Stránka 9 z 43

Napsal: stř srp 29, 2007 10:14
od Marek
janci píše:Bavil som sa s bratrancom,ze ci by som mohol použiť v mojom motori(od VW) olej ktory ma vymenny interval 30 000km. povedal,ze nie.Bo na to nie je ten motor stavany(bolo tam viacero argumentov prečo.nepamatam si to už presne,a nechcem trepat blbosti)
Abys mohl v motorech VW používat olej LongLife (VW 503 / VW 506), o kterém mluvíš, musí ten motor být ve výrobě uzpůsoben pro použití tohoto oleje. Jedná se o technologii honování válců. Pro použití olejů LongLife je nezbytně nutné, aby honování bylo kruhové, nikoli křížové. Pokud je motor obroben technologií křížového honování, tento olej LongLife vzhledem k jeho velmi nízké viskozitě steče po stěnách válců dříve než jej stačí setřít pístní kroužky. Píst potom běhá ve válci nasucho a dojde k zadření. Osobně jsem viděl mnoho takových motorů, které odešly do věčných lovišť jen proto, že jejich majitelé machrovali a experimentovali s oleji (podobně jako někteří zde.....).

Platí, že pokud je motor VW obráběn technologií kruhového honování válců, smí se použít oleje LongLife, ale lze používat i "běžné" oleje s výměnným intervalem 15.000 km (provede se pouze úprava softwaru přístrojové desky kvůli ukazatelům servisních intervalů). Pokud je však motor obráběn technologií honování křížového, lze použít POUZE oleje "běžné" a výměnný interval je 15.000 km.

Motory VW, které jsou přizpůsobené k použití olejů LongLife, se označují značkou specifikace WIV (buď QG1 - přímo naprogramovaný LongLife interval, nebo QG2 - servisní interval je 15.000 km a používají se běžné oleje, ale je možno používat i LongLife oleje po přeprogramování ŘJ). Systémy QG1 a QG2 se liší pouze SW řídicí jednotky přístrojové desky, ale motor je naprosto identický.
Pokud je motor specifikován dle QG0, oleje LongLife v nich použít NELZE !!!

Motor uzpůsobený pro oleje LongLife má jiný kód než motor, v němž se tyto oleje používat nesmí. Například motor Octavia 1,9TDi / 81kW má kód ASV (možno používat LongLife oleje), ale také AHF (zde oleje LongLife použít nelze).

Napsal: pon zář 03, 2007 19:06
od hornak.active.sound
A jaky je nazor na motorovy ojej z lidlu 15w40 ,API SF-CD , MIL-i46152 [to posledni nevim co znamena] jen jestli si clovjek jako ja nenamlati hubu za 5ltr/300Kc.Proto se radsi poradim,nez kupovat krtka v kyblu :-]

Napsal: pon zář 03, 2007 19:22
od Štěpán
Marek píše: pokud je motor VW obráběn technologií kruhového honování válců
Nikdo o téhle technologii ve škodovce nic neslyšel!

Existuje jenom buď větší, či menší zkřížení!
Novinkou je flůjdní honování. Což je klasická honovací technologie doplnena o výplach válcu tlakem oleje a následné přeleštění jemnějšími diamantovými honovacími kameny.

Napsal: pon zář 03, 2007 19:51
od Marek
Štěpán Getsko píše: Nikdo o téhle technologii ve škodovce nic neslyšel!

To je zvláštní, protože mě tuto technologii právě ve Škodovce školili a dokonce mi to i názorně ukazovali............. Tak asi pracuješ v jiné Škodovce než jsem léta pracoval já.
Mě Škodovka vyškolila za velmi slušné peníze na specialistu na motory a pohonné jednotky koncernu VW. Takže asi mě školili amatéři a lháři nebo podvodníci ??? Jinak si to totiž neumím vysvětlit.

Napsal: pon zář 03, 2007 19:59
od Štěpán
Marku neber to nějak osobně, jen jsem napsal to, co jsem se sám dozvěděl od motorářu. Dokonce mi řekli, že si ani nedokáží představit tak dloůhou honovací hlavu a navíc, která by zaručila válcovitost bez toho, aby z toho vzniknul kužel.

