Karburátor druhy

Moderátor: Moderátoři

Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11031
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Jablonec.2102 píše: čili dodatkové číslo 20 je ekonomizér
Nikoliv, právě, že nemá.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
JmJ
Příspěvky: 6488
Registrován: úte čer 01, 2004 11:30
Bydliště: Kromeriz

Příspěvek od JmJ »

Jablonec.2102 píše:Aha!
A teď mě napadla ještě jedna otázka na kterou neznám správnou odpověď -
takže když jedu z kopce (bez plynu) s karbuirátorem BEZ EKONOMIZÉRU tak i když"brzdim motorem" tak se spaluje palivo rovnající se volnoběžnému množství?


ekonomizer, to je zaklad 8)
MFP
wergl I - 2104 - melt down
wergl II - 2104 - rebuild succeded
wergl III - 21113 - sold (Chester's new)
wergl IV - i30 - tout est bleu
popest
Příspěvky: 361
Registrován: úte led 09, 2007 18:37
Bydliště: Žatec

Příspěvek od popest »

Marek píše:Do roku 1980 se na všechny vozy Lada osazovaly karburátory WEBER 32 DSR, které se lišily vždy pro motory 1200/1300 (typ WEBER 2101-xxxxxxx) a pro motory 1500/1600 (typ WEBER 2103-xxxxxxx nebo 2106-xxxxxxx). Navíc za těch 10 let, od roku 1970 do roku 1980, prošly jistými "modernizacemi", takže jich bylo dost podtypů. V zásadě ale platí, že se lišily podle kubatury motoru. Na pohled vypadaly téměř identicky, lišily se jen detaily.

Od přelomu roku 1980/81 se postupně u všech kubatur přešlo na karburátory DAAZ OZON, kde pro motory 1200/1300 byl určen OZON 2105 a pro motory 1500/1600 to byl OZON 2107. Společně s karburátory OZON se osazovaly rozdělovače R125D s odstředivou i podtlakovou regulací předstihu (WEBERy měly rozdělovače pouze s odstředivou regulací).
Je třeba vědět, že karburátory DAAZ OZON jsou zcela jinou katerogií karburátorů a od WEBERů osazovaných původně se v mnoha věcech dost zásadně liší.
Výhodou karburátorů DAAZ OZON byla nižší spotřeba paliva až o 20% a nižší hodnoty emisí CO o víc jak polovinu.

WEBERy poznáš od OZONů podle toho, že OZON má II. klapku ovládanou pneumaticky (takovou velkou membránou a táhlem), zatímco všechny WEBERy byly plně mechanické s postupným otvíráním klapek.

Třetí skupinkou karburátorů, které však u nás nebyly moc rozšířené, byl typ SOLEX (osazoval se jen na několik málo vozů s motorem 2105) - je podobný karburátoru Samara. Ale pochybuju, že bys na něj někde narazil, je jich opravdu málo a co já vím, tak v našich širokých řadách jsou snad jen dva vozy s tímto karburátorem. Navíc Niva tímto SOLEXem osazována nebyla.


Pokud Tě zajímá, jaký karburátor máš mít v Nivě, pak buď WEBER 32 DSR s typovým číslem 2106-xxxxxxx nebo DAAZ OZON 2107-xxxxxxx. Vzhledem k tomu, že drtivá většina vozů modelu Niva byla vyrobena po roce 1980, s největší pravděpodobností máš ve voze karburátor DAAZ OZON 2107 a rozdělovač R125D s podtlakem.

