Tak po necelém měsíci tu mám zbrusu novou včerejší historku s Vestou.
Jak říkám, "Na Linuxu je báječné, že máte kolem sebe spoustu lidí ochotných pomoci vám řešit problémy ... které by bez Linuxu nenastaly". A tak je to i s Ladou.
V rámci cesty na Moravu jsme dali na tip místních a rozhodli se prozkoumat jeden rybník nedaleko Velké Bíteše, ve kterém se prý dalo koupat. Vede kolem něj cyklostezka, zákaz vjezdu tam není, koupání na vlastní nebezpečí, soukromý rybářský revír. Nevím, jak se to stalo, ale na takové středně rozježděné cestě byly celkem hluboké louže (ale nic, co by krabici/desítku/Vestu mělo zastavit - rozhodně pod 30cm limitem.
Cestou kolem jezera se jelo dobře, byť většinou za jedna. Na konci jsme zastavili, zhodnotili, že je voda přeci jen moc zelená, udělali pár fotek:
a zhodnotili, že je Vesta poněkud zablácena. Vydali jsme se zpět a před námi se strašidelně pomalu hrabošil jakýsi moderní povoz bez označení výrobce (orientačně nějaká Audina nebo tak) s Brněnskou značkou (bohužel mi došla karta v kameře takže nemám záznam

). Místy jsem za ním musel zastavit, popojíždět, myslím, že jsem možná chvilku i vypnul motor, protože to za ním fakt nešlo (1 bez plynu byla moc rychlá). Takže když kousek popojel, tak jsem vyjel k hlavní cestě, vypnul motor, zapsal si spotřebu do sešitku a jal se vyrazit směr D1. V dáli se hrabal náklaďák, tak za jedna, svižný odpich ... a najednou to cuklo jako omezovač, jenže při cca 3000 otáčkách. Otáčkoměr spadnul na nulu, tak jsem bleskově za jízdy "restartnul" motor, zase rozjezd na dvojku a zase to samý. Doplachtil jsem na krajnici, pustil náklaďák a dal třetí pokus. To samý, ale motor jel, jenom nereagoval plynový pedál. Takže jsem se na volnoběžné otáčky doplížil do blízké obce, kde jsem Vestu píchnul před hospodu (zavřenou, pondělí 3 hodiny odpoledne) a jal se bádat. Cestou mi svítil CHE a k tomu ESP. Hmm.
Z kapsy ve dveřích řidiče jsem vytáhnout BT OBD-II diagnostiku, připojil a zjistil, že mám dvě chybky:
Torque mne dovedl i na jakousi webovou stránku, kde jsem se dočetl, že je to snímač otáček. To dává smysl - otáčkoměr ukazuje nulu a ESP bez otáček motora asi taky moc fungovat nebude. Jenže co s tím ?
Takže volám do nejbližšího servisu, jenže ve Šlapanicích asi mají dovolenou, navíc signál mobilu v moravské vísce osciluje kolem hranice použitelnosti. Druhý nápad bylo využít SOS ladaklubu, jenže nějak jsem ještě přístup neměl aktivovaný. Takže zkouším telefon na jediného jihomoravského kolegu, který mám. Hurikán mi to nebere. Napadne mne, že Vašátor měl fotečku Vesty Cross nedávnou na fóru, takže volám jemu, bere mi to, ale do firmy se do zavíračky nemám šanci na volnoběh domotat, radí mi nějaký velký servis v nedalekých Rosicích. Tam mi to sice neberou, ale říkám si, že za zkoušku moc nedám. Mezi tím mi volá zpátki Hurikán, sám sice neví, ale dává mi tip na Tommela, že mi pošle SMSkou číslo. Tak si říkám, že to zkusím do těch Rosic vyrazit a uvidí se.
Celá tahle akce chvíli trvala, mezi tím motor srovnal teplotu s okolím a pravděpodobně uschl. Vymazal jsem kódy ŘJ a zkusil to nahodit. Vesta chytla na první dobrou a celých 10 km se chovala ukázněně. Ještě z lesa u Rosic jsem volal Tommelovi, který mi dal tip kde čidlo zhruba hledat, říkal jsem si, že možná v Rosicích nad jámou.
Autoservis měl být u Lidlu na výpadovce do Brna, nicméně vzhledem k bezchybnému průbehu 10 km jsem se po domluvě s Tommelem rozhodnul prozkoumat situaci a pokud nebude zřetelný morfologický korelát symptomů, tak se na to vy*. Vzduch 36°, motor 80° na sobě společenské světlé kalhoty - co více si na hledání čidla přít.Takže jsem chvíli bádal nad otevřenou haupnou, nic odpojeného jsem neviděl ani opatrně nenahmatal (už jsem říkal, že bylo horko a motor teplý ?) a rozhodl se cestu do Prahy risknout.
Cesta do Prahy i se zajížďkou do Polné (zdravím programátory Waze a děkuji za vyvedení mimo štrůdl a zajímavý poznávací výlet) naprosto bez problémů, ve všech možných i nemožných režimech. Mám z toho základní Torque log, ale závada se prostě už nevyskytla.
Pro poučení ostatních a záchranu těch, co tuto stránku našli na google vězte, že chyba řícící jednotky 0336 (P00336) znamená, že má problém ДПКВ – датчик положения коленчатого вала, na ruských stránkách familiárně označovaný jako "dátčik kolenvala" (коленвала). Podle oficiální knížky vypadá a je uložený na motoru 21129 tady:
ale ve skutečnosti je to fakt hluboko, což nejlépe ukáže
tohle video, kde maník toto čidlo mění .
Moje hypotéza je, že jak jsem různě brzdil v loužích a drncákách, že se mi podařilo cáknout mimo ochranné plechy a namočit tohle čidlo a tím ho vyřadit z činnosti, po uschnutí dobré. Až bude příznivější počasí a jáma, zkusím ho najít odspoda a možná něčím zabezpečit konektor proti vodě a bahnu - totéž bych doporučil majitelům verzí Cross, tedy pokud s nimi chtějí krosit.
Závěrem chci hlavně velice poděkovat rádcům a zachráncům Tommelovi, Hurikánovi a Vašátorovi - díky moc, kluci !