Stránka 9 z 20

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: úte dub 23, 2013 15:56
od tomass
Svíčky Brisk tátovi odešly na mojí současné Ladě (elektronický zapalování) před nějakými 10 lety, takže žádné dávno v historii, kdy se měnily svíčky relativně častěji. 3 ks najednou během jedné cesty po nějakých řádově 2000 km od výměny. Auto už skoro ani nechtělo jet. Vyměnil všechny svíčky na cestě - byly všechny 3 strašně černý a zanešený, jak vynechávaly. Po výměně OK. Od těch dob jsem se s takovou závadou nesetkal.

V diskusích se ale i v dnešní době běžně píše, že někdy svíčky po pár km cukají a po výměně je to vpořádku.

Na benzínu nešetřit. 100 oktan OMW, nebo premiový od benziny je bezproblémový a lehce může i klesnout spotřeba. Rozdíl ve vyšší ceně je jen kolem 5%. Spotřeba někdy i o těch 5 % klesne. U starýho Fiata 126p - maluch jsem jezdil dokonce dlouhodobě po městě krátký trasy se studeným motorem s o 8% nižší spotřebou, než u 95 oktanu od Shell. U jedné konkrétní pumpy Shell mi ve všech otáčkách mlátily ventily jako kráva - akcelerační klepání, ale pořád. Příští nádrž od jiný pumpy OK. Neodolal jsem a znova natankoval u stejný Shellky a zase to mlátilo. Dokonce i 95 oktanový benzin od značkový pumpy může být nekvalitní, protože pumpaři jsou často "franšízy", nájemci značky a prodávají jakékoliv, i nekvalitní palivo. Mám to vyzkoušený se standartním seřízením, který v mrazech i než se motor ohřál za studena cukalo a občas vynechal motor na značkový 95 oktan a 100 oktan bez problému startovalo a studený motor jel naprosto hladce jako vítr a šel do otáček. Nejlepší benzín leju už do všeho tak dobře 6 let.

V technických údajích se dá dohledat, že 95 oktany se současným biolihem mají skladovatelnost 3 měsíce. Prémiové benzíny 1 rok ! ! ! Kdo nevyjede nejméně jednu celou nádrž za měsíc, aby se i zbytky v nádrži vyjely s novou náplní benzínu, připravuje si problémy. V manuálu píšou, že Lada jezdí na neethylovaný benzín. Trochu jsem odbočil, ale palivo a svíčky to mohou být i když se to nezdá a jediná zkouška je vyměnit svíčky za jiné. Palivo dát na stoprocent stoprocentní.

Posledním poznatkem k benzínu je membrána u čerpadla. Protože jezdím stále na plyn, trochu se obarvil benzín od membrány a to taky cukalo (bylo to vidět ve filtru a v průhledné lahvi byl natural červeno-hnědý). Membrána byla normálně ta hnědá, koupená v Ladě, stará necelé 2 roky. Po vyjetí části benzínu (asi 2-3 litry) a tedy pročištění čerpadla bylo opět OK.

Kontakty: U malucha problém vyčistit. Zkoušel jsem kontaktol, konkor, nitroředidlo. Nejlepší bylo nitroředidlo. Pak někdy motor naskočil a druhý start se už nepovedl. Kontakty po proměření ohmetrem OK. Někdy pomohlo nové očištění a po úplném odpaření nitra znova startovat. Někdy až napotřetí. Někdy nepomáhalo ani vysušit papírem. Větší úspěch měl až lehký dotyk pilníčku na kontakty, nebo přejet šroubovákem přes kontakt a to i přesto, že pár minut předtím byly očištěny. Chemie funguje na všech kontaktech, ale na přerušovači v autě ne. Stejně jsem se zdržoval za 12 let každého čtvrt roku, celkem asi se třemi sadami kontaktů. S Ladou jsem jezdil na kontaktech předtím jen krátce, tam nemám větší zkušennost.

Kde se dá, tak dát šroubky a matičky z nerezu místo pozinku a mosazi. Cívka, kostry a podobně. Rozdíl bývá někdy skoro neměřitelný. Mosaz i pozink za 2 měsíce viditelně zoxidují i po pečlivém očištění. Nerez ani za několik let. Stojí to jen asi dvojnásobek železných šroubků - pár korun. Některá slabá místa mě do té doby trápila podle vlhkosti vzduchu a nedalo se dohledat.

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: úte dub 23, 2013 20:00
od Ondra52
Možná to bude i tím benzínem nevím zkusím tam natankovat VERVA 100.

