od Marek » sob srp 04, 2018 09:43
Tento týden jsem řešil podobný problém. Ovšem nikoli na autě, ale na megawattovém motoru GE Jenbacher. Praskl talíř sacího ventilu a odpadl do spalovacího prostoru. Ten je však tak malý, že se do něho logicky takový talíř nevejde. Došlo k rozmlácení dna pístu v takovém rozsahu, že byl rozklepán jako nejtek od Františka Koudelky, načež se logicky do válce nemohl vejít a zasekl se v horní úvrati. Vzhledem k tomu, že motor v plném výkonu disponuje na klice točivým momentem přes 7000 Nm, nemohlo dojít k ničemu jinému, než že povolí nejslabší článek - to je píst. Ten praskl v ose pístního čepu. Ojnice s čepem následně lítala ve válci, který totálně rozmlátila a prasklou stěnou nalila voda do oleje. To bylo vlastně štěstí, protože motor nato odstavil na pokles tlaku chladicího okruhu a překročení maximální hladiny oleje. Kdyby neodstavil, zničilo by to celý motor.
Fragmenty poškozeného pístu se dostaly dírou v sání do okolních tří válců, kde se postaraly o poškození hlav a pístů. Takže ve finále oprava spočívala ve výměně čtyř hlav, čtyř pístů, válce, ojnice s uložením, pístního čepu a jeho pojistek, spolu s tím to odnesla i tlaková mazací tryska oleje, co vstřikuje olej do dna pístu a tím jej chladí. K tomu 370 litrů oleje a 200 litrů chladicí směsi. K tomu kompletní rozborka sacího traktu motoru a vyčistění od kousků rozbitého pístu, aby to nedej Bože poté někam nevlítlo.
O najetých kilometrech (bioplynka je mezi Rožňavou a Rimavskou Sobotou) a hodinách práce nebudu mluvit.
Škoda "bratru" přes půl milionu korun (hrubým odhadem).
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)