Stránka 79 z 124

Napsal: pon bře 14, 2011 09:30
od Marek
Jarda píše: Proč je Fábie HTP vždy pomalejší než LADA 2110, když vyšší kroutící moment motoru?
Nemá... Motor HTP 44kW ve Fabii II má maximum točivého momentu 108 Nm / 3000 rpm, silnější čtyřventilový motor HTP 51kW má maximum 112 Nm / 3000 rpm. Ověř si fakta...




Jarda píše:Že tvé auto (bylo by dobré uvést které, v profilu máš 3 auta) má udávanou max. rychlost ...
V profilu mám uvedeno pouze jedno auto - nauč se číst!!! Mnohdy i údaje v závorkách jsou důležité.




Jarda píše:Pokud jde o příjemnost ježdění, tak na tu má vliv průběh točivého momentu (tedy tvar křivky kroutícího momentu motoru), nikoli ůdaj o maximální hodnotě kroutícího momentu.
Vždy jsem tu mluvil pouze o tvaru křivky, o její plochosti. Maximální hodnoty mě nezajímají.




Jarda píše: Pokud ti to však rychleji nejede ani z kopce, tak něco není v pořádku - leda bys při těch 180 již byl na omezovači. Pokud nejsi na omezovači, musí jet auto z kopce rychleji, než na rovině - fyziku neoblafneš, gravitaci nevypneš.
Rychlost 180 km/h GPS (tachometrově samozřejmě víc) je rovna otáčkám motoru o hodnotě 4800 rpm, což jsou přeběhové otáčky (říkej tomu třeba omezovač).




Jarda píše:Jestli myslíš zkušenost tvého kolegy, který do auta amatérsky narval jinou převodovku, která příslušnému motoru evidentně nevyhovuje - no to se pak nědiv, že si nepomohl. Musel bys uvést konkrétní hodnoty aby se dalo zjistit, kde nastala chyba. Např. pokud původní pětikvalt měl vzhledem k parametrům motoru pětku dostatečně dlouhou, pak si logicky ještě delší šestkou nepomohl - jezdí s podtočeným motorem. Nebo má šestikvalt stejně dlouhou šestku, jako pětikvalt pětku.
Jak je vidět, čteš pouze to, co se Ti hodí a vytrháváš skutečnosti z kontextu (byl by z Tebe dobrý politik). Já jsem uvedl úplně vše! Dokonce i to, že šestá rychlost nově použité převodovky je o 24% delší než původní pátá rychlost.
Podtočený motor je motor provozovaný pod otáčkami maxima točivého momentu. Vzhledem k tomu, že motor 1,9 TDi 81kW má maximum točivého momentu na otáčkách 1900 rpm, těžko jej při dálničním provozu podtáčet. Při zařazeném šestém rychlostním stupni má motor při rychlosti 130 km/h otáčky 2500 rpm. Při původní převodovce má motor se zařazenou pětkou otáčky 3100 rpm.

Ta šestirychlostní převodovka je použita z VW Sharan (což je identický vůz s Fordem Galaxy) druhé generace. Je určena pro motor 1,9 TDi s výkonem 66kW. Opravdu si myslíš, že převodovka určená pro slabší motor nemůže se silnějším motorem pracovat?




Jarda píše:Mimochodem, takové formule nemají nijak oslnivé hodnoty kroutícího momentu, přesto jezdí velmi rychle. Kdyby záleželo na krouťáku motoru, kdejaké sériově vyráběné auto bymuselo jezdit rychleji, než formule. Jenže formule hold mají veliký výkon motoru, který je dosahován při vysokých otáčkách. A právě kvůli vysokým otáčkám je hodnota kroutícího motoru nízká.
Pokud je mi známo, formule jsou lehké stroje s téměř ideální aerodynamikou. Navíc jejich převodové stupně jsou naprosto jinde než u silničních vozů. Pokud jsou motory formulí schopné točit 20.000 rpm a při těchto otáčkách mají na nejvyšší rychlostní stupeň rychlost 300 km/h, pak je naprosto jasné, že převodový poměr jejich nejdelšího kvaltu je stejný s dvojkou u Lady. A to je dost měkký kvalt na to, aby s ním auto slušně zrychlovalo, nemyslíš?
Rychlost vozidla je přímoúměrná otáčkám motoru. Pokud motor formule točí 20.000 rpm a letí rychlostí 300 km/h, pak podělíme-li obě tyto hodnoty čtyřmi, dostáváme celkem snadno z hlavy, že při otáčkách motoru 5000 rpm by formule jela rychlostí 75 km/h. To Lada na dvojku jede taky :wink:.



