Stránka 76 z 124
Napsal: čtv bře 10, 2011 22:54
od Jarda
Marek, Velmi dlouhé převody samozřejmě mají na spotřebu příznivý vliv, hlavně ve vyšších rychlostech. Na kroutícící moment a pružnost jsem ale již asi alergický. Kroutící moment nevypovídá nic o zrychlení, max. rychlosti, jízdě naloženého auta do kopce... Podstatný je výkon motoru, nikoli jeho kroutící moment.
Podobně prožnost je taková pofidérní veličina - někdo rozhodne, že se bude měřit prostřednictvím zrychlení třeba z 80 na 120. Jenže to jednomu autu sedne a jinému ne, záleží na převodech. Pokud jsou převody různé, srovnávají se vlastně hrušky s jabkama.
Kratší převody by samozřejmě zlepšily akceleraci LADY 211x i Kaliny i Priory (na úkor hospodárnosti), ale ani takhle to není nijak zlé. Stačí podřadit. Zajímavé by bylo trochu zkrátit 2., 3. a 4. převodový stupeň a nechat 5.
Napsal: čtv bře 10, 2011 23:33
od JmJ
Jarda píše:m zrychlení třeba z 80 na 120. Jenže to jednomu autu sedne a jinému ne
ja ted nevim, ale neni to prave o tom? proto se to srovnava v rovnych podminkach jako je zrychleni z 0 na 100. pokud to jednomu autu nesedne, tak ma proste horsi zrychleni nez jine. at je to motorem nebo prevodem nebo tvarem. A ano je dobre uvest treba zrychleni jak z 0 na 100, tak z 80 na 120.
Srovnava se proste jen zrychleni, ktere je dnes porad jeste dulezitou veci pri provozu. Az budem litat, budeme srovnavat stoupavost.
A kroutici moment je docela dulezity udaj, stejne tak jako vykon.
Porad mam dojem, ze nekterym chybi zkusenost z jizdy v necem fakt silnem. To neni nic ve zlem, to je proste konstatovani. Treba se ve tvem pripade pletu.
Napsal: pát bře 11, 2011 10:05
od zelvotron
Tak pro srovnání je jasný, že je potřeba stanovit všem stejný podmínky. Ale bylo by rozumný u těhle měření uvádět časy z těch 80-120 jak při jízdě na určitej stupeň, ale hlavně i čas s postupným řazením jednotlivejch stupňů. Pokud vím, dřív se to uvádělo a pak je srovnání úplný. Ono to je i jasný, že nikdo nemůže čekat, že relativně slabej atmosférickej motor s dlouhýma převodama nebude při zařazený určitý rychlosti, kdy je v podstatě podtočenej akcelrovat tak jako třeba turbomotor. Ale pokud se podřadí a ručičce otáčkeměru se udělá pár výletů do I. kvadrantu, tak s tím turbomotorem bude třeba držet krok - a o tom to je.
Mimochodem Lada taky už začala dávat kratší stálej převod 3,9 místo 3,7. Viz téma kalina. Je fakt, že Lada je v tomhle trochu extrém, jelikož k patnáctistovkám dávají převody stejný jako jiní mají u motorů 3,0 V6
Ale z mojí zkušenosti to není na škodu, jediná nepříjemnost je při tahání těžkých přívěsů a hlavně manévrování s nima.
Napsal: pát bře 11, 2011 13:59
od Veverka
A co dnešní trend,kdy 1.2 jedoucí na 4 st. 70-80km/h vypadá na přetočení?On ten pro nás zdánlivě blbej udaj 80-120 na 5 je de fakto v provozu reálnej.
Ještě jsem snad nejel s nikým vyjma ladystů,pokud neměl motor nad 2.3 nebo to nebyl pseudotuner kterýmu se ten motor zítra rozpadne,kdo by vytáčel 2st. byť na 45-50 či 3 nad 60.
Už jsem viděl twingo jedoucí v zatáčkách po městě 50 na 5,nebo strojaře,který u 1.4mpi taky drtí 50 na 5,hlavně že má podle něj malou spotřebu
.
Napsal: pát bře 11, 2011 14:18
od zelvotron
Napsal: pát bře 11, 2011 14:27
od radek mb
Tak takhle daleko jsem se ještě nedostal
Já končil na 180,strach a pud sebezáchovy mi víc nedovolil.
