Stránka 8 z 12
Re: Jaguar XJ12 5,3l který nechtíc cestoval klasikou.. + Š12
Napsal: úte zář 04, 2018 08:14
od valda1971
Cory píše:A mozno tiez ta pani stretla cestou do prace nejaku kravu
- viděla se v zrcadle
Vašku máš dobré nervy
Re: Jaguar XJ12 5,3l který nechtíc cestoval klasikou.. + Š12
Napsal: úte zář 04, 2018 10:25
od Marek
Ty motory TAZ1500 byly dost na pendrek. Byly totiž výrazně nadčtvercové. Vrtání zůstalo z původního motoru 1221 ccm a prodloužil se zdvih. Vezměte si, o kolik se musí zvýšit zdvih pístů, abyste z kubatury 1200 dostali 1500. Stačí se podívat na Ladu, tam to dělá 14 mm!
Navíc označení 1500 je dost zavádějící, ten motor má kubaturu 1433 ccm. Při původním vrtání 72 mm zdvih (z původních 75 mm) vzrostl na 88 mm. Zážehový motor s vrtáním 72 mm a zdvihem 88 mm, navíc s nevelkým stupněm komprese 8,5:1, ten se prostě točit nechce. Důkazem toho je ostatně nevýrazný nárůst výkonu toho motoru. Oproti původní Š1203 je tam pouhých (necelých) pět koní.
Motory s dlouhým zdvihem jsou sice dobré v tom, že mají lepší hodnoty točivého momentu, ovšem nerady se točí. Proto se dnes používají již zřídka a pokud ano, pak do vznětových agregátů.
Ale samozřejmě oproti původnímu motoru 1221 ccm, co byl ve Š1203, tohle jede poměrně slušně, a to právě díky lepším hodnotám točivého momentu v nižších a středních otáčkách. Ovšem vycházejme z toho, že koncepce toho motoru sahá do konce 50. let 20. století.......
Jako hobby car a sběratelský kousek - proč ne? Mne dlouhé roky lákal Barkas. Záclonky na okénka, bufíka, bandasku s vodou, měnič (abych si mohl uvařit kafe) a hybaj do civilizace. Naštěstí mě to pustilo......
Re: Jaguar XJ12 5,3l který nechtíc cestoval klasikou.. + Š12
Napsal: úte zář 04, 2018 10:42
od Jan Vaníček
Re: Jaguar XJ12 5,3l který nechtíc cestoval klasikou.. + Š12
Napsal: úte zář 04, 2018 11:46
od Luděk Musil
Marek píše:... Barkas. ... a hybaj do civilizace. ...
Spíše jsi chtěl napsat: a hybaj
Z civilizace
. L.
Re: Jaguar XJ12 5,3l který nechtíc cestoval klasikou.. + Š12
Napsal: čtv říj 04, 2018 14:17
od Marek
Náhodou, veterán tohoto typu by se mi líbil. Obytňáček se záclonkama a bufíkem, s rozvodem elektriky, malou telkou a konvicí na kafe.......
Re: Jaguar XJ12 5,3l který nechtíc cestoval klasikou.. + Š12
Napsal: úte říj 16, 2018 20:56
od Vašátor
Marku, je to príma věc, takový obytňák. I když zrovna na platformě ze Škody 1203 ne zrovna ideální vůči dnešnímu provozu. Ovšem než začnu, prvně Ti poděkuji za rady ohledně seřízení. Indukční cívka byla opravdu z kladívkového zapalování. Zapalovací svíčky to i přes nájezd cca 70km zasralo takovým způsobem, že jsem je rovnou vyměnil (slabá jiskra). Předstih jsem zvedl na cca 18° a hlavně! Lépe natryskoval karburátor. PAL tester při zvýšených otáčkách ukazoval chudou směs, takže jsem osadil větší palivou trysku a nyní už se to plazí jako drak. Ale bude to chtít ještě doladit, trysku jsem nenašel ideální. Chtělo by to k ideální směsi tak 115ku (předepsaná 110, já tam mám nyní 130).