.

Napsal: pon bře 14, 2011 21:23
od dmatej
Žabomyší války ... jen tak od přítele gůgla:
http://www.autoznalosti.cz/index.php/mo ... oment.html
http://www.motorkari.cz/clanky/jak-na-t ... -3636.html
http://hotrally.sweb.cz/tech/teorie.html

Zrychlení by ale mělo být přímo úměrné nanejvýš krouťáku na kolech, ne motoru ... nějak pořád přehlížíte tu převodovku, oba dva ...

Hehe, dneska už na to nemám kapacitu, ale třeba by si někdo mohl vzít tabulky a papír a začít vám odvozovat zrychlení od výkonu, převodu, a otáček. A po pár dnech jako vždy skončí u závislosti na kilogramu, sekundě a metru a samozřejmě rychlosti c :twisted: (relativitu pomineme, tak rychle vám to nejezdí ;) ).

Napsal: pon bře 14, 2011 21:37
od Jarda
Kdybys Marku místo chytání za slovo radši zodpověděl mé dotazy a reagoval na mé žádosti. A věnoval se podstatě problému.

Omlouvám se za nepřesnost, zapoměl jsem, že označení HTP slouží jen k oblbování lidí. LADA má kroutící moment 116, novější verze 118 Nm. Nemyslím si, že by její výkonové parametry byly tak výrazně lepší kvůli těm několika Nm.

Dobře, tak máš FORD Galaxy TDI, teď tedy ještě zjistit, jak je možné, že z kopce ti to nedokáže jet rychleji, než po rovině. A jak je možné, že tobě to jezdí 180 a kámošovi 200 když je rozdíl jen v převodovce. Navíc tvrdíš, že to jeho auto má na kolech menší výkon, neš před tím - takže s menším výkonem jede rychleji. Sorry, takovému nesmyslu nikdy neuvěřím.

O maximu kroutícího momentu si psal např. "čt březen 10, 2011 10:15" Nebo "pá březen 11, 2011 18:36" si psal sice jen o kroutícím momentu, z kontextu však vyplýmá, že se jedná o jeho max. hodnotu (ani slovo o křivce). Atd.

Omezovač tomu říkat nebudu, když to omezovač neni. No když už ti to z kopce nedokáže jet rychleji, než po rovině, tak co do kopce - taky 180 GPS?

Převodovka určená pro slabší motor jistě může pracovat se silnějším motorem, ale nemusí být pro něj dostatečně dimenzovaná. To je ale nepodstatný detail. Stejně jako fakt, že ta šestka je o 24% delší. To pořád nevysvětluje, jak je možné, že to auto jede o 20 rychleji. A je to poměrně rozměrné auto a při takových rychlostech je nárůst odporu vzduchu velmi výrazný.

Že jsou formule lehké, nemá na dosahovanou rychlost prakticky žádný vliv (a o zrychlení jsem nepsal). Že mají téměř ideaální aerodynamiku (pokud tím myslíš nízkou hodnotu Cx) není pravda - aerodynamiku využívají ke vzniku přítlačné síly a to značně zvyšuje Cx.
Že mají jinou délku převodů je samozřejmé a neodpovídá to na otázku, jak je možné, že s tak malým kroutícím momentem jezdí rychleji, než sériová auta se stejnou nebo vyšší hodnotou kroutícího momentu.

Opakuji - kroutící moment motoru vypovídá pouze o tom, jakými otáčkami se přenáší výkon motoru. Když se stejný výkon přenáší vysokými otáčkami (formule), je jeho hodnota nízká, když nižššími otáčkami (sériové benzinové motory) je jeho hodnota vyšší, když se přenáší malými otáčkami (naftové motory), je jeho hodnota vysoká.

Napsal: pon bře 14, 2011 22:57
od Maysner
bu bu bu :P

Napsal: úte bře 15, 2011 06:58
od Cory
Mna to už nebavi, podme riešiť nesmrtelnosť modrej špongie...

