od Marek » pát úno 13, 2015 07:49
Olej v rozvodovce se samozřejmě měnit má, stejně jako jiné náplně. Za totáče bylo zvykem řídit se něčím, co Franta z JZD, opravář traktorů Zetor, pustil do éteru v hospodě u mariáše. A protože Franta z JZD tomu musí rozumět, když opravuje ty traktory, tak to přece musí být pravda.
Setkal jsem se s mnoha takovými "dogmaty".
Obecně (samozřejmě výjimky existují) platí u drtivé většiny osobních vozidel:
Olej v motoru se mění nejdéle po roce užívání, a to i v případě, že nejsou najety kilometry. Paradoxně totiž platí, že čím méně olej jezdí, tím více se chemicky znehodnocuje.
Olej v převodovce, potažmo rozvodovce se mění (i když u moderních vozů výrobce o výměně nemluví) nejdéle po 5-6 letech, a to i v případě, že se s autem nijak zvlášť moc nejezdí. Někteří výrobcové udávají i kilometrový interval, např. oněch zmíněných 60.000 km.
Oleje obecně absorbují do sebe vzdušnou vlhkost. Ta se v motoru do oleje dostává systémem odvětrání motoru, samozřejmě také z paliva při spalovacím procesu. U převodových skříní se vlhkost do oleje dostane také, a sice odvětrávacími kanálky skříní. Samozřejmě oleje se znehodnocují i jinak, nejen vzduchem. Otěr, čili kovové částečky, které vznikají naprosto vždy, pracuje-li stroj či zařízení, dále koroze (nejen rez, čili Fe2O3, jak ji známe), reakce s mnoha chemickými látkami (nejen pevnými) - to vše olejové náplně odsuzuje k zániku. Takže oleje měnit - vždy a všude.
Jen pro doplnění: Brzdové kapaliny se mají měnit nejdéle po dvou letech provozu a rovněž platí, že i v případě, kdy se s autem nejezdí.
Chladicí kapaliny se mají měnit po 2-3 letech provozu. Výjimku tvoří "nové" kapaliny (například koncernová G12 nebo G13 a jejich ekvivalenty), kde výměnný interval je pětiletý. Mnozí výrobci u moderních vozidel opět o výměně chladicího média nehovoří a stejně jako u převodových olejů jej považují za celoživotní náplň.
Osobně jsem rezolutně proti takovémuto tvrzení a mám alergii na pojem "celoživotní náplň". Ano, pokud budeme uvažovat jako výrobci vozidel, že životnost vozidla je maximálně 6 let a potom NHKG, pak určitě mohu oleje v převodovkách a chladicí kapaliny považovat za celoživotní.
Náplně v hydraulických systémech mají jistě také svou životnost, či upotřebitelnost. Nicméně ze své praxe vím, že v drtivé většině případů hydraulické systémy vozidel (myšleno osobních) nikdo neřeší. A to jak servořízení, tak odpružení (viz. Citroen třeba). Z mnohaleté praxe totiž plyne, že jakmile se v hydraulice těchto typů vymění náplň, začne to někde unikat a pak není návratu. Takže u té hydrauliky i já zůstávám věren tradicím a nesahám na to. To mi připomnělo, že v servu mám originál náplň z roku 1998, která má najeto 350.000 km (možná víc - kdo ví?).
Naposledy upravil
Marek dne pát úno 13, 2015 09:17, celkově upraveno 7
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)