Napsal: pon zář 03, 2007 20:23
od Křečík Barbuška
hornak.active.sound píše:A jaky je nazor na motorovy ojej z lidlu 15w40 ,API SF-CD , MIL-i46152 [to posledni nevim co znamena] jen jestli si clovjek jako ja nenamlati hubu za 5ltr/300Kc.Proto se radsi poradim,nez kupovat krtka v kyblu :-]
Nevím, mě osobně je Lidl značně nesympatický a záhadné balení motorového oleje v prodejně potravin značně podezřelé. Myslím, že v podobných cenových relacích se dá natrefit i na značkovější oleje, Hekra apod. , před časem se mi kdosi chlubil, že výhodně koupil v Penny marketu :lol: právě tu Hekru 4+1l. Nehledě na to, že se dají sehnat i nalévané oleje pod 60 Kč litr viz Ekolube atd. , když už bych měl v samošce kupovat olej, tak aspoň česky popsaný s rozumnou značkou.

Napsal: pon zář 03, 2007 20:28
od Marek
Taky těmhle NoName olejům nevěřím. Přiznám se, že bych to nepoužil jinak než k mazání řetězu na pile.

Napsal: úte zář 04, 2007 05:04
od Wolf
Marek píše:Taky těmhle NoName olejům nevěřím. Přiznám se, že bych to nepoužil jinak než k mazání řetězu na pile.
Na mazani retezu se mi osvedcila moje oblibena polosyntetika Mogul :wink: . W.

Napsal: úte zář 04, 2007 07:50
od Sender
Zajímavé.:-) Já osobně do žigula leju co najdu (snažím se 15W-50).Jednou se mi stalo že jsem tam dolil omylem převoďák.Pěkně to smrdělo. :mrgreen:

(olej moc neřeším,protože mám ještě dva náhradní motory)

Napsal: úte zář 04, 2007 08:00
od Drobek81
Wolf píše:Na mazani retezu se mi osvedcila moje oblibena polosyntetika Mogul :wink: . W.
na mazání řetězu používám zbytky co mi zbydou po výměnách olejů...než tam dávat nějakej "odbouratelnej"(možná v přírodě, né však v mazacím systému pily) tak radši klasickej motorovej nebo převodovej olej...

Napsal: úte zář 04, 2007 08:07
od Wolf
Drobek81 píše:...než tam dávat nějakej "odbouratelnej"(možná v přírodě, né však v mazacím systému pily) tak radši klasickej motorovej nebo převodovej olej...
Presne tak, eko oleje na retezy maji vyznam snad v pripade, kdy se s pilou pracuje kazdy den, jinak se z nich stane lepidlo a retez beha nasucho. W.