Jinak ten první obrázek odpovídá,také zkusím nafotit.Ta dlouhá pětka a vlastně i ostatní převody mi vcelku vyhovují,jen ten skok mezi 1 a 2 je fakt až příliš velkej.
Napsal: pát bře 11, 2011 16:25
od Marek
Jarda píše:Marek, Velmi dlouhé převody samozřejmě mají na spotřebu příznivý vliv, hlavně ve vyšších rychlostech. Na kroutícící moment a pružnost jsem ale již asi alergický. Kroutící moment nevypovídá nic o zrychlení, max. rychlosti, jízdě naloženého auta do kopce... Podstatný je výkon motoru, nikoli jeho kroutící moment.
Podobně prožnost je taková pofidérní veličina - někdo rozhodne, že se bude měřit prostřednictvím zrychlení třeba z 80 na 120. Jenže to jednomu autu sedne a jinému ne, záleží na převodech. Pokud jsou převody různé, srovnávají se vlastně hrušky s jabkama.
Kratší převody by samozřejmě zlepšily akceleraci LADY 211x i Kaliny i Priory (na úkor hospodárnosti), ale ani takhle to není nijak zlé. Stačí podřadit. Zajímavé by bylo trochu zkrátit 2., 3. a 4. převodový stupeň a nechat 5.
Mýlíš se - na výkonu motoru nezáleží vůbec. Výkon motoru nic neříká, je to pouze vypočtená hodnota z točivého momentu a otáček.
Pokud mám dlouhé kvalty, mám na kolech menší točivý moment a proto má motor menší pružnost než kdyby měl kvalty kratší. Tak to prostě je...
Napsal: pát bře 11, 2011 16:43
od MartasBrno
No tak dobře, ale když neznám výkon, tak chci znát aspoň otáčkovou charakteristiku momentu - aby měl člověk kam podřadit, když je třeba.
Napsal: pát bře 11, 2011 17:36
od Marek
Jistě - to je jediné správné řešení. Výkon je nic neříkající a dost zavádějící údaj.
Jinak se bude subjektivně projevovat výkon X kW při 4000 otáčkách a jinak stejný výkon při 6500 otáčkách. Pokaždé totiž má motor jiný točivý moment, hodnotu, kterou tvoří síla otáčení setrvačníku o daném průměru.
Napsal: pát bře 11, 2011 20:18
od Hurikán
Nechci se hádat. Nejsem ani motorář, ani vývojář, ale s tímto nesouhlasím:
Marek píše:na výkonu motoru nezáleží vůbec. Výkon motoru nic neříká
Ono totiž podle mě záleží na obojím. Jak na točivém momentu, tak na výkonu. Z provozu jsem vypozoroval, že se jízdní styl lidí dělí na dva tábory - většinoví řidiči jezdí na křivce točivého momentu. Mají menší otáčky, větší absolutní hodnotu točivého momentu, ale menší pružnost a pomalejší odezvu při přidání plynu. Menšinovou skupinu (kam spadám třeba já
) tvoří řidiči, kteří jezdí na křivce výkonu. Mají vyšší otáčky, ale větší pružnost a prakticky okamžitou a razantní odezvu na přidání plynu.
Zkusím hypotetické porovnání dvou stejně velkých a těžkých aut. Označím je jako A a B.
Vozidlo A má největší točivý moment např. 290 Nm a výkon 130 HP
Vozidlo B má největší točivý moment např. jen 240 Nm, ale výkon 185 HP
Pokud se pojede s oběma vozidly na křivce točivého momentu, tak vítězí vozidlo A. Jenže jestliže se s vozidlem B pojede na křivce výkonu, může řidič vozidla A dělat co chce, třeba se i stavět na hlavu, ale nebude mu to vůbec nic platné, protože vozidlo B bude mít daleko větší pružnost, dynamické zrychlení a vozidlu A jednoduše ujede. Proč? Protože motor má větší celkový výkon, který je k jízdě potřeba.
Tak a teď směle do mě.
Napsal: pát bře 11, 2011 21:10
od zelvotron
Markova myšlenka řekl bych spočívala hlavně v tom, že výkon je funkcí momentu.