Co se týká seřizování karburátoru, jedná se o velmi precizní záležitost náročnějšího charakteru, pro kterou je třeba mít jisté zkušenosti (amatér, co o tom nemá ani páru, určitě víc zkazí než seřídí). Pokud však máš neutuchající touhu po vědění a hodláš riskovat problémy v důsledku neodborných zásahů, pak navštiv naši knihovnu na webu www.ladaklub.com nebo FAQ zde na fóru - možná tam něco najdeš.
Nicméně aby Ti tu někdo popisoval způsob a postup při seřizování karburátorů všech typů, na to tu nikdo nemá ani čas a především chuť. Navíc se dost obávám, že tu není moc takových, kteří by to zvládli opravdu dobře - tak, aby to bylo správně a taky abys tomu porozuměl. Ono to není nic jednoduchého, rozhodně takové pojednání není psaní na chvíli a zcela jistě se to nedá vyjádřit několika větami - žádá si to určité pořadí seřizovacích operací, mnohé z nich se vzájemně ovlivňují a každá znamená důležitý zásah do nastavení parametrů motoru - pokud o tom nic nevíš, nesahej do toho. Ono to není jen o seřízení volnoběhu (jak si mnozí myslí...) - to je až to úplně poslední nastavení z celé dlouhé řady úkonů.
K tomu, aby úplný laik pochopil princip činnosti karburátoru, jeho seřizování a důsledky jednotlivých postupů, rozdíly mezi jednotlivými typy a ostatní záležitosti s tím související, musel bych mu dát školení na šest až deset hodin vyčerpávajícího povídání.

Radím Ti dobře, dělám motory Lada skoro 20 let.


Pokud potřebuješ dobře seřídit motor, přijeď ke mně do Třebíče a já Ti jistě vyhovím v plném rozsahu (na ceně se určitě domluvíme). Mnoho lidí ke mně jede kvůli seřízení motoru i 200 km daleko, protože se jim to vyplatí (nejen tím, že díky dobrému seřízení ušetří na nižší spotřebě, ale taky díky tomu, že v servisu by si naúčtovali mnohem víc než já a zcela určitě by to odflákli, protože to neumějí). Proto Ti dobře radím, abys pouvažoval nad návštěvou u mne - jezdí za mnou kluci z Brna, Prahy, Českobudějovicka, Chrudimi, dokonce až od Přerova a Ostravy (a nejen s Ladami). Ovšem vzhledem k tomu, že nevím, odkud jsi (bydliště "U vody" je poněkud nicneříkající), nemám zdání, jak moc daleko to ke mně máš. Možná je to kousek, možná přes půl světa :wink:.


Já chápu, že by se do toho člověk bez přemýšlení rozdhoně vrtat neměl, ale pokud se to chci naučit, musím na něčem a nesmím se toho bát. Tohle se mi potvrdilo už několikrát. Kdyby se ti Marku chtělo napsat něco o karburátorech a jejich seřizování, bylo by to moc fajn a spousta lidí tada, by to jistě ocenila. Popř. jestli víš o nějaké dobré literatuře, rád si nechám poradit.
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Není tak jednoduché napsat prostě článek o celé této problematice. K tomu je potřeba především znát základní principy funkce karburátoru, určité představivosti (aby když něco napíšu a načrtnu jsi už věděl, co mám na mysli) - teprve potom je možná vhodné se do toho pouštět a něco napsat.

Můj názor je tento: Každý je schopen se to naučit (i popelář či malíř pokojů), ale já příručku psát nebudu. Pokud někdo má zájem pochopit a naučit se to, rád mu to vysvětlím, ale je u toho nutná osobní konzultace. Přijeď, pokecáme, ukážu, vysvětlím jak a proč a co se stane, když to bude jinak - to není problém. Ale z nějakého článku tohle prostě nepochopíš.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
popest
Příspěvky: 361
Registrován: úte led 09, 2007 18:37
Bydliště: Žatec

Příspěvek od popest »

Dobře, to zní zajímavě. :) Až to bude aktuální, rád využiji tvých služeb a něco se naučím.
Uživatelský avatar
fullmetal
Příspěvky: 23
Registrován: sob lis 15, 2008 14:39
Bydliště: Hradec Kralove

Příspěvek od fullmetal »

Ja asi budu muset stat ve fronte, pokud bych chtel neco seridit taky:). Cekam az bude teplo abych svoji berusku zacal davat do poradku. Vcera jsem s ni poprve jel do Prahy (z HK). Po stare ceste z domova do cerneho mostu mi to vyslo na 75 minut komfortni jizdy.
Pája
Příspěvky: 991
Registrován: ned čer 06, 2004 19:51
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pája »

fullmetal píše:Ja asi budu muset stat ve fronte, pokud bych chtel neco seridit taky:). Cekam az bude teplo abych svoji berusku zacal davat do poradku. Vcera jsem s ni poprve jel do Prahy (z HK). Po stare ceste z domova do cerneho mostu mi to vyslo na 75 minut komfortni jizdy.


