Stránka 3 z 4

Re: Sahara na Nivě. - přídavné chlazení!

Napsal: pon říj 17, 2022 19:47
od Jarda_NIVA1.7
2 George_S76:
ahoj, ja nemam chladic oleje, ale mam vymenik voda-olej z octavky. No mam LPG, takze beru do neho nejstudenejsi vodu, co jde z plynoveho vyparniku. U neho je dobre, ze napred olej ohriva (chladici kapalina se ohriva mnohem rychleji, nez olej) a potom zas olej chladi - brani jeho prehrati. Vymenik mam normalne pod olejovym filtrem, nechaval jsem si delat pouze sroub k upevneni.

Re: Sahara na Nivě. - přídavné chlazení!

Napsal: pon říj 17, 2022 22:05
od George_S76
Jarda_NIVA1.7 píše:2 George_S76:
ahoj, ja nemam chladic oleje, ale mam vymenik voda-olej z octavky. No mam LPG, takze beru do neho nejstudenejsi vodu, co jde z plynoveho vyparniku. U neho je dobre, ze napred olej ohriva (chladici kapalina se ohriva mnohem rychleji, nez olej) a potom zas olej chladi - brani jeho prehrati. Vymenik mam normalne pod olejovym filtrem, nechaval jsem si delat pouze sroub k upevneni.
O tom výměníku z koncernu VW jsem slyšel že trpí na proreznutí. Protože je jen z pozinkovaného plechu. To se mi spíš zamlouvá univerzální sportovní výměník z nerezu, bohužel jeho cena začíná na 7mi tisících. Já jsem si pořídil redukci pod olejový filtr s termostatem, budík tlak a teplota oleje. A podle rady na webu zjistím jak hodně se olej ohřívá, a podle toho pořídím olejový chladič. Akorát nevím kam ho umístit.

Re: Sahara na Nivě. - přídavné chlazení!

Napsal: pon říj 17, 2022 22:35
od Henry
Naco vam je chladenie oleja na (predpokladam) motoricky seriovej Nive?

Re: Sahara na Nivě. - přídavné chlazení!

Napsal: úte říj 18, 2022 08:40
od George_S76
Henry píše:Naco vam je chladenie oleja na (predpokladam) motoricky seriovej Nive?
Pro pocit jistoty, když je olej přehřátý snižuje se viskozita takže může nedostatečně mazat a nevím jestli to může ovlivnit hydraulický přítlak rozvodového řetězu, protože ho ještě mám. A nechci se spolehnout na vodní chlazení když budu v terénu přejíždět překážky s vytočeným motorem. Třeba Škoda 120 měla z výroby na motoru výstupy pro chladič oleje a ve verzích LX ho měla v základní výbavě a ostatní za příplatek. Jinak zatím mám motor nastavený z výroby, ale až bude někdy možnost nakupovat z Ruska tak si budu pořizovat výfuk a jiné drobnosti, a zvednu výkon min. o 10kw.

Re: Sahara na Nivě. - přídavné chlazení!

Napsal: úte říj 18, 2022 13:29
od Luděk Musil
George_S76 píše:..., a zvednu výkon min. o 10kw.
really :?: Ale to nestačí namalovat na kapotu rychlý pruhy :P .
Ale ted vážně: to je o (skoro) 20% Na to nebudou stačit nový svody a vstřiky, to musí být zásadnější úpravy :idea: .
L.

Re: Sahara na Nivě. - přídavné chlazení!

Napsal: úte říj 18, 2022 16:24
od Henry
Lenze olejovy chladic pri pomalej jazde v terene naporom nic neochladi, to sa uz viac oplati ten vymennik. Hlinikova rebrovana olejova vana na motoroch Skoda 742.12 a olejovy chladic na 742.12X boli poplatne vtedajsim vlastnostiam motorovych olejov, preto sa od toho neskor tusim po prechode na karoseriu M upustilo a bola to iba priplatkova vybava az do ery Favorita. Motory Lada olejovy chladic z vyroby nikdy nemali. Dnes by som pre vyssie tepelne zatazenie oleja zvolil iba vyssiu viskozitu, napr. 15W-50. Pre nejaky zavodny special ale olejovy chladic zmysel ma.

Re: Sahara na Nivě. - přídavné chlazení!

