vůle v ložiskách zadní poloosy

Moderátor: Moderátoři

tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

vůle v ložiskách zadní poloosy

Příspěvek od tomass »

Zdravím, mám 04, najeto 170 tisíc a ze zadní nápravy se při dobržďování v malé rychlosti, někdy těsně před zastavením-ale jen někdy ozývá vibrace. Občas je to docela nepříjemný. Sundal jsem buben a ten je pěkný, bez vyjetých drážek. Pakny jsou sice druhé, ale mají ještě 80 % obložení (ty první se měnily asi při 110 tisících a měly asi 50 %). Vzal jsem za osu s namontovaným kolem a je tam radiální vůle v ložisku směrem nahoru-dolu asi tak 0,4 mm (odhad) na každou stranu od středu, ale pouze nahoru-dolu. Doleva a doprava není žádná vůle a k sobě-odsebe také bez vůle. Stejnou vůli má i druhá strana. Jakmile to pakny určitou silou vystředí, tak je tam vibrace, ale jen při pomalé rychlosti těsně před zastavením. Za jízdy nejsou ložiska slyšet. Není slyšet ani rozvodovka, tu mám nedávno novou ze servisu. Rozčiluje mě ten zvuk. Vyměnit, nebo nechat ? V Ladě mají poloosu i s ložiskem a guferem za nějakých 1200 Kč. Cenu neřeším, jen jestli vyměnit, nebo ne. Může ta vůle něco pokazit ? A měnit už teď, nebo až to začne za jízdy hučet ?


Jinak gufera na rozvodovku směrem ke kardanu koupený v Ladě mi 2x začaly týct po 8-10 tisících km. To mě štvalo, protože původní kroužek vydržel asi 140 tisíc. Náhradní třetí jsem koupil SKF u Kotvalda na Praze 9. Stálo sice 130 Kč, ale byl to úplně jinej matroš, ale pak hučela ta rozvodovka celkově, tak šla pryč a celkovou životnost těsnícího kroužku jsem už neotestoval. Jsou ty gufera z Lady na poloosách spolehlivý, nebo to taky za chvilku poteče ????

Dá se případně vyměnit celá poloosa bez vypuštění oleje diferenciálu jen náklonem při zvednutí ? Podle návodu to vypadá jednoduše. Přední kotouče jsem zmáknul, tak poloosa snad nebude o tolik náročnější. :)
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11033
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Příspěvek od Křečík Barbuška »

No, v podstatě jsem schopen odpovědět jen na poslední odstaveček. Při lehkém vyheverování strany kde demontuješ poloosu nehrozí úniku maziva.

Předposlední odstaveček, asi jsi při výměně gufera dotáhl moc matici na přírubě. V knize píší o opětovném dotažení stejným momentem jako jsi povoloval nebo rovnou doporučují výměnu rozpěrného pouzdra a dotažení předepsaným momentem. Je to asi taková malá duchařina, půjde o cit.

A ta vůle? Je podezřelé, že je jen nahoru a dolů, čekal bych i do stran. Jinak obě moje auta vykazují na poloosách jen vůli "od sebe ke mě" tak baj voko 0,2/0,3 mm, nevím jestli je to správně, ale vše jezdí jak má a, že by byly špatné všechny čtyři ložiska? :-) .

Otázkou je jak postupovali při výměně rozvodovky, jestli to tam není nějaké nevystředěné. Kdysi jsem se setkal s případem, že jedinec (já) vyměnil rozvodovku, šrouby dorval na hotovo, pak teprve osadil poloosy a divil se, že se kola točí s různým odporem. Správnější postup se mu pak jevil v osazení rozvodovky na lehko, osazení poloos, protočení všeho a pak teprve následné dotažení šroubů rozvodovky na hotovo.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
dvk
Příspěvky: 2562
Registrován: pát pro 04, 2009 16:21
Bydliště: okr. Přerov

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Příspěvek od dvk »

Ty popisované vibrace mi to dělá taky, někdy víc, někdy to úplně zmizí. Dělá mi to jak na 04 tak i na 05, i když v menší míře. Vůle v ložiskách jsem nezkoumal, ale kdysi jsem se o tom bavil s Pátračem a říkal to samé, prý je to navlhnutím paken. Je pravda, že je to v zimě vždy horší. Tak nevím ...