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: stř dub 24, 2013 09:52
od tomass
Ještě jedna událost s membránou, taky u 126p. Membrána chvíli po výměně, tak čtvrt-půl roku. Auto jelo najednou hůř. Celkem náhodou jsem zpozoroval bublinky v palivovým filtru asi jako se dělají u piva ode dna. Filtr byl ve svislé poloze, tak to bylo vidět. Membrána měla sotva znatelnou výrobní vadu. Materiál pěkný, ale z jedné strany membrány toho "pogumování" dírka jako od špendlíku, ale nebylo to durch. Membrána přisávala vzduch, těžko pochopitelné, ale zřejmě strukturou vnitřku materiálu. Ještě mám v šuplíku novou membránu pro nějaký "Volvo" - má stejný rozměr jako na Ladu. Dali mi ji jednou v prodejně s autodíly. Jen při příští výměně přemontuju tyčku, ta má jinou délku.

Závada s bublinkama se asi už nikdy v životě nezopakuje, ale stálo by za to zaměřit se i orientačně na těsnost palivového čerpadla. Tohle by asi nikdo nehledal ani nečekal, pokud nesmrdí benzín okolo. Filtr byl samozřejmě za čerpadlem. Čekal bych únik paliva, rozhodně ne přisávání vzduchu.

Naplněnost filtru palivem nelze podle jednoho automechanika ovlivnit, prý se část benzínu zplyňuje podle aktuální odpařivosti a teploty. Ale trochu ho tam být musí vždy.

Palivový filtr bez "olivek na konci" s průměrem 8mm a palivovou hadičku 8,2 mm asi známe všichni (před časem jsem sehnal od třech výrobců a všechny 8,2 mm). Docela prdel utěsnit volné spojení hadicovou sponkou zarvanou na krev. :rolleyes:

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: ned dub 28, 2013 13:34
od Ondra52
Nevím jestli to nějak pomůže, ale všimnul jsem si, když nastartuju studený motor a sytičem nastavím otáčky na 2000 rpm tak motor jede pěkně kultivovaně.

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: ned dub 28, 2013 13:38
od Cory
Falošny vzduch - zhodit karburator, sanie, skontrolovat tesnenia, či sú viditelne poškodene, vymenit ich. Prípadne zrovnať dosadaciu plochu sacieho potrubia k hlave.

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: ned dub 28, 2013 17:53
od dmatej
Už jsem zapomněl, kdy Ti to jde nekultivovaně, ale vlastní zkušenost - hopsal a chcípal mi volnoběh. Dvě věci:
- rozhozený automatický sytič - šroubek a pod ním červ. Mezi klapkou a tělesem má vždycky zbýt 7mm mezera - tak ta mi nezbývala.
- ucpaná volnoběhžná tryska - je schovaná nahoře nad šroubem bohatosti. Měl jsem za ní chyceného asi červotoče, pěkně naloženého v benzínu. Dneska jsem ho náhodou vytáhl a najednou mi volnoběh udrží i 300 otáček :D

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: ned dub 28, 2013 21:50
od Ondra52
No ono to má nepravidelný chod v jakémkoliv rozsahu otáček ne jenom na volnoběh. A jinak je to VAZ 2107 1500, seřizoval jsem to podle příručky přímo na 2107, má být mezera klapky sytiče mezi tělesem 5,5 mm.

Jestli to tahá falešný vzduch toď otázka, protože jakmile jsem přiložil ruku na karbec tak to okamžitě zdechlo a rozprašovat benzín okolo sání a karbecu jsem nezkoušel.

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: ned dub 28, 2013 22:07
od Cory
Ked to prisava popod sanie, tak je samozrejme ze to zdochne, pretoze vzduch cez karburator nejde vobec a nema si to ako potiahnut benzin. Skontroluj ešte sitko v nadrzi, palivovom cerpadle a na vstupe do karbu. Napadlo mi - ložisko v rozdeľovači, na ktorom sa otača doska v zavislosti od podtlaku. Nie je rozbite? Odpoj podtlakovu hadičku.

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: ned dub 28, 2013 23:18
od dmatej
Ještě jinak - co máš za svíčky a jak vypadají? Máš foto?

Na přisávání bych to nehádal, to zas tak citlivý není. Spíš předstih, nebo špatný palivo. Pokud je to v celým rozsahu otáček, tak bych to hádal na elektriku - protože dávkování paliva skrz n cest, kudy teče karbecem, které se dost mění od volnoběhu, přes první komoru, akcelerační pumpičku, sytič, druhou komoru ...

