To je vecne dohadovanie, suv ci offroad. Rusi nikdy Nivu za terenaka nevydavali, je to suv jak vysite, s offroadu to ma iba vlastnosti na asfaltke, teda je to rovnaky kostitras ako Vitara. Skopirujem sem, co som nedavno pol vecera tvoril na offroadforum:
Ja sa trochu rozpisem: mam Nivu uz 10ty rok. A nie len jednu a ani jednu blizko serioveho stavu.
Ked pocujem, aka je Niva najlepsi offroad na svete a vsetky offroady mozu ist proti nej do ri*i, tak mi vrie krv v zilach. Asi aj preto, ze vzdy je to z ust niekoho, kto sa viezol v susedovej seriovej Nive na zodratych gumach kazdej ineho rozmeru po rozmocenej polnej ceste a ten co s nimi nestihal drzat krok bol mantak v seriovom Patrole na rovnakych gumach nahustenych na 3atmosfery, nalozeneho po strechu.
Ano, Niva ma jednu obrovsku vyhodu, ktora je zaroven nevyhodou - nema ram - ale to jej dava neskutocne nizku hmotnost(1100~1300kg). Cize ked Nivu upravim tak v urcitych situaciach ziskam velke vyhody proti omnoho lepsim offroadom. Ovsem riziko, ze ak chcem fakt drzat krok s inymi upravenymi offmi, tak zlomim polos, alebo diferak je obrovske. Vsetko ostatne je v pohode, pokial teda uz nie je cela nasa niva poskladana s cinskych dielov. O kvalite novych dielov by sa dalo pisat vela. Nivy si vacsinou kupia ludia,ktori si myslia, ze je to lacne auto a tak sa k tomu spravaju. A to sa odzrkadlilo aj na ponukanom sortimente. Zohnat originalny diel je v nasich koncinach umenie, pretoze sa to 90% uzivatelom zda pridrahe. A pozor, to ze je nieco ruske este neznamena ze je to original. Chciet este nieco lepsie ako original, tak to je priam neslychane. Mali by ste vidiet vyrazy predavacov, ked si clovek na Nivu objednava tlmice Bilstein, ci diely na podvozok napriklad od Lemforderu, alebo podobnej firmy, ktora je u inych znaciek povazovana za lacnejsiu nahradu originalu. Neraz som pocul poznamky o tom ako som hadam zdvojnasobil hodnotu auta tymto nakupom. Takze potom tu mame stav aky mame a k dielom, ktore kupujeme sa musime spravat opatrne aby sa neposkodili uz pri montazi.
Cize ked si predstavime, ze nemame cinsku Nivu, co je napr moj pripad, kedze ju mam od nova a vsetky diely som si montoval sam. Niektore, a nebolo ich malo, som menil len preto, ze som chcel nieco lepsie nez origo(hlavne na podvozok). Za celu dobu som zlomil pridavnu prevodovku(este seriova vyska a nemal som pod nou dorobenu ochranu) jeden diferak modelu 2003+ pre hrubsie polosy a nasledne niekolko polosi pomerne rychlo v rade, nakolko som nezohnal narychlo novy dif, tak som tam dal stary s tenkymi polosami. Keby som nevyskusal, neveril by som, co spravia tie 2mm. Prakticky co akcia, to polos. Pneu 30/9,5 a jazda stylom musim ostatnym dokazat co zvladne Niva. Potom som dal rusky 4satelitovy dif pre hrube polosy a odvety nic(klopklop), teraz zhanam verziu s prednou uzavierkou(zadnu mam este od offrotecu). V Rumunsku som zlomil zadny kardan(pretazil som auto a tlacil ho v tazkom terene do slusneho vykonu a pri krizeni nevydrzal, pricom treba poznamenat, ze v pripade expedicie a teda nalozenej Nivy sa ta jedina vyhoda Nivy takmer uplne straca). Potom som si dal vyrobit kardan na mieru s vacsim vykyvom, ale myslim ze je nakoniec zhruba na stejnej urovni ako ten povodny. Pravidelne menim loziska kolies, Nivu som rozsiril o 12cm a vybavil o 3" vacsimi kolesami, takze to beriem ako normalku. Najkratsie mi vydrzalo 20tkm, niektore 40-50tkm. Kvoli krizeniu mi podobne casto odchadzaju aj silentbloky zadnej napravy, zatial som neobjavil dostatocne poddajnu gumu s vydrzou(polyuretanu sa zatial branim). Nejake dalsie zavady mi za tu dobu nenapadaju, to ze som to hned za nova kvoli vlastnej blbosti utopil v rieke a odisla RJ, ktoru mi vymenili asi nie je potrebne spominat, podobne ako to, ze som do toho postavil 2litrovy motor a po tom akonajazdil 30tkm ho len tak pre kontrolu rozobral aby som videl ako vyzera zvarana tuningova klukovka... asi vsetci pochopili,ze nie dobre a napriek tomu som kupil dalsiu a skusam to znovu...
Moj zaver je teda jednoznacna spokojnost, ale ja som nikdy necakal, ze je to "lacnucky offroad", pretoze v serii je to sice "lacne slusne suv", ale ak z toho chceme offroad, tak uz su cenu na rovnakej urovni ako pri kazdom inom offe...
21043(reinkarnacia), 2105 1.3k(svagrov), 2110 1.5 16V, Niva(rozobrata), Chevy Niva 1.7i, Priora1,8+, BMW e36 328iA, Fiat Tempra 2.0i.e, 4x4