Napsal: úte zář 04, 2007 23:37
od major
Marek píše:Majore: Neuč starého orla lítat, jsem na oleje školený specialista.
Tak jsem se po čtrnácti dnech vrátil z dovolené a nestačím se divit. Místo očekávaných dotazů se mi dostalo narčení z "nekompetetnosti" :D.
OK, tak si tedy dáme pár lekcí v létání, "specialisto".
Marek píše:Moderním olejem můžeš motoru starší konstrukce uškodit a velmi rychle - na tom trvám.
Je to dáno molekulárním složením základové složky oleje, které neodpovídá provozním a výrobním tolerancím motoru čtyři desítky let starému. Navíc nejen, že můžeš motoru uškodit, ale rozhodně mu nemůžeš pomoci. Výměnný interval totiž zůstane beze změny (je vždy max. 10.000 km - bez ohledu na typ a kvalitu oleje) a jediný efekt je průvan v peněžence.
Můžeš mě, ale i ostatním, blíže osvětlit jaký vztah má "molekulární složení základové složky oleje" s výrobními tolerancemi motoru? Co je to "provozní tolerance"? Dále by mne pak zajímalo, proč musí být výměnný interval vždy 10 tis.km. Víš vůbec jak výrobce motoru tento interval stanovuje?
Marek píše:Pokud použiješ do motoru Lada oleje plně syntetické, dejme tomu 5W/40 nebo dokonce 0W/40 či podobné, motoru škodíš! A to i v případě, že bude po úplné GO. Jeho výrobní tolerance totiž na molekulární strukturu těchto olejů rozhodně nejsou normované (o tolerancích provozních tudíž ani nemluvím.....). Nehledě k tomu, že motor bude takový olej "žrát" jako trávu u cesty - spotřeba oleje v motoru bude několikanásobně vyšší než u olejů "předepsaných".
Proč například pro motory Škoda Favorit / Felicia 1,3 není dovoleno použití olejů 5W a 0W (to není kec, to je nařízení výrobce)??? - Právě pro to, co vysvětluji výše.
V současnosti ve třídě SAE 5W-40 již nikdo tzv. "plně syntetické oleje", tedy oleje se 100% podílem syntetické báze, nedělá, dokonce by jsi je již jen obtížně hledal i ve třídě SAE 0W-40. Syntetické základy dle API třídy IV-VI např. na bázi plynného etylénu (tzv. PAO-polyalfaolefíny) se v vyskytují prakticky jen u olejů se sníženou HTHS viskozitou. Pro drtivou většinu výrobků se nyní používají minerální nízkosirnaté základové oleje třídy II a III. Tudíž se již před pár lety výrazy "plně syntetický" a "polosyntetický" přestali mezi odborníky používat. To co tu s neustále opakuješ o nějaké molekulární struktuře moderních olejů, na kterou nejsou motory LADA normované, je naprostý nesmysl. Olej buď obsahuje kvalitní základ a kvalitní aditiva (detergenty a antioxidanty) nebo ne. Všechny tyto složky motorového oleje se ve výsledku projeví na provozním opotřebení motoru a čistotě jeho vnitřních částí.
Opravdu nevím kde jsi vzal tu informaci, že do motorů 1,3 které se montovali do vozů Favorit a Felicie se nesmí používat oleje SAE 5W-40. Pokud máš zájem nebo kdokoli jiný, pošlu mu naskenované schvalovací listy olejů této viskozity potvrzené pro provoz v těchto motorech oddělením vývoje agregátů Škoda Auto a.s.
Marek píše:Oleje dle norem 5W a 0W mají jemnou molekulární strukturu, která vytváří velmi slabý mazací film. To má u moderních motorů výhodu v nižších odporech pohybujících se částí v oleji, tedy úsporu pohonných hmot a menší ztrátu výkonu motoru třením. Ovšem "staré" motory Lada mají velké tolerance uložení kliky a vačky a velké tolerance pístů ve válcích a slabý olejový film je nedokáže vytěsnit. Tím dochází k prudké ztrátě tlaku mazacího systému a klepání motoru, následně k opotřebení.
A opět tu máme "molekulární strukturu". SAE olejů (5W,0W) nemá s tlouštkou mazacího filmu nic společného. Tento údaj nám přibližuje tzv. HTHS viskozita, což je prakticky jediné co výrobce motorů doporučuje. Jedná se o minimální vysokoteplotní viskozitu která je u běžných olejů nad hodnotou 3,5 mPa.s, hodnoty pod 3,5 mají v současnosti výhradně oleje určené pouze pro některé moderní motory. Tyto oleje mají specifikaci ACEA A1/B1 a A5/B5 či koncernovou VW 503.00/506.00/506.01.

Marek píše:Z vlastní zkušenosti vím, že záměna oleje SAE 15W/40 (API SG) za olej SAE 10W/40 (API SJ) mi v motoru způsobila pokles tlaku mazání o 1,5 Baru v celém rozsahu otáček motoru!!! Motor byl nesrovnatelně hlučnější především v nižších otáčkách a ve volnoběhu mi problikávala kontrolka mazání (a to jsem měl v čerpadle podložený redukční ventil!!!). Nechci domyslet, co by asi udělal olej ještě řidší na motoru se standardním redukčním tlakem čerpadla.
Pokud má motor již z výroby větší tolerance, či je již více opotřebovaný. Pak rozhodně nezáleží na SAE oleje, nýbrž na jeho viskozitě při 100 stupních Celsia, která je udávaná v mm/s. Když použijete olej s vyšší hodnotou této viskozity do výše popisovaného motoru, tak bude motor méně hlučný. Nicméně to neznamená, že olej , který má tuto hodnotu nižší nedokáže udržet požadovaný mazací film. Jedná se zde pouze o placebo-efekt. A je samozřejmě jasné, že když takovýto olej použiješ, poklesnou i hodnoty tlaku mazacího systému. Na tom není nic divného. Normy dle API jsou pro použití v Evropě málo transparentní a pro některé výrobce motorů dokonce nevyhovující. Rozdíly ve třídě SJ a SL jsou např. prakticky hlavně charakteru ekologického.