No tak to je super výkon! Co bys na takový káře chtěl seřizovat?? :lol: Až vyleze sluníčko, tak dáme s okolopardubickou partičkou srázek a tam se ti na to všichni vrhnem a pořádně roštelujem. hi hi
Uživatelský avatar
fullmetal
Příspěvky: 23
Registrován: sob lis 15, 2008 14:39
Bydliště: Hradec Kralove

Příspěvek od fullmetal »

Na to slunicko uz se tesim! Auto je celkem v dobrem stavu, i kdyz je stare jako ja (22) :), ale vzdy se najde neco co by slo opravit a vylepsit ))).
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

fullmetal píše:... vzdy se najde neco co by slo opravit a vylepsit ))).



Jo, to je pravda. A i když auto třeba jede podle majitele dobře a spotřeba je rovněž v normálu, často se stane, že to po seřízení jede ještě lépe než dobře a spotřeba taky umí být lepší než byla. Není problém, pánové, jsem k dispozici.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Jablonec.2102
Příspěvky: 32
Registrován: úte bře 20, 2007 07:37

Příspěvek od Jablonec.2102 »

Pája píše:Větší, bo máš vyšší otáčky a větší podtlak.


Ha! Do teď mi to bylo jasný ale dnes mě napadla další otázka:
když tam teda při brždění motorem jízdou z kopce jak píšeš teče větší množství paliva než volnoběžné, kam se teda ztrácí výkon který musí vznikat při detonacích?
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11031
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Bude ti snižovat účinnost brždění motorem.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Saša
Příspěvky: 3359
Registrován: pon črc 09, 2007 16:08
Bydliště: Litoměřice

Příspěvek od Saša »

Jablonec.2102 píše:musí vznikat při detonacích?

Nemáme diesely v těch probíhá detonační hoření . U benzínových (zážehových) motorech za jistých okolností vznikají detonace také ale jsou škodlivé a mohou motor poškodit .
Jinak Koko Loko má pravdu .
VAZ 2102 r.v.74 1984-1997 "Legenda"
VAZ 21043 r.v.90 1996-White Lady - nyní v GO. VAZ 21044 r.v.96 2007-(muzeum koroze)
VAZ 2106 r.v.78 2008-a dál...
VAZ 2105 r.v.87 12/2012-Rudý dělník
Nikdy neříkejte že to nejde,protože se v zápětí objeví někdo kdo neví že to nejde a udělá to!
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Mimochodem - víte, že ekonomizér lze úspěšně aplikovat i na staré WEBERy pro motory 1500 / 1600??? A dokonce mnohem jednodušeji než u OZONů.

Pro jeho zapojení stačí pouze mikrospínač a čtyřpinová řídicí jednotka, které se používají pro OZONy. Odpadá ale elektropneumatický ventil (největší zdroj poruch) a veškeré hadičky a podtlaky.


Drát, který vede z řídicí jednotky na elektropneumatický ventil, se u WEBERů přímo napojí na elektromagnetickou cívečku jehlového ventilu volnoběhu. Žádný elektropneumatický ventil, žádné podtlaky, žádné navrtávání dírky do sání, žádné komplikace.


Je ten Marek bystrý hoch, že ??? :wink: :wink: :wink:
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Pája
Příspěvky: 991
Registrován: ned čer 06, 2004 19:51
Bydliště: Pardubice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Pája »

To bys musel dlouho brzdit, než spotřebuješ plovákovou komoru. A pak ti to při přidání hnedka zhebne, páč bude prázdná. :roll:
VAZ 1800kk na prvočinitele
Marek
Příspěvky: 5267
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Pája píše:To bys musel dlouho brzdit, než spotřebuješ plovákovou komoru. A pak ti to při přidání hnedka zhebne, páč bude prázdná. :roll:



Co to plácáš???
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“