Stránka 4 z 6

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Napsal: pon črc 08, 2013 12:34
od Vašátor
Ono je také největší rozdíl v kvalitě dnešních dílů a dílů sovětských (nepléct ruských). Dnešní díly se také snažím vybírat, ovšem pokud mám sovětský, nevidím důvod proč ho tam nedat. Deníček si také píšu, až mi to černé sovětské gufero začne téct, mohu poreferovat 8)

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Napsal: úte črc 09, 2013 16:20
od tomass
Dneska jsem sehnal hnědý dvoubřitý gufero VIAS. Podle info na netu je to dovozové gufero s prachovkou, z VITONu. Bylo mi řečeno, že je to nejlepší, co tam můžu dát. To už jsem ale slyšel i u toho černýho pravosměrnýho. :) Tak na každé straně bude nakonec jiný gufero.

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Napsal: pon črc 22, 2013 09:54
od tomass
Poslední poznatky k výměně ložisek na poloosách: Aktuálně mám najeto nějakých 176 tis. km, včera jsem vyměňoval poloosy i s nalisovanýma ložiskama. Obě poloosy šly vyndat pěkně.

Levé gufero jsem vyndal na vypáčení poloosou, jak radil Dušan. Původní gufera vypadají vizuelně naprosto shodně, jako ty co nabízí originál Autolada (ty co jsem tam nově nedal, protože všichni víme, že tečou). Tváří se, že jsou i z podobně tuhé gumy. Nejsou ze stejné formy, i když obě mají vyražené shodné číslo dílu. Patrně se v současnosti používá méně odolný materiál.

Před půl rokem jsem na levém krytu (pod autem) čistil asi 3mm nános nacucaného bordelu. Tak to gufero asi trošku občas pouštělo. Teď to bylo čisté a suché. Levé gufero mělo otupený břit, že jeho šířka byla cca 0,5 milimetru. Levá poloosa má dobře viditelně vyšoupanou drážku od tohoto gufera. Po změření šuplerou jsem zjistil, že rozdíl ošoupané části je jen cca 0,07 mm na průměru. Ostřejší hrana, kam se nedostalo ostří šuplery má nepatrně menší průměr, ale vypadá to tak celkově o 0,2-0,3 mm na průměru, což by asi na další funkci nemuselo mít vliv. Tato levá strana měla axiální vůli v ložisku (od sebe - k sobě) v původním ložisku asi 0,5 mm. To je možná důvod, proč je tam větší opotřebení gufera a horší těsnost. S novým guferem jsem samozřejmě dával i nový tenký těsnící kroužek, co je vně na ložisku a podložku s grafitovým povrchem mezi deflektor a plechový kryt. Předpokládám, že tam k utěsnění patří. Původně tam ale nebyla.....buď zapomněli při výrobě, nebo tam ty podložky nedal ani na jednu stranu mechanik, co mi před 2 lety měnil rozvodovku. Rozvodovka mi po cca 15 tis. km začíná rosit kolem kardanu. Utíral jsem ji před týdnem a vyměnil i šroubek odvzdušnění nahoře, co byl přirezlý. Odhaduji tak 5-10 tis. km a jak bude kapat, tak originální gufero z fabrický montáže vyměním za něco lepšího.

Na pravé straně nešlo vyndat gufero poloosou. Narovnal jsem u něj okraj na všech přístupných stranách, ani se nepohnulo. Pomohly sikovky při jeho totální destrukci. Pravá poloosa není pod guferem vůbec opotřebená, jen vyleštěná a původní gufero mělo ještě břit.

Každé z nových ložisek je trošku jiné, co se týče axiální vůle. To které jsem dal vlevo má sotva znatelnou vůli odhadem cca 0,2-0,3 mm. Takový docela ideál. Na pravé straně má ložisko axiální vůli znatelně větší, odhaduji dvojnásobek, tedy nejméně cca 0,6 mm. Dokonce mi tato vůle přijde větší, než u ložiska, které jsem vyndaval. Při pohybu uchopením za díry v disku kola a tahem od sebe k sobě hlasitě klepe. Zřejmě je tato vůle při výrobě nepodstatný parametr.....?

Za jízdy nastalo příjemné překvapení. Auto jede velmi tiše. I když původní ložiska nebyla hlučná, tak nyní převládá hluk pneumatik, nad celkovým hlukem, který se šířil karoserií do kabiny. Kupodivu ani větší axiální vůle v pravém ložisku není znát nijak často. Zaznamenal jsem ji jen několikrát a to pouze při táhlejší změně směru jízdy, kdy si stejně razantně jednou klepne, jako při pohybu rukou za kolo. Vůle v kardanu to určitě není, protože to klepnutí ložiska je znát při vyjetí z parkovacího místa bez motoru, když už se kardan chvíli točí úplně stejně jako když jedu po hladkém asfaltu v táhlé utahované zatáčce pod plynem a stejně tak v takové zatáčce při brzdění motorem. Zvuk není bezprostředně, když zabírá kardan, ani když se ubere plyn. Ten zvuk kardanu dobře znám a je trochu jiný, za jiných okolností a nezesílil jako klepnutí ložiska.
Ložisko si kleplo jen asi tak 3-4x za 50 km. Je to takový dutý zvuk, kdežto kardan jakoby nakonci zazvoní a ozývá se jen při záběru, nebo ubrání plynu. Kardan nejvíc tedy při rozjezdu. Jo a dokonce auto i tišeji couvá. :)

