silnější baterie

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Příspěvek od Petr HC »

Koko Loko píše: ...Nastavil dvě ampéry, baterka hned začala šumět a voltmetr vylezl na 17,5V :) , chuděra to má již za sebou.
A o tomto je. Nabíječkou tam ty 2 A dostaneš, poněvadž napětí zde převyšuje těch 17,5 V. Regulace alternátoru je nastavena na 14,4 V a jakmile napětí baterie toto napětí převýší. nabíjecí prou klesne k 0 A a nabijení se nekoná. Za sebou to má na 100 %.
sironjan
Příspěvky: 12
Registrován: úte led 19, 2010 13:01
Bydliště: Železnice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od sironjan »

Uz sem nasel zrejme problem. Mam praskly uchyt alternatoru takze alternator zrejme nedobijel a vse slo jen pres baterku. To asi zapricinilo pomalejsi chod steracu. (si tedy myslim) nemate nekdo doma ten drzak navic a cas a chut ze byste mi ho nekdo dovezl do Pardubic? Potrebuji nutne jet domu zitra. A dnes mam ve skole volno. :?: :?:
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11031
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Petr HC píše:A o tomto je. Nabíječkou tam ty 2 A dostaneš, poněvadž napětí zde převyšuje těch 17,5 V.
Ano, nejsem tak kovaný v procesech v akumulátoru, nicméně co způsobuje tento jev? Sulfatované články stářím a ztrátou elektrolytu? Jejíchž odpor je tak vysoký, že povolí tak velké napětí na článku? Na té baterce budou dva články hodně v háji, neb když mi v létě vyplivlo dobíjení slezlo napětí během během pěti minut jízdy k 8V, přesto ta baterka do příchodu mrazů ochotně fachčila. Za včerejšek jsem s ní po té co se ohřála a probublala jízdou ještě 5x startoval a vesele jezdil, dnes by už ovšem asi nebylo to "vžu". Vezmuli dobrou baterku a ohulímli proud v podstatě kamkoliv napětí nepřeleze magických 15,5V, samozřejmě že po delší době by se podvolily a napětí by vylezlo.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Příspěvek od Petr HC »

Koko Loko píše: ...co způsobuje tento jev? Sulfatované články stářím a ztrátou elektrolytu?

Vše najdeš v tematech :
Fórum: Elektrická soustava Zaslal: čt leden 14, 2010 09:38 Předmět: Hon na miliampéry
Fórum: Poklábosme Zaslal: st prosinec 30, 2009 10:48 Předmět: Baterka
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11031
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Děkuji 8) .
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Příspěvek od Petr HC »

Marek píše:Ono nezaškodí si hodnotu vnitřního odporu tu a tam zjistit (jednoduchým měřením). To je totiž jediný směrodatný údaj přímo vypovídající o životnosti baterie.

Tímto bylo řečeno A. Dnes jsem našel trochu času pro B.
A)měření baterie naprázdno – bez zatížení (kontrolní)
B)baterie zatížena osvětlením vozu=proudem cca 10 A–úbytek na Ri baterie je 0,1V tedy podle ohmova zákona Ri = U/I = 0,1/10 = 0,01
C)při zatížení starterem pak Ri = U/I = (12 - 8,364)/363 = 0,01 napětí na baterii poklesne o 3,636 V - baterie se blíží hranici své životnosti.

Analogicky podle bodů A a B zjistíte pomocí těchto výpočtů vnitřní odpor Vaší baterie .
Přílohy
merRi.jpg
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11031
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

No já nevím, asi jsem tupej a něco mi uniká, ale nějak mi to nevychází. Cvičně jsem zatížil novou baterku 120 Ohmy (vím, není to moc), napětí mi slezlo o 0,29V a po výpočtu mi vylezl vnitřní odpor baterie 2,81 Ohmu, což mi připadá jako blbost, ale dnes jsem měl náročný den, takže možnost chyby je velká. Také je možné, že jsem koupil zmetek :mrgreen: . Asi to bude chtít baterku nechat trošku provozem "usadit" a schod měřit po odpjení ze silnější zátěže.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Příspěvek od Petr HC »

Koko Loko píše:No já nevím, asi jsem tupej a něco mi uniká, ale nějak mi to nevychází. Cvičně jsem zatížil novou baterku 120 Ohmy (vím, není to moc), napětí mi slezlo o 0,29V a po výpočtu mi vylezl vnitřní odpor baterie 2,81 Ohmu, což mi připadá jako blbost, ale dnes jsem měl náročný den, takže možnost chyby je velká. Také je možné, že jsem koupil zmetek :mrgreen: . Asi to bude chtít baterku nechat trošku provozem "usadit" a schod měřit po odpjení ze silnější zátěže.

Bezprostředně po odpojení od nabíječky klesá napětí nějakou dobu i u NEZATÍŽENÉ baterie. To měření je nutno provést až když napětí nejméně několik hodin po nabití neklesá. A ještě lepší je, když se poněkud - cca 5 % kapacity vybije, aby se vybijecí křivka dostala do lineární části. A zátěž 120 ohmů představuje proud 0,1A - pro baterii tedy skoro nic.
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11031
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Ano, mé první "neúspěšné" měření zjevně potvrzuje správnost této metody :lol: . Až na ten proud bylo vše dodrženo ... by mne zajímalo o kolik by ta baterka sjela kdybych z ní cucl těch 10A :) zjevně muselo dojít k zásahu vyšší moci. Zítřek bude ve znamení sofistikovaných zkoušek 8) .
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Příspěvek od MartasBrno »

Já bych to počítel ne z napětí při nulovém odběru a napětí při nějakém odběru, ale z napětí při dvou podobně velkých odběrech mnohem větších než nula. Třeba při 10A a 15A. A určitě při částečně vybité baterii.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Příspěvek od Petr HC »

MartasBrno píše:Já bych to počítel ne z napětí při nulovém odběru a napětí při nějakém odběru, ale z napětí při dvou podobně velkých odběrech mnohem větších než nula. Třeba při 10A a 15A. A určitě při částečně vybité baterii.

I to je možné, ale měření musí být provedeno rychle za sebou. I o tom jsem psal, že při odběru proudu nejprve dochází k ohřátí elektrolytu = pokles Ri a při delším odběru k "plynování" = vzestup Ri. Celkově řečeno, je tam řada nelinearit a proto tato metoda je spíše orientační, ale je proveditelná "domácím" vybavením.
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11031
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Ano, tato metoda je opravdu hodně orientační. Při vší úctě, metoda selekce baterek dle jejich posledních "vžu" a chování po připojení k nabíječi kdy jim napětí neřestně vzrůstá je daleko "přesnější". Koneckonců pokud má člověk to štěstí, že je baterka "otvírací" je lepší se spolehnout na hustoměr.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
MartasBrno
Příspěvky: 4442
Registrován: pon zář 08, 2008 13:10
Bydliště: Brno

Příspěvek od MartasBrno »

Koko Loko píše:Koneckonců pokud má člověk to štěstí, že je baterka "otvírací" je lepší se spolehnout na hustoměr.

Tak to nepochybně.
Obrázek
a když jsem se v 15-ti rozhodoval co dál dělat, poslouchat sestry byla pro mě jasná volba... :-D
Odpovědět

Zpět na „Elektrická soustava“