od Marek » pon čer 12, 2017 18:30
Čtyřka je pořád stejná - 1,00; to je dáno samotnou strojní konstrukcí převodovky. Ostatní je myslím docela nepodstatné.
Pokud vím, byly od roku 1992 na všech vozech převodovky úplně stejné, a sice viz 2107 5q (nebudu se opakovat). Že by existoval pětikvalt Lada s jinými převody, mi není známo. A na rovinu říkám, že by mi to bylo dost podezřelé a nepochopitelné.
Rus - jak jest dáno jeho mentalitou - je příslušník národa, co potřebuje mít vše jednoduché a pokud možno vše stejné. Ostatně je to na Ladě vidět od samého počátku, co existuje. Na všech motorech stejná hlava, kombinací dvou pístů a dvou klik dostali čtyři kubatury, na všech modelech (myšleno klasických) je téměř vše úplně shodné, případně záměnné.
Prapůvodně bylo skutečně více typů převodovek - konkrétně 4q převodovky byly tři typy (2101, 2105/07 a 2106/21). Lišily se nepatrně převodovými poměry 1. až 3. rychlosti.
Z převodovky 2105/07 (která je dle mého názoru z těch tří skříní svými převody nejvhodnější) vyšla později 5q verze přidáním soukolí 5. stupně. Tím Rus opět docílil svého - jednoduchost, univerzálnost, zaměnitelnost, použitelnost do všech modelů. Rozdíly finálních rychlostí na jednotlivé kvalty (s ohledem na výkon motorů) se doladil stálým převodem zadní nápravy (ty jsou čtyři typy).
Tak mi řekni, proč by Rus potom v pozdější době vymýšlel další typ 5q převodovky? To by nedávalo smysl. Předně je to v rozporu s jeho ideou, a potom je to zbytečné (neb původní 5q typu 2107 je vyladěná naprosto správně).
Jediné, co bych byl ochoten akceptovat, je možná nějaký 5q speciál pro soutěže, nebo něco podobného. Prostě kusová výroba. Ale pro sériové využití - na rovinu říkám - tomu nevěřím.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)