Stránka 1 z 3

oprava motoru 1,5

Napsal: pon čer 09, 2014 14:14
od last.degen
Stavim si motor do moji "expedicni" trojky, kde puvodni motor sice jede hezky ale huli a pod plynem chrasti a drzi nizkej tlak oleje, nahradni motor pochazi z jedny zemedelsky trojky a jelikoz auto bylo ve stavu katastrofalnim a kdyz sem to prevazel tak krome chybejicich nosnych casti karoserie me trapily i ty neskutecny veci co vychazely z vejfuku (2t hadr a to zcela vazne), proste mi prislo ze z toho vejfuku jde krome koure i nespalenej olej. Jake pak bylo prekvapeni kdyz se motor omyl a po rozebrani stav odpovidal 40 najetejm tisicum, nejspis nikdy nerozebiranej, hranka na valci minimalni, skoro neznatelna, gufera na ventilech samozrejme vylamany a krouzky taky nic moc takze to je asi puvod tech veci z vejfuku. Uz sem udelal ventily a hlavu a tenhle vikend prisla rada na spodek protoze krome krouzku byly ko i saly a tady prichazi moje prvni nejistota.
saly
Stary saly na ojnicich maj nahore diru aby sel olej do cepu a zaroven se rozstrikoval na stenu valce, novy uz timto nedisponuji, takze jako soudruzi zjistili ze tam stejne strika olej vsude a dira netreba?
Stary hlavni maj drazku a diry ( krome prostredniho)aby se dostal olej do kliky a pak dal do ojnic, novy maj drazku a diru akorat na ty strane z bloku a naproti nic, takze se pocita ze se to umaze dirou v klice? Neni tam vzdy pri vodorovny poloze diry dira v mazani?
krouzky
Goetze, drahy jak prase, jiny na konevce nemeli podivnej rozebiraci stiraci. zkusenosti?
zapalko
Kamarad bude rusit asi z 98 2107 a bere motor ale chce to prekopat na karbec a zbyde vstrikovani, jde nabastlit na 1,5 motor do 03?
Pres zimu sem s tim autem jezdil a to vstrikovani se mi zalibilo co do projevu motoru, dalsi varianta je ozon a bezkontakt od axtecu, to by snad fungovat melo.

Re: oprava motoru 1,5

Napsal: pon čer 09, 2014 14:22
od ger007
takze par mojich skusenosti a postrehov
- do salov sa vrtaju dierky
- zmeraj si ovalitu ojnic, ked su moc ovalne, nepomozu ti nove saly (pomozu na 200km) ja som takto odkuril dve kluky a dve sady salov :-D, pokial je tam velka ovalita je nutne dat vyuhlovat alebo zadovazit ine.
- kruzky goetze nemam skusenosti ja som tam daval este snad prvovyrobu :_D
- Spi na 1,5 pojde, je nutne vymenit prsia, remenicu, zaslepit dierku po rozdelovaci, vyfuk, sanie a natrubok na hlave kde je cidlo teploty, dalej treba dorobit vracaciu trubku do nadrze, celu nadrz troska prekopat kabelaz a uz je to :-D

Spi je super ked ide, ked nejde stacia mu tri cidla s ktorymi to akotak hra, na vychode take varianty skoro neexistuju, ja by som siel cestou mensieho odporu a dal tam pekne bezkontakt

Re: oprava motoru 1,5

Napsal: pon čer 09, 2014 14:54
od Roman
Goetze sme davali do Mysoveho prestavaneho motoru (1300 - 1700) najazdil bez problemu viac ako 30000km (viac sa nejazdilo,lebo zigulika zozrala hrdza :-) ) Ja som v minulom storoci najazdil na S100 z Goetze kruzkami asi 100000km (potom sa pri jednej jazde so 6timi osobami cez pole zlomila) Takze za mna mozem len doporucit.....

Re: oprava motoru 1,5

Napsal: pon čer 09, 2014 16:38
od last.degen
A je nakej duvod proc tam ty diry nejsou od vyroby? A mam je vyvrtat jen do tech ojnicnich nebo se musej nak resit i ty hlavni? Ovalitu ojnic zmerim, ale ty ojnicni byly krome jednoho dobry a to jedno bylo spis takovy vylamany nez vydreny.
Ok tedy, vstrikovani definitivne zavrhuju a bude bezkontakt kterej uz mam a ozon by snad nemel bejt problem.
Pak se jeste chci zeptat na olejovy cerpadlo, prijde mi ze s nim jde tocit hrozne lehce, nemelo by klast trochu odpor? A slysel se, ze se da nastavit a zvysit tlak oleje a ze tech 6,5 je idealnich, jak se to dela? Predtim ten motor drzel ten tlak hrozne nizko a na volnobeh dokonce svitila kontrolka.

