od QWSAQ » sob úno 06, 2010 11:47
Výměna zadního obložení na Samaře je opravdu sranda, když to srovnám se Škoda 120. Ten hliníkový buben sleze dolů skoro sám - narozdíl od škodovky nemusíš povolovat žádnou středovou matici a rvát to dolů stahovákem a palicí. Drží ho kolové šrouby(a asi i ty dva středící šroubky/trny, to už přesně nevím).
Takže postup:
- Zařadit kvalt, založit kola, povolit šrouby na kole, zvednout auto. Ruční brzdu povolit (jinak ti bude držet buben)
- Odšroubovat 4 kolové šrouby a sundat kolo
- středící šroubky kola (na obrázku od Koka vpravo dole) vyšroubovat (ano, nejlíp ořechem či očkem, jsou nízké a docela drží)
- středící šroubky kola pak přešroubovat do otvorů o 90°vedle - a rovnoměrně pomalu dotahovat. Slouží jako stahovák, opřou se o poloosu - buben by se měl uvolnit a spadnout. Opakuji - nezapomenout povolit ruční brzdu.
A jakmile to bude dole, uvidíš, co se tam odehrálo, zda neprosakuje kapalina, jaké je obložení... Mně se asi v 70 000km utrhlo obložení z jedné pakny, zaseklo se mezi paknu a buben, přibrzďovalo kolo a to se po několika kilometrech na dálnici se přehřálo - horká vazelína vystřelila plastovou zátku od ložiska kola, ta tupě klepla do poklice - což byl dobrý signál pro to zastavit a hledat problém. Nejdřív jsem myslel, že jsem zapomněl na ruční brzdu (ale že bych přehlídl tolik červených kontrolek se mi nezdálo). Doma jsem to rozdělal a našel to utržené obložení. Jinak ostatní 3 pakny byly dost zachovalé (jen trochu rezavé). Ale vzhledem k ceně (pár korun) za novou sadu jsem je vyměnil všechny.
Výměna paken samotných není problém, ale z hlavy ti ji nepopíšu, je to nějaká doba, co jsem to dělal. Na to přijdeš - kleštěma odhákneš pružinky a vytáhneš je ven. Nebo je vytáhneš i když jsou spojené pružinou - chce zkusit. Taky je dobrý pár kovových míst, která se třou, máznout lehce(!) vazelínou.
Montáž je opačným postupem. Pokud bude potřeba po výměně doštelovat ruční brzdu, tak to se dělá na bovdenu pod autem (dvakrát asi 10ka klíč), ve středovém tunelu nad středním dílem výfuku. Lepší je ho zhodit (záleží, jak vypadá, zda se ti nerozpadnou rezavé objímky a nebudeš muset měnit i je), ale jde to i bez. Měla by zabírat na pátém zubu (viz návod), a neměla by drhnout když je páka dole.
Ať se daří!