Ventily - seřizování a vše okolo

Moderátor: Moderátoři

Odpovědět
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Příspěvek od MartasBrno »

Jak to celé nastavit. Problém je, že existuje dost typů rozdělovačů. Jestli sledujete téma "úhel sepnutí", tak tam jsou nějaké fotky a obrázky rozdělovačů. Ty, které mají alespoň jeden konec pružinek uchycený na plíšku, jsou bez problému. Plíšek - a tím předpětí či vůle pružin se nastaví pohodlně kleštěmi. Pak jsou spíš asi starší typy, nebo typy jiných výrobců, které mají oba konce pružinek uchycené za kolíčky s vytočenou drážkou. Ty se asi ohýbají blbě, je to trochu potíž.

1) Jak nastavit odstředivku.
Nevím jak to napsat. Za pomocí excelu, tužky, šuplery a učiva metematiky ZŠ to udělá každý. Doporučuju přečíst několikrát a pak se zeptat. Je to hrozně jednoduché, ale neumím vysvětlovat.

Jako první jsem si odměřil a spočetl obvod, resp. délku na obvodu destičky odstředivky, o který se musí otočit, pro konkrétní předstih. Destičkou odstředivky myslím tu základnu, na které se pohybují závažíčka. Asi tak: Předpokladem je přinejmenším nulová vůle pružinky, která zabírá první - spíš předpětí, viz. níže. Chod první pružinky, těsně než začne zabírat druhá má být odhadem 5mm na obvodu odstředivky. Pak zbývá cca 3,5mm na obvodu odstředivky pro chod obou pružinek současně. Celá dráha regulace na obovdu udělá cca 8,5mm. První pružinka ve smyslu regulace je ta měkčí, s více závity tenšího drátu.

Nastavení počátku regulace - předpětí první pružinky: Za pomocí stroboskopu při odpojené podtlakové regulaci najdeme otáčky, od kterých se předstih vlivem odstředivky začíná zvedat. Tyhle otáčky mají ležet v toleranci 600 - 1000 ot/min., čili střední hodnota je asi 800 ot./min. Případnou vůli první pružinky odstraníme a další nesrovnalost nástupu předstihu v otáčkách nad volnoběhem zkorigujeme přihnutím jejího upevnění (plíšku) nebo jejího očka, pokud je pružinka na kulatince - tyčce.

Nastavení záběru druhé pružinky: ohnout její upevnění (plíšek) nebo očko tak, aby při otočení základny odstředivky bylo 5mm na jejím obvodu, než se vymezí vůle druhé pružinky a tato zabere.

Tak ještě to shrnu: Volná - tvrdší - druhá pružinka má zabírat až po 5mm na obvodu destičky, první pružinka nesmí mít vůli - její předpětí se nastaví tak, aby začátek regulace byl asi na 800 ot./min. KH.

Nakonec se musí nastavit správný odtrh kladívka a potom statický předstih pootočením rozdělovače. Stačí dát startovací klikou řemenici na správné místo a rozdělovač pootočit proti hodinovým ručičkám dokud v něm nelupne jiskra. V tiché garáži to jde dobře. Výše popsané si myslím stačí na nastavení továrně definované charakteristiky, ovšem se všemi chybami, které vzniknou tolerancemi sil pružin a váhy závažíček. Tyto chyby jsou ale nic moc oproti tomu, co se stane v celkové sestavě rozdělovače. Myslím, že toto seřízení úplně stačí, výrobce zřejmě nedělal ani tohle. Jinak bych neměl doma nový kus s asi o 25% kratším rozsahem regulace a rozdrbanou křivkou ;-)

Kdyby někdo chtěl laborovat, ať si odměří tabulku předstihu podle otáček a dosadí si body do grafu - tolerančního pole a uvidí, jestli to sedí nebo ne. Až budu mít čas na blbosti, můžu vám změřit váš rozdělovač na amaterském zkušebním stavu. Můj stav to ale zatím nedovoluje, práce mraky, čas žádný ;-)

Všechny čísla a hodnoty jsem vyčetl odtud: http://www.autoprospect.ru/vaz/2101-zhi ... tende.html
Pod těmi modrými grafy je nějaký postup, který se mi nechce louskat, třeba v něm najdete něco chytrého.

Nakonec - neručím za nic, co si pokazíte, zvlášť pokud u toho nebudu. Dotazy a námitky v rámci možností přijímám :-)
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
Ondra52
Příspěvky: 97
Registrován: čtv říj 27, 2011 17:50
Bydliště: Rakvice

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Příspěvek od Ondra52 »

Děkuju za jednoduchý návod hned ho vyzkouším, ale problém bude asi nastavení počátku regulace, protože nemám stroboskop.
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Příspěvek od MartasBrno »

Tak jenom tu vůli na první pružince vynuluj, pokud nějaká je, pokud není buď rád a zkontroluj nastavení druhé pružinky.