Napsal: úte bře 15, 2011 07:29
od Marek
Tak to by ses divil, jak je špongia (houba na mytí čekoholi) smrtelná. :wink:

Měli jsme v páté třídě základky spolužáka, který byl tak trochu defektní. A jako blbé děti jsme se mu posmívali. Asi po deseti minutách usilovného odolávání našim náletům explodoval. Začal hystericky řvát a do ruky vzal houbu na mazání tabule (takovou tu tvrdou, co váží skoro půl kila a dá se jí nahradit chybějící cihla ve zdi) a jedním trhem ji roztrhl napůl (a štítivě vyhodil z okna).

Takže i gumová houba je smrtelná (přestože zhynula za záhadných okolností) :-D.

Napsal: úte bře 15, 2011 07:36
od Cory
Ale nebola modrá, že? :D

Napsal: úte bře 15, 2011 07:49
od Marek
člověče, to už si po těch 25 letech opravdu nepamatuju. Ale co vím, tak na základkách většinou bývaly růžové...

Mimochodem, abychom se vrátili zpět k tématu - Škoda dnes oficiálně představila svůj nový městský vůz. Pojmenovala jej CityCar.

viz zde: http://www.novinky.cz/auto/227779-nejme ... tisic.html

Napsal: úte bře 15, 2011 10:58
od Jarda
dmatej píše:Žabomyší války ... jen tak od přítele gůgla:
http://www.autoznalosti.cz/index.php/mo ... oment.html
http://www.motorkari.cz/clanky/jak-na-t ... -3636.html
http://hotrally.sweb.cz/tech/teorie.html

Zrychlení by ale mělo být přímo úměrné nanejvýš krouťáku na kolech, ne motoru ... nějak pořád přehlížíte tu převodovku, oba dva ...
Kroutící moment na kolech nepřehlížím, psal jsem o něm např. v ne březen 13, 2011 09:41. Hodnota kroutícího momentu na kolech má stejnou vypovídací hodnotu, jako výkon motorru. Výrobci ale hodnotu krouťáku na kolech neuvádějí, proto nám zbývá poze údaj o výkonu motoru. Jako doplňující údaj pro hloubavější motoristy lze použít průběh křivky točivého momentu motoru.

Děkuji za zajímavé odkazy, které potvrzují můj názor. Zajímavý je příklad s vodním kolem ve třetím odkazu. V něm se dále uvádí: "Co se týče maximální rychlosti, opět vítězí výkon. Znamená to, že pokud držíme motor v otáčkách vrcholu výkonu, děláme pro zrychlení to nejlepší, co při libovolné dané rychlosti můžeme." Přesto se neustále setkávám s lidmi kteří tvrdí, že nejlepšího zrychlení se dosáhne řazením v oblasti nejvyššího kroutícího momentu (tím nemyslím Marka).
Marek píše:Mimochodem, abychom se vrátili zpět k tématu - Škoda dnes oficiálně představila svůj nový městský vůz. Pojmenovala jej CityCar.
viz zde: http://www.novinky.cz/auto/227779-nejme ... tisic.html
To ani nevypadá na 4 sedačky, no snad je tam narvou.

Napsal: úte bře 15, 2011 11:24
od zelvotron
Marek píše:Pojmenovala jej CityCar.
Jak nápadité. :mrgreen:

Napsal: úte bře 15, 2011 11:41
od Miso
Jarda píše:Hodnota kroutícího momentu na kolech má stejnou vypovídací hodnotu, jako výkon motorru.
Nema, je nutne poznat este priemer kolesa.

Napsal: úte bře 15, 2011 11:43
od Marek
zelvotron píše:
Marek píše:Pojmenovala jej CityCar.
Jak nápadité. :mrgreen:
Já měl za to, že se spekulovalo o názvu Joyster. A najednou CityCar. Ačkoli je to název výstižný, čili co dodat.....

Napsal: úte bře 15, 2011 12:13
od vik2
To nejlepsi co Škoda-auto má(potažmo nejlepší produkt) je marketing!
Takze zvoleny nazev ma jiste hlubsi zamer a vyznam....

Napsal: úte bře 15, 2011 12:24
od Marek
Jo, to je fakt ;-).

Jinde psali, že skutečně plánují prozatím osazovat pouze dva motory - jeden naftový tříválec TDi 1,2 s výkonem 55kW (Common-Rail) a druhý zážehový litrový tříválec TSi.

Napsal: úte bře 15, 2011 12:36
od zelvotron