Marek píše:Snažil jsem se pisateli poradit dle svých znalostí a zkušeností, podle svého nejlepšího svědomí. Nemám zájem někomu podávat klamné informace vedoucí k problémům. Opravdu mi nemusíš vysvětlovat problematiku olejů - několik let jsem oleje sám vyučoval a školil.
Mám dojem, že moc čteš "odbornou literaturu", ale málo víš...
Moje informace jsou skutečně správné. Můžeš mi věřit.....
Ano, opravdu ti věřím, že jsi se snažil pomoci dle svých znalostí. Jak jsem si všiml, jsi určitě velmi šikovný mechanik a své vědomosti si rozhodně nenecháváš pro sebe. Pomáháš zde lidem radou i pomocí. A to je velmi dobře. Jde nám tedy o stejnou věc. A k tomu že jsi "oleje" školil a vyučoval a k dalšímu co jsi uvedl v této poslední stati bych se již raději nevyjadřoval. Možná by jsi měl někdy zkusit právě tu odbornou literaturu. Podívej, např. já se tribologií zabývám od roku 89, kdy jsi byl ty ještě pravděpodobně na základní škole a rozhodně bych se o sobě neodvážil tvrdit, že vím a znám v tomto oboru vše a jedině mé informace jsou správné. Pro příště doporučuji ubrat plyn, zvláště na povrchu, na kterém ti to moc nesedí. Nicméně jsem tě tímto neměl v úmyslu jakkoli urážet. Naopak, velmi si vážím lidí, kteří jsou ochotni něco obětovat a pomoci druhým.

Napsal: stř zář 05, 2007 06:57
od Marek
Bůh promluvil ....................


Luďku a ostatní, ten článek o olejích, který mám téměř hotový (a který má již 24 stran formátu A4 bez obrazové a tabulkové dokumentace - jinak 38 stran) zde zveřejňovat nemíním. Nehodlám se nechat napadat a urážet. Dokument (a desítky hodin práce) dnes odpoledne skartuji a zapomeneme na to. Tímto se omlouvám, že nedostojím svému slibu.

Ať nám všem "pitomcům" napíše takovou práci tady pan tribotechnik.

Napsal: stř zář 05, 2007 06:59
od Luděk Musil
Uberte plyn .... vrrrr! L.

Napsal: stř zář 05, 2007 10:59
od major
Marek píše:Bůh promluvil ....................


Luďku a ostatní, ten článek o olejích, který mám téměř hotový (a který má již 24 stran formátu A4 bez obrazové a tabulkové dokumentace - jinak 38 stran) zde zveřejňovat nemíním. Nehodlám se nechat napadat a urážet. Dokument (a desítky hodin práce) dnes odpoledne skartuji a zapomeneme na to. Tímto se omlouvám, že nedostojím svému slibu.

Ať nám všem "pitomcům" napíše takovou práci tady pan tribotechnik.
Hele, Marku. Pokud si pamatuješ, tak původně jsem zcela slušně, bez jakékoli antipatie či snahy někoho napadat, poopravil některé tvé výroky. Ten kdo tu začal šermovat s tím jakej je "vyškolenej specialista" a říkat, že o tom nic nevím, jsi byl ty. A nezlob se na mne, ale blbce tu ze sebe dělat nenechám, obvzláště když o dané problematice opravdu něco vím a rozhodně ne jen z odborné literatury. I když ta je nedílnou a velice důležitou součástí této práce. A prosil bych tě aby jsi mi přestal podsouvat věci, které jsem tu o nikom neřekl. Rozhodně tu nepovažuji nikoho za pitomce. Zkus se zamyslet nad svojí reakcí, chováš se jako malý kluk, kterému někdo vzal hračku. To, že na světě existují lidé, kteří toho vědí v některém oboru lidské činnosti více než ty, je prostě realita a já se stím pochopitelně setkávám také. Tím, že je začneš urážet si příliš nepomůžeš. Lepší je jim naslouchat a rozšířit si vědomosti. Tedy alespoň tak to vidím já a tak to také dělám. Vůbec nechápu proč nechceš svůj článek uveřejnit. Nevím sice proč jsi to pojal tak ze široka, ale pokud jsi si dal tu práci, pak by byla škoda o to ostaní kolegy zde ochudit. Pokud se uklidníš, tak jsem ochoten ti v tomto pomoci a poskytnout radu i materiály. Myslím, že primárním snahou je pomoci lidem zde a ne dokázat kdo je lepší. Nebo se mýlím? Ovšem jestli chceš být i nadále uražen, mohu to napsat sám. Není problém. Tak se rozhodni a klidně mi napiš přes SZ či mailem. Jak jsem již říkal, považuji tě za schopného a ochotného člověka, který zde má svými znalostmi co nabídnout. Tudíž navrhuji spolupráci, pokud máš zájem.