zelvotron píše:Pojistka by se moc roztejkat neměla, to bude nějakej šmejd, nebo není tam silnější než má bejt? Zkusil bych dát jinou, třeba tam bude na ní blbej kontakt a tudíž velkej přechodovej odpor.
"Moderní" tavná autopojistka je stoprocentně šmejd. Původní konstrukce tavných pojistek byl stříbrný drátek, zasypaný pískem v keramickém pouzdru. Průběhem času zmizelo stříbro, písek i keramika a zejméma u autopojistek byly tyto prvky nahrazeny pocínovanou mědí (cín má 7,5x větší specifický odpor než stříbro, takže i slabá vrstva nutná proti korozi nepříznivě ovlivní teplo vyzářené tavným drátkem) termosetem, posléze termoplastem a něco, co by tavnému drátku odebíralo teplo, zmizelo úplně.
Navíc hlavním úkolem tavné pojistky je jistit zkrat, nikoli proudové přetížení. Od toho jsou mnohem dražší nadproudové jističe.
Ale konkrétně - pokud tam je přechodový odpor, bude vidět, kde začíná tavení termoplastu a podle toho lze "přechoďák" identifikovat. A taví-li se poblíž "okénka", platí plně prvý odstavec.