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Napsal: pon črc 22, 2013 13:39
od Dusan
No rozhodne by som tam nedaval lozisko co ma nadmernu volu uz pri nalisovani na hriedel. Okrem ineho idu tam loziska C3 a tie maju zvecsenu volu ale 0,6 sa mi zda vela.

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Napsal: pon črc 22, 2013 14:00
od tomass
Zmíněné ložisko s větší axiální vůlí přitom nemá žádnou vůli do stran ani nahoru a dolu. Když zkusím s kolem jakoby "zatáčet" = levou stranu k sobě a pravou od sebe a naopak, tak tam taky není žádná vůle. Myslíš, že to někomu v Ladě vysvětlím, že tam je axiální vůle, kterou před namontováním nezjistím ale až na autě ? A hlavně reklamuj nedefinovaný parametr...... (koupeno nalisované na poloose).

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Napsal: čtv črc 25, 2013 09:16
od tomass
Tak jsem byl s reklamací ložiska na poloose úspěšný. Bez problému jsem dostal na výměnu kus za kus. Tím patří ode mne Autoladě velká pochvala. Prý se to stává vyjímečně, ale občas se to stává. Údajně jsou poslední dobou problematické jednotlivé díly, zejména těsnění do brzd a podobně, protože je výrobce již nedodává. Od druhovýrob mají nepřesný rozměr, nepasují a podobně. Proto doporučují u patnáct, dvacet a více let starých celků nebabrat se s výměnou gumiček a měnit celek, který aspoň na Ladu nestojí majlant jako u jiných značek. 2 letou záruku normálně respektují. Je samozřejmě potřeba rozlišit mezi opotřebením a vadou. To ale zvlášť u našich aut jde celkem dobře.

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Napsal: čtv črc 25, 2013 09:22
od dvk
tomass píše:Je samozřejmě potřeba rozlišit mezi opotřebením a vadou. To ale zvlášť u našich aut jde celkem dobře.
To je pravda, většinu dílů je třeba díky výrobní vadě vyměnit dřív, než se stihnou opotřebovat. Ale to jen v případě, že se je vůbec podaří namontovat :mrgreen:

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Napsal: čtv črc 25, 2013 09:44
od valda1971
Známý koupil před 4 roky 2106, peníze má, tak se rozhodl na auto kopit vše nové :wink: . Auto se tento rok "zprovoznilo" a zlobí tam úplně všechno ! I zadní pružina mu praskla po ujetí cca 700km........... :cry: A to některé nové věci ani nemohl použít, poněvadž použitelné nebyly.... :rolleyes:

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Napsal: čtv črc 25, 2013 11:42
od tomass
Valdo, trochu tomu i věřím. Ale po zkušennostech, co za léta prováděli mechanici v servisu na mým autě jsem se rozhodl předloni dělat si úplně všechno sám. Netvrdím, že je tvůj kámoš nešika, nebo tak, protože ho neznám, ale na druhou stranu jsou i lidé, co zavrhují všechno ruské...... Jsem ušetřen mnohých prasáren, které nedělám ani jako neprofesionál. Asi 33 let dlouhá smůla na mechaniky a servisy, asi tak.

Profík mi zkurvil při výměně rozvodovky zátku na rozvodovce, kapal olej. Musel jsem koupit novou a vybroušeným soustružnickým nožem opravovat závit a vyměnit přitom samozřejmě olej. Blbě se to reklamuje a co by s tím asi tak mechanik udělal ? Sám jsem to dělal celý asi 2,5 hodiny- kvuli závitu, protože tam nová zátka na špatný závit nešla ani na kousek chytnout. Opravit zkrat na 3. brzdovém světle 20 cm od hrdla nádrže při výměně blatníku, což jsem odhalil podle kapek cínu v kufru. Neschopnost zašroubovat spodní šroub u ohnutého držáku nárazníku jsem taky musel řešit sám, mechanik to nezvládnul. Šroub mi normálně dal zpátky do ruky při předání auta. Tolik jen co mě z hlavy napadlo.

Kdybych měl podle 20 let starých faktur vypisovat každou příhodu, popsal bych mnoho stran textu.......ani na to nemám čas, spisování by mi zabralo minimálně týden. Pokud bych přidal i tátův první žigulík od roku 1980, bylo by to psaní bylo skoro rozsahu manuálu na Ladu.