Chyba která tím vznikne jde vyrovnat posunutím statického předstihu podle potřeby s tím, že se změní podmínky pro startování a asi i pro volnoběh, což je taky trochu blbě. bude to kompromis. Ale to neřeš, uvidíš. Hodně lidí jezdí s něčím, ani neví s čím.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Příspěvek od tomass »

Tak jsem odstranil další slabé místo v elektrice. Pomocné relé spínací skříňky. Pro ty co nevěděli (jako já) kde je relé umístěné, tak je to v palubce za otáčkoměrem na zemnícím šroubu společně s plastovou skříňkou elektroniky varovných blikačů. :D Kontakt byl černej jako okouřenej nad plamenem svíčky. Relátka jdou poměrně dobře odkrytovat a kontakt očistit pilníčkem na kontakty. Pilníček se dá koupit v lepším železářství. Je tenký a šířka asi 8 mm. Tím se dá kontakt u tohoto relátka dobře očistit. Relátko světel potřebuje pilníček zbrousit na konci asi na poloviční šířku kolem 4 mm, jinak se pilníček mezi kontakty nevejde. Taky byl kontakt pěkně zaneřáděnej. Auto jede při běžný jízdě zase trošku líp. Zřejmě nešel spolehlivě plnej proud do zapalovací cívky.
Uživatelský avatar
Ondra52
Příspěvky: 97
Registrován: čtv říj 27, 2011 17:50
Bydliště: Rakvice

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Příspěvek od Ondra52 »

Teda po tom seřízení podle návodu jde poznat rozdíl, neni potřeba tolik šlapat na plyn aby se motor vytočil a jezdí to mnohem líp.
Už je poznat klidnější chod motoru, ale neni to pořád ono vlivem velké vůle v pohonu rozdělovače.
tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Příspěvek od tomass »

Mám tu jeden dotaz (pravděpodobně na Marka), ale jsem samozřejmě rád za každý názor. U Lady 1500 mám mixer plynu s menším průměrem, než je průměr sání karburátoru (je to originál). Původně byl mixer namontován výše s mezerou cca 2,5 mm na distančních odřezcích gumové hadice, takže vzduch sál i pod mixerem (nad sáním karburátoru). Časem se nějak distanční guma stlačila a začala rozpadat, tak jsem jí vyhodil. Mixer sedí přímo na karburátoru. Úplně jsem nepochopil význam té mezery, ale nic jsem po změně nepozoroval (asi ještě chudší směs s distanční mezerou, než bez ní ? ? ?).

Napadá mne, jestli to omezení proudění vzduchu přes mixer s menším průměrem neomezuje taky úmyslně plný výkon motoru. (U Lady 01 totiž byl mixer s prakticky shodným průměrem jako sání karburátoru). Nevím už jestli to byl originál mixer, nebo nějaký univerzál na více karburátorů. Je to už moc dávno. Každopádně výkon na LPG byl trošku menší, než na benzín.

Ale teď se to chová u 1500 stejně na obojí.... Na fotce je ten mixer, jaký tam mám.
Přílohy
mixLada.jpg
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Příspěvek od MartasBrno »

Ondra52 píše:Teda po tom seřízení podle návodu jde poznat rozdíl, neni potřeba tolik šlapat na plyn aby se motor vytočil a jezdí to mnohem líp.
Už je poznat klidnější chod motoru, ale neni to pořád ono vlivem velké vůle v pohonu rozdělovače.
Ondro, taková pěkná reakce na zmatenej popis :-) mám radost :-)

Jedna věc měla tomu všemu předcházet - dopnutí řetězu.

Co ti pomohlo, co ti chybí?

Ještě doplním poznámku k seřízení statického předstihu podle sluchu - je to prostá náhrada za žárovkovou zkoušečku, když ji člověk zrovna nemá v ruce. Nejde o žádné sci-fi.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
Ondra52
Příspěvky: 97
Registrován: čtv říj 27, 2011 17:50
Bydliště: Rakvice

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Příspěvek od Ondra52 »

Ne ne rozvodový řetěz mám doplej, ale já jsem myslel to ozubený kolo co pohání olejové čerpadlo a rozdělovač, měl jsem ho výtáhlí a hřídelka rozdělovače v něm má (podle mě) už docela velkou vůli.
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Příspěvek od MartasBrno »

Ajo. Tak zkus posoudit, jestli jsou ty plošky omačkané, jakoby dohladka. Na toto nemám žádnou zkušenost.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9383
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Příspěvek od Vašátor »

K tomu mixéru LPG ... a jaký průměr tedy má? Neuvažuj totiž sání karburátoru, ale průměr difuzoru karburátoru - což je mnohem důležitější údaj.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Příspěvek od tomass »

Neměřil jsem ho, ale je to originál, co dodává H+L ( kde jsem si půjčil fotku ) a je dodávanej i k sadám BRC i Lovato, jak jsem zjistil na netu.
tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Příspěvek od tomass »

Vašátore, průměr obou průduchů v mixéru je stejný u obou komor karburátoru. Je to 23,9, možná 24 mm (asi nepodstatná výrobní tolerance). A ty dirky v kroužku pro přívod plynu jsou jedna vedle druhý (při montáži iniciativně zvětšily jejich počet na dvojnásobek, zřejmě pro lepší nasávání a mísení plynu).
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9383
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Příspěvek od Vašátor »

V tom případě bych to nechal být, průměrem pro první komoru naprosto dostačující, pro druhou ... no, tak na hraně (mým lajckým odhadem, předpokládám, že tam máš karburátor Ozon).
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Příspěvek od tomass »

Je to poslední karburátor, co se vyráběl v 1995 s katalyzátorem a rozdělovačem. Současně s tím prodávali už i se vstřikováním a to to není.
tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: Ventily - seřizování a vše okolo

Příspěvek od tomass »

Ono je vlastně i na té katalogové fotce vidět, že jeden otvor má být větší, což u mě v reálu není. Kolik by to mělo být na té druhé komoře (blíž k motoru), hádám 28 mm ?
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“