S Troskou jsme na sv.Václava vyrazili na 11ti denní dovolenou. Vzali to na Vysočinu, následně na Seč do kempu, Pardubice, Kunětická hora, Kladruby, zámek Chlumec nad Cidlinou ... Docela jsem se s ní už sžil, je to super zážitek řídit takovou prehistorickou loď. Řazení chce dvojitý spojky a meziplyn. Volant je při jízdě rovně zatočen doprava (mě se lépe drží
). Boční vítr dělá s autem fakt divy a protivítr? Ten je jako ruční brzda. Největší problém jsou ale přeplněné silnice I. třídy. Troska se plouží a i když tachometr ukazuje 110km/h, pocitově jedete tak 150km/h, vreálu se ploužíte 85km/h. Takže s váma v rychlosti soutěží autobusy, pro kamiony jste osinou v zadku a nedejbože když foukne protivítr. S větrem v zádech to ale letí i kilo, pak se ovšem modlíte aby vás neodfoukl protijedoucí kamion. Nejideálnější jsou silničky druhé a třetí třídy. Tam je Troska jako ryba ve vodě. I přes svoji krabicoidní postavu zrychluje na 58km/h s rychlostí leoparda, vůle v řízení dodává v zatáčkách ten správný adrenalin a vy si připadáte jako král silnic, neb se všichni potupně plouží za vámi. I tak jsem ale zaznamenal více zvednutných palců, než prostředníčků. Co na tom, že spíše od lidí za plotem. Jak říkám, zábava pro celou rodinu a blízké okolí.
Kempování je ovšem zcela vážně na jedničku s hvězdičkou. Nejen že má Troska dvě baterie. K tomu všemu si můžete zvolit, kterou chcete využívat při stání, aby se nevycucala druhá na startování. Za jízdy lze druhou baterii připojit do okruhu dobíjení a opětovně ji dobít. Lednička lední, spací úprava ze stolu a lavic je udělaná v cuku letu, matrace ideální tvrdosti, místa ve skříních požehnaně. Zároveň je Troska i dobře zaizolovaná ... no dobře, předníma dveřma tam fouká jak na palubě parníku ... mezi kabinu řidiče a bydlící místnost je však udělaná přepážka, takže do bydlící části nefouká a v chladném počasí stačí jen občas přitopit. Za jízdy lze využít třech, ano třech! radiátorů, dvou v kabině, třetí u nohou zadní posádky, což bohatě stačí na vytemperování celého bydlíka i v chladném počasí. Troska tak po odstavení zůstává patřičně vyhřátá.
S Troskou jsme najeli cca 400km, kupodivu bez závad. Hnusně vrzat začalo zadní kolo až když jsem Trosku odvážel na ubytování do práce.
Re: Jaguar XJ12 5,3l který nechtíc cestoval klasikou.. + Š12
Napsal: úte říj 16, 2018 21:44
od uha2324
krasa! musela to byt super dovolena.
zrychluje na 58km/h
Re: Jaguar XJ12 5,3l který nechtíc cestoval klasikou.. + Š12
Napsal: stř říj 17, 2018 05:45
od Luděk Musil
Vašátor píše:... zrychluje na 58km/h s rychlostí leoparda ...
. To mi připomíná hlášku: utekla nám želva
.
Néé - sranda
.
Musí to být opravdu zážitek řídit takový stroj. L.
Re: Jaguar XJ12 5,3l který nechtíc cestoval klasikou.. + Š12
Napsal: stř říj 17, 2018 08:58
od valda1971
S Troskou jsem pár let jezdil, tak si to živě dovedu představit, zvláště s tou nástavbou
Gratuluji k pěkným zážitkům
Re: Jaguar XJ12 5,3l který nechtíc cestoval klasikou.. + Š12
Napsal: stř říj 17, 2018 20:33
od Vašátor
Zrychlení probíhá asi takto:
Troska stojí, silou posunujete řadící páku k sobě a tvrdě dopředu. Rozjezd, Troska se staví na "zadní", vyletí jak z praku. Spojka, neutrál, spojka, meziplyn, delší hledání dvojky, puštění spojky, plyn! Skoro stojící Troska opět vyrazí jak z praku, půl plynu a jede, plyn do podlahy a letí, tachometr ukazuje 60km/h (reálně 45km/h). Spojka, neutrál, spojka, meziplyn, najít trojku, plyn a jedem. Troska kupodivu i na trojku vzrušeně zrychuje. Tachometr ukazuje 85km/h (reálně 70km/h), přichází řazení čtyřky .... spojka, šup tam čtyřku, plyn
I na čtyřku Troska citelně zrychluje, tachometr ukazuje 100km/h (reálně si domyslete), spojka, páka na neutrál, silou doprava a ještě větší silou dopředu, chvilka přemýšlení ... ano je tam pětka!, plyn ... a tady už Troska nezrychluje
(pokud nefouká do zad).
