Olej v chladící kapalině

Moderátor: Moderátoři

Marek
Příspěvky: 5274
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Vem si do ruky Tůmu - kterékoli vydání - a podívej se na to, co je tam psáno. "Dodatečné přetahování hlavy válců se již neprovádí". I ve všech dostupných softwarových nástrojích, které mám jako aktivní mechanik k dispozici (Autodata, VIVID Automotive Workshop, ELSA, ESTA Automotive a jiné) nikde není o přetahování hlavy na motoru LADA ani zmínka.

Je třeba rozlišovat pojem NOVÝ MOTOR a MOTOR OPRAVOVANÝ. Nikdo z vás, pánové, nemá nový motor (motor, který zakoupil jako zcela nový prvek v továrně Toljatti), u kterého si teplem a tlakem "sedá" materiál bloku, hlavy a šroubů (proto je možná vhodné provést přetažení hlavy). Toto první dotažení hlavy se provádí pouze jedenkrát za celou životnost motoru, a to právě po ujetí oněch 2000 - 3000 km od jeho vyrobení, v rámci první servisní prohlídky ve značkovém servisu LADA. Není to ale proto, že by bylo nové těsnění hlavy, je to pro zcela jiný důvod - proto, že si sedá materiál motoru (blok, hlava a šrouby). Pokud se kdykoli později provádí demontáž hlavy (z kteréhokoli důvodu), dotahování hlavy se už neprovádí (materiál si již dávno dávno sedl a dotažení proto nemá opodstatnění).
Všichni bez výjimky máte staré motory s rokem výroby 1970 - 2002. V každém případě mají tyto motory najeto mnohokrát víc než 2000 - 3000 km od jejich vyrobení. Proto pokud u takového motoru po opravě provádíte přetažení hlavy, děláte špatně. Je třeba si uvědomit, že dodatečným přetahováním těsnění hlavy riskujete především jeho poškození (jak se v mnoha případech na různých vozech stalo), nehledě k tomu, že si naprosto nepochopitelně a zbytečně přiděláváte práci (které není málo).

NIKDY jsem u motoru LADA hlavu nepřetahoval (držím se zněním stati v Tůmovi a dalších zdrojích), nikdy se mi nestalo, že by došlo k problému. Naopak mnozí lidé (na zcela jiných vozidlech) po opravě hlavy těsnění přetahovali (protože tak byli zvyklí ze starých škodovek) a dřív nebo později se setkali s nemalými problémy.
Naposledy upravil(a) Marek dne ned led 04, 2009 09:36, celkem upraveno 4 x.
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11033
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Zajímavé, bylo by možno dodat též "zakazující" důkaz? Toto není žádný popud k flame, ale je třeba, aby v tom bylo pro jednou jasno.

Edit: Jak vidno, už tu něco je, jdu hledat v Tůmovi.
Naposledy upravil(a) Křečík Barbuška dne ned led 04, 2009 09:23, celkem upraveno 2 x.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Marek
Příspěvky: 5274
Registrován: úte čer 01, 2004 21:31
Bydliště: Třebíč, CZ

Příspěvek od Marek »

Nemám Tůmu po ruce, půjčil jsem všechna svá vydání bráchovi. Ale podívej se tam, doslova tam stojí "přetahování hlavy válců se již neprovádí".

Taktéž se dobře zaměř na stať, kterou tu prezentoval Hurikán - je tam jednoznačně psáno "U nového motoru................".
RENAULT Mégane Grandtour *04/2008 - 1,5dCi 78kW (06/2016-)
RENAULT Scénic *05/2012 - 1,4TCe 96kW (10/2023-)
čmelák
Příspěvky: 1636
Registrován: úte čer 01, 2004 15:29
Bydliště: Trnava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od čmelák »

suhlasim s marekom :wink: tento krat :P
Uživatelský avatar
Petanek2101
Příspěvky: 1106
Registrován: sob bře 04, 2006 16:56
Bydliště: Trutnov
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Petanek2101 »

no ja na tom nevidim nic špatneho na te dodatečne kontrole přetažení hlavy po 5tistech kilometrech,navíc me to řikal muj děda co mel žigo prez dvacet let a ja ho mam do ted a to auto nebylo v životě v servisu.
Mno a už je po bastlu,ať jsou mu hutě lehké.
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9341
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vašátor »

Tůma už kecal tolikrát, že těžko z jeho knížek soudit co je pravda. Nedávno jsem hledal křivku regulace předstihu ... mám doma dvoje vydání od Tůmy a v každém má osy křivky popsané jinak ...
Mno a "přetahování hlavy válců se již neprovádí" v mém Tůmovy napsáno nemám.

Tím se nechci hádat :wink: , já hlavu motoru taky nikdy nepřetahoval :D (a už jsem jich také dělal hodně). Jen mě to napadlo jako jedno z možných příčin případného poškození těsnění.

Marku, až se ti do ruky dostane Tůma, pošli pls. obrázek s tou větičkou a připiš pls. číslo vydání. Protože jak jsem již řekl, mám doma vydaní dvě a ani v jednom jsem to nenašel.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Little Red Riding Hood
Příspěvky: 2585
Registrován: ned zář 25, 2005 21:38
Bydliště: Olomoucity-Brnotown
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Little Red Riding Hood »

mě zase bylo řečeno že když utahneš hlavu nad 140Nm (nebo 120Nm ted nevim kolik se to utahuje.. :) ), tak netřeba když min tak třeba...
Uživatelský avatar
Ivo
Příspěvky: 1730
Registrován: ned led 29, 2006 19:07
Bydliště: Janovice
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Ivo »

Já hlavu taky nepřetahuju a zatím s tím problém nebyl.
Pokud bych to měl po nějakých x tisících km kontrolovat a dotahovat, tak bych musel sundat i obal vačky. Pak zase všechno zpátky, ale po dalších x tisících km, bych to musel zase rozebrat, abych zkontroloval dotažení obalu vačky a vůli ventilů. A na toto jsem lenivý. Stačí jednou, ale pořádně. Tím nemyslím dvojnásobným momentem, ale nedfláknout to.
►Stodolní II◄
Expedice Estonia 2010 :hrob:
Iniciátor všeho zlého! Bacha na mě!
Život je tak rozmanitý. Každej den mě nasere někdo jinej.