Re: oprava motoru 1,5

Napsal: pon čer 09, 2014 16:46
od ger007
uz si presne nepametam ale myslim ze hlavne co som kupil mali dierky a ojnicne nemali alebo naopak.. uz je to par rokov co som to skladal.... preco sa to tam nerobi netusim :_D, ale pre istotu ich fakt zmeraj poriadne, tak sam sa zmayslam ako sa to mera, pretoze posuvkov mi to pride ako slabe, to by chcelo asi neaky kaliber alebo to normalne zaniest niekde kte to robia,
cerpadlo by sa malo tocit jednoducho, ked sa ti nezda naber si olej do otvoreneho kanistrika, ponor kos a potoc ci dava olej.
na to cerpadlo tu bola volakde tema, podkladala sa tam neaka 1mm podlozka pod ten ventil co tam je. optimalne je aby pri 1000ot mazal 1 bar pri 2000ot 2bar .... ze to musi mazat 6,5 bar ... blbost to neni tatrovka...

Re: oprava motoru 1,5

Napsal: pon čer 09, 2014 20:46
od last.degen
No na druhy 03 ktera ma motor po 20 let stary go, ale od ty doby najeto prd, sice bere olej, ale vubec nekouri a na srazu sem pojel 1,6 a to tam jeste mam vetrak natvrdo :D a tlak je jak rikas bar/1k ot ale zastavi se to asi pri 3500 ot na 4bar a dal uz muzu tocit jak chci a nejde,takze nejak tak? To ale stejne asi nema cenu resit ted, kdyz ten motor mel v haji polovinu sal tak je logicky ze mel nizkej tlak.
Jinak tady sou diry v ojnicich a v salach ne, v puvodnich byly.

Re: oprava motoru 1,5

Napsal: stř čer 11, 2014 08:37
od Marek
Domnívám se, že osazovat na motor 1,5 předpotopní SPi, je holý nesmysl. Na výkonu to nepřidá ani píď, spíše naopak, navíc hrozí riziko poruch. Navíc je problém s tím, že SPi je dimenzováno pro vyšší kubatury, čili to bude žrát jako nezavřený - o náročnosti přestavby celého vozu ani nemluvím.
Co je mechanické, nemůže mít elektrickou závadu - to je moje heslo, kterým jsem se léta úspěšně řídil. Dal bych OZON 2107, možná bezkontaktní rozdělovač z motoru 1500 Axtec, který (narozdíl od SPi) výkon prokazatelně zvýší. Víc nic...

Re: oprava motoru 1,5

Napsal: stř čer 11, 2014 10:45
od last.degen
O vykon mi nejde, spis o celkovej projev motoru. A co se tyce spotreby, lambda by se s tim mela popasovat a i kdyby ne tak vic nez 1,7 to snad zrat nemuze, ale tuto moznost uz jsem zavrhl z duvodu narocnosti prestavby :) hlavni duvod proc sem se ptal je proste ten ze mam oboji k dispozici a chtel jsem se ujistit v mym nazoru.
Mimochodem marku, procital jsem forum a cetl dost tvych prispevku tykajicich se motoru a prislo mi ze se v tom dost vyznas tak by me zajimal nazor na ten problem se salama, jestli vrtat nebo nevrtat.

Re: oprava motoru 1,5

Napsal: stř čer 11, 2014 11:21
od JmJ
Nejsem na vstrikovani odbornik, ale:

a) zpetna vazba lambda sondou nevyvola az takovou korekci smesi.
b) motor 1.5 bude asi vyzadovat jiny prubeh predstihu, nez motor 1.5

Podle me to bez poladeni parametru RJ nepojede dobre. Ale je to jen odhad.

Re: oprava motoru 1,5

Napsal: stř čer 11, 2014 17:30
od Marek
Šály v ojnicích musejí mít otvor, kterým bude proudit olej do ojnic a pod píst. Pouze ojnice pro motor 1,7 tento kanál nemají a tudíž ten otvor v šále nepotřebují.

Hlavní šály kliky jsou dvojího provedení - s drážkou a bez drážky. S drážkou jsou čtyři, bez drážky zbylých šest. Šály s drážkou patří do horní části (tedy do bloku) všech hlavních uložení, kromě prostředního. Do domečků a středního uložení patří plné šály (bez drážek).
Ojniční šály, které se dávají do ojnic, musejí mít otvor, který lícuje s otvorem mazacího kanálku v ojnici, aby olej se dostal pod píst.

