od zippo » úte srp 15, 2017 21:31
Este na doplnenie: uz vyse 15 rokov pracujem ako servisny technik a programator riadiacich systemov budov - kotolni, chladenia, vzduchotechnik.
Preto sme sa dali do rozmyslania nad problemom zamrzania spolu s kolegom. Vysledok bol asi takyto.
Pri beznom prepnuti ovladaca do polohy AUTO a v pripade nastavenej nizsej pozadovanej teploty v kabine, ako je aktualne dosiahnuta sa uvedie do cinnosti okruh chladenia. Ten funguje priblizne takto:
zapne sa magneticka spojka kompresora, ktory zacne plynne chladivo tlacit do kondenzatora, ktory je osadeny pred chladicom motora. V tomto kondenzatore, ci uz za pomoci ventilatora, alebo naporovym prudenim vzduchu pocas jazdy sa jeho ochladzovanim meni skupenstvo chladiva na tekute. V tomto stave putuje chladivo hadicou a trubkami do expanzneho ventilu, co je ten hlinikovy obdlznik na motorovej priecke. Ten sa stara o to, aby sa chladivo davkovalo do vyparnika v spravnom mnozstve. Riesi to otvaranim privodneho ventilu v zavislosti od poklesu tlaku na strane vratu uz znova vypareneho chladiva, ktore pocas toho vyparovania vo vyparniku odoberalo teplo z cez neho prudiaci vzduch a tym ho ochladzovalo.
Urcite sme si vsetci pouzivatelia tohto druhu klimatizacia vsimli to cvakanie relatka a zmeny vykonu motora. To sa vlastne striedavo na urcity cas zapina a vypina kompresor. Toto zapinanie a vypinanie ma na starosti snimac teploty vyparnika, ktory je osadeny na strane vystupu vzduchu za nim a v podstate meria teplotu vzduchu z vyparnika. Kedze chladivo vie pri vyparovani dosiahnut poriadne minusove teploty, pri trvalom zapnuti kompresora, ktory nema regulaciu vykonu a ked ide, tak ide stale na plno, by dochadzalo k poklesu teploty vyparnika pod bod mrazu. Toto je neziaduce z jednoducheho dovodu: na povrchu vyparnika dochadza vdaka jeho nizkej teplote, ktora je nizsia ako hodnota rosneho bodu k zrazaniu vzdusnej vlhkosti vo forme vodnych kvapiek. Tieto kvapky stekaju po vymenniku do spodku vanicky, odkial je voda odvadzana gumenou hadickou cez motorovu priecku , kde volne odteka pod auto.
Preto snimac teploty vyparnika zabezpecuje, ze ked jeho teplota klesa uz k bodu mrazu, vypne kompresor a pocka, kym sa vyparnik o par stupnov nezohreje a potom ho znova zapne. A tak stale dokola, cvak-cvak, cvak-cvak.
No a teraz k pravdepodobnej pricine mojho zamrznutia vyparnika:
Isiel som dlhsiu dobu po okreskach a kondenzator bol velmi ucinne chladeny naporom vzduchu, cim dosahoval svoj maximalny vykon.
Ziadanu teplotu v kabine som mal nastavenu na cca. o odporucanych 5 stupnov nizsiu, ako bolo vonku, cize system pozadoval chladit vzduch.
Zapol sa kompresor a do expanzneho ventilu prichadzal dostatok tekuteho chladiva, ktore sa vo vyparniku odparovalo.
Ventilator isiel na najvyssi vykon.
Horuci vzduch jednak sposoboval uplne vyparovanie chladiva, nasledkom coho nizky tlak na spatocke vyparnika v regulatore expanzneho ventilu sposoboval jeho maximalne otvorenie a system teda bezal na maximalnom vykone. Zaroven snimac teploty vyparnika stale nezaznamenal prilis nizku teplotu a preto kompresor isiel trvalo dlhsiu dobu.
A tu nastal kriticky okamih, ked niekde v rohu vyparnika (ktoreho vstupny aj vystupny vzduchovy otvor su odhadom 1/3 celkoveho jeho prierezu) prislo vplyvom ci uz turbulencie, ale mierne pomalsieho prudenia vzduchu k dosiahnutiu teploty bodu mrazu. Nasledkom toho vyzrazana vlhkost primrzla na vyparnik.
Dalej uz nastal lavinovy efekt: postupne sa zacala zvacsovat plocha zamrznutej casti vyparnika, cez ktoru nemohol prudit vzduch, na co vsak cidlo jeho teploty nereagovalo, lebo sa nachadza v jeho strede, kde az do poslednej chvile prudil dostatocne teply vzduch a este o to teplejsi, ze ventilator fukal do vyparnika ako besny a zmensena volna plocha, cez ktoru mohol prudit sposobovala jeho rychlejsie prudenie a tym padom aj mensie ochladzovanie.
Jednoducho, na zaver cely system makal ako besny, coho jediny vysledok bol huciaci ventilator, slaby prud navyse podozrivo tepleho vzduchu z vyustiek, kontinualne iduci kompresor a skoro v celom priereze zamrznuty vyparnik, okrem maleho kolecka v strede.
Po odstaveni auta som nechal bezat motor, aj ventilator, ale vypol som chladenie. Ako sa postupne vyparnik rozmrazoval, tiekli z neho kvanta vody a prud vzduchu z vyustiek zosilnoval az na bezny plny prietok.
Priciny tohto javu budu v prvom rade asi nie najlepsie navrhnute prudenie vzduchu v komore vyparnika a mozno tiez nastavenie nizkej teploty vyparnika, pri ktorej vypina kompresor.
Spravanie klimy budem nadalej sledovat, na reklamaciu to podla mna zatial nevyzera.
Ak je tu niekto dalsi z oboru merania a regulacie, pripadne este lepsie chladiar a bude mat inu teoriu, pripadne komentare k mojej, budem rad, nikto uceny z neba nespadol.
Trabant 601 Universal (r.v.1980) 2004- / Ford Escort 1.6D (r.v.1985) 2007-2013 / Skoda Fabia I Combi 1.2HTP (r.v.2004) 2013-2017 / Lada Kalina SW Luxe (r.v.2017) 2017-