Octavia combi 1,9tdi
Vaz 21073 1,7i, r.v. 1998 až 5.3.2012 prodáno
Vaz 21073 1,7i, r.v. 1996 - 19.2.2012 až 20.2.2012 prodáno
Vaz 2107 1,5 AXTEC, LPG r.v.1995 - 3.6.2008 až 3.6.2008 :hrob:
čmelák
Příspěvky: 1636
Registrován: úte čer 01, 2004 15:29
Bydliště: Trnava
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od čmelák »

ja som hlavu tiez nikdy nepretahoval nech to bolo hocijake auto...

pretahujem len frajerku :P
Cory
Příspěvky: 11573
Registrován: stř čer 14, 2006 17:14
Bydliště: Snina/Košice

Příspěvek od Cory »

tak ked som prvykrat robil hlavu na mojej 1,3ke, tak som ju dotiahol raz a dost a po roku a pol som ju daval dolu, nie preto, zeby bolo nieco zle,ale vyberal som motor von, tak pre lepsiu manipulaciu a aj preto, lebo som chceli vidiet ako to dnu vyzera. A srouby by som povolil aj obycajnym kratkym klucom na kolesa. Neviem cim to je, ale som na 100% presvedceny, ze som ju dotahoval spravne.
Lada 2171 Priora 1,6 MPi (2013), Lada 2105 v regenerácii (1985), Lada 21044 1,9 MPi (1998), Škoda Felícia 1,3 SPi - 40kw (1996), 2 x Babetta 210 (1984,1988), Simson 70 ccm (1989), Zetor 4011 (1966)
Cenek
Příspěvky: 51
Registrován: pon lis 19, 2007 18:07
Bydliště: Praha

Příspěvek od Cenek »

Dělal jsem dotažení hlavy přesně podle Tůmy a taky jsem tam právě neviděl nic o přetahování po ujetí nějaké vzdálenosti, tak mě to dost zaskočilo.
No, podávám report po ujetí 90km v kuse. Viz fota. Víčka byla před tím úplně očištěna.
Ta expanzka vypadá dost drsně, ale pokud uvážím, že se tam ten olej na hladině hromadí už cca 15 až 20tkm a nemá možnost se nijak vrátit do oběhu, nepřipadá mi to tak hrozný.
Přílohy
víčko1.jpg
hrdlo.jpg
víčko2.jpg
Cenek
Příspěvky: 51
Registrován: pon lis 19, 2007 18:07
Bydliště: Praha

Příspěvek od Cenek »

Ještě expanzní nádržka
Přílohy
expanzka1.jpg
Uživatelský avatar
Křečík Barbuška
Příspěvky: 11033
Registrován: ned srp 29, 2004 09:01
Bydliště: Brno

Příspěvek od Křečík Barbuška »

Olejové víčko bych viděl v pohodě, je chladno, provoz na LPG, mívám to někdy i podstatně horší, mmj. jak je ten olej starý? A to v té vodě, mno, u sebe jsem se s tím nesetkal, těžko říci, než bych sundával hlavu, tak bych to raději propláchl a pak by se uvidělo. Počkal bych, až bude zaručeně bezmrazné počasí a testoval bych to nejdříve na čisté vodě, aby se zbytečně neničila nemrznoucí kapalina. Nejlepší by bylo při proplachování to uvnitř i nějak odmastit, ale jak? Jar pění ... to by byl problém, arvu či louhy bych do chlazení též dobrovolně nelil ... . Osobně bych ve vodě nechtěl žádné stopy po oleji, neb impregnaci tohoto stylu nahradí protikorozivní složky nemrznoucí kapaliny.

Edit: Ta expanzka vypadá teda odporně, nevypadá to dobře.
Naposledy upravil(a) Křečík Barbuška dne ned led 04, 2009 19:09, celkem upraveno 2 x.
Lada Granta Liftback 1,6 16V - skoro normální auto
Lada Kalina 1117 1,6 8V - neopodstatněné a nenaplněné naděje
ex VAZ 2105, VAZ 2104, VAZ 2107
Uživatelský avatar
Puhi
Příspěvky: 2727
Registrován: čtv čer 07, 2007 20:48
Bydliště: Michaelsheep

Příspěvek od Puhi »

Koko Loko píše:Nejlepší by bylo při proplachování to uvnitř i nějak odmastit, ale jak
Lieh? taký liter dva a potom voda? :scratch:
Uživatelský avatar
Vašátor
Příspěvky: 9341
Registrován: pon lis 01, 2004 13:56
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Vašátor »

Proč experimentovat, když se na čištění chladící soustavy dělají speciální přípravky k tomu určené ... a cena taky v pohodě 100-150Kč.
Vašátor / TŘI SESTRY <III> LADA GANG / osa Brno - Plzeň / cituji "ladaklub je jen náhodně zformovaná banda hovad"
http://www.classic-oldtimer.cz _______ http://ladaauto.wz.cz _______ http://tatry.kvalitne.cz/
Odpovědět

Zpět na „Hnací soustava“