Napsal: úte říj 18, 2022 19:51
od Cory
Skor ako olejovy chladic by som riesil to, ze redukcny ventil na cerpadle neprepusta prebytocny olej do vane ale vracia ho naspat do sania cerpadla, co v kombinacii s vysokou teplotou sposobuje zavzdusnovanie mazacieho systemu :!:

Re: Sahara na Nivě. - přídavné chlazení!

Napsal: úte říj 18, 2022 21:28
od Mara
Teda jsem rad, ze mi vana tesni, tak do toho jen tak nepolezu. Ale Cory, to olejove cerpadlo v orginalu se da udelat i jinak, ke zlepseni ochlazeni oleje? Vubec olej neresim, litam nivou hodiny dalnicou v točkach a casto a motoricky mi to prijde standart, nezda se ze by vozitko najak stradalo.

Re: Sahara na Nivě. - přídavné chlazení!

Napsal: stř říj 19, 2022 07:02
od Cory
Ano, cerpadlo sa da pomerne jednoducho prerobit tak, aby olej z redukcneho ventilu siel rovno do vane.

Re: Sahara na Nivě. - přídavné chlazení!

Napsal: stř říj 19, 2022 12:40
od George_S76
Luděk Musil píše:
George_S76 píše:..., a zvednu výkon min. o 10kw.
really :?: Ale to nestačí namalovat na kapotu rychlý pruhy :P .
Ale ted vážně: to je o (skoro) 20% Na to nebudou stačit nový svody a vstřiky, to musí být zásadnější úpravy :idea: .
L.
Tak těch 10kw jsem bral odhadem, podle tabulky Chiptuningu se na Nivě dá zvednout výkon o 5-6kw, u výfuku je psáno že se zvedne o 7kw ale tam je k dispozici bez katalyzátoru který já tam chci dát tak jsem počítal o půl míň, plus tam nabízí vyleštěné a s kalibrované sání, plus tam jde koupit několik větších škrticích klapek asi po 4mm v průměru, to asi taky o něco zvedne výkon.

Re: Sahara na Nivě. - přídavné chlazení!

Napsal: stř říj 19, 2022 12:51
od George_S76
Henry píše:Lenze olejovy chladic pri pomalej jazde v terene naporom nic neochladi, to sa uz viac oplati ten vymennik. Hlinikova rebrovana olejova vana na motoroch Skoda 742.12 a olejovy chladic na 742.12X boli poplatne vtedajsim vlastnostiam motorovych olejov, preto sa od toho neskor tusim po prechode na karoseriu M upustilo a bola to iba priplatkova vybava az do ery Favorita.
I eMka ve výbavě LX a Rapidy ve výbavě GLX ho měli v základu. Niva ho neměla, ale pořídil jsem si redukci pod olejový filtr s termostatem takže se olej bude chladit až když přesáhne teplotu asi 90°.

Re: Sahara na Nivě. - přídavné chlazení!