Lambda sonda reguluje bohatost směsi, to je pravda. Za běžných podmínek udržuje hmotnostní poměr vzduchu a benzinu na hodnotě 14,8:1, tedy na jeden kg benzinu připadá 14,8 kg vzduchu, což je lambda = 1. Ovšem to je bohatost, nikoli množství. Množství paliva, které je dávkováno do válce, již žádný takový senzor neovlivní. To je dáno množstvím vzduchu, což má na svědomí průměr difúzoru v centrální jednotce vstřikování; množství benzinu, které tomu odpovídá, je dáno tlakem paliva ve vstřikovací hlavě a časem vstřiku. Dalo by se to jistě upravit zásahem do map ŘJ (pokud se to umí), ale není to ta správná cesta.

Mohu Tě ujistit, že správně nastavený OZON s bezkontaktním rozdělovačem zabezpečí motoru tak kulatý chod, že nebude o nic horší, než motor se vstřikováním. Důležité ovšem je umět správně a poctivě udělat tu opravu motoru. Pouhé přebouchání kroužků a šál není správné a poctivé. Je třeba pohrát si s ventily, jejich vyleštěním a zabroušením. Výsledkem toho bude stejně velký kompresní tlak ve všech válcích, což je základ pro kulatý chod motoru. Ostatní už je jen věcí seřízení.

Re: oprava motoru 1,5

Napsal: stř čer 11, 2014 20:04
od mušketýr
Proč zásah do map není správná cesta?
Platí to všeobecně, nebo jen v tomto případě?
m.S.

Re: oprava motoru 1,5

Napsal: stř čer 11, 2014 20:15
od Luděk Musil
mušketýr píše:Proč zásah do map není správná cesta?
Platí to všeobecně, nebo jen v tomto případě?
m.S.
Protože odpověď je o příspěvek výš:
Marek píše:Lambda sonda reguluje bohatost směsi, to je pravda. Za běžných podmínek udržuje hmotnostní poměr vzduchu a benzinu na hodnotě 14,8:1, tedy na jeden kg benzinu připadá 14,8 kg vzduchu, což je lambda = 1. Ovšem to je bohatost, nikoli množství. Množství paliva, které je dávkováno do válce, již žádný takový senzor neovlivní. To je dáno množstvím vzduchu, což má na svědomí průměr difúzoru v centrální jednotce vstřikování; množství benzinu, které tomu odpovídá, je dáno tlakem paliva ve vstřikovací hlavě a časem vstřiku. Dalo by se to jistě upravit zásahem do map ŘJ (pokud se to umí), ale není to ta správná cesta.
Tedy ta nejpodstatnější věta:
Marek píše:... do map ŘJ (pokud se to umí), ... .
Na straně jedné se musí vědět CO upravit (znalost motoru a jeho potřeby) a dále se musí vědět KDE to upravit a JAK to upravit (čili programování a to dost na vysoké úrovni).
L.

Re: oprava motoru 1,5

Napsal: stř čer 11, 2014 20:20
od radek mb
Jeden člověk si tady hrál s programováním ŘJ a dalších věcí. Rozhodně to stojí za přečtení.
http://forum.ladaklub.com/viewtopic.php?f=56&t=11209

Re: oprava motoru 1,5

Napsal: stř čer 11, 2014 22:40
od smajchl
Luděk Musil píše:JAK to upravit (čili programování a to dost na vysoké úrovni).
L.
To je podle me to uplne nejmensi, pro ulozeni tabulky do eepromky ani nemusis umet programovat, spis jde o to co do ni nacpat...

Re: oprava motoru 1,5

Napsal: stř čer 11, 2014 22:51
od JmJ
Rekl bych, ze snad nikdo neprogamoval pro nejakou rj novy software, tedy novy algoritmus rizeni behu motoru. To, co se bezne dela, je konfigurace parametru, ktere ovlivnuji variabilni vlastnosti zminovaneho algoritmu.

Marku, pokud signal z lambdy nema vliv na mnozstvi vstrikovaneho paliva, pak mi rekni, jak tedy dochazi ke korekci bohatosti smesi. Pokud vim, vychozi parametry jsou tlak paliva a prumer trysky, algoritmus pak meni delku vstriku.

Pokud ma algoritmus parametr "posun delky vstriku", kterym muzu o danou hodnotu upravit vyslednou dobu vstriku, pak muzu upravovat bohatost smesi. Nebo muzu zmenit prumer trysek nebo tlak paliva. Jake parametry rj ma, netusim...

Bezne se veci maji tak, ze zakladni vlastnosti hardware jdou doladit v urcitych rozmezich pomoci parametru software. Takze bych ocekaval, ze muzu delat korekci delky vstriku, ale pokud chci velkou zmenu v mnozstvi paliva, pak musim napr. vymenit vstrikovac trysku a jemne doladeni pak udelat konfiguraci ridiciho algoritmu.

Btw na spi motor myslim nebude mit o moc lepsi chod jak na klasicky karbec. Mpi uz by bylo neco jineho.