Miči píše:tak a teď už jsem z toho magor - NENÍ PODSTATNÁ? jakto?
Ono je to trochu jinak - musíš číst poslední dva řádky současně (protože ony totiž pouze současně platí).
Pokud máš možnost laborovat s převodovými stupni nebo rozvodovkami, dejme tomu jsem ochoten připustit, že předposlední věta může být pravda. Jenže pokud máš k dispozici pouze jeden druh převodovky, maximální hodnota točivého momentu podstatná je. Proč asi si majitelé upravených žigulíků montují do aut krátké čtyřkvalty z dvanáctky a nejpomalejší diferáky 4,44:1 z kombíka??? Právě proto, aby díky lehkým kvaltům co nejvíc odlehčili motoru a co nejvíc tak zvýšili hodnotu točivého momentu přenášeného na kola.
Vyplývá to i z mého příspěvku na minulé stránce - pokud motor naftový osadím stejnými převody jako motor benzinový, nafta jednoznačně vítězí (protože díky stejným převodům má auto na kolech vyšší točivý moment než benziňák). Diesely ovšem mají delší kvalty (protože netočí tak vysoké otáčky jako benziny), proto přenos točivého momentu na kola je ztížen těžšími převody a výsledný točivý moment je menší (opět logicky.........).
Důkaz:
Sharan I se osazuje několika motory, ale budu jmenovat parametry pouze dvou, které chci porovnávat:
1,9 TDi (AFN) - 235 Nm / 1900 rpm, 81kW / 4150 rpm
2,8 VR6 (AAA) - 235 Nm / 4200 rpm, 128 kW / 5800 rpm
- benzinové motory 2,8 VR6 v Sharanu I mají (přestože je to paradoxní) první tři rychlostní stupně delší než 1,9 TDi - až čtyřka a pětka je delší u TDi. Když si tedy tyto dva vozy (stejné karoserie a hmotnosti) stoupnou vedle sebe na sprint s pevným startem, dojde k tomu, že do rychlosti 100 km/h budou naprosto vyrovnanými soupeři, i když tabulkové hodnoty hovoří jinak a i když je TDi o téměř litr na kubatuře "chudší". Pro TDi hraje několik skutečností, které kubaturový hendykep vyrovnají - především kratší zpřevodování prvních tří rychlostí, ale rovněž parametry motoru - točivý moment má u obou motorů stejné maximum 235 Nm, jenže u TDi maximum této hodnoty je v podstatně nižších otáčkách, tudíž motor TDi má oproti VR6 lepší zrychlení. Jakmile zařadím čtyřku, s naftou již logicky nemám proti silnému bratrovi šanci.
Nedávno u mě na návštěvě ses divil, jak je možné, že nejvýkonnější motor 1,6 v PEU 309 má menší zrychlení než Tvůj model s 65kW motorem. Odpověď je jasná - oba motory mají stejné převodovky, ale výkonnější motor má hodnotu maxima točivého momentu ve vyšších otáčkách, proto je v rozjezdu línější (než se do těch otáček dostane) a důsledkem toho je pomalejší čas ve zrychlení z nuly na stovku (i když má o dvacet koní víc).
Proč si myslíš, že stokoňová Fabia (1,4/16V 74kW) má o 15% pomalejší převodovku než Fabia 1,4 44kW??? Je tam rozdíl 40 koní a přesto má silnější sestra podstatně kratší kvalty? Ano, je to skutečně tak a důvod je jasný - oba motory mají téměř stejnou hodnotu maxima točivého momentu (118 x 126 Nm lze považovat za téměř stejnou hodnotu, uvažuji-li skutečnost, že 16V je díky většímu motoru asi o 30 kg těžší), jenže zatímco 16V stokoňovka má maximum točivého momentu při otáčkách 4400 rpm (a pod 4000 nejede), slabší sestřička má své maximum při otáčkách 2500 rpm a krásně táhne od spodu - tudíž si může dovolit mít delší kvalty, i když jí chybí 40 koní výkonu!!!