Napsal: stř říj 19, 2022 19:32
od Jarda_NIVA1.7
2 George_S76:
pockej v Mkach se moc nevyznam, ale co je rapid ve vybave GLX? rapid zadne takove oznaceni nikdy nemel, rapid mel vzdy max. vybavu a lisil se jen motorem 130 nebo 136, popr. 135 nebo exotictejsi 135 RIC bendix - jednobod. Mam i rapida z BAZu, tam je motor a prevodovka vpodstate garde, tzn. 120LS a 4q prev. (zbytek je cistokrevny rapid - hreben, 4 pisty, siroke napravy, zadni naprava s vlecnymi rameny...), par se jich vyrobilo i u nas. Na rapidu jsem nikdy origo chladic oleje nevidel (ale je mozne, ze na vyvoz do tezsich podminek se daval...), no do nekterych garde se asi daval i pro nas trh, videl jsem, ale nevim, jestli v tom kuse byl origo z vyroby, doma mam plech pod motor pro chladic oleje (mozna i vic kusu :), ale ten muze byt prvotne urcen na sedana. eMko LX vim, jen, ze melo rapidackou zadni napravu, vic o tom, co dalsiho melo nevim...
George_S76 píše:
Jarda_NIVA1.7 píše:2 George_S76:
ahoj, ja nemam chladic oleje, ale mam vymenik voda-olej z octavky. No mam LPG, takze beru do neho nejstudenejsi vodu, co jde z plynoveho vyparniku. U neho je dobre, ze napred olej ohriva (chladici kapalina se ohriva mnohem rychleji, nez olej) a potom zas olej chladi - brani jeho prehrati. Vymenik mam normalne pod olejovym filtrem, nechaval jsem si delat pouze sroub k upevneni.
O tom výměníku z koncernu VW jsem slyšel že trpí na proreznutí. Protože je jen z pozinkovaného plechu. To se mi spíš zamlouvá univerzální sportovní výměník z nerezu, bohužel jeho cena začíná na 7mi tisících. Já jsem si pořídil redukci pod olejový filtr s termostatem, budík tlak a teplota oleje. A podle rady na webu zjistím jak hodně se olej ohřívá, a podle toho pořídím olejový chladič. Akorát nevím kam ho umístit.
Mam ho ve 4 autech, tak doufam, ze k tomu nedojde, vsude mam G12, ktera ma dobre antikorozni vlastnosti.
Henry píše:Naco vam je chladenie oleja na (predpokladam) motoricky seriovej Nive?
spis jde o to, jak je to pouzivano, ale ja spis volil prave ten vymenik... a v dlouhe nive mam olej valvoline VR1 racing 10W60, v kratke mam mogul super 10W40 :), ale ta s nim maze, dlouhou jsem na UA pridrel i s olejem 15W50 (jenze te specifikaci UA oleje bych teda vubec neveril) na SK jsem pak koupil hned na prvni benzince nejake zahustovadlo (gold eagle?) a dojel jsem az domu a pak jsem menil salky.

Re: Sahara na Nivě. - přídavné chlazení!

Napsal: sob říj 22, 2022 23:30
od Henry
Pritomnost olejoveho chladica nesuvisi s vybavou, ale s motorizaciou. Motory S742.10 (Skoda 105 S, L, GL) mali plechovu vanu. Motory S742.12 (Skoda 120, L, GL) mali hlinikovu rebrovanu vanu. Vysokokompresne (9,5:1) motory S742.12X (Skoda 120 LS, GLS, LX) mali v Uzovkach seriovo olejovy chladic. Od prechodu na M uz iba ako zvlastna vybava za priplatok, to plati aj pre Garde (motory S742.12X) a Rapid (motory S742.13, 135, 136). O Rapide GLX nic neviem, skor to vidim tak ako Jarda. Motory S742.135 a 136 potom plynulo presli do Favorita ako 781.135 a 136 tiez s chladicom oleja iba za priplatok.

Prehrdzavenia vymennika by som sa pri spravnej kvapaline nebal. V chladiacej sustave je vela slabsich miest, ktore by povolili skor. Zadriet Zigulomotor je docela rarita. Dik za info!
George_S76 píše:A sehnal jsem chladící kapalinu bez přidávání vody, která vaří až při 180° a není tak toxická jako ta normální. Sice byla dražší ale je na furt.
Este toto by ma zaujimalo, co je zac. Dik!

Re: Sahara na Nivě. - přídavné chlazení!

Napsal: ned říj 23, 2022 09:20
od Cory
Henry píše: Zadriet Zigulomotor je docela rarita.
Čo znamená zadrieť? Že sa prestane točiť alebo stratí kompresiu? To je naozaj rarita, s takým som sa zatiaľ počas mojej praxe stretol len raz, aj to vtedy, keď zamrzla voda v bloku, motor sa naštartoval, strihlo vodnú pumpu a následne sa motor lokálne prehrial a piesty natrelo na valce. Zato však pridrieť žigulácky motor, to je raz dva. Najrýchlejšie si to odnesú hlavné ložiská a hriadeľ náhonu olejového čerpadla.

Re: Sahara na Nivě. - přídavné chlazení!

Napsal: pon říj 24, 2022 20:51
od Henry
Myslel som, ze sa to niekde "kusne" a potom ci uz to rozhybes po vychladnuti alebo to ostane zaseknute az do demontaze, to uz je len vec miery/rozsahu poskodenia. A teda pridieraju sa skor nove ci vybehane motory? Ja mam skusenosti iba s vybehanymi a tam som sa s nicim takym nestretol. Samozrejme o takych zalezitostiach, ze niekto zabudne na olej ci vodu, je zbytocne diskutovat v zmysle prevadzkovej spolahlivosti.