Po dovolené jsem sedl do naší Corsy a automaticky řadil z meziplynama
Dovolenou jsme si i přes dvoudenní nepřízeň počasí opravdu užili. Fany při ploužení v kopcích povzbuzovala vrčením a pohupováním vpřed a vzad
. Volal jsem i konstruktérovi tohoto obytňáku, byl rád, že nakonec skončila u mě a jsme domluveni na exkurzi. Dokonce se mi svěřil, že Troskou dojel až na kraj světa. "Pane, tak to máte opravený, teď už s tím dojedete až na kraj světa!" , říkal servisák na Bratislavské. Tom tedy usedl za volant a odjel. "Pane, tak ten Váš kraj světa je už na Kolišti!"
(Pro neznalé Brna, cca 500m).
Re: Jaguar XJ12 5,3l který nechtíc cestoval klasikou.. + Š12
Napsal: čtv říj 18, 2018 09:57
od valda1971
Vašku já když Trosku převzal, tak jsem byl z řazení také nešťastný a asi dle Tvého popisu. Když jsem to řekl mému předchůdci tak mne to naučil a bylo po problému
1 tam byla nefunkční, takže o ní nevím, ale ostatní kvalty (2-4) jsem se naučil řadit dvěma prsty. Šlo o to nesnažit se fofrklacek vést dle svého převědčení (a logiky jiných aut - já v té době jinak jezdil hlavně Žigul a F125), ale jen jí dát lehký povel a ona si vždy našla cestu sama, a dalo se řadit rychle, tak mi nedocházelo k onomu "zastavení". Meziplyn jsem používat nemusel. Samozřejmě každý kus (a tam i to vedení) je jiný a už v tom, že já měl 4Q a Ty 5Q
Re: Jaguar XJ12 5,3l který nechtíc cestoval klasikou.. + Š12
Napsal: čtv říj 18, 2018 19:27
od Vašátor
Valdo, hlavní rozdíl bude v oněch cca 30ti letech mezi Tvou zkušeností a mým strojem. Vzhledem k dlouhému odstavení je celý řadící mechanismum řazení zatuhlý. I když jsem jej promazal, chtěl by rozebrat, vyčistit a namazat. Další věcí je synchron na dvojce a trojce. Hlavně při podřazování na tyto stupně je takřka nemožné bez mezi spojky nezařadit přes zuby. Co si budem nalhávat, jednadvanulatrojka neměla kdo ví jak spolehlivé řazení i když byla nová, natož po 30ti letech provozu a ještě k tomu s následnou 5ti letou odstávkou. Nicméně právě tohle mě na tom stroji baví. Je tam potřeba přesně ta souhra mezi řidičem a vozem, stejně jako měl třeba Old Shatterhand a Hatátitlá.
Re: Jaguar XJ12 5,3l který nechtíc cestoval klasikou.. + Š12
Napsal: čtv říj 18, 2018 19:39
od uha2324
jsem to tu uz psal v tematu o Avii. jako student jsem o prazninach rozvazel jidlo Avii, kdyz ale byl mensi naklad, nebo Avia proste nebyla k dispozici, dostaval jsem 1203 - zanovni. byla to pro me pohroma, trojku jsem tam nedal snad nikdy, takze jsem radil 1-2-4. i ostatni rychlosti sly desne a ne vzdy se zadarilo. Avia byla proti 1203 nadhera.
Re: Jaguar XJ12 5,3l který nechtíc cestoval klasikou.. + Š12
Napsal: pát říj 19, 2018 08:05
od Teepee
Re: Jaguar XJ12 5,3l který nechtíc cestoval klasikou.. + Š12
Napsal: pát říj 19, 2018 10:13
od valda1971
Vašátor píše: Je tam potřeba přesně ta souhra mezi řidičem a vozem,
To bude asi to správné
Každý, zvláště starý stroj je jiný a chce se to poznat. Já měl rok 1974 a nasedl jsem za jeho volant někdy 1989/90, nájez mi nebyl znám.