Plovák v karbecu by Ti to rozhodil typicky při silnějším šlápnutí na plyn nebo naopak vykvaltování (kdysi se mi zasekával plovák otevřený, na benzínku jsem nakonec dojížděl z dálnice na volnoběh a sytič, jakmile jsem se dotknul plynu, zdechlo to - a chytalo to z první; po rozborce a sborce to zase měsíc jezdilo bez problémů. Pak mi došlo, že plovák má dvě polohy a obě je třeba seřídit ;) ).

Po pár stech kilometrech už je na svíčkách vidět, jestli je předstih v pořádku, nebo ne. Resp. předstih a palivo.

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: pon dub 29, 2013 06:15
od Cory
Možné je všetko, ale pamätá si tu niekto prípad Nema (myslím, že to bol on). Nepálil mu 4 valec, iskra bola, benzín išiel.Zhodil dole hlavu, ventily zabrusil, nasadil hlavu a stale to robilo to iste. Nasledovalo druhe zhodenie hlavy a myslím, že chcel meniť aj krúžky na tom valci, no podruhykrat zhodil aj "parohy" a zistil poškodene tesnenie. Vymenil ho a motor šiel ako za mlada :)

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: pon dub 29, 2013 12:37
od Ondra52
Svíčky Brisk L15YC
http://imageshack.us/photo/my-images/51/dnesy.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/715/dnes1.jpg/

Po odpojení podtlaku se nic nezměnilo, když jsem měl ten rozdělovač rozdělanej tak v ložisku základové desky vůle nebyla a bylo v pořádku.

Musím vyzkoušel jiný benzín alespoň Verva 100, předstih jsem nastavoval pomocí žárovkové zkoušečky na 5°, po seřízení se nic nezměnilo tak jsem prasácky zkoušel otáčet rozdělovačem a zkoušel jestli se chod motoru nezlepší a bylo to spíš horší.

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: čtv kvě 02, 2013 20:19
od Ondra52
A směs je podle svíček seřízena teda dobře?

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: čtv kvě 02, 2013 21:07
od Cory
Mali byyt tehlovej farby...toto je skor biela...takže bud chudobna zmes alebo vysoky predstih

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: sob kvě 04, 2013 00:53
od dmatej
Já tedy vidím krásně cihlovou, zrovna jako u mě. Resp. u mě byla jedna svíčka vadná, podezříval jsem kabely a nakonec vyměnil za starou L7Y, která vypadala pěkně ... tak už vím, proč byla míň odpálená než její kolegyně ... byla totiž taky vadná :D
Nakonec jsem tam dal starou jetou Yttrium, teď si Laďka jen přede, za 3 jede 120 (1.2), za 4 160.
Sytičem jsem si taky vypomáhal, když to jelo na 3 válce ... ale u mě jedna svíčka byla pěkně zasajrajtěná :-)

No, pálit Ti to zjevně pálí.

Pokud nemáš snižovanou hlavu, tankoval bych 95 oktanů, minimálně do seřízení nebo nalezení problému ...

Plovák karbecu má obě polohy seřízený?

"Nepravidelný chod je jak při studeném tak při ohřátém motoru, ale při ohřátém motoru se to mnohem zklidní, při akceleraci je vše v pořádku ve vyšších otáčkách bez zatížení to má taky nepravidelný chod, předstih jsem nastavoval pomocí žárovky na 5°, odtrh 0.4mm a úhel sepnutí kontaktů 57°."
"taky jak jsem tu v jednom tématu psal je vytahaný řetěz tak o půl zubu"

Tak shrneme ...
- do otáček to jde.
- studenej motor běží nepravidelně, teplej o něco líp
- ve vyšších otáčkách běží nepravidelně, 150 to ale jede
- vůle ventilů jsou spíš malý.
- řetěz je o půl zubu vytahaný

Podle mě je takovej stav háklivej na předstih víc než u úplně zdravýho motoru ... navíc ten bude asi taky trošičku posunutej, s lampou pozorujeme jen zářezy na řemenici v místě, kde vždycky sedí. Takže jak píše Cory, asi bych zkusil jít s předstihem zkusmo o 2°dolů, co to udělá. A brzy vyměnil řetěz ;)

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Napsal: sob kvě 04, 2013 16:43
od Ondra52
Ano plovák má seřízené obě polohy 6,5mm a doraz 8mm.

A když bych to seřizoval tím stroboskopem (pokud ho seženu), tak musím sledovat tu rysku 5° ne těch 10° ?