3 za monu jel kolega a příjem dobrej, přejel jsem kopec a on byl ještě před ním a bylo to neslyšitelný a ani on mě jistě nepobíral tak jak by si představoval.
Nevím nejsem v tomhle odborník, ale na kolony by asi stačila ta sirio 90tka ale pro běžný provoz to asi nebude nic moc.Když anténu tak bych bral od 1,4 metru a delší.
Mám sirio ML-145 (vysoká 145cm) a s autem mám na výšku 3,10 metrů a zatím jsem podjel všude.Pravda někdy se pod trolejema docela bojím, že to bude autíčko z autodromu ale zatím se nic nestalo a když už jsou ty troleje hodně nízko tak ji sundám.
Napsal: úte pro 09, 2008 20:54
od Raduz
DĚKUJI PÁNŮM ZA PŘÍSPĚVKY, TEĎ JE TO NA LUĎKOVI.
JESTLI BUDE CHTÍT LEPŠÍ VĚTŠÍ TAK MĚ TO NEVA, MŮŽU JÍ PAK I S RUČKOU PŮJČOVAT DO KOLONY.
Napsal: stř pro 10, 2008 07:38
od Luděk Musil
Radůzi - děkuji za ochotu. Ale po pročtení těchto příspěvků je (víceméně) jasné, že půjdu do delší antény.
Takže se začínám rozhlížet po 1,5 m dlouhé magnetce.
http://radiostanice.shop3000.cz/index.p ... 255a8014d7
a to buď: Sirio ML-145
nebo: Presiden ML-145SM
co myslíte? L.
Napsal: stř pro 10, 2008 09:30
od Hurikán
Luděk Musil píše:a to buď: Sirio ML-145
nebo: Presiden ML-145SM
co myslíte? L.
V zásadě je to jedno. Svůj účel splní obě dvě bez problémů. Rozdíl v parametrech i ceně je minimální. Kdyby ale byl výběr na mně, tak bych šel jistě do Presidenta. S výrobky této firmy mám velmi dobré osobní zkušenosti a vím, že i mechanické zpracování mají na velmi dobré úrovni. Navíc jak se dívám, tak President má asi i atest 8SD, což taky není na škodu.
Napsal: stř pro 10, 2008 10:23
od Luděk Musil
Hurikán píše:Luděk Musil píše: ....
...
Ale ještě mi někdo řekněte, jak je to s kabelem?
Sirio má 4 m kabelu s pozn. RG5B, kdežto President nemá o kabelu zmínku.
Pozn. moderátora: vzhledem k vyřešení problému přesouvám do příslušné sekce. L.
Napsal: stř pro 10, 2008 11:11
od Hurikán
Každá magnetka má automaticky kabel. Pata antény má navulkanizovanou pryžovou podložku a kabel je připojen až pod ní. Proto je u antény kabel už z výroby.
Teď jsem se ještě bavil s jedním kolegou CBčkářem a ptal se ho na jeho zkušenosti s těmito typy antén. Potrdil mě, že jsou prakticky na stejné úrovni. President má prý asi o chloupek lepší el-magnetické parametry (jeho subjektivní pocit z používání), ale zase je údajně citlivější na manipulaci. Konkrétně se při namontování zářiče na magnetickou patu a jeho násilném dotažení může poškodit napojení z cívky na vývod k zářiči. To se stalo jeho známému. V praxi se ale zářič z paty většinou nedemontuje, bo sundáš anténu jako celek.
Víc informací už nemám, tak si to přeber sám.
Napsal: stř pro 10, 2008 12:03
od Luděk Musil
Takže: právě jsem si objednal prezidenta
.
Třeba do vánoc dorazí, abych ho mohl (nějak šikovně) nainstalovat i s formulí. L.
Napsal: stř pro 10, 2008 14:04
od Petr HC
Už to tu někde bylo - ale raději připomenu .Hlavně nezkracovat kabel od anteny - celá soustava bývá od výrobce nastavena na optimální impedanci 50 ohmů.
Napsal: stř pro 10, 2008 14:43
od Luděk Musil
se zkracováním se nepočítá
. Když bude anténa cca 10 cm od V. dveří - tak i s délkou 4 metry budu mít potíž
(co když bude krátký kabel
). L.
Napsal: stř pro 10, 2008 15:06
od Hurikán
Tak snad budeš spokojen.
Do vánoc by dáreček snad dorazit mohl.
Nejlepší umístění antény je zhruba uprostřed auta. Plocha střechy vytvoří symetrickou protiváhu. Kabel protáhneš natěsno pootevřeným oknem (kabel se nesmí zlomit nebo skřípnout) dveří za řidičem a anténu umístíš kousek za B sloupkem. Potom ti kabel vyjde zcela bez problému.
Prodloužit kabel jde. Je k tomu potřeba PL spojka a kus kabelu o délce X násobku činitele zkrácení aby nedošlo k "rozladění" antény.
Napsal: stř pro 10, 2008 16:47
od Raduz
OK, jak jsem psal nechávám k ručce na případné půjčení do kolony.
kdyby měl ovšem někdo zájem tak jsem ochoten přenechat.