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Napsal: čtv črc 25, 2013 11:54
od Vašátor
Je pravda, že někteří automechanici jsou opravdu hovada. Nicméně za dobu, co žigulíky dělám (a už je to sakra dlouho) se musím přiklonit k faktu, že většina dílů na Ladu, vyrobených na východě, stojí za prd. Několikrát jsem fungl nový díl po měsíci musel měnit znovu, proto teď raději nakupuju důležité díly ze západu a je pokoj. Zadní brzdové prasátko Cifam je například pouze o nějakých 40kč dražší, konstrukčně ovšem moderní a doposud jsem s ním neměl problém. Fenox ... po měsíci teče.

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Napsal: čtv črc 25, 2013 12:22
od valda1971
No, je to automechanik, majitel servisu a to auto dělal v poklidu pro svou potěchu (snad s láskou). Po týdnu mu teče hlavní spojkový válec, Převodovka a dif (komplet nové) po pár km, přední ramena mají jiný rozměr....... A není to člověk, že by nadával "na všechno Ruské" Dnes je to stejně většinou druhovýroba odjinud....

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Napsal: čtv črc 25, 2013 13:05
od tomass
valda1971 píše:No, je to automechanik, majitel servisu a to auto dělal v poklidu pro svou potěchu (snad s láskou). Po týdnu mu teče hlavní spojkový válec, Převodovka a dif (komplet nové) po pár km, přední ramena mají jiný rozměr....... A není to člověk, že by nadával "na všechno Ruské" Dnes je to stejně většinou druhovýroba odjinud....
Konkrétně rozvodovku mám od toho mechanika co zkurvil zátku a závit. Je to něco přes 2 roky, přibližně 16 tis. km a na nic jiného si stěžovat nemůžu. Rozvodovka je originál, zatím dobrá, gufero na kardanu začíná rosit. Jak bude kvalitní dál se ukáže. Nebo se dělá například i celá rozvodovka na západě? To gufero za rok až dva podle potřeby vyměním za kvalitní, nebo při první velké kapce na rozvodovce. Déle to nechávat nebudu, olej mám kvalitní a dražší a pak to smrdí rozstříkaný na výfuku. A kdo má pak čistit spodek a čuchat to za jízdy...... Jinak ten mechanik by tu zátku třeba poničil i na svém autě, kdo ví. Když to tam zarvu na poprvý imbus klíčem a ne tak 3-4 závity rukou a nebo s citem, tak ať se na mě nezlobí. To jsou ty základní prasárny, který nedokážu sám udělat. Druhá věc je, že je mu jedno, že to s kapkou na zátce předává zákazníkovi a neopraví to po sobě sám a po 2 dnech máš pod autem na asfaltu flek jako dlaň.

Myslím, že ten spojkový válec asi nemohl pokazit, snad tedy ne. Převodovka a diferenciál záleží na montáži. To už je trošku náročnější. Sám pracuju na autě venku a to jsou úkony, které musí moje auto vydržet, do toho se z absence garáže pouštět nemůžu. V garáži bych se do takové práce mohl pustit a podle manuálu, který mám bych jí zřejmě zvládl (patrně při nějaké diskusi tady-některé úkony nejsou popsány). Nesměl by být spěch s možností odejít od toho, doplnit nářadí, nebo nastudovat další postup. Věřím, že za měsíc bych po chvilkách zvládnul i převodovku.

Jinak u předních ramen jsem slyšel, že i u západních značek bývá problém s rozměrem (samozřejmě u západních aut). Když to vyrábí třeba 7 výrobců současně, tak který je ten správný....

Například jeden přední náboj mám taky originál z Autolady, je tam asi 70 tis. km (z hlavy nevím přesně) a nepotřeboval za celou dobu ani dotáhnout. Je tam tak odhadem 7 let. Běží tiše, hladce a vůle, no jako bych ho právě seřídil. No a protože vazelína není tekutá, tak je jedno, že je u něj i související gufero stejného stáří. :D

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Napsal: čtv črc 25, 2013 13:11
od tomass
Pak bych chtěl ještě podotknout, že 2101 se tátovi takového stáří nedožila a ani tolik km, jako pozdější 2104, kterou mám furt. I když byly dříve kvalitnější díly, tak prostě 2104 tolik nehnije a celkově je ve výrazně lepším stavu.

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Napsal: čtv črc 25, 2013 22:57
od Cory
Keby boli tie ramena dlhsie, tak by som sa neurazil :mrgreen:

Re: vůle v ložiskách zadní poloosy

Napsal: pát črc 26, 2013 09:12
od tomass
Ještě jeden teoretický dotaz k poloose. Viděl jsem asi jednou, možná dvakrát za život 01 s ulomeným zadním kolem někde na silnici po cestě. Kde se láme zadní poloosa, když už k tomu dojde ? Je to mezi ložiskem a kolem, nebo je to v místě prošoupání u gufera (porušení povrchového pnutí) a pak se to vylomí celý a ohne i s koncem nápravy ? Stále přemýšlím, jestli tu jednu poloosu s vydřenou drážkou (cca o 0,2-0,3 mm na průměru) u gufera mám schovat na přehození ložiska na příště.