Když jsem dával pakny nové, tak to nějaký čas nedělalo, až po cca půlroce ježdění to začlo. Skoro to na mě působí, že je to prachem a nečistotami, které začnou mezi paknou a bubnem "drhnout". Teď budu zadní brzdy skládat z čistých dílů, tak uvidím jak se auto bude chovat a zda vibrace zase na chvíli zmizí.
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Příspěvek od tomass »

Věřím tomu prachu i nečistotě a vlhkosti. Minulou neděli ale bylo sucho a dělalo mi to asi po 30 km jízdy. Tak už jsem tam vlhkost ani mít nemohl. Myslím, že při dodržďování, když je menší tlak na pedál, pakny nejsou přitlačovány větší silou a pakny asi vymezí vůli skoro doprostřed vůle ložiska, tak to dovolí vibraci. U většího přítlaku jsem to nepozoroval a když nebrzdím, tak taky ne. Klidně mi to udělá jen jednou za cestu.

Jinak ložisko v diferenciálu mi asi napoprvé nakopnul mechanik. Když jsem se pouštěl do druhé výměny sám, tak jsem zjistil před výměnou povolenou matici na pastorku. Takže se ložiska načala. Vyměnil jsem gufero. Někde jsem ale blbě pochopil utahovací moment matice. Nevím teď přesně, ale asi 120 Nm ??? Tak jsem to zarval co to šlo. Takový utažení nemá logiku, ale někde jsem to z textu špatně pochopil a udělal. Tím jsem začal ložisko dodělávat. Mezitím začalo téct gufero z Lady. Tak jsem koupil SKF. (Nemají ho běžné prodejny ložisek, ale jen speciálky na ložiska aut). Vyměnil a zase zarval. Takže po nějakejch 25 tisících km po třetí výměně to začalo hučet. Dal jsem to do doporučenýho servisu Fousek na Zbraslav. Měl jsem na výběr: ložiska za 2 litry a práci, nebo rozvodovka za 7 a práci. Protože mi nedokázali zaručit u verze výměny ložisek tichý chod, tak jsem se rozhodl pro rozvodovku novou - aby mě případný hluk po dalších aspoň 150 tisíc km psychicky neničil. Jede to nádherně, tiše. Po 5 tisících jsem vylil obyčejný převodový olej a dal zase plnou syntetiku od Castrolu jako předtím. (mimochodem nejlevnější minerální Castrol PP 80, nebo 90 je strašná sračka. V oleji je zakrátko strašný bahno z otěru - vyzkoušený na více autech jiných značek). Dávám už spoustu let do rozvodovky Castrol SAF-X. Do převodovky SMX, pak SMX-S. Teď už se jmenuje snad obojí jinak. Auto jede tiše, lehce. SAF-X je nažloutlý. Po 80 tisících km vypadal asi jako černý čaj. Lepší olej fakt neznám. Měním, když je vizuelně skoro černý, asi tak po těch 80 tisících. Litr asi za 350 Kč, tak to člověka nezrujnuje. Dopuju už asi 16 let celý auto (všechny auta) ještě Militec 1.

Skoro by mě zajímalo, kolik se na ty zadní ložiska najezdí, kdo je měnil (já teda až to bude nutný koupím komplet ty nalisovaný na poloosách) a jestli vydrží současný nový Laďácký gufera a netečou.

Jinak jsem vyřešil léta rozhejbávaný a zadrhávající přední prasátka. Vyměnil jsem kotouče a destičky (oboje origoš z Lady). Původní destičky měly kolem poloviny obložení a kotouč 8 mm. Několik let mi to zadrhávalo. Po výměně je všechno jako nový a bez problému. Kolo se točí jak u novýho auta a nezadrhává to ani trošku. Skoro to ani nechápu. Myslel jsem, že ještě budu muset vyměnit i přední všechno na hydraulice, ale není potřeba. Zřejmě jsem prasátka při rozcvičování vloni zatlačoval za kraj destičky trochu šejdrem a špatný vracení zase způsobovaly trochu jetý destičky na starejch kotoučích.

Měl jsem strach z originál destiček, protože před léty měněný v Ladě na Praze 6 v Podbabě pískaly jak mrcha a zjevně i víc opotřebovávaly kotouč. Šly hned ven a jezdilo se na český Feroda. Ale zatím to vypadá dobře, časem se ukáže.
Uživatelský avatar
dvk
Příspěvky: 2562
Registrován: pát pro 04, 2009 16:21
Bydliště: okr. Přerov

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Příspěvek od dvk »

Gufero unašeče kardanu na diferenciálu jsem teď také měnil, na originálním je najeto skoro přesně 100 tisíc a už házelo olej ven. Dával jsem gufero objednané přímo na Ladu, ale značka Mastersport ... tak uvidím, jak dlouho vydrží.
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Příspěvek od tomass »

Mě to originál kardanový gufero už potřetí z Lady nepřesvědčilo. Když máš 2 vedle sebe, tak to z Lady, mimochodem český ZKL, ZLO, nevím teď přesně, stojí velkoobchodně při 400 ks asi 12 Kč bez DPH (info z netu). Koupí se dejme tomu za 50 Kč, ale za těch 12 Kč díl složený ze 3 částí určitě nikdo kvalitně vyrábět nebude, nedá se od něj skoro nic za ty peníze čekat. Ten SKF má daleko jemnější a poddajnější gumu. Tak jsem si teď asi sám odpověděl, že koupím zase podle vzorku gufero od SKF.

