Hááááálelůůůůjaaaaa!
S odpojenými lambdami jsem teď nastartoval na brnk. Problém je tudíž v nich nebo ŘJ - protože je pořád ve stavu "CLOSED LOOP", přitom s odpojenými lambdami by měl být stav "OPEN_LOOP". Koukal jsem, že to občas ale není jednoznačené, tuningáři na jiných autech někdy mají CLOSED LOOP natrvalo (což je asi pěkná pitomost).
Do OPEN LOOP by to mělo přecházet:
- když je motor studený a lambdy nejsou dost prohřáté svým vlastním vytápěním (to jsou ty dva drátky navíc, čili celkem jsou 4)
- když se brzdí motorem
- když se stojí na plynu
- když je všechno špatně
CLOSED_LOOP pak naopak
- využívání hodnot z lambd k určení směsi
- je to zapnuté, ale hodnoty z lambd jsou nějak vadné (četl jsem, že typicky pokud druhá lambda dává hodnoty více jak o 30% jiné než první).
OPEN_LOW_TEMP(0x00, "Open loop due to insufficient engine temperature"),
CLOSED_USING_OXYGEN(0x01, "Closed loop, using oxygen sensor feedback to determine fuel mix"),
OPEN_LOAD(0x02, "Open loop due to engine load OR fuel cut due to deceleration"),
OPEN_FAILURE(0x03, "Open loop due to system failure"),
CLOSED_FAILURE_FEEDBACK(0x04, "Closed loop, using at least one oxygen sensor but there is a fault in the feedback system")
Zvláštní je, že i s odpojenými lambdami mám CLOSED_LOOP - ale to je možná kvůli tomu, že po startu ŘJ sice lambdy už používá, ale zároveň jim nechává velkou toleranci, než si všechno sedne. Předpokládám, že do několika minut by jí došlo, že se to nelepší, a naskočily by chyby P02xx a CLOSED_FAILURE_FEEDBACK.
No, moje lambdy přežily pobyt v horké páře, když mi minulý podzim fouklo těsnění pod hlavou a já s tím najezdil určitě přes 5000km, než to už bylo jasně vidět, že ztráty kapaliny nejsou žádnou hadicí, a i tak mají přesloužených cca 50% životnosti. Až vám ale někdo bude vykládat, ať neměníte, co funguje ... u EURO4
se radši držte servisky. Životnost se dneska plánuje poměrně přesně a spolehlivě, navíc (jak mě varovala i učebnice o OBDII), s
chybami P30x není sranda, vždycky z toho kouká detektivka.
Jo, amličkost závěrem: tyhle chyby matou všechny, co neumí číst. Ruských i britských i amerických for je toho plno a lidi (nejlépe v servisech) mění kde co. Problém odezní na čas, a pak se vrátí zas. Lambdy ale obvykle nemění nikdo, protože jsou naučení, že starý dvouvodičový (a některé 4 zkraje asi taky) systém lambdy ignoroval ještě několik minut po startu. Zkraje jsem si myslel, že je to CLOSED_LOOP nějaká chyba, ale pak jsem narazil na knížku o OBDII, kde varovali, že novější systémy smyčku zavírají velmi rychle, řádově během sekund - pak je ale taky logické, že jí implicitně nechají zavřenou.
Ten můj prográmek příště dostane další funkci - online monitoring, pak si budu moct nasnímat data i průběžně během jízdy
Stroje Laďka 2101 a Beruška 1118 a Punťa (Grande Punto) a Škleblík (VW Passat).