Z toho příkladu se myslím nic moc určit nedá, chtělo by to aspoň otáčky u obou hodnot, mimochodem právě vzdálenost maxima momentu a výkonu udává pružnost (čím větší je vzdálenost maxim tím větší je pružnost). A výkon se udává v kW
Napsal: pát bře 11, 2011 21:26
od Hurikán
zelvotron píše:Markova myšlenka řekl bych spočívala hlavně v tom, že výkon je funkcí momentu.
Tomu já samozřejmě rozumím, že se výkon počítá z hodnoty točivého momentu a otáček. Jde v zásadě o vektorovou veličinu. Jestliže je ale u jednoho auta (motoru) vektorová veličina (výkon) větší, než u jiného, tak je téměř jisté, že dané auto pojede líp. a to je zase moje myšlenka.
Dobrá, zkusím doplnit parametry motorů (aut). Dejme tomu takto:
Vozidlo A má největší točivý moment např. 290 Nm (1.800 ot) a výkon 130 HP (4.000 ot)
Vozidlo B má největší točivý moment např. jen 240 Nm (1.800), ale výkon 185 HP (5.800)
Napsal: pát bře 11, 2011 21:40
od MartasBrno
Tak jestli chápu správně debatu, tak Hurikán dělí lidskou populaci mimo jiné na skupinu lidí, kteří z ustálené jízdy zrychlí tím stylem, že
šlápnou a čekají a na ty, kteří
přeřadí, šlápnou a čekají méně než ti první.
Půvabnou hříčkou osudu se možná v druhém případě bavíme o těch, kteří by se po pouhém šlápnutí třeba nikdy nedočkali.
Ach, jaká to náhoda, na foru Ladaklubu.
[ Komentář přidal: zelvotron: so březen 12, 2011 08:21 ]
Pardon, omylem sem klik na upravit místo citovat.
Napsal: pát bře 11, 2011 23:51
od Cory
Hurikán píše:Jestliže je ale u jednoho auta (motoru) vektorová veličina (výkon) větší, než u jiného, tak je téměř jisté, že dané auto pojede líp. a to je zase moje myšlenka.
Ano, pokial obe auta pojdu na plny plyn, co je asi ten tvoj pohyb po krivke vykonu.
Napsal: sob bře 12, 2011 00:34
od dmatej
Marek píše:Motory s osmi ventily, plochou křivkou točivého momentu s maximem v nízkých otáčkách a k tomu s dlouhými rychlostmi jsou zpravidla motory úsporné. Bohužel ne moc pružné. Hodnota točivého momentu u osmiventilové desítky je mizerná a k tomu dlouhé kvalty = pružnost nic moc. Ale je to na úsporu. Svým způsobem se to tak trochu chová jako SDi, to je řešené podobně.
No, vzhledem k tomu, že 8V Kalině 1.6 není schopná ujet 74kW 16V Fabie, bych to nijak nezatracoval ... a končili jsme onehdá oba na cca 170-180 km/h lehce do kopce.
Co jsem tak pozorval SDi (Fabii 1.9), tak je to nesrovnatelně lepší pro Kalinu.
Jediný, co mi spolehlivě z
běžných fabií ujelo, byla 1.9 TDI. Těm jsem se snažil nepřekážet
Teď jezdím po okrskách a tam si víceméně kraluju, protože sice neumím driftovat jako někteří tady, ale zase vím, co si s Beruškou smím dovolit v zatáčkách.
I když ... v neděli jsem tu projel úzkou křižovatku s blbým sklonem padesátkou a poprvý se mi stalo, že mi celou dobu pískaly gumy ... ale prostě Kalina má podvozek dle mýho gusta a GY taky nejsou špatný ... prostě jsem to zalomil, páč jsem měl za zadkem subaru, které nakonec nejelo tak pomalu, jak se původně zdálo, a nechtěl jsem ho brzdit, když už jsem ho předjel
Jinak rodičové si pořídili Ford Fusion, benzín 60kW, tak jsem to skouknul - karoserie rezne všude, kde byla vařená a kam není moc vidět, motor ale zní pěkně. Interier nic moc, větrání snad pitomější než u Logana, i když ... to ještě prověřim
Zavěšení motoru to má nahoře, zvláštní, jinak uspořádání hodně podobné Kalině.
Sedačky tužší, ale příjemnější než ve Fabii.
Rozebrat mi to auto nedovolili