od Jan Vaníček » pon říj 18, 2010 12:19
Myslím, že s LPG za 16 let již nějakou zkušenost mám. U těch jednoduchých karburátorových systémů v podstatě závisí na konstrukci motoru a jeho stavu. Konstrukci píšu proto, že švagrův Forman ve studenu prostě na LPG nestartoval a nestartuje (teda jo, ale po strašně dlouhém točení - motor výborný (teda teď už při 350tis, z toho 300 na LPG nic moc), systém seřizován atd. ... . Moje Lada 06 startovala do -25 bez problémů vždy, důležité je ale vystihnout ten správný okamžik zmáčknutí šoku (nevím, jestli to všichni mají) a nenechat motor prvních 10s chcípnout - jinak je na LPG již nenatočitelný, pak se již bez problémů udrží.
Systémy řízené počítačem, ale s centrálním směšovačem (Felicie) šli startovat na benzín, plyn (relativně špatně chytalo i u nového auta) nebo automatem, který reagoval na zvýšené otáčky. Myslím, že tohle je asi nejlepší způsob, ventily se při startování proběhnou na benzín a pak to jde hned do plynu. Na jednom Berlingu mám předchůdce sekvence - tam jde plyn do každého válce zvlášť a je to řešeno 4 kokovými motórky, lze startovat pouze na benzín a čidlo zařazené v chladícím systému umožní přepnutí pouze po dosažení min. teploty vody - doporučují ca 30°C nebo určitém čase (nevím, asi 30s). Přepínání automatu lze řešit při akceleraci, nebo deceleraci. Poslední, sekvenční vstřikování mám v druhém Berlingu, tam platí všechno jako předtím, jen jsou tam 4 vstřikovače, tam to dokáže přepínat pod 2°C, ale chce to jet v kuse, např. při rozjezdu to ná tendenci chcípat. Tak ráno mám trasu od baráku rovnou, nastartuje automat na benzín, pohodlně vyjedu, po 300-400m přepne a na nejbližší křižovatku jedu 2 km a je vše OK (a to jedu z kopce), z práce to mám na křižovatku (2 za sebou) to mám 500m, to radši dávám benzín a přepínám po křižovatce - přepne okamžitě. Pokud je dostatečné teplo, nebo je již motor
ohřátý, mohu startovat přímo na plyn (většině zákazníků to neřeknou, aby neměli reklamace), ušetřím si těch 30 s. běhu na benzín (ale jen u té sekvence).
Celkem mám na LPG najeto asi 350tis na různých autech a zatím všechna negativa převážila těžká úspora - možná někdo řekne, proč nejdu do dieselu, musím říct že jsem měl jeden z nejmodernějších v EURO4 2 roky zpět, jezdil super, ale strach z drahých oprav mě zase vrátil k LPG. A další volba je zas jasná, jen to asi bude Turbobenzín od PSA/BMW, ale zatím si počkám, jaké budou zkušenosti s tímhle motorem na LPG.