Snad se najde ještě někdo, kdo přídá názor na ty ložiska, abych se rozhodnul, jestli se to musí vyměnit, nebo ne.
I tak dík.
tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Příspěvek od tomass »

Jinak ložiska mi u jiných aut taky buď hučela, nebo měla vůli skoro na všechny strany, nebo obojí dohromady. Tam bylo rozhodnutí jasné - vyměnit.
Uživatelský avatar
Petr HC
Příspěvky: 2295
Registrován: stř lis 21, 2007 11:27
Bydliště: Hořice

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Příspěvek od Petr HC »

dvk píše:... Když jsem dával pakny nové, tak to nějaký čas nedělalo, až po cca půlroce ježdění to začlo. Skoro to na mě působí, že je to prachem a nečistotami, které začnou mezi paknou a bubnem "drhnout".
Mně vždycky pomohlo srazit náběžné hrany obložení a bylo po drnčení.
Если бы автомобили Лада были безпроблематичными, я бы определенно русский язык забыл.
tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Příspěvek od tomass »

O víkendu budu srážet hrany a během července se ukáže. :D
Uživatelský avatar
dvk
Příspěvky: 2562
Registrován: pát pro 04, 2009 16:21
Bydliště: okr. Přerov

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Příspěvek od dvk »

Dobrá rada, taky srazím a uvidí se, díky !
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Dusan
Příspěvky: 3884
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Příspěvek od Dusan »

Co sa tyka zadnych lozisk su to loziska s vecsou volou oznacovane C3, preto z principu maju volu, ak hucia vymenit ze to huci pocut pri demontazi bubna a tocenim unasaca, prypadne vybrat polos a tak askusat lozisko. Co sa tyka utahovania matice unasaca kardanu, v skratke sa to urobi takto. Dotiahne sa na minimalny moment uvedeny v literature nadledne sa skontroluje odpor otacania pastorkom teoreticky s demontovanimy bubnami. Ak je maly mensi ako 0,5Nm (na to treba otocny dynamometer)po malych kuskoch sa dotahuje dalej az kym odpor otacania nedosiahne uvedenu hodnotu.... Ak to pretiahnete zablokujete loziska a pojde tazko otacat pastorkom to znamena nove puzdro. Nove puzdro treba stlacit utahovanim asi o 1,5mm je hrube asi 1mm v danom mieste tak ze na utiahnutie treb viac ako 200Nm tak ze fajn zabava bez pripravku na uchytenie unasaca..by som to nerobil. Ak sa matica dotiahne malo uvolni sa, ak vela hucia loziska nemaju spravne predpetie. Presny popis je uvedeny v knihe, ak je okolie unasaca mastne nicomu to nevadi,samozrejme kvapkat olej nesmie.
tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Příspěvek od tomass »

Proto jsem to podělal. Utahoval jsem matku s nástavcem na golu, celkové délky 40 cm. Vyvinul jsem sílu kolem 50 kg a bylo z toho 200 Nm. Pastorkem šlo přesto otáčet lehce. Začalo to hučet po cca 10 tisících km. Po cca 20 tisících jsem hluk už psychicky nevydržel.
tomass
Příspěvky: 896
Registrován: čtv čer 28, 2012 00:16

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Příspěvek od tomass »

Jo a když jsem utahoval byly kola na zemi, tak vyvinout sílu nebyl problém. Příště už to neudělám, poctivě si označím matku vůči šroubu, šuplerou změřím vyčnívající délku závitu a utáhnu na stejný místo. To musí fungovat bez měření momentu, ne ?
Uživatelský avatar
dvk
Příspěvky: 2562
Registrován: pát pro 04, 2009 16:21
Bydliště: okr. Přerov

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Příspěvek od dvk »

Hmm, já jsem si na unašeč vyrobil páku na zablokování, protože mám nápravu venku. Matici jsem dotáhl podle citu na cca původní místo, rozhodně jsem ji nerval nadoraz. Přesto teď jde unašeč sice lehce, jen se jakoby musí "utrhnout" - po překonání počáteční zatuhlosti už se točí zlehka bez zadrhávání.
2x УАЗ 452, еx 21044 a 2105
Dusan
Příspěvky: 3884
Registrován: stř čer 02, 2004 17:29
Bydliště: Kosice-okolie

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Příspěvek od Dusan »

Tak by to malo byt, lenze je tu teraz jeden diferencial z ktoreho sa vypustil sivy olej tak som zvedvy co rozomlelo.
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“